درمان ناباروری با روش هیستروسکوپی چگونه است؟

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان ناباروری با روش هیستروسکوپی

ناباروری یکی از مشکلات شایع در بین زوجین است. معمولا هر زوجی که به دنبال راه درمان برای مشکل ناباروری باشد، حتما روش هیستروسکوپی شنیده است. این روش درمانی علاوه بر درمان مشکلات رحمی و پاکسازی رحم، می‌تواند تاثیر مثبتی بر درمان ناباروری داشته باشد. در این مطلب بیشتر با این روش آشنا می‌شویم.

عمل هیستروسکوپی چیست؟

عمل هسیتروسکوپی نوعی معاینه از داخل رحم است که با استفاده از لوله نازک و شفافی که در انتهای آن دوربینی قرار دارد، به نام هیستروسکوپ و با بیهوشی عمومی انجام می‌شود. این دستگاه از طریق واژن وارد رحم شده و شرایط داخلی رحم را به صورت واضح به پزشک متخصص نشان می‌دهد. هیستروسکوپی یک روش آندوسکوپی برای تشخیص و درمان مشکلات غیر طبیعی در داخل رحم است. به کمک این روش می‌توان موارد زیر را تشخیص داد:

  • نمونه برداری از بافت و بررسی آن 
  • بررسی لوله‌های رحم و باز کردن انسداد آن
  • بررسی و برداشتن پولیپ یا تومور فیبروئید
  • بررسی علت سقط‌ جنین مکرر
  • تشخیص و جلوگیری از خونریزی با استفاده از جریان الکتریکی، انجماد، گرما یا مواد شیمیایی
  • بررسی چسبندگی دیواره‌های رحم
  • بررسی شکل و اندازه رحم
  • تشخیص میوم‌های موجود در داخل رحم
  • مشکلات ارثی و ژنتیکی که مانع از بارداری می‌شود.

هیستروسکوپی نوعی عمل جراحی حداقل تهاجمی است که معمولا پس از آن نیاز به بستری نداشته و مرخص می‌شوید.

عمل هیستروسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

این عمل توسط پزشک متخصص زنان و در اتاق عمل و یا مراکز جراحی انجام می‌شود. البته در برخی موارد این عمل در مطب پزشک هم قابل انجام است. در برخی موارد این عمل را تحت بیهوشی عمومی انجام می‌دهند. همچنین می‌توان برای کاهش استرس و اضطراب قبل از عمل از داروهای بی حسی و یا خواب آور استفاده کرد.

برای انجام این عمل پس از وارد کردن ابزاری به نام اسپکولوم به داخل واژن و باز کردن دیواره‌های واژن از یکدیگر، ابزار هیستروسکوپی از طریق واژن و دهانه رحم به آرامی وارد رحم می‌شود. با ورود این وسیله تلسکوپ مانند به داخل رحم، می‌توان تصویر بزرگ شده رحم و دهانه ی لوله‌های رحم را در مانیتور مشاهده کرد. در برخی موارد برای انبساط رحم از نوعی گاز یا مایع غلیظ نمکی یا قندی استفاده می‌شود. نوع روش درمان با استفاده از هیستروسکوپی با توجه به نوع بیماری متفاوت است. اما بطور کلی برای درمان، نمونه برداری و خارج کردن بافت و غیره، ابزارهای دیگر را از طریق هیستروسکوپ وارد رحم می‌کنند.

معمولا این عمل بین 5 تا 30 دقیقه طول می‌کشد. البته اگر جراحی دیگری هم در این حین انجام شود، مدت زمان عمل بیشتر خواهد شد.

عوارض هیستروسکوپی

عمل هیستروسکوپی یک عمل ایمن است اما مانند بسیاری از روش‌های درمانی دیگر ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. از جمله عوارض این روش عبارتند از:

  • آسیب تصادفی به رحم و یا دهانه رحم
  • خونریزی بیش از حد در هنگام عمل یا بعد از آن
  • عفونت رحم
  • احساس ضعف و درد

مراقبت‌های بعد از عمل هیستروسکوپی

پس از انجام هیستروسکوپی شما فقط تا چند ساعت در بیمارستان بستری شده و پس از گذراندن دوره کوتاه ریکاوری و تشخیص پزشک مرخص می‌شوید. معمولا تا چند روز ممکن است خونریزی داشته باشید که امری طبیعی است و جای نگرانی نیست. ممکن است کمی احساس درد داشته باشید که با مصرف مسکن آرام می‌شود. با توجه به شرایطی که دارید بهتر است تا مدتی رابطه جنسی نداشته باشید و از انجام فعالیت‌های ورزشی و استفاده از تامپون دوری کنید. برای شروع فعالیت‌های روزمره خود بهتر است با پزشک مشورت کنید.

در چه مواردی هیستروسکوپی انجام نمی‌شود؟

در صورتی که شخص یکی از موارد زیر را داشته باشد، عمل هیستروسکوپی انجام نمی‌شود:

  • بارداری
  • عفونت ادراری و واژینال
  • بیماری التهاب لگن
  • سرطان شناخته شده رحمی
  • بهتر است در صورت داشتن یکی از موارد زیر، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

در چه مواردی هیستروسکوپی انجام نمی‌شود؟

تاثیر هیستروسکوپی در بارداری

معمولا قبل از درمان ناباروری با IVF و IUI ممکن است از روش هیستروسکوپی استفاده شود.به کمک این عمل می‌توانید علت ناباروری خود را تشخیص دهید. طبق تحقیقات انجام شده، بسیاری از زنانی که مشکلات ناباروری دارند و همزمان پولیپ رحم دارند، با روش هیستروسکوپی و برداشتن پولیپ، شانس بارداری آنها تا 63 درصد افزایش یافته است. همچنین چسبندگی دیواره رحم را که باعث سقط‌های مکرر می‌شود را درمان کنید. نمی‌توان گفت که هیستروسکوپی بطور مستقیم بر بالا بردن نرخ موفقیت در بارداری تاثیر گذار است اما شواهد نشان می‌دهد که این عمل می‌تواند بسیاری از پیچیدگی‌های مربوط به بارداری را کاهش دهد.

آیا هیستروسکوپی باعث نازایی می‌شود؟

می‌توان گفت که در برخی موارد بعد از انجام عمل هیستروسکوپی، احتمال بارداری در فرد کاهش یافته است. البته نمی‌توان دلیل کاهش شانس باروری را صد در صد بخاطر انجام این عمل دانست اما این امکان وجود دارد که عمل هیستروسکوپی در برخی افراد باعث کاهش احتمال بارداری می‌شود. زیرا ممکن است در انجام برخی از انواع هیستروسکوپی، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ حذف شوند.

تخمک گذاری بعد از هیستروسکوپی

بسیاری از زنان ممکن است به دلیل داشتن اختلالات مربوط به حفره رحم مانند پولیپ آندرومتر، فیبروئیدها، سپتوم رحمی و چسبندگی داخل رحم روند تخمک گذاری آنها با مشکل روبه‌رو شود. حال با انجام هیستروسکوپی و درمان و حذف این ناهنجاری‌ها می‌توان شانس بارداری و انجام تخمک گذاری را افزایش داد.

احتمال بارداری بعد از هیستروسکوپی چقدر است؟

مسئله بارداری یکی از مهم‌ترین موارد حیاتی برای زوجین است. باید بدانید که احتمال بارداری پس از انجام عمل هیستروسکوپی و حذف ناهنجاری‌ها، درصد بالایی افزایش پیدا می‌کند. با درمان موارد غیر طبیعی که در حفره رحم وجود دارد، شانس بارداری در زنانی که با مشکل ناباروری روبه‌رو هستند بیشتر می‌شود.

آی وی اف (IVF) بعد از عمل هیستروسکوپی 

طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه شانگدونگ چین در سال 2014 تا 2017، دوره انتظار برای انجام IVF پس از عمل هیستروسکوپی بین 90 تا 180 روز در نظر گرفته شده است. با انجام این عمل می‌توان به وسیله دیلاتور مسیر دهانه رحم را اصلاح و صاف کرد تا مرحله انتقال جنین به رحم با سهولت و به راحتی انجام شود. همچنین با خراش خفیف و ظریفی در آندرومتر رحم می‌توان باعث افزایش خون رسانی آندرومتر و فعال‌تر شدن رحم شد. تاثیر هیستروسکوپی بر IVF صد در صد نخواهد بود اما بسته به مشکل رحم بین 5 تا 20 درصد تاثیر گذار خواهد بود.

امکان بارداری بعد از هیستروسکوپی

باید بدانید که امکان بارداری در افرادی که برای درمان مشکل ناباروری از این روش درمانی استفاده کرده‌اند، وجود دارد. بسته به نوع وسعت عمل و مقدار تغییراتی که ایجاد شده است، احتمال بارداری نیز متفاوت است. برای اقدام به بارداری پس از انجام هیستروسکوپی باید با پزشک خود مشورت کنید.

هزینه عمل هیستروسکوپی سال ۱۴۰۰

هزینه عمل هیستروسکوپی بسته هدف عمل، منطقه بررسی در داخل رحم، استفاده از ابزار تشخیص و درمان، نوع عمل و غیره متفاوت است.