مصرف خرمالو در بارداری | خواص و عوارض خوردن خرمالو در حاملگی

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خرمالو در بارداری

به دلیل شرایط ویژه‌ی دوران بارداری و تغییرات هورمون‌های بارداری، میزان احتیاطات غذایی در این دوران افزایش می‌یابد و شما باید از خوردن لیستی از مواد غذایی خودداری کرده یا این کار را با احتیاط انجام دهید. میوه‌ها و سبزی‌ها نیز از این قائده مستنثنی نیستند. با وجود خواصی که می‌توانند در این دوران داشته باشند، مصرف بعضی از آنها ممنوع است. در این مقاله قصد داریم در مورد مصرف میوه خرمالو در بارداری توضیح دهیم و بگوییم آیا این میوه در لیست پرهیزات غذایی قرار دارد یا خیر. 

آیا خوردن خرمالو در دوران بارداری ضرر دارد؟

خیر، شما می‌توانید از خوردن خرمالو در دوران بارداری لذت ببرید. با این حال، نباید افراط کنید. در ادامه توضیح میدهیم که چطور خوردن این میوه به داشتن یک حاملگی سالم کمک می‌کند. محتوای تغذیه‌ای موجود در خرمالو باعث رشد و نمو جنین می‌شود و همچنین سلامت شما را نیز تضمین می‌کند. از آنجایی که این میوه، یک میوه‌ی پاییزی است؛ شما می‌توانید مصرف شیره خرمالو در بارداری را مدنظر داشته باشید. 

فواید و خواص خوردن خرمالو در بارداری

خرمالو حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی حیاتی است، بنابراین هنگام مصرف خرمالو در بارداری می‌توانید از مزایای زیادی بهره‌مند شوید که در ادامه بعضی از مهم‌ترین آنها را توضیح داده‌ایم.

تاثیر خوردن خرمالو برای جنین

خرمالو سرشار از مواد معدنی کلسیم و فسفر است. بنابراین، خوردن خرمالو در دوران بارداری به رشد و تکامل استخوان‌های نوزاد شما کمک می‌کند. همچنین، باعث عملکرد بهتر سیستم عصبی مرکزی می‌شود.

فواید خوردن خرمالو در بارداری

درمان کم خونی

از دیگر خواص خرمالو، درمان کم خونی مینور در بارداری است. آهن موجود در خرمالو خطر بروز کم خونی را می‌کاهد و غلظت هموگلوبین را افزایش می‌دهد. و درنتیجه از این طریق به کاهش خستگی و سرگیجه - که از عوارض جانبی کم خونی هستند - نیز کمک می‌کند. 

تقویت ایمنی 

یک فایده خرمالو در بارداری، تقویت سیستم ایمنی است. این موضوع به دلیل محتوای بالای ویتامین A و کاروتن در این میوه است که برای تقویت بینایی نیز مفید هستند. ویتامین C موجود در خرمالو نیز می‌تواند تاثیر قابل توجهی در تقویت سیستم ایمنی و همچنین عملکرد ماهیچه‌های قلب داشته باشد.

تنظیم فشار خون

از دیگر مزایای خرمالو در بارداری، وجود منیزیم در آن است که به کاهش و کنترل فشار خون بالا در بارداری کمک می‌کند. 

درمان سنگ کلیه

دیگر نقش خرمالو در بارداری که به خاطر وجود منیزیم است، تاثیر آن در کاهش خطر سنگ کلیه در بارداری است. 

مبارزه با بی‌خوابی و استرس 

یک خاصیت خرمالو در بارداری که به دلیل وجود ویتامین C در آن است، به حداقل رساندن استرس، اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی است. این میوه به شما کمک می‌کند تا در دوران بارداری یک خواب راحت داشته باشید.

خرمالو و سم زدایی در بارداری

سم زدایی

خرمالو منبع عالی آنتی اکسیدان‌های قوی است که به سم زدایی بدن و کبد در دوران بارداری کمک می‌کند. همچنین، محتوای آنتی اکسیدانی میوه به خنثی سازی رادیکال‌های آزاد در بدن نیز کمک می‌کند و از شما و جنین شما در برابر آسیب سلولی به طور موثر محافظت می‌کند.

کاهش دیابت

مصرف خرمالو و دیابت بارداری نیز با هم در ارتباط هستند. پوست خرمالو در بهبود مقاومت به انسولین و تنظیم سطح قند خون بسیار موثر است. بنابراین، خوردن این میوه می‌تواند به شما در تنظیم دیابت در دوران بارداری کمک کند. برای آنکه خرمالو را با پوست بخورید باید بسیار رسیده باشد. با این حال باید در مصرف آن احتیاط کنید و مواظب قند خرمالو در بارداری باشد که می‌تواند در صورت مصرف زیاد تاثیر عکس داشته باشد. 

بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی 

آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید موجود در خرمالو به سلامت سیستم قلبی عروقی شما در دوران بارداری کمک می‌کند.

رفع مشکل زخم معده

از دیگر فواید خرمالو در بارداری، ترمیم و رفع مشکل زخم معده است که به دلیل وجود بالای فیبر در این میوه رخ می‌دهد.

تنظیم عملکرد دستگاه گوارش و بهبود یبوست و اسهال

خرمالو به دلیل فیبر بالایی که دارد، از ابتلا به یبوست جلوگیری کرده و باعث تنظیم حرکات دستگاه گوارش می‌شود. علاوه بر این، خرمالو حاوی تانن است که دارای خواص قابض است که می تواند علائم اسهال را تسکین داده و کاهش دهد. ترکیب فیبر و تانن موجود در خرمالو می تواند به تنظیم حرکات روده کمک کند، سلامت گوارش را بهبود بخشد و در یک رژیم غذایی متعادل به سلامت کلی دستگاه گوارش کمک کند.

تاثیر خرمالو بر زیبایی جنین

احتمالاً شما هم در مورد تاثیر میوه خرمالو در بارداری بر زیبایی جنین شنیده‌اید. اما این موضوع تا چه حد صحیح است؟ در حالی که زیبایی جنین به میزان زیادی تحت تاثیر ژنتیک است، اما مشخص شده که تغذیه مادر در این دوران بی‌تاثیر نیست. ویتامین A ،C و کاروتن موجود در این میوه، باعث درخشندگی و شفافیت پوست مادر و جنین می‌شوند و در نتیجه می‌توان از این منظر آن را بر زیبایی جنین موثر دانست.  

ویار خرمالو در بارداری نشانه چیست؟

همانند ویار سایر میوه‌ها، ویار به خرمالو به دلیلی کمبود بعضی مواد مغذی مانند ویتامین C، منیزیم و آهن رخ می‌دهد و نشان از مشکل خاصی در بدن نبوده و با جنسیت جنین ارتباطی ندارد.

ویار خرمالو در بارداری

عوارض مصرف زیاد خرمالو در بارداری

مانند هر ماده‌ی غذایی دیگری شما می‌توانید همزمان تحت تاثیر فواید و مضرات خرمالو در بارداری قرار بگیرید و این که کدامیک موثرتر باشد به شیوه‌ی مصرف شما برمی‌گردد. یکی از مشکلات مصرف زیاد خرمالو در بارداری، افت شدید فشار خون است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. 

همچنین مانند سایر میوه‌ها اگر به خوبی شسته نشود، می‌تواند حاوی باکتری‌ها و انگل‌های مضر باشد که منجر به بیماری‌های غذایی مانند توکسوپلاسموز و لیستریوز می‌شوند.

توصیه می‌شود که به هیچ عنوان آن را به صورت کال نخورید. خرمالو در حالت کال باعث ایجاد گسی در دهان و گاهاً فلجی ماهیچه‌های نای و اختلال در تنفس می‌شود. بنابراین در حالت کالی خرمالو برای زن باردار می‌تواند بسیار خطرناک باشد. همیشه توصیه می‌شود برای هضم و تغذیه بهتر آن را به صورت رسیده مصرف کنید. 

بعلاوه به دلیل وجود تانن، آنها می‌توانند حرکت غذاها را در روده کُند کرده و در نتیجه مشکل یبوست ایجاد کنند. 

سخن پایانی

به اندازه‌ی کافی در این مقاله در مورد اثر خرمالو در بارداری خوانده‌اید که بدانید این میوه‌ی خوشمزه تا چه حد می‌تواند مفید باشد. تنها کاری که باید بکنید این است که میوه‌‌ی چیده شده از درخت خرمالو را به خوبی بشویید و مطئمن شوید که از انواع رسیده‌ی آن استفاده می‌کنید. خوردن خرمالو در اوایل بارداری و در حین این دوران اگر به شیوه‌ی بهداشتی و به میزان کافی مصرف شود می‌تواند بسیار موثر باشد.