علت بوی بد دهان کودک و راه درمان آن

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان خانگی بوی بد دهان کودکان

اگر متوجه بوی بد دهان کودک خود شدید، بهتر است بدانید که تنها نیستید. درست مثل بزرگسالان، کودکان نو پا نیز می‌توانند دچار بوی بد دهان شوند و این مشکل در بین کودکان بسیار شایع است. علت بوی بد دهان کودکان می‌تواند عوامل مختلفی باشد، از رشد باکتری در دهان گرفته تا مشکلات معده.

معمولاً شما می‌توانید این مشکل را با کمک روش‌های درمان خانگی بوی بد دهان کودکان و همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان برطرف کنید. در موارد اندکی نیز ممکن است دلیل بوی بد دهان نوزاد شیرخوار یا کودک خردسال یک بیماری خاص باشد که می‌بایست توسط پزشک کودکان تشخیص داده شود و تحت درمان قرار گیرد. در این مقاله به شما خواهیم گفت که علت بوی بد دهان و درمان آن چیست ؛ پس با ما همراه باشید.

 

دلایل مرتبط با دهان بوی بد دهان کودک

دهان انسان در اصل یک ظرف پر از باکتری است. اکثر متخصصان فکر می‌کنند که بوی بد دهان ناشی از محصولات حاصل از متابولیسم باکتری‌هاست مانند گوگرد، اسیدهای چرب فرار و سایر مواد شیمیایی، مانند پوترسین و کاداوین. باکتری‌ها هم می‌توانند علت بوی بد دهان نوزاد 7 ماهه باشند، هم علت بوی بد دهان کودک 7 ساله و یا حتی بزرگسالان باشند.

منبع اصلی این باکتری‌ها زبان است، به‌ویژه در کودکانی که سطح زبانشان با یک لایه باکتریایی پوشیده شده است، دهانشان بوی بدتری می‌دهد. البته این میکروب‌ها بین دندان‌ها و لثه‌ها (ناحیه پریودنتال) نیز یافت می‌شوند.

برای درمان خانگی بوی بد دهان کودکان ناشی از باکتری‌ها چه کنیم؟

مسواک زدن یا خراشیدن زبان، به‌ویژه نیمه پشت زبان، کمک زیادی به رفع بوی بد دهان در صبح می‌کند. انجام این کار هم برای بزرگسالان کارساز است هم برای کودکتان. دهان‌شویه‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که حاوی روی هستند، نیز می‌توانند باعث کاهش بوی بد دهان شوند. استفاده از دهان‌شویه نیز مؤثر است اما فقط در سنینی توصیه می‌شود که کودکان قادر به قرقره کردن و بیرون ریختن آب دهان خود باشند.

همچنین توصیه می‌شود که با شروع 1 سالگی، برای تمیز کردن و معاینه منظم دندان‌های کودکتان به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک کودکان علاوه بر اینکه می‌تواند علت بوی بد دهان کودکان را تشخیص دهد، می‌تواند از پوسیدگی دندان‌های کودک شما نیز پیشگیری کند.

درمان خانگی بوی بد دهان کودکان

دلایل مرتبط با بینی بوی بد دهان کودک

سینوزیت یا عفونت سینوس نیز می‌تواند یکی از دلایل احتمالی بوی بد دهان در کودکان نوپا باشد. مشکلات سینوس باعث می‌شود که مایعات در قسمت بینی و گلو جمع شوند و گلوی فرزند شما را به مکانی مناسب برای رشد و تجمع باکتری‌ها تبدیل کند. نتیجه آن چیست؟ نفس بدبو و گاهی دهان بدبو که حتی با رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از دهان‌شویه هم قابل درمان نیست.

کودکان مبتلا به این بیماری تقریباً همیشه یک یا تعدادی از این علائم را دارند:

• آبریزش بینی طولانی‌مدت

• سرفه کردن

• انسداد بینی

• درد صورت

علاوه بر این، گیرکردن یک شی خارجی مانند یک مهره یا یک تکه غذا، در مجرای بینی کودکان، در این گروه سنی رایج است که می‌تواند به بوی بد دهان کودکان منجر شود. به‌عنوان‌مثال اگر به دنبال علت بوی بد دهان کودک ۱۸ ماهه خود هستید، بهتر است حتماً مجاری بینی او توسط پزشک معاینه شود؛ اما این موضوع معمولاً علت بوی بد دهان کودک 7 ساله یا بزرگ‌تر نیست.

انسداد بینی کودک چه به علت سینوزیت مزمن باشد و چه به علت گیرکردن یک شیء در بینی، معمولاً باعث خروج یک ترشح سبزرنگ بدبو از یکی از سوراخ‌های بینی می‌شود. این بو بسیار تند و زننده است و به‌مرور بدتر هم می‌شود.

برای درمان خانگی بوی بد دهان کودکان ناشی از انسداد بینی چه کنیم؟

اگر فکر می‌کنید فرزند شما سینوزیت دارد و به‌تازگی دچار آن شده است، می‌توانید مدتی صبر کنید و از روش‌های درمان خانگی بوی بد دهان کودکان استفاده کنید. مثلاً می‌توانید مقدار زیادی مایعات به او بدهید و با شستشوی بینی و دمیدن در بینی، به تخلیه ترشحات داخل بینی او کمک کنید؛ اما اگر این روش‌ها بی‌فایده بودند، به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. بعضی‌اوقات ممکن است یک آنتی‌بیوتیک برای درمان سینوزیت مزمن در کودکان لازم باشد.

اگر فکر می‌کنید یک ماده خارجی در بینی کودک شما قرار دارد، به پزشک کودکان مراجعه کنید. ترجیحاً خودتان سعی در خارج کردن شیء از بینی نکنید، زیرا ممکن است آن را به عقب‌تر هدایت کنید. بعلاوه اینکه، اگر بوی بدی از دهان و بینی کودک خارج می‌شود به این معناست که مدت زیادی است که این شی در بینی گیر افتاده و احتمالاً توسط بافت مخاطی بینی احاطه شده است. در این وضعیت، قطعاً برداشتن آن در خانه دشوار یا حتی غیرممکن خواهد بود. پزشک کودکان ممکن است بتواند آن را در مطب خارج کند یا شما را برای خارج کردن آن، به بیمارستان ارجاع دهد.

دلایل مرتبط با عفونت بوی بد دهان کودک

با کمک یک چراغ‌قوه، نگاهی به دهان کودک خود بیندازید: لوزه‌های او چگونه به نظر می‌رسند؟ لوزه‌های سالم باید صورتی‌رنگ و بدون لکه باشند، اما آلوده‌ها قرمز و ملتهب هستند و ممکن است یکسری لکه‌های سفید داشته باشند و بوی وحشتناکی بدهند! باکتری‌ها می‌توانند در چاله‌های لوزه‌های متورم جمع شده و همراه با بوی بد ناشی از عفونت، باعث بوی بد دهان شوند. پوسیدگی دندان و هرگونه عفونت لثه و زخم دهان نیز می‌تواند منجر به ایجاد بوی بد ناشی از عفونت شود.

برای درمان خانگی بوی بد دهان کودکان ناشی از تورم لوزه‌ها چه کنیم؟

اگر لوزه‌های فرزند شما متورم یا قرمز به نظر می‌رسند یا به هرگونه عفونت دهان و دندان مشکوک هستید، پزشک متخصص اطفال باید آن‌ها را معاینه کند و در صورت نیاز یک داروی آنتی‌بیوتیک برای کمک به رفع این مشکل تجویز کند. در مواردی ممکن است پزشک کودکتان او را به دندانپزشک ارجاع دهد.

بوی بد دهان کودکان ناشی از تورم لوزه‌ها

 

دلایل مرتبط با مشکلات گوارشی بوی بد دهان کودک

علت بوی بد دهان کودکان معمولاً مشکلات گوارشی نیست اما درصورتی‌که سایر دلایل در مورد کودک شما صدق نکند، این موضوع نیز توسط پزشک بررسی خواهد شد. اگر فرزند شما دارای بوی بد دهان مزمن و همچنین درد شکمی، تهوع، استفراغ یا سوزش قلب است، ممکن است علت بوی بد دهان کودکتان بیماری ریفلاکس معده (GERD) باشد. در این شرایط، اسید معده به مری برمی‌گردد (به سمت بالا)؛ گاهی حتی از مری وارد گلو و دهان شده و حتی از دهان خارج می‌شود. معمولاً دلیل بوی بد دهان نوزاد شیرخوار همین ریفلاکس معده است و اکثر والدین با آن آشنا هستند. در برخی افراد، این مشکل می‌تواند تا دوران کودکی و حتی بزرگ‌سالی هم ادامه داشته باشد.

عفونت با باکتری هلیکوباکترپیلوری نیز می‌تواند باعث ایجاد علائم ناخوشایندی شود که بوی بد دهان نیز یکی از آن‌هاست. هلیکوباکترپیلوری نوعی باکتری است که می‌تواند معده را آلوده کند و علاوه بر بوی بد دهان، می‌تواند باعث درد شکم، حالت تهوع یا استفراغ شود. عفونت معده بیشتر در کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان دیده می‌شود، اما گاهی اوقات در کودکان نوپا نیز مشاهده می‌شود.

برای درمان خانگی بوی بد دهان کودکان ناشی از مشکلات گوارشی چه کنیم؟

این موارد معمولاً نیاز به معالجه توسط پزشک دارد و یکسری داروهای خاص برای آن تجویز می‌شود. پزشک برای اطمینان از علت بیماری، یکسری آزمایش‌ها را درخواست خواهد داد.

دلایل مرتبط با خشکی دهان بوی بد دهان کودک

بچه‌ها بسیار فعال هستند و بسیار عرق می‌کنند، این خیلی مهم است که آن‌ها را هیدراته نگه دارید. علت بوی بد دهان کودکان در برخی موارد این است که به دلیلی مانند فعالیت زیاد، آب بدنشان کم شده است. اگر آب بدن بچه‌ها به اندازه کافی نباشد، دهان آن‌ها بزاق کمتری تولید می‌کند، درنتیجه نمی‌تواند باکتری‌ها را از دهان پاک‌سازی کند. کمبود بزاق حتی می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان‌ها شود.

همچنین کودکانی که هنگام خواب با دهان خود نفس می‌کشند، احتمالاً بیشتر از کودکانی که از طریق بینی تنفس می‌کنند دچار بوی بد دهان می‌شوند. تنفس از دهان می‌تواند مخاط دهان را خشک کند و منجر به کاهش جریان بزاق شود. شایع‌ترین علت بوی بد دهان کودکان هنگام صبح همین موضوع است. این منجر به تکثیر باکتری‌های بدبو در دهان می‌شود. همچنین، اگر کودک نوپای شما در طول شب هر چیزی به غیر از آب بنوشد یا بخورد، می‌تواند این مشکل را بدتر کند.

برای درمان خانگی بوی بد دهان کودکان ناشی از تنفس دهانی چه کنیم؟

برای درمان خانگی بوی بد دهان کودکان در اثر خشکی دهان، می‌بایست مطمئن شوید که بچه‌ها به مقدار کافی آب می‌نوشند. درست قبل از خواب دندان‌های کودک خود را مسواک بزنید، سپس تا صبح فقط به آن‌ها آب (شیر مادر اگر هنوز در حال شیر دادن هستید) بدهید.

اگر فرزند شما به‌طور مداوم از دهان خود نفس می‌کشد، از پزشک خود کمک بخواهید. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود کودکان فقط از طریق دهان نفس بکشند، از احتقان بینی ناشی از حساسیت گرفته تا بزرگ شدن لوزه‌ها که باعث انسداد مجاری هوایی آن‌ها می‌شود. در این مورد پزشک کودکان می‌تواند به شما کمک کند. ازآنجاکه دلایل زیادی برای تنفس دهانی وجود دارد که برخی از آن‌ها نیاز به درمان‌های پزشکی دارند، پزشک کودکان باید فرزند شما را معاینه کند تا هرگونه مشکل جدی را بررسی و در صورت نیاز درمان کند.

بوی بد دهان کودکان ناشی از تنفس دهانی

سایر دلایل بوی بد دهان کودک

به‌طورکلی این را به خاطر داشته باشید که بیشتر کودکان هنگام بیدار شدن از خواب بوی بد دهان را دارند. این حالت معمولاً بعدازآنکه فرزند شما دندان‌هایش را تمیز کند و چیزی بخورد یا بنوشد، برطرف می‌شود. معمولاً دلیلی برای نگرانی در مورد علت بوی بد دهان کودکان هنگام صبح وجود ندارد.

برخی از سایر دلایل برای بوی بد دهان کودکان می‌تواند شامل رژیم‌های غذایی شدید (به‌عنوان‌مثال، یک رژیم غذایی با پروتئین بالا)، بیماری‌هایی مانند آنورکسیا نروزا یا بی‌اشتهایی عصبی و یا بهداشت ضعیف دهان و دندان (به‌ویژه اگر کودک شما تجهیزاتی مانند ارتودنسی در دهان دارد) باشد.

به‌ندرت، مشکلات پزشکی ممکن است باعث بوی بد تنفس یا دهان کودک شود. این مشکلات شامل بیماری ریه، دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 است. مشکلات کلیوی یا کبد نیز ممکن است باعث بوی بد دهان شود، اما این موارد نیز بسیار نادر است. اگر سابقه خانوادگی در مورد این مشکلات را دارید، به پزشک اطلاع دهید.

علت بوی بد دهان نوزادان چیست؟

والدین در مورد علت بوی بد دهان نوزاد 7 ماهه ، بوی بد دهان نوزاد 11 ماهه ، علت بوی بد دهان کودک ۱۸ ماهه و مواردی ازاین‌دست، زیاد سؤال پرسیده‌اند. در پاسخ به اینکه علت بوی بد دهان نوزادان چیست باید بگوییم که به‌طورکلی شیرخواران به‌ندرت دچار بوی بد دهان می‌شوند؛ چراکه منابع غذایی آن‌ها محدود به شیر مادر یا شیر خشک است. بااین‌وجود همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم گفتیم، ریفلاکس معده به مری ممکن است دلیل بوی بد دهان نوزاد شیرخوار باشد. همچنین اگر دهان نوزاد به علتی دچار عفونت شده باشد یا دچار سرماخوردگی و دیگر انواع عفونت‌ها شده باشد نیز، ممکن است دهان یا نفس او بوی بدی داشته باشد.