عوارض زایمان طبیعی برای نوزاد

مرداد ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
عوارض برای نوزاد در زایمان طبیعی

عوارض زایمان طبیعی برای نوزاد نیز وجود دارد. گرچه زایمان طبیعی اولین روش پیشنهادی برای تولد فرزند است، اما به طور کلی برای اینکه کسی چنین زایمانی را تجربه کند، باید شرایط لازم را داشته باشد. حتی با وجود دارا بودن شرایط لازم عوارض کوتاه مدت زایمان طبیعی و عوارض بلند مدت زایمان طبیعی در کنار عوارض برای نوزاد در زایمان طبیعی همچنان وجود دارند. البته همیشه این امکان وجود دارد که با اجرای تمهیدات ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای این عوارض را به حداقل رساند. پروسه بارداری و زایمان، چه به صورت طبیعی و چه به صورت زایمان سزارین هرگز خالی از عوارض نیست، اما می‌توان عوارض موجود را کاهش داد و شرایط را برای تجربه یک زایمان خوب مهیا کرد. 

عوارض برای نوزاد در زایمان طبیعی کدامند؟

1. مرگ جنین در داخل رحم

تولد جنین داخل رحم باید به موقع باشد؛ اگر تولد پیش از موعد مقرر انجام شود، خطرساز است و چنانچه بعد از موعد مقرر نیز تولد صورت بگیرد، تهدید کننده سلامتی و جان نوزاد خواهد بود. بنابراین چه در زایمان طبیعی و چه در زایمان سزارین، تولد باید به موقع باشد تا سلامتی جنین تضمین شود. البته در بسیاری از موارد که تولد بی موقع انجام می شود، اقدامات و مداخلات پزشکی در حفظ سلامتی و جان نوزاد تاثیر بسزایی دارد؛ اما به هر حال مواردی نیز وجود دارد که به مرگ نوزاد یا آسیب همیشگی به سلامتی او ختم شده است. لذا شرایط تولد جنین در حفظ جان و سلامتی او تاثیر بسیار زیادی دارد. 

مرگ جنین در داخل رحم به عنوان یکی از عوارض زایمان طبیعی برای نوزاد شناخته شده است. این عارضه زمانی حادث می‌شود که جنین به موقع از کانال زایمان خارج نشود و تولد در موعد مقرر صورت نگیرد. چنانچه در حین زایمان طبیعی ضربان قلب جنین افت کند و به کمتر از 120 ضربه در دقیقه برسد و پزشک تشخیص دهد که در این شرایط حتی تا حداکثر 15 دقیقه آتی نوزاد متولد نخواهد شد، مرگ جنین داخل رحم رخ می دهد. 

 به طور کلی در مرگ جنین در داخل رحم عوامل مادرزادی، جنینی، جفتی و بندناف موثر هستند. مرگ جنین در داخل رحم در زایمان طبیعی در دسته عوامل جنینی قرار می‌گیرد. به این معنی که به هر دلیلی جنین نتوانسته است به موقع از کانال زایمان خارج شود.

عوارض برای نوزاد در زایمان طبیعی کدامند؟

گرچه این عارضه به عنوان عوارض زایمان طبیعی برای نوزاد شناخته شده است، اما باید یادآوری کنیم که در فرایند زایمان طبیعی پزشک و ماما مدام وضعیت مادر و جنین را چک و رصد می کنند و در صورت لزوم زایمان سزارین را جایگزین خواهند کرد تا اتفاق ناگواری رخ ندهد. 

2. خونریزی و شکستگی جمجمه نوزاد

این عارضه نیز یکی از عوارض زایمان طبیعی برای نوزاد است. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که جنین برای خروج از زایمان دچار مشکل شود. مثلا گاهی درشت بودن جنین فرایند زایمان طبیعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سر جنین نمی‌تواند از بدن مادر خارج شود و فرایند زایمان تکمیل شود. در این شرایط معمولا پزشکان از یک وسیله فیزیکی به نام فورسپس یا دستگاه مکش استفاده می‌کنند. استفاده از این دستگاه به همان اندازه که می‌تواند کمک کننده و نجات دهنده باشد، ممکن است منجر به خونریزی و شکستگی جمجمه نوزاد نیز شود. تخصص داشتن برای استفاده از این دستگاه بسیار مهم است. چنانچه پزشک برای استفاده از این دستگاه به اندازه کافی تخصص نداشته باشد، منجر به ورود آسیب‌هایی به مغز و جمجمه بچه و همچنین پاره شدن مجرای تناسلی مادر می‌شود. اینجاست که اهمیت متخصص و ماهر بودن پزشک بارداری صد چندان می‌شود. لذا توصیه می‌کنیم که پزشک و بیمارستان زایمان خود را با دقت و وسواس زیاد انتخاب کنید تا به این ترتیب به طور چشمگیری از عوارض زایمان برای مادر و نوزاد کم و کاسته شود. 

کلام آخر

عوارض بارداری و زایمان از قدیم تا به امروز بوده و هست. این عوارض هرگز باعث نشده که بشر از تولید مثل دست بکشد و لذت مادر شدن را از خود دریغ کند. بدیهی است که به مرور زمان و با پیشرفت علم شدت این عوارض در بخش‌های مختلف کم شده است، اما به هر حال از بین نرفته است. آنچه مهم است، این است که مادر باردار به محض مشاهده علائم بارداری و اطلاع از بارداری، برای حفظ سلامتی خود و نوزادش اصول یک بارداری سالم را از صفر تا صد رعایت کند و مراقبت‌های لازم را انجام دهد و باقی امور را اول به خدای مهربان و بعد به پزشکان متخصص واگذار کند. بنابراین عوارض زایمان طبیعی برای نوزاد نباید مادری را بترساند و در او استرس ایجاد کند. زایمان به همان اندازه که می‌تواند عوارض داشته باشد، به همان اندازه نیز می‌تواند خالی از عارضه یا عارضه مهم و جدی باشد.