از چه سنی می‌توان به کودک خامه داد؟

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک خامه داد

طبیعی است که وقتی والدین شروع به معرفی غذای کمکی به فرزندشان می‌کنند سوالات زیادی برایشان پیش بیاید. در این میان سوالات رایج در مورد سن دادن لبنیات به کودکان است. معمولا بسیاری از والدین می‌پرسند از چه سنی می‌توان به کودک خامه داد؟  ایا مثلا خامه یک گزینه بسیار خوشمزه به عنوان صبحانه برای نوزاد 9 ماهه است؟ و در ادامه مقاله به این موضوع پرداخته شده است. ( برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله تزیین صبحانه سالم برای مدرسه نیز مراجعه کنید.)

از چه سنی می‌توان به کودک خامه داد؟

بسیاری از والدین در مورد زمان دادن لبنیات به کودک، دچار سردرگمی هستند و معمولا می‌پرسند از چه سنی می‌توان به کودک خامه داد و خامه از چندماهگی میشه به نوزاد داد. دلیل این سردرگمی عمدتا این است که متخصصان توصیه می‌کنند قبل از یک سالگی به نوزاد خود شیر گاو ندهید، زیرا:

  • هضم پروتئین موجود در شیر گاو برای نوزاد دشوار است.
  • شیر گاو، آهن بسیار کمی دارد به همین دلیل نمی‌تواند به عنوان منبع اصلی تغذیه کودک برای 9 تا 12 ماهگی او استفاده شود.
  • آهن موجود در شیر مادر به راحتی جذب بدن کودک می‌شود و آهن موجود در شیر خشک نیز بیشتر از آهن موجود در شیر مادر است و به همین دلیل جذب آن برای بدن کودک راحت است. در هر صورت، لازم است مطمئن شوید که فرزندتان به اندازه کافی آهن دریافت می‌کند.

خواص لبنیات برای کودکان چیست؟

همانطور که خوردن لبنیات در بارداری از جمله مصرف شیر در بارداری، خوردن کشک در بارداری و خوردن دوغ در بارداری فواید زیادی دارد، استفاده از هر ماده لبنی در زمان مناسب نیز برای کودک بسیار سودمند خواهد بود. 

سوال بسیاری از والدین در مورد مزایای مصرف لبنیات از جمله خواص خامه برای کودک است. لازم است بدانید شیر و محصولات لبنی از جمله خامه، منابعی غنی از موارد زیر هستند:

  • کلسیم
  • پروتئین
  • ویتامین آ، ب 12 و دی

محصولات لبنی مناسب برای کودک

اکنون که می‌دانید از چه سنی می‌توان به کودک خامه داد لازم است بدانید محتوای چربی کل محصولات لبنی با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل لازم است برای انتخاب محصولات لبنی مناسب برای فرزندتان به اطلاعات تغذیه‌ای موجود بر روی برچسب محصول از جمله میزان چربی، نمک و قند آن نگاه کنید. بیشتر چربی موجود در شیر و غذاهای لبنی چربی اشباع‌شده است. برای کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان، خوردن بیش از حد چربی می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد انرژی و اضافه‌وزن شود.

پنیر از چند ماهگی برای کودک مجاز است؟ + لیست پنیرهای مجاز و غیرمجاز

اگر سوال شما در عوارض مصرف خامه است لازم است بدانید که خامه حاوی چربی بسیار زیادی است. بنابراین، اگر در مورد خوردن خامه برای کودک یک ساله سوال دارید مراقب باشید که مقدار آن خیلی کم باشد. همچنین می‌توانید به جای خامه از ماست ساده کم‌چرب یا انواع کم‌چرب خامه استفاده کنید. از سوی دیگر، اگرچه خواص پنیر خامه‌ای برای کودکان، مانند محصولات لبنی دیگر، بسیار زیاد است اما توصیه می‌شود به دلیل سدیم بالای آن، این پنیر به کودکان بعد از یک سالگی داده شود.

به طور کلی اینکه  کودک از چه سنی میتواند بستنی بخورد یا کودک از چه سنی میتواند شیر گاو بخورد، همگی پاسخ یکسانی دارند؛ پایان یکسالگی.

ایمن بودن مصرف خامه برای کودکان

مصرف خامه برای کودکان مشکلی ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه کودک مبتلا به‌عدم تحمل لاکتوز موجود در‌لبنیات باشد. البته در‌مورد کودکانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند و‌به‌طورمرتب دچار بیماری‌های عفونی و‌سرماخوردگی می‌شوند، توصیه می‌شود از‌خامه کمتری استفاده نمایند.

محصولات لبنی مناسب برای کودک

حساسیت به شیر و عدم تحمل لاکتوز

همان‌طور که مطرح شد شیر و غذاهای لبنی، منابع خوبی از مواد مغذی هستند. بنابراین، بدون مشورت با پزشک، این محصولات را از رژیم غذایی فرزندتان حذف نکنید. 2 مسئله باعث می‌شود کودک به شیر واکنش نشان می‌دهد:

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز یک مشکل هضم شایع است که در آن بدن قادر به هضم لاکتوز نیست. لاکتوز نوعی قند است که عمدتا در شیر و محصولات لبنی یافت می‌شود. عدم تحمل لاکتوز می‌تواند علائمی مانند نفخ و اسهال ایجاد کند که البته واکنش‌های شدیدی ایجاد نمی‌کند.

* خرما از چند ماهگی به نوزاد بدهیم + خواص و مضرات

نکات مهم در مصرف خامه برای کودکان

یکی از نکات مهم در مورد خامه آن است که به سرعت در دمای محیط فاسد می‌گردد، به همین دلیل مصرف خامه‌های فاسد شده یا مشکل‌دار می‌تواند بلافاصله باعث بروز مشکلات گوارشی در کودک شود. به همین دلیل توصیه اکید می‌شود که کودکان حتما از خامه تازه پاستوریزه استفاده نمایند و از مصرف خامه‌های غیر پاستوریزه و قدیمی برای کودکان پرهیز گردد.

حساسیت به شیر گاو

صرف نظر از اینکه بدانید شیر پاستوریزه از چند ماهگی مجاز است، لازم است بدانید حساسیت به شیر گاو (CMA) یکی از رایج‌ترین آلرژی‌های غذایی در دوران کودکی است. CMA معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که شیر گاو برای اولین بار در رژیم غذایی کودک شما از طریق شیر خشک یا غذای کمکی، قرار می‌گیرد. حساسیت به شیر گاو به ندرت، می‌تواند نوزادانی را که فقط از شیر مادر تغذیه می‌کنند تحت تاثیر قرار دهد زیرا شیر گاو موجود در رژیم غذایی مادر از طریق شیر مادر به کودک می‌رسد.

مانند تمام حساسیت‌ها و آلرژی‌ها، اگر متوجه علائم این دو مسئله در فرزندتان شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

در این مقاله به این سوال پاسخ داده شد که از چه سنی می‌توان به کودک خامه داد. در نهایت، همان‌طور که مطرح شد خامه می‌تواند مانند سایر محصولات لبنی برای کودکان فواید بسیاری داشته باشد اما توصیه می‌شود لبنیات بعد از یک سالگی به کودکان داده شود چون کودک قبل از یک سالگی توانایی هضم پروتئین موجود در شیر گاو را ندارد. از سوی دیگر، بعد از یک سالگی لازم است مراقب علائم آلرژی فرزندتان به شیر گاو و عدم تحمل لاکتوز نیز باشید.