مکمل بارداری چیست؟ بهترین مکمل بارداری در ماه‌های مختلف

تیر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مکمل بارداری

بارداری یکی از مهم‌ترین و لذت بخش‌ترین دوران‌ها در زندگی هر زن است. در این دوران سلامت جنین در گرو سلامتی مادر است، زیرا جنین تمام مواد مغذی خود را از بدن مادر بدست می‌آورد. خوب غذا خوردن و داشتن یک رژیم غذایی سالم در این دوران، بهترین کاری است که هر مادر می‌تواند در حق خود و فرزندش انجام دهد. تغذیه خوب به شما کمک می‌کند تا با پیشرفت بارداری، نیازهای بدن خود و فرزندتان را تامین کنید. اما در بیشتر مواقع تمام نیازهای بدن مادر اعم از ویتامین‌ها و مواد معدنی تنها با با رژیم غذایی تامین نمی‌شود و مادر مجبور است برای تامین نیازهای خود از مکمل‌های مورد نیاز استفاده کند. در این مطلب از گهواره به مکمل‌های مورد نیاز در دوران بارداری می‌پردازیم.

بهترین مکمل بارداری

یک ضرب المثل وجود دارد که می‌گوید: زنان باردار برای دو نفر غذا می‌خورند. در دوران بارداری جنین تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از بدن مادر تامین می‌کند، به همین دلیل ممکن است در این دوران بیشتر از قبل از بارداری به مواد مغذی نیاز داشته باشید. رژیم غذایی سالم و استفاده از محصولات ارگانیک یکی از اولین نکاتی است که هر زن در زمان بارداری به آن توجه می‌کند. خوردن غذاهای سالم و مقوی تا حدودی می‌تواند نیازهای بدن مادر و جنین را تامین کند، اما باید بدانید تنها خوردن غذاهای سالم کافی نیست.

جنین با جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی از بدن مادر رشد می‌کند. بنابراین اگر این مواد ضروری به اندازه کافی در بدن مادر وجود نداشته باشد، رشد جنین با مشکل روبه‌رو می‌شود. علاوه بر آن کمبود این مواد ضروری، باعث می‌شود تا بدن مادر ضعیف شده و به راحتی بیمار شود. بنابراین سلامتی مادر و جنین به این مواد ضروری بستگی دارد. به همین دلیل مصرف مکمل‌های ضروری در این دوران نه تنها بدن مادر را ایمن نگه می‌دارد، لکه به رشد و نمو جنین نیز کمک می‌کند.

از جمله مهم‌ترین مکمل‌هایی که معمولا پزشکان در این دوران برای زنان باردار تجویز می‌کنند، عبارتند از:

  • ویتامین‌ها

ویتامین‌ها یکی از مکمل‌هایی هستند که مادران باید در دوران بارداری مصرف کنند. ویتامین‌های دوران بارداری معمولا در مقایسه با ویتامین‌های معمولی، دارای مقدار بیشتری از مواد مغذی هستند. مولتی ویتامین‌ها در این دوران باید هم زمان با غذاهای سالم و مغذی مصرف شوند. براساس توصیه متخصصان، زنان باید از پایان ماه چهارم بارداری و تا 3 ماه بعد از زایمان، روزانه یک عدد قرص مولتی ویتامین مصرف کنند.

  • اسید فولیک

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که هر سلول بدن شما برای رشد و تکامل به آن نیاز دارد. مصرف این مکمل قبل و در اوایل دوران بارداری می‌تواند از بروز نقایص مادرزادی جلوگیری کند. اسیدفولیک در سبزیجات با برگ تیره، حبوبات و مرکبات وجود دارد. اما تنها با مصرف این مواد غذایی تامین نمی‌شود و باید حتما از مکمل‌های آن استفاده کرد.

  • آهن

بدن برای ساخت هموگلوبین (پروتئینی که به انتقال اکسیژن از ریه‌ها به دیگر نقاط بدن کمک می‌کند) به آهن نیاز دارد. کمبود آهن و کم خونی می‌تواند جان مادر و جنین را به خطر بیندازد و باعث زایمان زودرس، سقط جنین و حتی مرگ مادر شود. زنان در دوران بارداری دو برابر بیشتر از قبل از بارداری به آهن نیاز دارند.

  • کلسیم

این ماده معدنی به رشد استخوان‌ها، دندان‌ها، قلب، اعصاب و ماهیچه‌های جنین کمک می‌کند. از آنجایی که جنین تمام نیاز خود را از مادر تامین می‌کند، بنابراین مادر با کمبود کلسیم مواجه می‌شود که از عوارض آن خرابی دندان‌ها و پوکی استخوان است. بنابراین دریافت روزانه 1000 میلی‌گرم کلسیم در دوران بارداری ضروری است.

بهترین مکمل بارداری

مکمل‌های سه ماهه اول بارداری

سه ماهه اول بارداری برای هر مادر بسیار مهم است. در این دوران مراقبت‌ها باید بیشتر و دقیق‌تر باشد، زیرا احتمال سقط جنین در این دوران بسیار زیاد است. داشتن یک رژیم غذایی مناسب، انجام به موقع آزمایشات و سونوگرافی‌ها، تحرک داشتن و انجام حرکات ورزشی و مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها از موارد بسیار مهمی است که هر مادر در این سه ماه باید رعایت کند. در این دوران علاوه بر اسیدفولیک باید کلسیم، آهن، ید، ویتامین A  ویتامین‌های گروه B را نیز باید مصرف کنید. اما دقت داشته باشید که هر کدام از این مکمل‌ها طبق دستور پزشک مصرف شود تا عوارضی برای شما و جنین نداشته باشد.

  • ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B که شامل B12، B6، B2، B1 می‌شود که باید در دوران بارداری مصرف شوند. ویتامین B12 در تولید گلبول‌های قرمز و عملکرد سلول‌های مغزی جنین تاثیر داشته و ویتامین B6 به تقویت سیستم ایمنی بدن جنین و بهبود حالت تهوع مادر کمک می‌کند.

  • ید

کمبود این ماده معدنی باعث سقط جنین می‌شود. ید در شکل گیری و رشد استخوان‌ها، مغز و سیستم عصبی مرکز جنین نقش مهمی دارد.

بهترین زمان مصرف مکمل‌های بارداری

مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها در دوران بارداری برای تامین نیازهای مادر و جنین ضروری است. اما مهم‌تر از آن این است که هر کدام از این مواد ضروری برای اینکه تاثیر بیشتر و جذب بالاتری داشته باشند باید در زمان مناسب مصرف شوند. مکمل‌ها و ویتامین‌ها توسط پزشک تجویز می‌شود و معمولا خود او زمان دقیق و نحوه مصرف را برای شما مشخص می‌کند. مصرف برخی از این مکمل‌ها معمولا از 3 ماه قبل از بارداری شروع شده و تا 3 ماه بعد از بارداری ادامه دارد. برخی از مکمل‌ها باید همراه با غذا و برخی دیگر را می‌توانید در هر ساعت از روز مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف مکمل بارداری

بهترین قرص آهن در بارداری

آهن یکی از مهم‌ترین مکمل‌هایی است که باید در دوران بارداری مصرف شود. اگر به دنبال خرید بهترین قرص آهن هستید، گزینه‌های زیر می‌توانند در خرید آن به شما کمک کنند:

  • کپسول وانا آیرون نورم
  • کپسول فربینیل نیل فارمد
  • قرص فرفولیک الحاوی

توجه داشته باشید که توصیه می‌شود، مکملی را که پزشک بریا شما تجویز کرده است را مصرف کنید.

مکمل بارداری خارجی

مکمل‌های بارداری در انواع ایرانی و خارجی وجود دارد که بسته به تجویز پزشک باید آن را تهیه کنید. برخی از آنها به دلیل ترکیبات به کار رفته، کیفیت، قیمت، تعداد در هر بسته و دوزهای مصرفی، طرفدارهای بیشتری دارند. برخی از مکمل‌های پرطرفدار عبارتند از:

  • قرص پرگناکر کانسپشن ویتابیوتیکس
  • قرص پرگناکر اورجینال ویتابیوتیکس
  • قرص پرگنازون هلث اید
  • قرص اکتی ناتال لیبرتی
  • قرص پرگنا لایف گلدن لایف

مکمل های سه ماهه اول بارداری

مکمل بارداری فموبرا

مکمل فموبرا یکی از مکمل‌های ضروری در دوران بارداری و شیردهی است. این مکمل حاوی فولیک اسید، ید و ویتامین‌های ضروری است که نیازهای ضروری بدن را در دوران بارداری و آمادگی جهت بارداری تامین می‌کند.

مکمل بارداری پریناتال

مکمل پریناتال حاوی اسیدهای چرب امگا 3 جهت تامین نیازهای بدن مادر و حفظ سلامت زنان در دوران بارداری و شیردهی باید مصرف شود. علاوه بر آن حاوی زینک، منیزیم، ویتامین D، ویتامین C و آهن است.