علت دیر افتادن بند ناف نوزاد و روش‌های تسریع در افتادن بند ناف

مرداد ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علت دیر افتادن بند ناف نوزاد

علت دیر افتادن بند ناف نوزاد ممکن است مواردی پیچیده مانند بیماری یا مواردی ساده مانند مراقبت نادرست از بند ناف نوزاد را شامل شود. خونریزی ناف نوزاد، عفونت بند ناف نوزاد و ترشحات ناف نوزاد مواردی هستند که به دنبال مراقبت نادرست از بند ناف نوزاد پیش می‌آیند. ما در ادامه به نگرانی‌های شایع والدین در زمینۀ مراقبت از بند ناف نوزاد پرداخته‌ایم و راهکارهایی جهت تسریع در افتادن بند ناف نوزاد به شما ارائه داده‌ایم. همچنین به این موضوع پرداخته ایم که قبل و بعد از افتادن بند ناف نوزاد چه باید کرد.

بند ناف؛ حیات‌بخش یا دردسرساز؟

دانستن علت دیر افتادن بند ناف نوزادان بدون دانستن سازوکار بند ناف بعید به نظر می‌رسد. بند ناف نوزاد عضوی حیاتی در دوران جنینی است که با اتصال به جفت و تبادل خونی با بدن مادر موجب سلامت و رشد جنین می‌شود. این سیستم مواد مفید را از مادر به جنین می‌رساند و مواد زائد را از جنین به بدن مادر منتقل می‌کند تا از این طریق دفع شوند. اما پس از تولد نوزاد، بند ناف کارایی خود را از دست می‌دهد و باقی ماندن آن روی بدن نوزاد ممکن است دردسرساز شود. مواردی مانند بوی بد ناف نوزاد و عفونت ناف نوزاد مثال‌هایی از این دردسرها هستند. بند ناف باید بین یک تا سه هفته پس از تولد بیفتد تا از این عوارض جلوگیری شود.

علت دیر افتادن بند ناف نوزاد و علائم مرتبط 

بند ناف نوزاد به دلایل مختلفی ممکن است دیرتر از زمان ذکر شده بیفتد. اگرچه در بیشتر موارد نباید دنبال علت غیرطبیعی باشید. مخصوصا اگر پزشک درباره سلامتی کودک به شما اطمینان صبور باشید. اما مواردی مانند عفونت و نقص سیستم ایمنی دو دلیل دیر افتادن بند ناف نوزاد هستند. این دو مورد با ایجاد عفونت موجب تاخیر در افتادن بند ناف نوزاد می‌شوند. 

عفونت نافی نوزاد مورد مهمی است و اگر درمان نشود ممکن است پیشرفت کرده و در تمام بدن نوزاد پخش شود. سیستم ایمنی تکامل نیافتۀ بدن نوزاد نیز نمی‌تواند در برابر عفونت‌های گسترده به درستی عمل کند. این موضوع ممکن است برای نوزاد خطرات جانی داشته باشد در نتیجه شناخت علائم آن به تشخیص و درمان زودهنگام عفونت کمک شایانی می‌کند. از علائم عفونت بند ناف بچه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرمزی، تورم و گرمی داخل و دور ناف
  • درد و حساسیت به لمس در ناحیه ناف و شکم
  • بی‌قراری و گریه بی‌دلیل نوزاد
  • بیرون زدگی و فتق ناف
  • ترشحات ناف نوزاد که بوی بد و رنگ غیرطبیعی دارن و چرك ناف
  • خونریزی ناف بعد از افتادن به مقدار بیشتر از حد طبیعی(خون آمدن ناف یک نشانه بسیار جدی ست که باید سریعاً به آن رسیدگی شود.)
  • بی‌حالی، خواب‌آلودگی، تب و لرز نوزاد

عکس عفونت ناف نوزاد را در اینترنت جستجو کنید تا درک بهتری از ظاهر شرایط بدست آورید. در اثر بروز این شرایط، درمان عفونت ناف نوزاد در اولویت کار قرار دارد.

همچنین ممکن است در پس دلیل نیفتادن ناف نوزاد اختلالات درونی وجود داشته باشد. برخی اختلالات سیستم ایمنی بدن نوزاد می‌تواند از همان روزهای اول تولد با جدا نشدن بند ناف خودش را نشان بدهد. البته این بیماری‌ها بسیار نادر هستند. در یکسری از این بیماری‌ها تعداد سلول‌های ایمنی بدن نوزاد بالاست اما کارایی مناسبی ندارند. در این موارد نوزادان بیشتر به عفونت گوش میانی، آمفالیت (عفونت ناف) و عفونت‌های باکتریایی پوستی مبتلا می‌شوند.

دلیل دیر افتادن بند ناف نوزاد

تسریع در افتادن بند ناف نوزاد با رعایت نکاتی ساده

صرف نظر از دلیل دیر افتادن ناف نوزاد روش‌هایی وجود دارد که به کمک آن می‌توانید موجب تسریع در افتادن بند ناف شوید. برای افتادن ناف نوزاد چه کنیم:

  • مراقبت از بند ناف نوزاد تازه متولد شده امری ساده است که موجب می‌شود این مرحله از زندگی نوزاد شما نیز به راحتی و بدون دردسر سپری شود. با رعایت نکات زیر می‌توانید به نوزاد خود کمک کنید تا راحت‌تر از دست بند ناف خشک شده و علت دیر افتادن بند ناف نوزاد رها شود!
  • تا زمان افتادن بند ناف نوزاد آن را خشک و تمیز نگه دارید. همچنین بهتر است هوای آزاد در اطراف بند ناف جریان داشته باشد تا زودتر آنرا خشک کند. به همین دلیل از پوشاندن لباس‌های پلاستیکی، تنگ و چسبان به نوزادتان خودداری کنید چراکه ممکن است روی بند ناف فشار آورند و به آن آسیب بزنند.
  • موادی مانند الکل و ضدعفونی‌کننده‌ها نیز یک علت دیر افتادن بند ناف نوزاد هستند. توجه کنید که نیازی به استفاده از مادۀ ضدعفونی کننده یا مواد دیگری برای پاک‌سازی بند ناف نیست. با ضدعفونی بیش‌ازحد باکتری‌های مفید بند ناف هم از بین می‌روند و روند افتادن بند ناف آهسته می‌شود.
  • برای پاک کردن بند ناف نوزاد می‌توانید از پارچۀ نخی تمیز و آب جوشیدۀ خنک شده استفاده کنید.
  • جهت افتادن ناف نوزاد طب سنتی و درمان‌های خانگی تاییدنشده را کنار بگذارید و اجازه دهید روند طبیعی آن طی شود.
  • گاهی والدین می‌پرسند بند ناف نوزاد را کجا باید انداخت؟ بهتر است بدانید جهت انداختن بند ناف نوزاد نیازی به مراجعه به پزشک یا بیمارستان نیست. در اکثر نوزادان این فرایند به راحتی در منزل طی می‌شود.
  • اگر بعد از رعایت اقدامات بالا و گذشت شش هفته بند ناف هنوز نیفتاده، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
  • برای یافتن پاسخ به این سوال که بعد از افتادن بند ناف نوزاد چه باید کرد، می‌توانید به مقالۀ مراقبت از بند ناف نوزاد مراجعه کنید.
  • جهت درمان ترشح زرد از ناف نوزاد می‌توانید از مواردی مانند پماد تتراسایکلین برای ناف نوزاد کمک بگیرید. اما اگر دیدید علائم عفونت در نوزاد شما مشاهده شد یا ترشحات ناف نوزاد بدبو و زیاد بود حتما به پزشک مراجعه کنید تا او را درمان کرده و برای شما توضیح دهد که برای عفونت ناف نوزاد چه باید کرد؟ همچنین برای دریافت اطلاعات کامل در این زمینه می‌توانید به مقالۀ عفونت ناف نوزاد مراجعه کنید.
  • بند ناف نوزاد را زیر پوشک قرار ندهید. زیرا احتمال آلودگی و عفونت در این شرایط بالا می‌رود و همانطور که می‌دانید عفونت بند ناف مهم‌ترین علت دیر افتادن بند ناف نوزاد است.
  • نیازی به برداشتن گیره بند ناف نیست و پس از خشک شدن بند ناف، ریشۀ بند ناف به همراه گیره می-افتد.
  • از سوی دیگر، اگر علاوه بر علت دیر افتادن بند ناف نوزاد، می‌خواهید بدانید که خون آمدن از ناف نشانۀ چیست؟ می‌توانید به مقالۀ خونریزی از ناف نوزاد مراجعه کنید.
  • با پرسیدن نظرات مادران درباره‌ی اینکه کیا ناف نوزادشون دیر افتاده می‌توانید از تجربیات آنها نیز استفاده کنید.

دعا برای افتادن بند ناف نوزاد

دعای خاصی برای افتادن بند ناف نیاده است اما می‌توانید صلوات حضرت زهرا علیه السلام و خواندن آیت الکرسی در گوش نوزاد را انجام دهید که ان شاالله اثر ساز است.