قویترین داروی گیاهی برای اسهال بزرگسالان+درمان سریع و خانگی

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درمان خانگی اسهال

همه ما در زندگی حملات اسهال را تجربه کرده‌ایم و در آن لحظه این بدترین اتفاقی است که می‌تواند برایمان بیفتد. زمانی که به این بیماری دچار می‌شوید، تقریبا از انجام کارهای روزمره خود باز می‌مانید و به فکر قویترین داروی گیاهی برای اسهال میفتید. علائم رایج اسهال سامل مدفوع مکرر، آبکی و گرفتگی شکم و نفخ است. این بیماری اغلب روشی است که بدن شما در مقابله به اختلالات در سیستم گوارشی نشان می‌دهد. بسته به علت این بیماری، اسهال ممکن است تا 2 هفته طول بکشد. به همین دلیل درمان اسهال فوری و خانگی وجود دارد که شما با دانستن آن می‌توانید از اسهال و بدخیم شدن آن جلوگیری کنید که در این مطلب از گهواره به آن می‌پردازیم.

قویترین داروی گیاهی برای اسهال کدام است؟

در بیشتر مواقع داروهای شیمیایی می‌توانند برای درمان اسهال موثر باشند، اما در مراحل اولیه بیماری شما به راحتی می‌توانید در خانه با درمان گیاهی اسهال بزرگسالان را درمان کنید. این داروهای گیاهی از گذشته تا به امروز برای درمان بسیاری از بیماری‌های استفاده شده است که عبارتند از:

دارچین

این ادویه محبوب طبع گرم و خشکی دارد و به راحتی می‌تواند نفخ و تحرکات روده را کنترل کند. چند چوب دارچین را دم کنید و دوبار در روز میل کنید تا به پاکسازی بدن شما و درمان اسهال کمک کند.

خاکشیر

شاید برایتان جالب باشد که خاکشیر می‌تواند دوای درد اسهال و یبوست باشد، اما طریقه مصرف در هر کدام متفاوت است. اگر می‌خواهید از خاکشیر برای درمان اسهال استفاده کنید، آن را در آب سرد به همراه عسل حل کنید و میل کنید. خاکشیر خاصیت سم زدایی داشته و عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برد.

البته هنوز مطالعات علمی کافی در مورد تاثیر خاکشیر انجام نشده است.

بابونه

این گیاه دارویی خواص ضد درد دارد به همین دلیل برای مواقعی که دل پیچه دارید بهترین گزینه است. همچنین التهاب روده را کاهش داده و از اسهال جلوگیری می‌کند.

قویترین داروی گیاهی اسهال

* برای اطلاع از علت اسهال در بارداری و درمان آن کلیک نمایید. 

قرص درمان سریع اسهال بزرگسالان در خانه

داروی گیاهی برای رفع اسهال بزرگسالان و داروهای ضد اسهال شیمیایی متعددی وجود دارد که می‌توانید آنها را از داروخانه‌ها تهیه کنید. لوپرامید یکی از داروهای ضد اسهال است که برای کسانی که اسهال مزمن دارند تجویز می‌شود. این دارو سرعت حرکت مدفوع در روده را کند کرده و حالت سفت‌تری به آن می‌دهد. توصیه می‌شود برای مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.

درمان خانگی اسهال بزرگسالان

اسهال وضعیتی است که مطمئنا نمی‌خواهید آن را تجربه کنید. این بیماری با حجم مدفوع زیاد، مدفوع آبکی و نرم و بصورت مکرر است. اسهال یک مکانیسم دفاعی است که بدن در مقابله با اختلالاتی که در سیستم گوارش بوجود می‌آید، نشان می‌دهد و می‌تواند تا 2 هفته طول بکشد. این بیماری می‌تواند دلایل مختلفی از جمله موارد زیر را داشته باشد:

  • عفونت ویروسی یا باکتریایی
  • مسمومیت غذایی
  • مصرف آب آلوده
  • مصرف اخیر آنتی بیوتیک
  • و بیماری‌ها مربوط به روده مانند سندرم روده تحریک پذیر

* برای اطلاع از طرزتهیه نبات سوخته برای اسهال و دل درد از روش‌های موثر در طب سنتی کلیک نمایید. 

درمان خانگی دل پیچه و اسهال بزرگسالان می‌توانند به شما در کم کردن حجم مدفوع و سفت کردن آن و کاهش حرکات روده کمک کنند. اما توصیه می‌شود تا با مواجه شدن با این مشکل حتما به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص علت اسهال به راحتی و در کمترین زمان بتواند آن را درمان کند. موارد زیر می‌تواند به شما در درمان اسهال کمک کنند:

هیدراته بمانید

مهم‌ترین و موثرترین روش برای درمان اسهال آبرسانی است. در اثر اسهال مایعات و مواد مغذی زیادی از بدن خارج می‌شود که این موضوع می‌تواند باعث کم آبی بدن و حتی در مواردی باعث مرگ بیمار شود. بنابراین بسیار مهم است که در این دوره مقدار زیادی آب، آبمیوه، غذاهای آبکی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا بدون قند بنوشید. می‌توانید محلول‌های خوراکی ORS را نیز که به سرُم خوراکی معروفند، از داروخانه تهیه کنید.

پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها منبع خوبی از باکتری‌های مفید هستند که در روده یک محیط سالم و آرام را ایجاد می‌کنند و برای عملکرد طبیعی دستگاه گوارش شما ضروری هستند. این باکتری‌های مفید نقش مهمی در مقابله با عفونت‌ها دارند و می‌توانند اثرات منفی باکتری‌های بد را خنثی کنند. انواع کپسول و قرص پروبیوتیک، ماست، پنیرهای نرم کهنه، شکلات تلخ، کفیر، زیتون سبز، کامبوجا، کیمچی و کلم ترش می‌تواند انتخاب خوبی برای بیماران باشند.

رژیم غذایی 

با وجود اینکه بیشتر ما در زمان اسهال ترجیح می‌دهیم غذایی نخوریم تا مجبور نشویم مدام به دستشویی برویم، اما باید بدانید که خوردن برخی مواد غذایی می‌تواند به شما در کاهش علائم اسهال کمک کند و سلامت شما را با نخوردن غذا حفظ کند.

طبق گفته بنیاد بین‌المللی اختلالات گوارشی (IFFGD)، رژیم غذایی با وعده‌های غذایی کوچک و تعداد دفعات بیشتر می‌تواند بهتر از خوردن سه وعده غذایی حجیم در روز برای بهبود اسهال باشد.  برخی از غذاهایی که آنها توصیه می کنند عبارتند از:

  • غذاها یا نوشیدنی های سرشار از سدیم و پتاسیم، مانند آب گوشت، موز و سیب زمینی پخته
  • غذاهای کم فیبر، از جمله ماست، گوشت بدون چربی و نودل

 با این حال، همه افراد در هنگام تجربه اسهال از غذاهای مشابه بهره نخواهند برد.  برای مثال، افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز ممکن است لازم باشد از ماست اجتناب کنند.

 برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که داشتن یک رژیم غذایی مایع در 24 ساعت اول اسهال به آرام شدن سیستم گوارششان کمک می کند.  این رژیم می‌تواند شامل آبگوشت‌های نمکی، سوپ‌های سبک و نوشیدنی‌ها باشد.

یک انتخاب دیگر برای افراد مبتلا به اسهال، رژیم غذایی BRAT است که با احتباس مایعات به سفت شدن مدفوع کمک می‌کند. این مواد شامل:

  • موز
  • برنج
  • پوره سیب
  • نان تست

از این مواد غذایی اجتناب کنید

بهتر است از مواد غذایی که دستگاه گوارش را تحریک می‌کند اجتناب کنید. غذاهای سرخ شده و چرب و غذاهای پر فیبر که می‌توانند نفخ را افزایش دهند، محدود کنید. بهتر است از شیرین کننده‌های مصنوعی، الکل، قهوه، چای، شیر و مواد غذایی سنگین خودداری کنید.

درمان خانگی اسهال بزرگسالان

درمان خانگی اسهال کودکان

اسهال یکی از مشکلات شایع و خطرناکی است که کودکان را هم به خود درگیر می‌کند. تعداد و دفعات مدفوع در کودکان متفاوت است، اما اگر تعداد دفعات و حجم آن از حالت طبیعی بیشتر شد، اسهال می‌باشد که ممکن است علائمی مانند تب، شکم درد، نفخ، کاهش وزن، تهوع و استفراغ را به همراه داشته باشد. در چنین شرایطی توصیه می‌شود تا به پزشک مراجعه کنید، اما معمولا برای درمان اسهال کودکان دارو لازم نیست، تا زمانی که اسهال عفونی نباشد، نیاز به دارو نیست و می‌توان در خانه و با روش‌های خانگی و انواع قویترین داروی گیاهی برای اسهال کودکان آن را درمان کرد. اگر اسهال کودکان پس از چند روز متوقف نشد، برای تعیین علت و بهترین درمان به پزشک مراجعه کنید. درمان‌های خانگی عبارتند از:

  • آب‌رسانی به کودک
  • مصرف پروبیوتیک
  • رژیم غذایی BRAT
  • استراحت و پرهیز از جنب و جوش
  • پرهیز از غذاهای تحریک کننده روده
  • رژیم غذایی بدون لبنیات و کم قند

* برای اطلاع از بهترین روش درمان اسهال نوزاد یک ماهه و تازه متولد شده کلیک نمایید. 

درمان خانگی اسهال و دل پیچه

معمولا دل پیچه یکی از علائم جدانشدنی اسهال است که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. معمولا اسهال خود به خود با دفع مدفوع و از بین رفتن علت آن خود به خود رفع می‌شود، اما دل پیچه می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد، به همین دلیل درمان‌های خانگی زیر می‌توانند به شما در بهبود دل پیچه و کاهش آن کمک کنند:

  • از کیسه آب گرم یا پتوی الکتریکی استفاده کنید تا علائم دل پیچه را کنترل کنید.
  • از دمنوش‌های آرام بخش مانند بابونه و نعنا استفاده کنید. (در مورد انواع دمنوش انرژی زا در این مقاله بیشتر بخوانید)
  • ماست، برنج کته و پوره سیب را در لیست غذاهای خود قرار دهید.
  • استراحت کافی داشته باشید و مایعات به اندازه زیاد بنوشید.

معمولا تا زمانی که اسهال با شما باشد نمی‌توانید از شر دل پیچه خلاص شوید، بنابراین ابتدا سعی کنید تا اسهال را درمان کنید تا خود به خود دل پیچه شما رفع شود.

درمان خانگی اسهال و دلپیچه

درمان خانگی اسهال کرونا چگونه است؟

همانطور که گفته شد اسهال می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آن‌ها ویروس است. ویروس کرونا که به تازگی کشف شده است در این چند سال مهمان ناخوانده هر خانه‌ای بوده است که در هر دوره با علائم و عوارض متفاوت خود را نشان داده است. یکی از علائم اسهال است که اغلب مبتلایان به بیماری کرونا درگیر آن می‌شوند. معمولا با مراجعه به پزشک برای درمان کرونا با داروهای تجویزی می‌توان اسهال را درمان کرد. اما نباید درمان‌های خانگی و قوی‌ترین داروی گیاهی برای اسهال را دست کم گرفت، زیرا حتی اگر بطور کامل اسهال را درمان نکند، اما می‌تواند آن را کنترل کرده و یا علائم آن را کاهش دهد. غذاهای مغذی و آبکی، استراحت کردن و هیدراته ماندن در این دوران بسیار مهم است.