بارداری زنان دارای معلولیت چه چالش‌هایی دارد؟

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بارداری زنان دارای معلولیت

معلولیت معمولا بر احتمال باردار شدن یا حاملگی و زایمان تاثیر نمی‌گذارد اما بسته به ماهیت معلولیت، می‌تواند عوارضی جسمی را به همراه داشته باشد. خبر خوب این است که زنان دارای معلولیت، حاملگی کاملا سالمی دارند و فرایند تخمک گذاری و لقاح در آنها مانند سایر زنان است مگر آنکه مشکلاتی برای بافت رحم و تخمدانشان پیش آمده باشد. در ادامه مقاله با موضوع بارداری زنان دارای معلولیت بیشتر آشنا می‌شوید.

انتخاب پزشک برای بارداری زنان دارای معلولیت

داشتن ناتوانی و معلولیت جسمی، بارداری شما را به طور خودکار در رده پرخطر طبقه‌بندی نمی‌کند. با این حال، بهتر است به پزشکی برای معاینات دوران بارداری مراجعه کنید که افرادی را ویزیت می‌کنند که چالش‌هایی مشابه چالش‌های شما را تجربه می‌کنند.

مدیریت بارداری در زنان دارای معلولیت

اینکه چه اقدامات اضافی برای موفقیت بارداری شما لازم باشد، به شرایط خاص شما بستگی دارد. سالم ماندن در طول بارداری تا حد ممکن کمک خواهد کرد تا بارداری شما تا آنجا که ممکن است راحت و بدون چالش باشد. سعی کنید افزایش وزن خود را در حد توصیه شده نگه دارید، زیرا این کار به کاهش فشار بر روی بدن شما کمک می‌کند. استفاده از رژیم غذایی سالم باعث بهبود سلامت جسمی شما می‌شود و احتمال عوارض بارداری را کاهش می‌دهد. 

داشتن یک برنامه ورزشی سالم از زمان ازدواج تا دوران بارداری به شما اطمینان می‌دهد که هنگام نزدیک شدن به زمان زایمان کودک حداکثر قدرت و تحرک را دارید. تمرینات درمانی با آب می‌توانند مفید و بی‌خطر باشند، بنابراین می‌توانید در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. 

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "عارضه‌های نوزادان بستری در بخش NICU" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

آیا معلولیت باعث ناباروری می‌شود؟

متاسفانه در مقایسه با زنان بدون معلولیت، زنان دارای معلولیت بیشتر در خطر ناباروری قرار دارند. این موضوع بیشتر در مورد زنان دارای ناتوانی‌های حسی و ناتوانی‌های شناختی مشاهده شده است. تشدید معلولیت می‌تواند عوارض را بدتر کند. با این حال به کمک روش‌هایی مانند رحم اجاره‌ای حتی این زنان نیز شانس مادر شدن را دارند. 

آیا بارداری زنان دارای معلولیت پرخطر است؟

اطمینان خاطر داشته باشید که اگرچه ممکن است بارداری برای شما بیش از سایر زنان باردار دشوار باشد اما برای کودک شما استرس بیشتری را به همراه ندارد. هیچ شواهدی از افزایش ناهنجاری‌های جنین در نوزادان زنان مبتلا به آسیب نخاعی (یا سایر معلولیت‌های جسمی که مربوط به بیماری ارثی یا سیستمیک نیستند) وجود ندارد. برخی از عوارضی که زنان باردار دارای معلولیت ممکن است تجربه کنند در ادامه مطرح شده است.

  • بارداری زنان دارای معلولیت ممکن است با احتمال بیشتر بروز عوارض حاملگی همراه باشد. به عنوان مثال، زنان بارداری که دچار ضایعات نخاعی هستند، بیشتر در معرض عفونت دستگاه ادراری (UTI)، عفونت کلیه و مشکلات مثانه هستند. همچنین ممکن است در اثر رشد رحم و فشار به دیافراگم، احتمال بالا رفتن ناگهانی فشار خون و مشکلات تنفسی بالقوه (و حتی ذات الریه) در فرد معلول بیشتر باشد.
  • سایر موارد شایع ممکن است شامل کم‌خونی باشد (مصرف مکمل آهن می‌تواند از بروز آن جلوگیری کند، بنابراین با پزشک در مورد مصرف آن مشورت کنید)، زخم‌های پوستی (اگر می‌توانید سعی کنید با جلوگیری از طولانی‌مدت ماندن در یک وضعیت، این موارد را به حداقل برسانید)، کمردرد و ناراحتی افزایش یافته و خطر ابتلا به واریس و حتی ترومبوز ورید عمقی (لخته شدن خون در پاها) بیشتر است.
  • برخی مطالعات نشان داده‌اند که احتمال بروز عوارض بارداری مانند پره‌اکلامپسی، دیابت بارداری، تولد زودهنگام نوزاد، خونریزی، عفونت و ... در زنانی که دچار معلولیت هستند بیشتر است.
  • زایمان نیز ممکن است چالش‌های خاصی ایجاد کند، اگرچه در بیشتر موارد زایمان واژینال امکان‌پذیر است. انقباضات رحمی ممکن است برای مادرانی که آسیب نخاعی دارند و روی ویلچر هستند، بدون درد باشد، بنابراین ممکن است به شما آموزش داده شود که سایر علائم زایمان قریب‌الوقوع را بشناسید.

بارداری زنان دارای معلولیت

اگر دچار معلولیت هستید چه مسائلی را می‌توانید پس از زایمان انتظار داشته باشید؟

والد بودن به ویژه در هفته‌های اول تولد کودک بسیار چالش‌برانگیز است اما برنامه‌ریزی برای آن می‌تواند به کاهش این مشکلات کمک کند. در ادامه فهرست مواردی که لازم است قبل از تولد فرزندتان در نظر بگیرید مطرح شده است.

  • قبل از به دنیا آمدن کودک برای رفع نیازهای خاص مراقبت از او، تغییرات لازم را در خانه خود انجام دهید.
  • از همسر، خویشاوند، دوست یا مراقب دیگری کمک بگیرید، به ویژه در ابتدای کار، وقتی تازه زایمان کرده‌اید.
  • سعی کنید از شیر خودتان به کودک بدهید. این کار امکان‌پذیر است و می‌تواند تغذیه کودک را برای شما آسان‌تر کند؛ بنابراین برای تهیه شیشه شیر و شیر خشک برای فرزندتان عجله نکنید اما اگر به دلایلی نمی‌تواند از شیر خود به فرزندتان بدهید بدانید که این کار هیچ اشکالی ندارد.
  • پوشک و سایر وسایل کودک را می‌توانید سفارش دهید تا برای شما بیاورند. در این صورت در وقت و انرژی خود صرفه‌جویی می‌کنید.
  • به یاد داشته باشید که میز تعویض پوشک باید با وضعیت شما متناسب باشد و اگر بر روی صندلی چرخ‌دار می‌نشینید بتوانید از این میز استفاده کنید.
  • تخت کودک باید امکان دسترسی به فرزندتان را داشته باشد تا بتوانید او را به راحتی از تخت بردارید یا بر روی آن بگذارید.
  • اگر خودتان فرزندتان را حمام می‌کنید باید وان کودک در جایی تنظیم شده باشد که بتوانید از آن به راحتی استفاده کنید.
  • گذاشتن کودک در کریر یا آغوشی بهترین روش برای حمل او است زیرا دست شما را آزاد می‌کند.
  • پیوستن به یک گروه حمایتی از والدین دارای معلولیت یا پیدا کردن یک گروه آنلاین خوب از افرادی که شرایط مشابه شما را دارند را در نظر بگیرید. این کار باعث گرفتن حس همدلی و اطمینان خاطر از آن‌ها و همچنین استفاده از توصیه‌ها و راهنمایی‌هایشان در مواقع لزوم می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "بهترین بیمارستان بارداری در تهران" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

در این مقاله به موضوع بارداری زنان دارای معلولیت پرداخته شد. لازم است بدانید اگرچه بارداری در صورت وجود معلولیت در مادر می‌تواند چالش‌هایی اضافی را به همراه داشته باشد اما حاملگی سالم در این شرایط با مراقبت و مراجعه مرتب به پزشک، کاملا امکان‌پذیر است.