در هفته نوزدهم بارداری چه می گذرد؟ | علائم و توصیه‌ها

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
هفته نوزدهم بارداری

با پشت سر گذاشتن هفته هجدهم بارداری و ورود به هفته نوزدهم یک گام دیگر به در آغوش گرفتن فرزند دلبندتان نزدیک‌تر شده‌اید. شما اکنون وارد نیمه دوم دوران بارداری شده‌اید. بزرگ شدن شکم شما در هفته نوزدهم بارداری همچنان ادامه خواهد یافت. این اتفاق شاید باعث شود از ظاهر خود خیلی راضی نباشید. اما باید بدانید که این تغییرات بخشی زیبا از دوران بارداری محسوب می‌شود و نباید شما را نگران کند. این نکته را در نظر داشته باشید که اندازه شکم همه مادران باردار در هفته‌های مختلف بارداری به یک اندازه نخواهد بود پس نباید خود را با یکدیگر مقایسه کنید.

حتماً دوست دارید درباره وضعیت مادر و جنین در ماه پنجم بارداری خصوصاً هفته نوزدهم بارداری بیشتر بدانید. پس این مقاله را از دست ندهید.

 

تغییرات جنین در هفته نوزدهم بارداری

اندازه جنین در هفته نوزدهم بارداری تقریباً به اندازه یک سیب متوسط است. قد جنین در هفته نوزدهم بارداری حدود 15 سانتی‌متر و وزنش جنین در این هفته در حدود 250 گرم خواهد بود.

در هفته نوزدهم بارداری، پزشک شما می‌تواند اندازه جنین را از سر تا کف پای او اندازه بگیرد. مهم‌ترین تغییرات جنین در هفته نوزدهم بارداری عبارت‌اند از:

آموختن مهارت‌های حرکتی

در هفته نوزدهم بارداری جنین تصمیم می‌گیرد که ترجیح می‌دهد چپ‌دست باشد یا راست‌دست!

آموختن مهارت‌های شناختی

با آغاز هفته نوزدهم بارداری، مغز جنین بیش از پیش رشد می‌کند و میلیون‌ها سلول عصبی جدید ایجاد می‌کند. این تکامل باعث می‌شود که مغز بتواند ارتباط بهتری با محیط اطرافش برقرار کند. همچنین مغز می‌آموزد تا از سلول‌های عصبی برای شکل‌گیری هرچه بهتر حواس پنج‌گانه بدن استفاده کند.

شکل‌گیری الگوی خواب و بیداری در جنین

در هفته نوزدهم بارداری ، جنین تقریباً 20 ساعت در روز می‌خوابد. بعد از تولد این الگوی خواب را تکرار نخواهد کرد. بلکه با بیدار شدن‌های بی‌موقع استراحت شما را به هم خواهد ریخت!

تکامل تخمدان‌ها

نوزادان دختر در حالی به دنیا می‌آیند که تخمدان آن‌ها دارای بیش از 6 میلیون تخمک می‌باشد. این تخمک‌ها هستند که باروری دختران را در سن بلوغ تعیین خواهند کرد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "سونوگرافی تعیین جنسیت جنین | تشخیص جنسیت در هفته چندم بارداری" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

تغییراتی در ظاهر جنین

در هفته نوزدهم بارداری رشد جنین بیش از پیش ادامه می‌یابد. رشد دست و پاهای جنین نسبت به هفته‌های قبل بیشتر خواهد شد.

تکامل کلیه‌های جنین

در هفته نوزدهم بارداری کلیه‌های جنین ادرار را به داخل کیسه آمنیوتیک ترشح می‌کند. پس از آن دوباره آن را می‌نوشد. درواقع این کار تمرینی برای کلیه محسوب می‌شود.

حساسیت نسبت به صداها

حساسیت جنین نسبت به صداها در هفته نوزدهم بارداری بیشتر از قبل خواهد شد؛ بنابراین می‌بایست مراقب صداهایی که جنین می‌شنود باشید و از ایجاد صداهای ناخوشایند خودداری کنید. همچنین جنین درک زیادی از احساسات مادر خود خواهد داشت. بنابراین تمام سعی خود را برای داشتن آرامش انجام دهید.

شاید بد نباشد که به اطرافیانتان که خیلی مشتاق‌اند اجازه دهید دستشان را بر روی شکم شما قرار دهند و با جنین صحبت کنند. زمانی که جنین صداهای مختلفی را بشنود، بعد از تولد بهتر می‌تواند صداهای مختلف را تشخیص دهد. شما حتی می‌توانید در دوران بارداری به موسیقی‌های آرام‌بخش گوش دهید. این کار به آرامش شما و تقویت احساسات جنین کمک خواهد کرد. تقویت سیستم ایمنی با موسیقی درمانی نیز اثبات شده است.

جنین در هفته نوزدهم بارداری

تغییرات مادر در هفته نوزدهم بارداری

با توجه به اینکه بزرگ شدن شکم در هفته نوزدهم بارداری نیز ادامه می‌یابد، تغییرات بیشتری در مرکز ثقل بدنتان ایجاد خواهد شد. این اتفاق باعث می‌شود در تعادل و نحوه راه رفتن شما تغییراتی ایجاد گردد.

عمده‌ترین تغییر بدن مادر در هفته نوزدهم بارداری ایجاد کمردرد شدید است. رحم مادر نیز به رشد خود ادامه می‌دهد؛ به‌طوری‌که خود را به نزدیکی ناف می‌رساند.

نباید از تغییرات به وجود آمده در فرم بدنتان در دوران بارداری نگران شوید. چون شما با قدری تلاش بعد از دوران بارداری، می‌توانید مجدداً سلامتی و فرم بدنی خود را به حالت قبل از بارداری بازگردانید.

افزایش درد در اثر کشیدگی رباط‌های نگه‌دارنده رحم

در هفته نوزدهم بارداری ممکن است دچار درد شدید در ناحیه شکم، لگن و یا هردوی آن‌ها شوید. این درد معمولاً در اثر کشیدگی رباط‌های نگه‌دارنده رحم ایجاد می‌گردد. رباط‌ها، عضلات نگه‌دارنده رحم هستند که در اثر رشد جنین باعث کشیدگی و ایجاد درد می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "دردهای شکم و زیر شکم در دوران بارداری (دل دردهای شایع بارداری)" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

تنگی نفس و خستگی

قلب مادر، می‌بایست خون را هم به بدن مادر و هم به بدن جنین برساند؛ بنابراین در هفته نوزدهم بارداری در اثر کار شدید طبیعی است که دچار خستگی و یا تنگی نفس شوید. شما می‌توانید با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب قبل و دوران بارداری به حفظ سلامت خود و جنین کمک کنید.

رژیم غذایی شما می‌بایست مملو از ویتامین C و آهن باشد. به‌علاوه توصیه می‌شود حتماً از سبزیجات دارای برگ سبز استفاده کنید؛ زیرا این سبزیجات مملو از مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند و می‌توانند نیاز شما و جنین به این مواد را تأمین کنند. بعلاوه بهتر است از گوشت قرمز تازه، میوه و حبوبات نیز به مقدار کافی استفاده کنید.

علائم هفته نوزدهم بارداری

سوزش سر دل

اگر در هفته نوزدهم بارداری دچار سوزش سر دل شدید، خیلی جای نگرانی نخواهد داشت. حتی شاید این مشکل تا انتهای بارداری همراه شما باشد. معمولاً تا انتهای بارداری شدت آن کاهش می‌یابد ولی به‌طور کامل متوقف نمی‌شود. در مورد مادرانی که پیش از بارداری نیز دچار مشکلات گوارشی بوده‌اند، ممکن است در دوران بارداری بر شدت آن افزوده شود.

با ترشح هورمون‌های دوران بارداری، دریچه‌های بین معده و مجاری گوارشی استحکام خود را تا حدودی از دست می‌دهند. بنابراین بعد از خوردن وعده‌های غذایی، دچار اساس سوزش در نواحی معده و قفسه سینه خواهید شد. قبل از هر اقدام و یا مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید. نوشیدن یک لیوان شیر سرد تا حد زیادی می‌تواند سوزش سر دل در هفته نوزدهم بارداری و بعدازآن را تسکین دهد.

تعریق زیاد و چسبندگی بدن

در هفته نوزدهم بارداری و در ادامه بارداری، دمای بدن افزایش می‌یابد. گاهی این افزایش حرارت بدن مادران باردار تا حدی است که نیاز دارند از لباس‌های بسیار نازک و دستگاه‌های خنک‌کننده هوا استفاده کنند.

سایر علائم هفته نوزدهم بارداری

یکسری از علائم شایع مادران باردار در نیمه دوم بارداری به‌ویژه هفته نوزدهم بارداری در زیر آمده است:

  • به وجود آمدن یک برجستگی دوست‌داشتنی بر روی بدن
  • تغییراتی در سایز سینه‌ها و ترشح از آن‌ها
  • ایجاد انقباضات شدید در بدن مادر
  • افزایش ارتفاع رحم
  • درد در ناحیه لگن
  • احتباس مایعات و ادم
  • کمر درد (پیشنهاد می‌کنیم مقاله "تقویت ماهیچه‌های کمر در بارداری" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.)
  • سندرم پای بی‌قرار
  • خونریزی از لثه
  • ایجاد طعمی شبیه فلز در دهان
  • تغییراتی در پوست، مو و ناخن
  • گرفتگی بینی، سرماخوردگی و مشکلات سینوس
  • تغییراتی در ترشحات واژن
  • بالا و پایین رفتن میزان میل جنسی مادران

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "ماساژ در دوران بارداری و فواید آن" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

باید و نبایدهای هفته نوزدهم بارداری

مراقبت‌های هفته نوزدهم بارداری

شما باید روش‌های مراقبت در ماه پنجم بارداری را بیاموزید. تغییرات ناگهانی و وسیع در ظاهر مادر در طول دوران بارداری ممکن است برای شریک زندگی او تعجب‌برانگیز باشد. شاید نتوانید تا یک یا دو سال آینده لباس‌های تنگ و مجلسی بپوشید. میل جنسی زنان در هفته نوزدهم بارداری متعادل نیست و کم و زیاد می‌شود. در این مورد باید شریک جنسی او را حمایت کند.

ترشح مقدار زیاد هورمون استروژن در هفته نوزدهم بارداری ، باعث افزایش جریان خون به رحم و منطقه لگنی می‌شود. همچنین در هفته نوزدهم بارداری میزان ترشحات واژن زنان باردار افزایش می‌یابد. حساسیت پستان‌ها خصوصاً نوک آن‌ها نیز در این هفته رو به افزایش می‌رود.

برخی از زوجین نگران رابطه جنسی در دوران بارداری هستند. در صورتی که به جز موارد خاص که پزشک زوجین را مطلع خواهد کرد، نیازی به پرهیز از رابطه جنسی در دوران بارداری نیست. رابطه جنسی به سلامت جنین آسیبی وارد نخواهد کرد زیرا مایع آمنیوتیک و گردن رحم، باعث محافظت جنین خواهند شد.