متفورمین برای بارداری و درمان ناباروری

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
متفورمین برای بارداری

استفاده از متفورمین برای بارداری فاز اول درمان‌های کمک‌باروری است. اینکه روزی چند تا متفورمین برای بارداری استفاده کنیم یا از چندم پریود مصرف متفورمین را آغاز کنیم و چه مقدار دوز از این دارو را دریافت کنیم، پزشک باید تشخیص دهد. با توجه به اینکه قرص متفورمین باعث تخمک‌گذاری می‌شود، پس می‌توان گفت که متفورمین به بارداری کمک می‌کند؛ در واقع قرص متفورمین و تخمک‌گذاری با هم ارتباط مستقیم دارند. البته ممکن است استفاده از این قرص در برخی از خانم‌ها پاسخ مورد انتظار را ندهد و نیاز به استفاده از سایر داروهای کمک باروری برای بروز علائم بارداری باشد. 

آیا قرص متفورمین باعث بارداری می‌شود؟

متفورمين هيدروكلرايد می‌تواند در باردار شدن تاثیر داشته باشد به شرط آنکه که علت ناباروری تنبلی تخمدان و نبود تخمک‌گذاری باشد. در این صورت می‌توان گفت که بله متفورمین به تخمک‌گذاری به موقع و صحیح کمک می‌کند و وقتی تخمک‌گذاری درست انجام شود و سایر شرایط بارداری (زمان مناسب نزدیکی جنسی، اسپرم سالم و با کیفیت، ضخامت مناسب اندومتر و ...) هم فراهم باشد، بارداری اتفاق خواهد افتاد. 

قرص متفورمین برای بارداری چه تاثیری دارد؟

قرص متفورمین برای بارداری چه تاثیری دارد

علت تجویز متفورمین برای بارداری، تاثیر مثبت این قرص در روند تخمک‌گذاری است. قرص متفورمین دارویی حساس به انسولین است و به طور معمول برای درمان دیابت تجویز می‌شود، اما از آنجا که با متعادل شدن سطح انسولین، هورمون‌ها نیز تنظیم می‌شوند، گاهی این دارو برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی كيستيك یا تنبلی تخمدان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تاثیر قرص متفورمین در بهبود وضعیت هورمونی به خصوص هورمون آندروژن (هورمون مردانه)، قاعدگی به موقع و تخمک‌گذاری منظم‌تر و کاهش وزن نیز ثابت شده است. 

البته برای کنترل دیابت بارداری به جز استفاده از داروها، حتما باید به رژیم غذایی دیابت بارداری نیز توجه شود.

قرص متفورمین داروی خط اول و در واقع بهترین دارو برای درمان تنبلی تخمدان محسوب می‌شود، اما استفاده از قرص متفورمین باید همراه با تغییر در سبک زندگی باشد تا این دارو بتواند در افرادی که دچار اضافه وزن (یکی از عوامل مهم ایجاد تنبلی تخمدان) هستند، باعث کاهش وزن شود. برطرف شدن اضافه وزن یکی از عوامل تاثیرگذار در روند درمان تنبلی تخمدان، تخمگذاری و نهایتا بارداری است. بنابراین می‌توان اینگونه گفت که زمانی متفورمین باعث بارداری می‌شود که تخمک‌گذاری انجام شده باشد و تخمک‌ با کیفیت وجود داشته باشد. 

چه مدت بعد از مصرف متفورمین باردار میشویم؟

گرچه متفورمین برای بارداری موثر است، اما هرگز مشخص نمی‌کند که دقیقا چه زمانی باردار می‌شوید. در واقع وقوع بارداری به فاکتورهای بسیار زیادی بستگی دارد که تنها یکی از آنها تخمک‌گذاری است. گرچه برخی مصرف متفورمین و بارداری سریع را به هم ربط می‌دهند، اما واقعیت این است که بارداری تنها زمانی اتفاق می‌افتد که همه شرایط برای لقاح فراهم باشد. این زمان برای هیچ زوجی مشخص نیست. 

چه مدت بعد از مصرف متفورمین باردار می شویم؟

یادآوری می‌کنیم که تنها به صرف تاثیر متفورمین در بارداری، هرگز به مصرف خودسرانه متفورمین برای بارداری اقدام نکنید و هر دارویی را فقط و فقط تحت نظر پزشک مصرف کنید. 

قرص متفورمین برای بارداری چه زمانی مصرف شود؟

اگر می‌پرسید که قرص متفورمین برای بارداری چگونه مصرف شود؟ باید در مورد روش مصرف متفورمین، زمان شروع متفورمین، طرز استفاده متفورمین و میزان متفورمین برای بارداری بگوییم که چنانچه تشخیص پزشک تخمدان پلی کیستیک باشد، معمولا دُز مصرف دارو از یک قرص در روز شروع می‌شود. اگر بیمار بتواند تحمل کند، هفته‌ای یک قرص اضافه می‌شود تا زمانی که تعداد قرص به سه عدد در روز برسد. با این وجود بسته به شرایط جسمی و بالینی هر فرد مقدار مصرف metformin توسط پزشک باید مشخص شود. در واقع نمی‌توان همین طور و بدون انجام بررسی به شما پیشنهاد بدهیم که روزی چندتا متفورمین استفاده کنید. طریق مصرف متفورمین برای بارداری را فقط و فقط پزشک مشخص می‌کند.

قرص متفورمین برای بارداری چه زمانی مصرف شود؟

به یاد داشته باشید که بهترین زمان خوردن متفورمین برای بارداری و حتی برای لاغری مصرف آن بین غذا است. به هیچ وجه متفورمین 500 را با شکم خالی مصرف نکنید. همچنین مصرف متفورمین قبل از بارداری تحت نظر پزشک بلامانع است، اما در دوران بارداری ممنوعیت مصرف دارد. در واقع اولین درمان دیابت بارداری، انسولین است.

این نکته را نیز باید یادآوری شویم که دوز مناسب متفورمین برای زنان مبتلا به سندروم پلی کیستیک بر اساس واکنش آنها نسبت به دارو متفاوت است، اگر نتوان عوارض جانبی را مدیریت کرد، اغلب پزشکان سعی می‌کنند دوز را کاهش دهند یا گزینه‌های دیگری را جایگزین کنند؛ مثلا قرص گلوکوفاژ یا قرص کلومیفن.

آیا جنسیت بارداری با متفورمین مشخص می‌شود؟

اگر هدف شما از مصرف متفورمین برای بارداری پسر است، بهتر است بدانید که تاثیر متفورمین در جنسیت مذکر جنین اثبات شده نیست و همه چیز نسبی است. به عبارت دیگر خاصیت متفورمین در جنسیت جنین کاملا رد شده است. پیشنهاد میکنیم مقاله بهترین قرص افزایش اسپرم y برای پسرزایی را مطالعه بفرمایید.

متفورمین چگونه در درمان تنبلی تخمدان موثر است؟

دلیل تجویز متفورمین برای هر کس می‌تواند متفاوت باشد، اما در روند اقدام به بارداری معمولا برای تخمک‌گذاری به موقع تجویز می شود. مت فورمين یک داروی غیر هورمونی است که اثر موثر در ترشح هورمون‌ها دارد. در واقع این دارو با کمک به ترشحات غده هیپوفیز، ترشح هورمون‌ها را نرمال می‌کند. از آنجا که یکی از علت‌های تنبل بودن تخمدان‌ها اِشکال در ترشح هورمون‌هایی است که در آزاد شدن تخمک موثر هستند، لذا متفورمین می‌تواند با تاثیر مثبت در ترشح هورمون‌ها روال تخمک‌گذاری را عادی کند. وقتی دو هورمون FHS  و LH به خوبی ترشح نشوند، فولیکول‌ها تخمک‌ها را آزاد نمی‌کنند یا اینکه روال آزادسازی تخمک‌ها کند می‌شود؛ در نتیجه پریود نامنظم می‌شود. البته باید یادآوری کنیم که هورمون‌های بسیار دیگری در تنظیم شدن پریود موثر هستند. از همین جهت است که می‌گوییم تخمک‌گذاری به کمک متفورمین می‌تواند برای بارداری و باروری موثر باشد، اما قطعا اگر مشکل دیگری در کار باشد، کافی نیست و لازم است اقدامات درمانی مکمل نیز انجام شود. 

آیا استفاده از قرص متفورمین برای بارداری خوب است؟

آیا استفاده از قرص متفورمین برای بارداری خوب است؟

به طور کلی متفورمین یک داروی خوراکی است که برای درمان دیابت نوع 2 مصرف می‌شود. همچنین برای درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک نیز مورد استفاده قرار میگیرد. اگر می‌پرسید که آیا متفورمین برای بارداری ضرر دارد یا خیر؟ باید بگوییم که متفورمین می‌تواند میزان تخمک‌گذاری را بهبود بخشد و شانس باردار شدن را افزایش دهد. این قرص حتی بعد از بارداری هم مزایایی دارد؛ از جمله اینکه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به دلیل مشکلات قند خون ناشی از سندروم پلی کیستیک کاهش دهد و در کاهش اضافه وزن ایجاد شده در دوران بارداری نیز کمک کند. اما کاملا بدیهی است که اگر مصرف متفورمین خودسرانه و بدون تجویز پزشک باشد، قطعا مفید نخواهد بود و می‌تواند پیامد‌های منفی به دنبال داشته باشد. برای تاثیر گذاری داروهای تقویتی میتوانید از انواع معجون خانگی برای تقویت تخمدان نیز استفاده کنید.

کلام آخر

اگر تا به امروز تجربه بارداری پوچ یا بارداری خارج رحم داشته‌اید و علت آن را به مصرف داروهای کمک‌باروری نسبت می‌دهید، باید بدانید که داروهایی که برای نازایی و بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرند، فقط و فقط کمک‌کننده هستند و هیچ چیز در روال درمان ناباروری صد در صد نیست. بنابراین اگر از مصرف متفورمین برای بارداری نتیجه نگرفته‌اید، نگران نباشید. به پزشک خود اعتماد کنید، به خدای بزرگ توکل داشته باشید و صبورانه و با قدرت به مسیر خود ادامه دهید و مطمئن باشید که در نهایت به نتیجه رضایت بخش خواهید رسید.