آناناس در بارداری | خواص و مزایای آناناس برای مادر و جنین

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
آناناس در بارداری

میوه جزو مواد غذایی مناسب در بارداری است و می‌تواند در حد اعتدال بسیار مفید باشد و بیشتر زنان باردار برای خوردنش اشتها دارند. شما با خوردن طیف گسترده‌ای از میوه‌های متنوع، می‌توانید انواعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت کنید تا برای رشد و نموی جنین استفاده شوند. یکی از میوه‌هایی که می‌تواند در این دوران بسیار مفید باشد، آناناس است. اگر در خوردن آناناس در بارداری زیاده‌روی نکنید نه تنها مشکلی نخواهد داشت، بلکه می‌تواند مزایای زیادی نیز برایتان داشته باشد. در ادامه بیشتر در مورد خواص این میوه‌ی پر خاصیت توضیح می‌دهیم.

خواص آناناس در بارداری

خوردن آناناس در دوران بارداری می‌تواند از بسیاری از جهات برای شما مفید و پرخاصیت باشد. شما می‌توانید این میوه را به اشکال مختلف در رژیم غذایی خود بگنجانید چه به صورت طبیعی و چه در انواعی از اسموتی و نوشیدنی‌ها. فواید آناناس به دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی است که در آن وجود دارد که در ادامه بیشتر د موردشان توضیح می‌دهیم.

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آناناس

ویتامین C : آناناس حاوی میزان زیادی ویتامین C است که در دوران بارداری می‌تواند بسیار مفید باشد. با مصرف آناناس در بارداری شما میزان زیادی ویتامین C دریافت می‌کنید. مصرف ویتامین C در بارداری می‌تواند باعث افزایش ایمنی بدن شده و از اختلالات سلولی جلوگیری کند. همچنین این ویتامین می‌تواند تولید کلاژن را نیز تحریک کند که برای رشد پوست و مو و غضروف‌های جنین ضروری است.

ویتامین B1 : این ویتامین که برای عملکرد ماهیچه‌های و تقویت سیستم عصبی لازم است نیز به میزان زیادی در آناناس وجود دارد دارد. 

ویتامین B6 : ویتامین B6 دربارداری به تولید آنتی بادی و بهبود سطح انرژی بدن مادر کمک می‌کند و منجر به کاهش حالت تهوع صبحگاهی می‌شود.

منگنز: منگنز به رشد استخوان‌های جنین کمک کرده و مانع از پوکی استخوان در شما می‌شود. 

مس: بهرمندی از میزان زیادی مس دیگر خاصیت آناناس در بارداری است. مصرف مس در بارداری به تولید گلبول‌های قرمز و تشکیل قلب جنین کمک می‌کند. (در این مقاله بخوانید برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم)

فیبر رژیمی: مانند بسیاری از دیگر میوه‌ها، آناناس نیز منبع بالایی از فیبر است. از این رو تاثیر آناناس در بارداری در درمان یبوست را نیز نباید نادیده بگیریم.

اسید فولیک و آهن: آناناس حاوی مقادیر زیادی آهن و اسید فولیک است که در این دوران می‌تواند بسیار مفید باشد و نه تنها از نواقص مادرزادی جنین جلوگیری کند، بلکه مانع از کم خونی شود. از این رو آناناس در بارداری و برای جنین هم می‌تواند بسیار مفید باشد.

خواص درمانی آناناس

درمان واریس: آناناس می‌تواند به درمان واریس در بارداری کمک کند.

بهبود خلق و خو: عطر و مزه‌ی آناناس ضد اضطراب و افسردگی است و به درمان وسواس فکری کمک می‌کند.

کاهش فشار خون : خوردن آناناس در بارداری به کنترل فشار کمک می‌کند. 

خواص آناناس در بارداری

آیا آناناس باعث سقط جنین می‌شود

بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که خوردن آناناس در ماه آخر بارداری و به طور کلی این دوران، می‌تواند خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش دهد. این شایعات به دلیل وجود ماده‌ای به نام بروملین در آناناس است که می‌تواند انقباض رحمی را تحریک کرده و باعث شکسته شدن پروتئین‌ها و خونریزی شود. حال آنکه از نظر علمی مشخص شده است مقدار بروملین آناناس به قدری نیست که این اتفاق را رقم بزند. با این حال توصیه می‌شود از خوردن بیش از حد آن به ویژه در بارداری‌های پرخطر خودداری کنید. 

مقدار مجاز خوردن آناناس در دوران بارداری

مقدر مجاز مصرف آناناس در بارداری در ماه‌های مختلف متفاوت است با این حال توصیه می‌شود که حداکثر در هفته بین 50 تا 100 گرم مصرف شود.

آیا خوردن اناناس در بارداری مضر است

همانند هر ماده‌ی غذایی دیگری، آناناس هم می‌تواند عوارضی داشته باشد. از مضرات آناناس در بارداری می‌توان به افزایش اسیدهای معده و سوزش سر دل اشاره کرده که در این دوران می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. بعلاوه ممکن است دردهای رحمی را نیز آغاز کند. بعضی از مادران نیز ممکن است علائم مسمومیت را نشان دهند که از جمله‌ی آنها می‌توان به خارش پوستی، تورم دهانی و گرفتگی و آبریزش بینی اشاره کرد.

ایا خوردن آناناس در بارداری مضر است

در مورد خوردن کمپوت آناناس در بارداری هم باید در نظر داشته باشید که به طور کلی بهتر است در این دوران خود میوه‌‌ها را به صورت طبیعی مصرف کنید زیرا کمپوت‌ها نه تنها حاوی مقادیر زیادی شکر هستند، بلکه ممکن است به خوبی پاستوریزه‌ نشده باشند و مشکلاتی نظیر آلودگی‌های میکروبی نیز داشته باشند.

در مورد خوردن آب آناناس در بارداری هم بهتر است این کار را خودتان در خانه انجام داده و آبگیری کنید و از خوردن آبمیوه‌های رو باز در آبمیوه فروشی‌ها خودداری کنید یا از انواع بسته بندی آن هم به خاطر مشکل شکر افزوده خودداری کنید. 

سخن پایانی:

خوردن آناناس در بارداری می‌تواند برای مادران باردار مفید باشد به شرطی که در حد اعتدال مصرف شود و به جای انواع کمپوت و آبمیوه‌ی صنعتی آن، از انواع طبیعی‌اش استفاده شود. در این صورت هم شما و هم جنینتان می‌توانید از خواص زیاد آن بهره‌مند شوید.