غذاهای مضر زردی نوزاد کدامند؟ رژیم غذایی مادر در زردی نوزاد چه تاثیری دارد؟

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
غذاهای مضر زردی نوزاد

عدم استفاده از غذاهای مضر زردی نوزاد یا استفاده از غذاهای مفید برای رفع زردی می‌تواند در کنترل یرقان و رفع زودهنگام زردی نوزاد موثر باشد. از آنجا که هر غذایی که مادر می‌خورد مستقیما در شیر او ترشح می‌شود و نوزاد هم از شیر تغذیه می‌کند، لذا مهم است که مادر تازه زایمان کرده در روزهای اول بعد از زایمان و ترجیحا تا 40 روز بعد از فارغ شدن، مراقبت بیشتری از تغذیه خود داشته باشد و هر چیزی را در سبد غذایی خود قرار ندهد. با توجه به اینکه زردی نوزاد با شیر مادر می‌تواند کم و زیاد شود، لذا بسیار مهم است که مادر چه تغذیه‌ای برای از بین بردن زردی داشته باشد و بدانید چه بخوریم بچه زردی نگیره.

تاثیر تغذیه مادر برای زردی نوزاد

برای رفع زردی نوزاد مادر چه بخورد ؟ بسیاری از مادران میپرسند ما برای برای زردی نوزاد چی بخوریم. در واقع کنترل تغذیه مادر یکی از بهترین راه‌ها برای درمان زردی نوزاد در خانه است. در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، حتما نوع تغذیه مادر می‌تواند در زردی نوزاد تاثیر داشته باشد. حتی اگر میزان تغذیه با شیر مادر به هر دلیل کم و ناچیز باشد. از آنجا که نوزاد از شیر مادر تغذیه می کند، لذا قطعا وضعیت مزاجی مادر در نوزاد تاثیر گذار است. بر اساس مبانی طب سنتی، زردی در نوزادان با خوردن خنکی یا سردی‌جاتی مانند عناب بهتر می‌شود. سردیجات باعث می‌شوند شیر مادر خنک شود و همه این روند باعث کاهش گرمی در بدن نوزاد می‌شود که نتیجه آن بهبود زردی و دفع بیلی روبین بدن نوزاد است. البته در این میان نوزادان مختلف با یکدیگر تفاوت دارند و همچنین خوراکی‌های مختلف نیز تاثیرات مختلفی دارند. ممکن است یک غذا در بهبود زردی تاثیر بیشتری از غذای دیگر داشته باشد.

*زردی نوزاد تا چند روزگی خطرناک است

آیا زعفران برای زردی نوزاد ضرر دارد؟

آیا زعفران برای زردی نوزاد ضرر دارد؟

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر زعفران بر روی زنان شیرده منتشر نشده و مشخص نیست آیا این ماده میتواند دلیل زردی باشد یا خیر به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که زنان در دوران شیردهی از مصرف زیاد زعفران اجتناب کنند. با توجه به اینکه در طب سنتی برای رفع زردی توصیه می‌شود که مادر بیشتر سردی‌جات و خنکی استفاده کند و با در نظر داشتن این نکته که طبع زعفران ذاتا گرم است، لذا توصیه می‌شود که استفاده از این ماده غذایی کنترل شده و به اندازه باشد. مثلاً مقدار کمی زعفران در کاچی نمی‌تواند مسئله خاصی ایجاد کند.

آیا انبه برای زردی نوزاد ضرر دارد؟

جایی در طب سنتی نیامده است که انبه برای زردی نوزاد ضرر دارد اما لزوماً هم آن را از میوه های مفید برای زردی نوزادان معرفی نکرده‌اند. پس صرفا به لحاظ رنگ زردی که دارد، نمی‌تواند در افزایش زردی نوزاد موثر باشد. با این حال گفته می‌شود که این میوه می‌تواند باعث بی قراری نوزاد و حتی بروز دانه‌های قرمز رنگ روی پوست کودکان شود. به همین دلیل بهتر است در روزهای اول پس از زایمان کمتر آن‌ را استفاده شود.

*غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی کدامها هستند؟ +لیست کامل خوراکی های ممنوع

آیا خرما برای زردی نوزاد ضرر دارد؟

آیا خرما برای زردی نوزاد ضرر دارد؟

خوردن خرما برای زردی نوزاد ضرری ندارد؛ اما از آنجا که خرما طبع گرمی دارد و در طب سنتی زردی و گرمیجات با هم مرتبط هستند، لذا بهتر است در خوردن خرما تعادل را رعایت کنید و بعد از آن کمی سردی یا خنکی نیز میل کنید تا تعادل رعایت شود. در واقع خرما به دلیل خواص فوق‌العاده‌ای که دارد نه تنها در دوران بارداری مفید است و حتی می‌تواند زایمان را تسهیل کند، بلکه پس از زایمان به عنوان غذایی که شیر مادر را زیاد می کند در نظر گرفته میشود.

آیا ماست برای زردی نوزاد مفید است؟

اگر می‌پرسید که غذاهای مفید برای زردی نوزاد چیست، باید بگوییم که ماست یکی از غذاهای سرد و خنک است و می‌تواند با متعادل نگه داشتن طبع بدن مادر، به رفع زردی نوزاد از طریق شیر مادر کمک کند. بنابراین آن را در لیست غذاهای مفید برای جلوگیری از زردی نوزاد قرار دهید.

*علت زردی چشم نوزاد چیست و چه باید کرد

آیا خاکشیر برای زردی نوزاد مفید است؟

اگرچه گیاه خاکشیر دارای طبیعت گرم و تر است، ولی با یک سازوکار خاصی باعث کاهش حرارت بدن و کارکرد بهتر کبد می‌شود. بنابراین مصرف مقدار مناسبی از شربت خاکشیر همراه با کمی گلاب می‌تواند در بهبود کارکرد کبد مادر موثر باشد، مواد موثره آن در شیر مادر وارد شود و برای نوزاد نیز موثر واقع شود.

برای زردی بچه چه چیزی خوب است؟

برای زردی بچه چه چیزی خوب است؟

چه چیزی برای زردی نوزاد خوب است ؟ به طور کلی استفاده کمتر و محدودتر از گرمی‌جات و متعادل نگه داشتن طبع بدن مادر، خصوصا مادری که از شیر خودش کودک را تغذیه می‌کند، می‌تواند در کنترل زردی و رفع زردی نوزاد موثر باشد. البته بدیهی است که در شرایط حاد و خاص غذاهایی برای درمان زردی نوزاد در حاشیه قرار می‌گیرند و درمان قطعی زردی نوزاد همان چیزی است که پزشک تجویز می‌کند؛ مثلا فتوتراپی یا حتی تعویض خون. اما اساسا خوردن عناب دم کرده یا خام، ترنجبین برای زردی نوزاد و شیر خشت برای نوزاد، عرق کاسنی و عرق شاتره، خاکشیر، روغن زیتون، اسفناج، لیمو شیرین برای زردی نوزاد، لیمو ترش، خیار و آب سیب و آب هندوانه، انار و آب انار برای زردی نوزاد توصیه می‌شود و از غذاهای مفید برای رفع نوزادان به شمار می‌روند. البته حتما با مصرف این مواد غذایی مراقب دل‌درد احتمالی نوزاد باشید و هرگز زیاده‌روی نکنید و حد تعادل را نگه دارید.

چه غذاهایی برای زردی نوزاد مضر است؟

چه غذاهایی که برای زردی نوزاد مضر است؟

اطلاع از غذاهایی که برای زردی نوزاد مضر است کمک می‌کند تا با خارج کردن این غذاها از برنامه غذایی مادر، وضعیت زردی نوزاد کنترل شود و زودتر بهبود پیدا کند. البته به یاد داشته باشید که همیشه درمان زردی نوزاد محدود به خارج کردن مواد غذایی مضر برای زردی نوزاد از سبد غذایی مادر نیست و گاهی نیز به انجام اقدامات درمانی خاصی نیاز است.

  • غذاهای دیر هضم همچون کله‌پاچه یا موادی همچون بادمجان که باعث بروز زردی بیشتر در نوزاد می‌شود.
  • گوشت گاو و غذاهای غلیظ و چرب (گوشت مرغ برای زردی نوزاد خوب است. هنوز مشخص نیست که خوردن جگر برای زردی نوزاد ضرر دارد یا خیر بنابراین بهتر است از آن اجتناب شود.)
  • ادویه جاتی مانند فلفل، دارچین، زنجبیل
  • عسل
  • غذاهای فست فود و آماده
  • پیاز و سیر به شکل خام
  • غذاهای با طبع بیش از حد گرم

*زردی نوزاد تا چند درجه خطرناک است

کلام آخر

اینکه زردی نوزاد چقدر طول میکشد به شدت زرد، وضعیت بدن کودک و تغذیه‌ی او بستگی دارد. اکنون که با غذاهای مفید و مضر برای بیماری زردی نوزاد آشنا شُدید و می‌دانید براي زردي نوزاد چي خوبه ، سعی کنید این توصیه‌های غذایی را رعایت کنید و غذاهای مضر زردی نوزادان را کنار بگذارید تا زردی کودک شما درجه کمتری داشته باشد و زودتر بهبود پیدا کند. فراموش نکنید که شیر دادن مدام اصلی‌ترین فاکتور برای رفع زردی نوزاد و بهبودی زودهنگام و کامل اوست. همچنین می‌توانید از انواع دعا برای رفع زردی نوزاد در کنار اصلاح روشهای تغذیه‌ای استفاده کنید.

چنانچه نوزادتان زردی دارد که از بین نمی‌رود، حتما با پزشک تماس بگیرید. نوزادانی که زردی‌شان بیشتر از ۲ هفته طول می‌کشد به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارند تا دیگر فاکتورهای علت زردی نوزاد نیز برای آنها بررسی شوند. این فاکتورها شامل عفونت‌ها، مشکلات دستگاه کبدی و صفراوی، متابولیسم و ژن‌ها می‌شود. بدیهی است که در صورت ابتلا به هر یک از عارضه‌های یاد شده، انجام اقدمات پزشکی و درمانی به موقع ضرورت دارد تا وضعیت کودک وخیم نشود. لذا هرگز زردی کودک را سهل ندانید و مراقبت‌های لازم و واجب را به عمل آورید.