طرز صحیح خوابیدن برای دیسک کمر و بهبود درد آن

اسفند ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز صحیح خوابیدن دیسک کمر

ستون فقرات بصورت یکپارچه درست نشده است بلکه بصورت قطعاتی است که مانند دانه‌های تسبیح در کنار هم قرار دارند. این قطعات استخوانی را مهره و قسمت‌هایی که این قطعات را به هم متصل کرده است را دیسک می‌نامند. دیسک کمر در همه افراد وجود دارد، اما منظور از اینکه می‌گویند دیسک کمر دارم یعنی، دیسک کمرشان آسیب دیده و یا پاره شده است. در چنین شرایطی بیمار در ناحیه کمر درد شدیدی را احساس می‌کند و این شرایط می‌تواند حتی انجام دادن کارهای روزمره را هم برای فرد سخت کند. به همین دلیل رسیدگی و مراقبت در این دوران از اهمیت بسیاری برخوردار است. وضعیت خوابیدن بیمار در این شرایط بسیار مهم است تا بیمار بتواند راحت و با درد کمتری بخوابد و همچنین در هنگام خواب با نحوه خوابیدن اشتباه آسیبی به کمر وارد نشود. طرز صحیح خوابیدن با دیسک کمر را در این مطلب از گهواره می‌توانید مطالعه کنید.

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، از عارضه دیسک کمر و کمر درد رنج می‌برند و این موضوع می‌تواند بر روی سبک زندگی، توانایی کار کردن و حتی نحوه خوابیدن آنها تاثیر بگذارد. دیسک کمر عارضه‌ای است که در افراد میانسال شایع‌تر است. این بیماری ممکن است در اثر فشار و ضعیف بودن عضلات کمر در اثر بالا رفتن سن یا آسیب دیدن و یا عوامل دیگر بوجود آمده باشد. همانطور که می‌دانید ستون فقرات انسان بصورت یکپارچه نیست و از قطعات جداگانه‌ای تشکیل شده است. این قطعات مهره نام دارند که هر انسان معمولا 26 مهره در ستون فقرات خود دارد. این مهره‌ها بوسیله صفحات انعطاف پذیری بهم متصل هستند که به آنها دیسک گفته می‌شود و هر فرد در حالت طبیعی دارای 4 دیسک کمر است. دیسک‌ها بالشتک‌های نرمی هستند که به عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کنند و به حرکات نرم ستون فقرات شما کمک می‌کنند. 

در واقع دیسک کمر یک بیماری محسوب نمی‌شود، اما بطور معمول افرادی که دیسک کمر آنها آسیب دیده یا پاره شده و از ناحیه عقب بیرون زده و یا دچار فتق شده است، به اصطلاح می‌گویند که دیسک کمر دارند. دلایل مختلفی برای بوجود آمدن دیسک کمر وجود دارد، اما به هر دلیل که این اتفاق افتاده باشد، می‌تواند برای فرد یک تجربه دردناک و ناراحت کننده باشد. طرز خوابیدن در این شرایط بسیار مهم است. خوابیدن صحیح نه تنها باعث کمک به تسریع بهبودی شما می‌شود، بلکه فشار کمتری به کمر وارد کرده و در نتیجه درد کمتری را هم به شما تحمیل می‌کند.

عکس و فیلم طرز درست و صحیح خوابیدن

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

روش صحیح نشستن و خوابیدن برای دیسک کمر

دیسک کمر می‌تواند در هنگام خواب باعث ایجاد درد شود. در هنگام دراز کشیدن ممکن است فشار زیادی به دیسک کمر وارد شود و این باعث شود تا دیسک کمر بیشتر بیرون بزند و فشار بیشتری به اعصاب وارد شود که نتیجه آنها درد بیشتر و طول درمان طولانی‌تر است. روند بهبودی این عارضه می‌تواند هفته‌ها و یا حتی ماه‌ها طول بکشد و این بسته به آسیبی که دیدید و مراقبتی که دارید، می‌تواند متغیر باشد. بهترین حالتی که شما می‌توانید در چنین وضعیتی بخوابید، تا به کمر فشار وارد نشود و درد کمتری داشته باشید به شرح زیر است:

  • خوابیدن به پهلو

بهترین گزینه برای از بین بردن فشار روی اعصاب و دیسک کمر، خوابیدن به پهلو است. در چنین حالتی سعی کنید تا شانه‌ی شما بصورت کامل با تشک تماس داشته باشد. یک بالش با اندازه متوسط بین زانوهای خود قرار دهید. اگر بین کمر و تشک فاصله است، برای پشتیبانی یک بالش کوچک را در این ناحیه قرار دهید. تنها، خوابیدن به پهلو به شما کمک نمی‌کند تا حس بهتری داشته باشید، بلکه استفاده از بالش‌ها، به شما کمک می‌کند تا ستون فقرات خود را در یک راستا نگه دارید تا فشار کمتری به دیسک کمر وارد شود.

  • حالت جنینی

در این حالت هم شما به پهلو می‌خوابید با این تفاوت که زانوها را به آرامی سمت قفسه سینه کشیده، خم کنید و تنه خود را کمی به سمت زانوها نزدیک کنید. می‌توانید از یک بالش نرم در بین زانوهای خود استفاده کنید. دقت داشته باشید که برای حفظ تعادل گاه به گاه سمت خود را عوض کنید.

روش صحیح خوابیدن برای دیسک کمر

  •  دراز کشیدن به پشت

هنگامی که به پشت می‌خوابید، معمولا درد بیشتری را در ناحیه کمر خود احساس می‌کنید، زیرا بین کمر و تشک ممکن است فاصله بیفتد. به همین دلیل از یک بالش کوچک زیر زیانوهای خود استفاده کنید تا ستون فقرات شما را در یک راستا نگه دارد. بالش برای حفظ منحنی کمر بسیار مهم است. همچنین می‌توانید از یک حوله رول شده زیر کمر خود برای پشتیبانی بیشتر استفاده کنید.

  • روی شکم بخوابید

حتما شنیده‌اید که خوابیدن روی شکم در مواقع کمر درد مضر است. البته این موضوع تا حدی درست است، زیرا علاوه بر اینکه باعث ایجاد گودی کمر زیاد و درد کمر می‌شود، به گردن شما هم فشار وارد می‌کند. برای جلوگیری از این ناراحتی‌ها، یک بالش زیر لگن و زیر شکم خود قرار دهید تا مقدار فشاری که روی کمر شما است کمتر شود.

برای دیسک کمر روی زمین بخوابیم یا تخت

معمولا به بیماران مبتلا به کمر درد توصیه می‌شود تا از کلیه کارهایی که باعث افزایش کمر درد و یا ایجاد آسیب بیشتر می‌شود، خودداری کنند. نحوه خوابیدن و طرز صحیح آن بسیار مهم است، اما سوالی که معمولا برای این دسته از بیماران پیش می‌آید این است که بهتر است روی زمین بخوابیم یا روی تخت؟

در جواب به این سوال باید بگویم که، در گذشته معمولا افراد بیشری روی زمین می‌خوابیدند و یا استراحت می‌کردند. امروزه با تنوعی که در تشک‌ها، تخت‌ها و بالش‌ها ایجاد شده است، هر فرد می‌تواند بسته به سلیقه خود و راحتی، آنها را تهیه کند. خوابیدن روی زمین با خوابیدن روی تخت یک فرق اساسی و عمده دارد؛ در واقع زمانی که روی تخت می‌خوابید، موقع بیدار شدن دیگر لازم نیست که از روی زمین بلند شوید، به راحتی می‌توانید پاهای خود را زمین گذاشته و از روی تخت بلند شوید. این موضوع باعث می‌شود تا افرادی که دچار کمر درد هستند، تخت را به زمین ترجیح دهند. همچنین بیشتر افراد معتقدند که زمانی که روی زمین می‌خوابند، بدنشان خشک می‌شود و هنگام صبح به سختی از خواب بیدار می‌شود.

بنابراین تخت می‌تواند گزینه بهتری برای خوابیدن باشد، اما باید تشک و بالش مناسبی را انتخاب کنید. اگر تشک شما نرم و به اصطلاح هتلی باشد، باعث می‌شود تا بدن در تشک فرو رفته و زیاد به هم ترازی کمک نمی‌کند. علاوه بر آن تشکی که خیلی سفت باشد هم ممکن است باعث شود تا خواب خوبی نداشته باشید. بنابراین یک تشک با سفتی مناسب می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

طرز نشستن بیماران دیسک کمر

دیسک کمر می‌تواند از گردن تا پایین کمر اتفاق بیفتد و باعث ایجاد درد شود. این درد در هنگام نشستن، برخاستن و خوابیدن ممکن است شدیدتر شود. طرز نشستن مانند طرز خوابیدن بسیار مهم است. نشستن صحیح به شما کمک می‌کند تا ستون فقرات تنظیم شود و فشار کمتری به مهره‌ها و دیسک کمر وارد شود. مهمولا زمانی که به پزشک برای درمان مراجعه می‌کنید، طرز صحیح نشستن و خوابیدن را به شما آموزش می‌دهد. با این حال برخی از نکات مهم را در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم.

طرز نشستن بیماران دیسک کمر

کسانی که دیسک کمر دارند چگونه بنشینند؟

معمولا به افرادی که دچار آسیب دیدگی در ناحیه دیسک کمر هستند، توصیه می‌شود تا کمتر بنشینند. حفظ بدن به مدت طولانی در یک حالت ثابت و خاص می‌تواند فشار زیادی وارد کند و همچنین شدت درد را افزایش دهد. به همین دلیل افرادی که مجبور هستند تا برای مدت زیادی پشت میز کار بنشینند، توصیه می‌شود تا هر یک ساعت یکبار برای چند دقیقه بایستند و یا قدم بزنند. کسانی که دیسک کمر دارند بهتر است در هنگام نشستن به موارد زیر توجه کنند:

  • ستون فقرات و باسن خود را کامل به پشتی صندلی بچسبانید.
  • اگر گودی کمر دارید برای پر کردن فضای خالی بین کمر و پشتی صندلی از یک حوله رول شده یا یک بالش استفاده کنید.
  • صاف بنشینید و زیاد دست و پا نزنید.
  • بهتر است از یک پهارپایه کوچک برای هم سطح کردن زانوها با لگن استفاده کنید.
  • صندلی را طوری تنظیم کنید تا پاهای شما کامل روی زمین قرار بگیرد.
  • وزن بدن را روی هر دو قسمت باسن بصورت یکسان تقسیم کنید.
  • کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد
  • از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید.
  • انجام تمرینات ملایم و کششی می‌تواند به شما در بهبودی کمک کند، اما از انجام ورزش‌های سنگین و پرشی خودداری کنید.
  • بهتر است مدت طولانی ننشنید.
  • به سرعت حالت بدنی را از خوابیده به نشسته و نشسته به ایستاده و برعکس تغییر ندهید.
  • از کشیدن سیگار به میزان زیاد خودداری کنید. دیسک‌ها برای بهبودی کامل به اکسیژن بیشتری نیاز دارند.
  • سعی کنید استرس و اضطراب را کاهش دهید.
  • از پوشیدن لباس و کرست‌های تنگ خودداری کنید.
  • از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند خودداری کنید.