عوارض پاکسازی پوست صورت در آرایشگاه چیست؟

آذر ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض پاکسازی پوست صورت در آرایشگاه

به لایه برداری و برداشتن سلول‌های مرده و آلودگی‌هایی که بر روی پوست تجمع کرده‌اند، پاکسازی پوست یا فیشیال پوست می‌گویند. این روش که یک روش غیر تهاجمی است برای زیبایی، کاهش جوش و برخی از بیماری‌های پوستی و جوانسازی استفاده می‌شود. اما باید بدانید هیچ یک از روش‌های درمانی برای بهبودی پوست بدون ضرر نیست و علاوه بر آن نیاز به آموزش پیشرفته دارد. حال ممکن است برای شما سوال بوجود بیاید که انجام پاکسازی در آرایشگاه‌ها درست است؟ آیا عوارض پاکسازی صورت خطرناک است؟

پاکسازی پوست در آرایشگاه

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که در پاکسازی پوست یا فیشیال چه اتفاقی برای پوست می‌افتد؟ باید بدانید که پاکسازی پوست چیزی فراتر است مدیتیشن و یک آرامش لذت‌بخش برای پوست است. در واقع پاکسازی پوست یک نوع ترمیم، محافظت و پیشگیری بوده و می‌تواند به بهبود برخی از مشکلات پوستی، شادابی و شفافیت پوست، جوانسازی و تمیزی پوست کمک کند.

ممکن است در برخی از آرایشگاه‌ها یا سالن زیبایی پرسنل متخصص و آموزش دیده‌ای در زمینه پاکسازی پوست وجود داشته باشد تا این کار را برای مشتریان انجام دهند. معمولا این افراد اول از همه شرایط پوستی شما را بررسی کرده و بهترین و مناسب‌ترین محصولات و روش‌ها برای پاکسازی پوست به شما معرفی می‌کنند. سپس مراحل فیشیال صورت در آرایشگاه به شرح زیر را به ترتیب انجام می‌دهند.

قبل از شروع کار فرد متخصص باید دست‌های خود را به خوبی شسته و تمیز کرده باشد. سپس از شما می‌خواهند تا تمام موی خود را کامل به پشت جمع کرده و از هدبند کمک می‌گیرند تا در حین کار موها مزاحم نشوند. پس از آن روی یک تخت دراز کشیده و بالشت کوچکی را زیر سر خود قرار می‌دهید. پس از انجام این مراحل مقدماتی، مراحل پاکسازی پوست صورت شروع می‌شود.

  • تمیز کردن پوست صورت

برای پاکسازی پوست ابتدا تمام مواد آرایشی و یا ضد آفتاب از روی پوست پاک می‌شود. معمولا برای انجام این کار پنبه یا پد بر روی پوست کشیده نمی‌شود، بلکه با ضرباتی آرام سعی بر پاک کرده پوست از هرگونه آلودگی می‌کنند.

  • استفاده از پاک کننده

با توجه به نوع پوست شما (چرب، خشک، حساس، معمولی، مستعد جوش، پیری) از یک پاک کننده ملایم بر روی پوست شما استفاده می‌شود. معمولا در پاکسازی از پاک کننده بدون الکل استفاده شده تا باعث حساسیت و تحریک پوست نشود. پس از آن با کمک دست‌ها بصورت دایره‌ای پوست را ماساژ می‌دهند.

پاکسازی پوست در آرایشگاه

  • استفاده از فیس براش

در مرحله بعد از یک فیس براش برای پاک کردن پوست استفاده می‌کنند. این فیس براش‌ها بسیار ملایم بوده و با استفاده از فناوری صوتی به لایه برداری و حذف ناخالصی‌های عمیق پوست کمک می‌کنند. پس از آن پاک کننده را با استفاده از یک دستمال تمیز و مرطوب از روی پوست پاک می‌کنند.

  • لایه برداری

با استفاده از یک اسکراب متناسب با پوست شما و با حرکات دایره‌ای روی صورت و گردن شما، لایه برداری انجام می‌شود. در این مرحله سلول‌های مرده بر روی سطح پوست از بین می‌رود و سلول‌های سالم در معرض دید قرار می‌گیرند. برای آنکه اسکراب بیشتر تاثیر بگذارد یک حوله داغ را برای چند دقیقه روی صورت شما قرار می‌دهند. پس از آن صورت را با یک دستمال تمیز مرطوب پاک کرده و با آب می‌شویند و در نهایت با یک حوله تمیز خشک می‌کنند.

  • ماسک صورت

در این مرحله با توجه به نوع پوست شما و نیازهایی که پوست شما دارد از بهترین و مناسب‌ترین ماسک برای شما استفاده می‌شود تا پاکسازی عمیق و عالی انجام شود. ممکن است از انواع ماسک خانگی برای لک صورت، ماسک خانگی برای جوش صورت چرب، ماسک خانگی برای درمان جای جوش و ... استفاده شود. پس از گذشت 15 دقیقه یک حوله گرم روی صورت شما قرار می‌گیرد تا اثر بخشی ماسک بیشتر باشد. سپس ماسک از روی پوست شما پاک شده و صورت شما شسته و خشک می‌شود. از آنجایی که در این مرحله پوست شما خشک می‌شود از تونر‌هایی با ترکیبات آنتی اکسیدانی و مغذی برای ترمیم و بازسازی انجام می‌شود.

  • مرطوب کننده

در مرحله آخر از یک مرطوب کننده یازگار با پوست شما استفاده می‌شود. مرطوب کننده با حرکات ملایم بر روی پوست شما ماساژ داده می‌شود.

عکس پاکسازی پوست قبل و بعد

در زیر عکس فیشیال صورت قبل و بعد آماده است:

عکس قبل و بعد پاکسازی صورت

عوارض پاکسازی صورت با دستگاه

آیا پاکسازی صورت ضرر دارد ؟ همانطور که گفته شد، هیچ یک از روش‌های درمان پوستی تا به امروزه کاملا بی‌خطر و بی‌ضرر نبوده‌اند و معمولا عوارضی به همراه دارنند. بنابراین بسیار مهم است که قبل از انجام هر کدام از روش‌های درمانی، آگاهی خود را در مورد آنها افزایش دهید و با مشورت با فرد متخصص بهترین روش را برای پوست خود انتخاب کنید.

ممکن است برخی از افراد بدون آگاهی از روش پاکسازی پوست خانگی و یا توسط فردی غیر متخصص انجام دهند که قطعا عوارض و معایب پاکسازی پوست مانند التهاب پوست، سوزش یا خارش، لک و پوسته پوسته شدن سطح پوست و یا حساسیت شدید بوجود می‌آید.

در برخی از آرایشگاه‌ها پاکسازی پوست توسط فردی ناآگاه و بدون اطلاعات کافی در مورد ساختمان، فیزیولوژی و آناتومی پوست انجام می‌شود که سبب بوجود آوردن بسیاری از مشکلات پوستی برای مراجعه کنندگان می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود تا برای جلوگیری از مضرات پاکسازی پوست، این کار توسط پزشک انجام شده و در آرایشگاه‌ها انجام نشود.

از عوارض دیگری که پاکسازی پوست ممکن است داشته باشد این است که پوست افراد نسبت به آفتاب، مواد آرایشی و بهداشتی و حتی لمس حساس شده و سریع واکنش داده و ملتهب می‌شود.

همچنین در مواردی به دلیل استفاده از لایه بردار نامناسب عوارضی مانند خشکی شدید پوست، جوش و آکنه، تبخال، فلس‌های پوستی و لکه‌های قرمز بوجود می‌آید. بنابراین بهتر است اگر دارای لک، آفتاب سوختگی، زخم‌های فعال و عفونی هستید از لایه بردار استفاده نکنید. بهتر است قبل از هر کاری در مورد مزایا و معایب پاکسازی صورت و اینکه آیا پاکسازی پوست ضرر دارد یا خیر اطلاعات بیشتری کسب کنید. 

پاکسازی صورت در آرایشگاه با دستگاه بخور

یکی از روش‌های پاکسازی پوست که از دیرباز تا کنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از بخور صورت است. در گذشته از بخور دادن صورت برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی، درمان سینوزیت و تنگی نفس استفاده می‌کردند، اما امروزه از این روش برای جوانسازی، پاکسازی و شادابی پوست نیز استفاده می‌شود. به همین دلیل بسیاری از آرایشگاه‌ها این امکان را برای مراجعه کنندگان خود فراهم آورند تا با استفاده از بخور پوست صورت خود را پاکسازی کنند.

در این روش ابتدا پوست صورت کاملا تمیز و شسته می‌شود. در مرحله بعد پوست را با استفاده یک اسکراب ملایم لابه برداری کرده و سپس با استفاده از دستگاه مخصوص بخور و تنظیم درجه حرارت آن پوست را به مدت 7 تا 12 دقیقه بخور می‌دهند. پس از اتمام بخور از یک ماسک مناسب با پوست شما استفاده می‌شود. در آخر هم از مرطوب کننده برای نرمی و از بین رفتن خشکی پوست استفاده می‌شود.

پاکسازی صورت در آرایشگاه با دستگاه بخور

پاکسازی صورت هر چند وقت یکبار 

تعداد دفعات و بازه زمانی فیشیال یا پاکسازی پوست بسته به نوع پوست متفاوت است. با در نظر گرفتن نوع پوست، سن فرد، مشکلات پوستی و فرآیند و روشی که انجام می‌شود تعداد دفعات و فاصله زمانی برای پاکسازی پوست تعیین می‌شود.

معمولا برای پوست‌های خشک و حساس هفته‌ای یک الی 2بار، پوست‌های چرب و مستعد آکنه دو الی سه بار در هفته و پوست‌های مستعد دو الی سه باز در هفته بسته به تحمل فرد پاکسازی انجام می‌شود.

قیمت پاکسازی صورت در آرایشگاه زنانه

پاکسازی پوست به سه روش خانگی، کلینیکی و آرایشگاهی انجام می‌شود که هر کدام قیمت خاص خود را دارند. بهترین گزینه برای انجام پاکسازی پوست، کلینیک‌ها هستند که توسط اپراتورهای متخصص و زیر نظر پزشک انجام می‌شود و هزینه بیشتری دارند. پاکسازی در آرایشگاه هزینه کمتری نیست به کلینیک داشته و البته ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.