از چه سنی می‌توان به کودک کشک داد؟

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک کشک داد؟

کشک جایگزین مفید و فوق‌العاده‌ای برای شیر گاوی است و می‌توان آن را به روش‌های مختلف در رژیم غذایی کودک گنجاند. با این حال مادران از مشکلات گوارشی که ممکن است کشک برای کودکشان ایجاد کند می‌ترسند و می‌خواهند بدانند از چه سنی می‌توان به کودک کشک داد و چطور می‌توان از مشکلات گوارشی آن جلوگیری کرد.

در واقع همانطور که یک مادر باردار در مورد ضرر جگر در دوران بارداری، یا فایده مصرف مس در بارداری و یا ضرر و فایده خوردن انار در بارداری تحقیق می کند و به این احتیاطات پایبند است، در مورد کودک خود که به تازگی غذا خوردن را آغاز کرده است هم این نگرانی ها را دارد و در مورد آنها بررسی می کند. 

گنجاندن کشک در رژیم کودک

کشک طبع سردی دارد و می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در کودک شود. طبق نظر متخصصین، کشک ترشحات غدد را تحریک می‌کند. در نتیجه در طول زمستان‌ به راحتی منجر به تجمع مخاطی در بینی و قفسه سینه، سرفه و سرماخوردگی می‌شود. این اتفاق ممکن است در کودکان بسیار سالم با ایمنی قوی رخ ندهد. با این حال، کودکانی که مستعد واکنش‌های آلرژیک به سرما، مواد غذایی یا گرده هستند، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و وقتی در طول زمستان به آن کشک بدهید می‌تواند ناراحتی را تشدید کرده و کودک را دچار بیماری کند.

از طرف دیگر، متخصصان تغذیه همواره کشک را به عنوان یک ماده‌ی پرخاصیت توصیه می‌کنند. کشک منبع غنی از ویتامین‌های A، B، D، E، C، B12 و K است. همچنین حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، سدیم، آهن و روی است که می‌تواند به رشد کلی کمک کند و بهترین غذا برای وزن گیری نوزاد باشد.

گنجاندن کشک در رژیم کودک

با‌اینکه کشک منبع خوب کلسیم است اما متاسفانه کشک‌هایی که به صورت خشک در بازار عرضه می‌شوند، مقدار زیادی نمک دارند که جذب کلسیم را در سلول‌های بدن کاهش می‌دهند. همچنین زیاده‌روی در مصرف آن باعث نفخ می‌شود، پس مصرف آن برای کودکان زیر یکسال توصیه نمی‌شود.

متخصصان تغذیه معتقدند که با گذشت زمان اگر کشک به طور منظم به بچه‌ها داده شود، به تقویت سیستم ایمنی آنها نیز کمک می‌کند. کودکانی که تحمل لاکتوز ندارند، گاهی اوقات خوردن کشک را می‌توانند تحمل کنند. و نکته‌ی اصلی این است که هضم پروتئین‌های شیر موجود در کشک برای بدن کودک راحت‌تر است. هنگام معرفی کشک به کودک بهتر است آن را در خانه با استفاده از شیر 100٪ آلی تهیه کنید. گرچه کمی سخت‌تر است اما مطمئن می‌شوید که این شیر فاقد مواد شیمیایی و بقایای هورمون‌های رشدی است که به گاوها داده می‌شود. بنابراین، یک گزینه‌ی بسیار سالم است.

چه موقع باید کشک را به کودک خود معرفی کنید

بهترین زمان شروع غذای کمکی کودک مانند کشک از بعد از یک سالگی است و این غذا جزو ممنوعات غذایی نوزاد قبل از یک سالگی است. اما اینکه بدانیم از چه سنی می‌توان به کودک کشک داد کافی است؟ خیر باید این کار را اصولی هم انجام دهید.

هنگام معرفی کشک به کودک، مطمئن شوید که هوا نه خیلی سرد و جزو فصول آلرژی‌زا نیز نباشد(آلاینده ها، گرده ها، پوسته و ...) انجام این کار ضروری است زیرا به این ترتیب اگر کودک شما علائم آلرژیک به کشک را نشان دهد، بلافاصله متوجه خواهید شد و آن را با عوارض جانبی مواد حساسیت‌زای محیطی یا سرماخوردگی اشتباه نخواهید گرفت.

البته کودکانی که‌به‌شیر گاو حساسیت دارند نباید کشک را مصرف کنند زیرا کشک هم از‌شیر گاو تهیه شده وعلائم آلرژی را‌ تشدید می‌کند.

چه موقع باید کشک را به کودک خود معرفی کنید

با این حال، این قانون را به خاطر بسپارید که هر غذای جدیدی که به کودک خود معرفی می‌کنید باید به تنهایی معرفی شود. بهترین کار این است که بین هر معرفی غذای جدید، سه تا چهار روز فاصله داشته باشید. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا زمان کافی برای کنترل واکنش‌های کودک خود نسبت به آن ماده غذایی را داشته باشید. بنابراین، اگر کودک کوچک شما آلرژی پیدا کند، می‌توانید ماده غذایی مشکل ساز را جدا کنید، حتی اگر کشک باشد.