تعداد و میزان اسپرم نرمال برای باروری

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
تعداد اسپرم نرمال

تعداد اسپرم نرمال در مردان در قدرت باروری آنها تاثیر دارد. برای وقوع بارداری، به جز روزهای افزایش شانس باروری، اسپرم خوب و با کیفیت نیز برای مراحل لقاح مهم است. لقاح و بارداری به اسپرم و تخمک خوب و با کیفیت وابسته است. این نکته را از همین ابتدا بدانید که تنها تعداد اسپرم در مرد ملاک عمل برای لقاح موفق نیست. اسپرم باید دارای حرکت مستقیم و مورفولوژی سالم باشد. بنابراین اگر ناباروری شما به علت مشکلات اسپرمی است، تنها روی تعداد اسپرم تمرکز نکنید؛ در واقع در یک آقا هر چه تعداد اسپرم بیشتر باشد، حرکت اسپرم مستقیم و دقیق باشد و مورفولوژی اسپرم سالم باشد، امکان وقوع بارداری-آن هم به شکل کاملا طبیعی- بیشتر است؛ البته به شرطی که تخمک، لوله‌های فالوپ، رحم و به طور کلی خانم مشکلی برای باروری نداشته باشد. 

اسپرم چیست؟

اسپرم سلول جنسی یا گامت دستگاه تولید مثل مردان است. اسپرم تک دسته است و برای تحرک خود فروکتوز را که در مایع منی وجود دارد، در میتوکندری‌های خود می‌سوزاند و به انرژی تبدیل می‌کند.

اسپرم چیست؟

اسپرم با ساخته شدن در بیضه و تکامل یافتن در اپیدیدیم، همراه منی از بدن خارج می‌شود. اِشکال و اختلال در ساخت یا آزادسازی اسپرم می‌تواند موجب ناباروری مردان شود. در واقع تولید اسپرم یکی از پیچیده‌ترین و طولانی‌ترین فرآیندها در بدن است که با تخصصی شدن سلول‌های جنسی اولیه در دوران جنینی آغاز می‌شود و بعد با اسپرم‌سازی و تمایز اسپرم در بیضه‌ها در دوران بلوغ ادامه پیدا می‌کند.

اسپرم به عنوان سلول جنسی نر شامل ۲۳ کوروموزوم است. این 23 کوروموزوم به اندازه نیمی از سلول‌های عادی بدن است. این 23 کوروموزوم بعد از ترکیب با سلول جنسی ماده یا تخمک، سلول جدیدی ایجاد می‌کنند که بعدا به جنین و کودک در رحم تبدیل می‌شود.

برای وقوع باروری وجود یک اسپرم سالم کافی است؛ البته به شرطی که تخمک نیز سالم باشد و شرایط لقاح هم فراهم باشد. 

نرمال بودن تعداد اسپرم در هر انزال در آزمایش چگونه مشخص می‌شود؟

اگر ناباروری شما علت مردانه دارد و شریک جنسی شما اسپرم‌های خوب و باکیفیت ندارد، حتما این سوال برای شما پیش آمده است که اسپرم باید چند میلیون باشد تا بارداری اتفاق بیفتد؛ باید بدانید که نه تنها تعداد اسپرم، بلکه شکل و حرکت آنها در وقوع باروری مهم است. البته این فاکتورها فارغ از فاکتور مهم سن مناسب بارداری هستند.  

تعداد اسپرم نرمال در آزمایش چگونه مشخص می شود؟

نرمال بودن وضعیت اسپرم یا وضعیت باروری یک مرد بعد از مقایسه فاکتورهای به دست آمده از آزمایش اسپرموگرام با مقادیر مرجع و نرمال مشخص می‌شود. آزمایش آنالیز منی یا sperm count تعداد اسپرم‌ها و حرکت و شکل آنها را بررسی می‌کند. برای انجام این آزمایش آقا باید مایع منی خود را با رعایت شرایط خاص در ظرف آزمایشگاه جمع‌آوری کند تا آزمایشگاه در مدت زمان مشخص و محدود بررسی لازم را انجام دهد. 

چگونه تعداد اسپرم را افزایش دهیم؟

تغذیه آقایان قبل از بارداری بسیار مهم است. اگر بعد از انجام تمام آزمایشات لازم به نتیجه قطعی رسیدید که علت ناباروری شما، فقط مشکلات موجود در اسپرم است، می‌توانید به کمک تغذیه و ورزش و کاهش استرس برای تقويت اسپرم خود اقدام کنید و تا حد بسیار زیادی این مشکل را حل کنید. 

بنابراین اگر مشکل هورمونی ندارید، واریکوسل ندارید، مشکلی در بیضه‌های ندارید و فقط اسپرم‌های شما بی کیفیت است، کمی صبر پیشه کنید و با تکنیک‌های زیر تلاش کنید که قدرت باروری خود را افزایش دهید. 

اگر اسپرم ضعیف دارید، از مکمل‌های افزایش تعداد، حرکت و کیفیت اسپرم غافل نشوید؛ از جمله این مکمل‌ها می‌توان به مکمل آندروفرتی، کانت بوست، پروکسید پلاس سیگما، فرتیل  اید و موتیلیتی بوست اشاره کرد. هر یک از این مکمل‌ها با بهبود حرکت، مورفولوژی و کیفیت اسپرم‌ها به افزایش تعداد اسپرم‌ها، افزایش قدرت باروری اسپرم‌ها، افزایش حجم منی و مقابله با استرس اکسیداتیو اسپرم‌ها کمک می‌کنند. البته مکمل‌های متخصص در افزایش کیفیت اسپرم‌ها بسیار زیاد هستند. این چند نمونه تعدادی از بهترین و موثرترین مکمل‌ها در این زمینه هستند که به تناسب کارایی و کیفیتی که دارند، قیمت بالاتری هم دارند. 

داروهای گیاهی هم می‌توانند در تقویت اسپرم کمک کنند تا اسپرم‌ها وضعیت بهتری داشته باشند. از جمله ترکیبات گیاهی که بسیاری از استفاده از آنها نتیجه مثبت گرفته‌اند می‌توان به خرنوب، جینسینگ، گرده نخل نر، ژل رویال، گرده گل، کوجی‌بری و قارچ گانودرما اشاره کرد. البته ترکیبات گیاهی برای افزایش قدرت اسپرم‌ها بسیار زیاد هستند؛ اینها که نام بردیم تعدادی از بهترین مواد گیاهی برای بالا بردن کیفیت اسپرم است. توجه داشته باشید که طول دوره درمان در طب سنتی طولانی‌تر از طب مدرن است و به صبر و شکیبایی بیشتر نیاز دارد. 

ورزش کردن در هر شرایطی تضمین‌کننده سلامتی است. پیشنهاد می‌کنیم اگر مشکل اسپرم دارید، ورزش مدام و مرتب و به اندازه را در برنامه زندگی خود قرار دهید. 

همچنین خنک نگه داشتن بیضه‌ها به کمک کمپرس یخ، استفاده نکردن از لباس زیر تنگ، استفاده از خرما، ارده و به طور کلی گرمیجات در رژیم غذایی در حل کردن مشکل اسپرم می‌تواند موثر باشد. 

چگونه جواب آزمایش اسپرم را بخوانیم؟ 

چگونه جواب آزمایش اسپرم را بخوانیم؟

اگر مدتی است که به صورت پی در پی آنالیز اسپرم انجام می‌دهید تا وضعیت باروری خود را ارزیابی کنید، حتما تا اندازه‌ای با فاکتورهای تفسیر آزمایش اسپرم نرمال آشنا هستید. در ادامه مقادیر نرمال فاکتورهای آزمایشی آزمایش semen را برای شما آورده‌ایم؛

حجم مایع منی (Volume)

میزان طبیعی مایع منی در آزمایش اسپرم حدودا 2 تا 5 میلی‌لیتر در هر انزال است؛‌ میزان کمتر  یا بیشتر بودن حجم منی از این مقدار غیرطبیعی تلقی می‌شود و می‌تواند عامل ناباروری باشد.

زمان تبدیل شدن به مایع (Liquefaction)

به طور طبیعی حدود 20 تا 30 دقیقه پس از انزال یا نمونه گیری، منی به حالت مایع تبدیل می‌شود. طولانی شدن این زمان غیرطبیعی است و می‌تواند نشان‌دهنده وجود عفونت باشد.

شمارش اسپرم (Concentration)

به طور معمول در هر انزال باید بیش از 20 میلیون اسپرماتوزوآ در هر میلی‌لیتر در مایع منی وجود داشته باشد. کمتر بودن میزان اسپرم از مقدار طبیعی معمولا به معنای ناباروری است. به عبارت دیگر کمتر بودن اسپرم از این مقدار، همیشه به معنای ناباروری و عدم امکان پدر شدن فرد نیست؛ زیرا مشاهده شده است که مردانی با تعداد اسپرم کمتر از 1 میلیون، پدر شده اند. میزان طبیعی برای شمارش اسپرم در افرادی که عمل وازکتومی داشته‌اند، صفر است.

شکل اسپرم (Morphology)

به طور طبیعی باید حداقل 30 درصد از اسپرم‌ها شکلی طبیعی داشته باشند. یعنی سر، دُم و سایر قسمت‌های اسپرم سالم و طبیعی باشد. غیرطبیعی بودن شکل اسپرم می‌تواند حالات مختلفی داشته باشد. ممکن است اسپرم 2 سر و یا 2 دم داشته باشد، سر باریک باشد و یا گِردتر از حالت طبیعی باشد. اسپرم غیرطبیعی قادر به حرکت کردن به شکل درست (مستقیم) نیست؛ در نتیجه نمی‌تواند به داخل تخمک نفوذ کند. البته قطعا در هر نمونه منی سالم، تعدادی اسپرم ناسالم وجود دارد، ولی درصد بالای اسپرم ناسالم نسبت به اسپرم سالم شرایط پدر شدن را برای فرد سخت‌تر می‌کند.

تحرک اسپرم (Motility)

به طور نرمال حدود 50 درصد از اسپرم ها باید پس از گذشت 1 ساعت حرکت رو به جلو و مستقیم داشته باشند. برای اینکه اسپرم بتواند از محیط موکوسی سرویکس عبور کند، باید قابلیت حرکت رو به جلو یا شنا کردن داشته باشد. در صورتی که درصد بالایی از اسپرم‌ها نتوانند به درستی حرکت کنند، فرد برای پدر شدن با مشکل مواجه است.

اسیدیته منی یا pH منی

محدوده طبیعی برای pH مایع منی چیزی در حدود 7.1 (هفت و یک دهم) تا 8.0 (هشت) است. بالاتر یا پایین تر بودن pH منی از این محدوده می‌تواند باعث کشته شدن اسپرم شود یا بر نحوه حرکت کردن آنها تاثیر سو داشته باشد.

شمارش گلبول‌های سفید (WBC)

به طور طبیعی نباید هیچ گلبول سفید یا باکتری در مایع منی وجود داشته باشد. حضور باکتری یا تعداد زیادی از گلبول‌های سفید خون می‌تواند از علائم وجود عفونت باشد.

تعداد اسپرم نرمال چه قدر است؟ 

تعداد اسپرم نرمال چه قدر است؟

اینکه تعداد اسپرم نرمال چه قدر باید باشد برای مردی که مشکل باروری دارد، سوال بزرگ و پر اهمیتی است. واقعا تعداد اسپرم نرمال باید چه قدر باشد تا باروری اتفاق بیفتد؟؟؟

اگر آزمایشگاه عکس جواب آزمایش اسپرم نرمال را برای شما ارسال کرده است و نتيجه آزمايش شما با فاکتورهای نرمال آزمایش اسپرم مطابقت چندانی ندارد، نگران نشوید؛ برگه آزمایش اسپرم شما در آینده می‌تواند تغییرات مثبت زیادی داشته باشد.البته حتی یک اسپرم خوب و باکیفیت هم می‌تواند شما را در آینده به یک پدر قدرتمند تبدیل کند. 

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، به طور معمول در هر انزال باید بیش از 20 میلیون اسپرماتوزوآ در هر میلی‌لیتر در مایع منی وجود داشته باشد. اما اگر آزمایش شما با این مقدار مرجع هماهنگ نیست، نگران نباشید؛ راهکارهای زیادی برای افزایش کیفیت و تعداد اسپرم و بهبود شکل اسپرم وجود دارد. 

تعداد نرمال اسپرم برای پسردار شدن

گفته می‌شود افزایش تعداد اسپرم‌ها احتمال بارداری پسر را بیشتر می‌کند. توجه داشته باشید که می‌گوییم افزایش تعداد اسپر‌م‌ها و تعداد مشخص نمی‌کنیم؛ بنابراین نمی‌توان گفت که با اسپرم بیشتر از 50 میلیون پسردار می‌شوید و با کمتر از این مقدار دختردار. در واقع اینها همه احتمالات است و در نهایت تاثیر قطعی در تعیین جنسیت ندارد؛ اما برای اینکه از این روش هم برای بالا بردن شانس پسر شدن جنین کمک بگیرید، بهتر است برای بیشتر شدن تعداد اسپرم در هنگام نزدیکی، مرد 2 تا 5 روز قبل از تخمک گذاری از ارگاسم خودداری کند و رابطه‌ای وجود نداشته باشد؛ همچنین خنک نگه داشتن بیضه‌ها هم می‌تواند موثر باشد، زیرا خنک بودن بیضه‌ها باعث تولید اسپرم بیشتر می‌شود. 

*در مورد قرص افزایش اسپرم y برای پسرزایی در این مقاله بیشتر بخوانید

بد نیست بدانید که مردان سیگاری، مردانی که قلیان می‌کشند یا مشروب می‌خورند، تعداد اسپرم پایین‌تری دارند. در واقع ماری جوآنا همان اثری را بر تعداد اسپرم دارد که سیگار دارد. کوکائین و دیگر انواع مواد مخدر مانع از تولید اسپرم می‌شوند. (در مورد عوارض قرص متادون برای مردان به این مقاله مراجعه کنید) 

تعداد نرمال اسپرم برای پسردار شدن

کلام آخر

به عنوان یک آقا، برای نی نی دار شدن باید تعداد و حرکت اسپرم و شکل اسپرم شما، برای بارور کردن تخمک مناسب باشد. در همین مقاله در مورد تعداد نرمال اسپرم‌ها یا حد نرمال تعداد اسپرم به خوبی شرح و تفصیل دادیم. اگر اسپرم شما از تعداد طبیعی خارج است یا میزان نرمال اسپرم باکیفیت در مایع منی شما برای بارداری مناسب نیست، در درجه اول نگرانی و استرس را از خود دور کنید. استرس وضعیت فعلی شما را صد برابر بدتر می‌کند. 

گرچه تعداد اسپرم نرمال در مردان اهمیت دارد، اما باید بدانید که حتی یک اسپرم سالم و با کیفیت هم می‌تواند شما را به آرزوی پدر شدن برساند. البته تعداد اسپرم نرمال برای بچه دار شدن در بارداری طبیعی موضوع مهمی است؛ اما به هر حال این روزها به کمک روش‌های کمک‌باروری، با حداقل اسپرم‌ها و انجام تکنینک‌های آزمایشگاهی برای بالا بردن کیفیت اسپرم‌ها، بارداری اتفاق می‌افتد. در مورد اینکه تعداد اسپرم نرمال برای آی یو آی چه قدر باید باشد تا این روش کمک باروری انجام شود، در مقاله‌های بعدی حتما برای شما به صورت اجمال توضیح خواهیم دارد.