عمل سزارین دوم چگونه است؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عمل سزارین دوم چگونه است؟

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که عمل سزارین دوم چگونه است؟ باید بگوییم که مانند علائم بارداری برای این سوال نیز قطعا و حتما پاسخ‌های متفاوتی از افراد مختلف دریافت خواهید کرد. بسیاری از خانم‌ها که تجربه سزارین دوم را دارند، از این تجربه به خوبی یاد می‌کنند و اذعان دارند که سزارین دوم راحت است و سختی ندارد؛ این در حالی است که عده‌ای دیگر تجربه سزارین دوم را تجربه‌ای دردناک و سخت‌تر از سزارین اول می‌دانند. از همین جهت نمی‌توانیم به طور مطلق بگوییم که سزارین دوم از سزارین اول راحت‌تر یا سخت‌تر است. هر کس به تناسب ویژگی‌های فردی، وضعیت خاص بارداری، آستانه درد، پزشک بارداری، بیمارستان و بسیاری دیگر از فاکتورها ممکن است از این عمل به عنوان عملی راحت یا سخت یاد کند. اینکه زایمان سزارین چیست با این سوال که زایمان دوم به روش سزارین چگونه انجام می شود؟ تفاوت های زیادی دارد. 

بنابراین بهتر است خود را دچار و اسیر استرس ناشی از پاسخ‌های متغیر در مورد بارداری مجدد بعد از عمل سزارین نکنید و با آرامش و توکل به خدا برای زایمان خود اقدام کنید. به هر حال هر چه که باشد، زودگذر است و خیلی زود به وضعیت عادی زندگی خود باز خواهید گشت. فقط در انتخاب پزشک معالج خود دقت بسیار زیادی داشته باشید. 

محل برش سزارین دوم کجاست؟

محل برش سزارین دوم کجاست؟

اگر فیلم عمل سزارین بدون سانسور یا مراحل زایمان سزارین با تصویر را دیده باشید یا حتی از کسانی که تجربه سزارین دوم را دارند، پرسیده باشید، حتما متوجه می‌شوید که برش سزارین دوم دقیقا در محل برش سزارین اول انجام می‌شود؛ مگر اینکه پزشک به هر دلیل صلاح نداند که برش دقیقا در محل قبلی انجام شود؛ اما به طور کلی برش سزارین دوم در همان محل برش سزارین اول است. خونریزی بعد از سزارین نیز تا حد بسیار زیادی  به نحوه انجام عمل و مهارت پزشک بستگی دارد.

درد زایمان سزارین دوم چه فرقی با سزارین اول دارد؟

وقتی می‌پرسید عمل سزارین دوم چگونه است؟ حتما به درد زایمان اشاره دارید. بهتر است با واقعیت کنار بیایید؛ به هر حال درد، بخشی از روند عادی زایمان است. فرقی ندارد که طبیعی زایمان می‌کنید یا سزارین. در هر دو شکل از زایمان با وجود تفاوت‌هایی درد وجود دارد؛ اما قطعا این درد قابل کنترل و مدیریت است و جایی برای نگرانی ایجاد نمی‌کند. 

بسیاری از خانم‌ها درد زایمان سزارین دوم را کمتر از سزارین اول توصیف می‌کنند و عده‌ای دیگر نیز به درد بیشتر سزارین دوم نسبت به سزارین اول اشاره دارند. همین تفاوت‌ در پاسخ‌ها نشان می‌دهد که موضوع درد به شدت شخصی است و به توان و قدرت بدنی وآستانه تحمل هر کس بستگی دارد.

به هر حال برش سزارین بدون درد نیست؛ اما اینکه این درد را چگونه توصیف کنیم، بستگی به این دارد که چگونه با این درد کنار بیاییم. بهتر است نترسید و با قدرت برای زایمان خود آماده شوید. شما به راحتی می‌توانید از این مرحله از مراحل زایمان عبور کنید. 

این مرحله در کنار تمام ترس‌های احتمالی که دارد، بسیار شیرین و لذت‌بخش است، به طوری که در کمترین فاصله بعد از زایمان و تولد  نی نی خود به شدت دلتنگ لحظات اولیه زایمان خود خواهید شد.

خطرات سزارین دوم چیست؟

خطرات سزارین دوم چیست؟

از پزشک خود بپرسید کدام نوع سزارین بهتر است برای شما انجام شود. عمل جراحی سزارین یک عمل کاملا تهاجمی و سنگین است؛ هفت لایه از شکم ( پوست، چربی شکم، رحم و ...) برش داده می‌شود تا نهایا جنین از بطن مادر خارج شود. بدیهی است که چنین عملی با خطرات و عوارضی همراه باشد. البته یادآوری این خطرات و عوارض هرگز به معنی نفی این روش زایمان نیست؛ بلکه تنها برای آگاهی مادران است از آنچه که قرار است اتفاق بیفتد. اما اگر امکان انجام زایمان طبیعی بعد از سزارین را دارید، بد نیست حداقل در این باره فکر و تحقیق کنید.

اگر می پرسید که تا چند بچه می توان سزارین کرد؟ باید بدانید که در هر بار تجربه سزارین خطرات و عوارض مربوط به آن بیشتر می‌شود. ممکن است کسی این عوارض را به صورت جدی تجربه نکند و این احتمال وجود دارد که فرد دیگری با این عوارض روبه‌رو شود. بُنیه و قوای بدنی هر فرد، ویژگی‌های اختصاصی و منحصر به فرد سیستم ایمنی بدن و به طور کلی سیستم بدن، پزشک و بیمارستان، مراقبت فرد از خودش بعد از تجربه سزارین، وضعیت روحی و روانی فرد و نزدیکی داشتن بی موقع بعد از سزارین از جمله فاکتورهایی هستند که در روبه رو شدن یا نشدن با این عوارض دخالت دارند. 

هر بار عمل سزارین خطر چسبندگی جفت را افزایش می‌دهد. در واقع احتمال چسبندگی جفت در سزارین دوم بیشتر از سزارین اول و در سزارین سوم بیشتر از سزارین دوم است و الی آخر. این خطر در سزارین چهارم، با احتمال بروز ۲ درصد ظاهر می‌شود و تا سزارین ششم به ۶ درصد افزایش پیدا می‌کند.

*در مورد راه های جلوگیری از چسبندگی جفت در این مقاله بیشتر بخوانید. 

سزارین‌های متعدد برای مادر خطرات درازمدت هم دارد. هر بار که عمل سزارین انجام می‌شود، خطراتی در مورد بروز مشکلات بیهوشی وجود دارد. همچنین پس از جراحی، اسکار زخم نیز شکل می‌گیرد. حتی احتمال آسیب به زخم‌بافت هم وجود دارد که می‌تواند باعث انسداد روده شود.

با توجه به اینکه خطر و مشکلات سزارین‌های بعدی دو سال پس از انجام سزارین‌های قبلی کاهش پیدا می‌کند، بسیار مهم است به زمان‌بندی بارداری و زایمان‌های بعدی خود توجه کنید. در واقع فاصله کم بین بارداری و عمل سزارین قبلی می‌تواند برای زایمان بعدی مشکل‌آفرین باشد.

عفونت، چسبندگی رحم، لخته‌های خونی، کم خونی و تاثیرات سوء مواد بیهوشی از دیگر عوارض و خطرات زایمان سزارین و تکرار سزارین است. 

سزارین دوم در چند هفته انجام میشود؟

سزارین دوم در چند هفته انجام میشود؟

سزارین دوم نیز مانند سزارین اول، نباید زودتر از هفته 38 بارداری اتفاق بیفتد، مگر به دلایل خاص و در صورت اضطرار و با تشخیص پزشک. 

پژوهش‌ها نشان می‌دهد اینکه نوزاد در چه زمانی از محدوده زمانی 37 تا 42 هفتگی به دنیا بیاید، به شکل چشمگیری در رشد فیزیکی و ذهنی او تفاوت ایجاد می‌کند؛ زیرا پنج هفته انتهایی برای رشد کامل نوزاد بسیار مهم است و کودکانی که زودهنگام متولد می‌شوند با خطر بیشتری برای بروز مشکلات روبه‌رو خواهند بود.

علت درد بخیه سزارین در بارداری دوم چیست؟

کشیده شدن جای بخیه‌های سزارین قبلی، احساس پاره شدن بخیه‌ها، ایستادن زیاد و طولانی، راه رفتن زیاد و طولانی، درد واژن، احساس درد در بخیه‌های قبلی هنگام دراز کشیدن و حتی خارش جای بخیه‌های قبلی از جمله مشکلاتی است که خانم‌ها در بارداری دوم با سزارین قبلی از آن گله می‌کنند.

معمولا این دردها به علت کشیدگی پوست و جا باز کردن رحم و بزرگ‌تر شدن جنین و شکم است، اما اگر احساس می‌کنید به هر دلیل این دردها غیر عادی یا حتی تحمل‌نکردنی هستند، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.  

کلام آخر

اینکه عمل سزارین دوم چگونه است؟ به فاکتورهای بدنی هر کس، پزشک و بیمارستان ارتباط مستقیم دارد. اگر قرار است برای بار دوم سزارین کنید، نترسید و با قدرت از این مرحله عبور کنید. یقین داشته باشید که دردها قابل کنترل هستند؛ این دردها از لحظه‌ای که از اتاق عمل به اتاق ریکاوری می‌روید، در سرازیری قرار می‌گیرند و لحظه به لحظه کم می‌شوند. در 24 ساعت اول روند کاهش درد سرعت کمی دارد اما با شروع 24 ساعت دوم با شدت بیشتری کم می‌شود.

توجه داشته باشید اگر درد غیر عادی دارید، دچار ورم غیر عادی پا شده‌اید، درد شکمی زیاد دارید که کم نمی‌شود، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید تا بررسی‌های لازم را انجام دهد.