سوختگی شدید پای نوزاد | درمان ادرار سوختگی نوزادان

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سوختگی شدید پای نوزاد

سوختگی شدید پای نوزاد به‌صورت لکه‌های قرمزرنگ و دردناک در بخش تحتانی بدن نوزاد و در ناحیه دستگاه تناسلی او ایجاد می‌شود. بعضی از والدین این ضایعات را به دلیل ادرار سوختگی نوزاد می‌دانند و برخی فکر می‌کنند سوختگی شدید پای کودک ناشی از اسهال است. همیشه بهترین اقدام پیشگیری است؛ اما با توجه به شیوع بالای این عارضه باید برای درمان سوختگی پای نوزادان در اثر اسهال یا هرچه که باشد آماده باشید. در این مقاله به‌طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.

علت ادرار سوختگی نوزاد چیست؟

پوست نوزاد همانند دیگر قسمت‌های بدن او بسیار ظریف و حساس است و خیلی زود آسیب می‌بیند. بستن پوشک به دلیل ایجاد یک فضای گرم و مرطوب به‌تنهایی می‌تواند عاملی برای تحریک و حساسیت پوست کودکتان باشد. حال اگر شما پوشک را سفت ببندید و یا به‌موقع عوض نکنید، این شرایط بدتر نیز می‌شود و با مشکل شایعی به نام سوختگی شدید پای نوزاد مواجه خواهید شد. نوزاد دلبندتان بیشتر اوقات به دلیل سوزش این ناحیه گریه می‌کند به‌خصوص اگر به این نواحی کوچک‌ترین فشاری وارد شود.

*دلیل لکه صورتی در ادرار نوزاد پسر چیست و چه باید کرد

گاهی اوقات سوختگی پای نوزاد در اثر دندان درآوردن ایجاد می‌شود؛ درواقع در همان زمانی که نوزاد شروع به دندان درآوردن می‌کند تحولاتی نیز در دستگاه گوارش او در حال رخ دادن است. این تغییرات معمولاً باعث بروز اسهال و آبکی شدن مدفوع نوزاد می‌شود. درواقع علت سوختگی مقعدی نوزاد در این شرایط همین است.

ادرار سوختگی نوزاد هم دلیل دیگری برای سوختگی شدید پای نوزاد است. زمانی که نوزادتان پوشک خود را خیس می‌کند باید بلافاصله پوشک او را عوض کنید. متأسفانه برخی از والدین به دلیل مشغله زیاد این موضوع را به تأخیر می‌اندازند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "پماد آلفا برای سوختگی پای نوزاد و نحوه استفاده از آن" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

تعویض پوشک نوزادان

روش‌های درمان ادرار سوختگی در نوزادان

پوشک نوزاد را خشک و تمیز نگه دارید

مهم‌ترین راه برای پیشگیری و درمان سوختگی شدید پای نوزاد این است که پوشک او همیشه خشک و تمیز باشد و مطمئن شوید که پوشک خیلی محکم بسته نشده باشد. با بزرگ شدن نوزاد باید سایز پوشک را بزرگ‌تر انتخاب کنید.

  • هر وقت کودک شما پوشک ندارد، یک زیرانداز مناسب پهن کنید و او را روی آن بخوابانید. اجازه دهید مدتی بدون پوشک باشد و ناحیه تحتانی بدنش هوا بخورد. این کار می‌تواند به خشک شدن بدن نوزاد و کاهش تحریک‌های پوستی کمک کند.
  • هنگامی‌که پوشک کودک را عوض می‌کنید، ناحیه را به‌آرامی با یک پارچه نرم و مرطوب یا با کمک آب‌پاش تمیز کنید. فقط بسیار ملایم عمل کنید تا پوست آسیب بیشتری نبیند. دستمال مرطوب کودک بهتر است استفاده نشود مگر در مواقعی که مجبور هستید. به‌هیچ‌وجه از دستمال مرطوب حاوی الکل استفاده نکنید.
  • هنگام حمام کردن کودک از صابون‌های ملایم یا پاک‌کننده‌های بدون صابون استفاده کنید. حتماً منطقه را با گذاشتن و برداشتن آرام یک حوله مخصوص کودک، خشک کنید.
  • علاوه بر این دقت کنید که لباس‌های کودکتان هوا را به‌خوبی عبور دهد؛ بهتر است از پارچه‌های 10% نخ استفاده کنید. استفاده از لباس‌های پلاستیکی یا بستن لاستیک در اطراف کهنه بچه‌ها محیط را برای وقوع ادرار سوختگی نوزاد مساعد می‌کند.
  • گاهی اوقات ممکن است زخم‌های ناحیه تحتانی بدن نوزاد به دلیل حساسیت او به یک برند خاص پوشک باشد. می‌توانید چند بار مارک پوشک را عوض کنید تا بفهمید کدام برند پوشک برای نوزادتان بهتر است.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "برای جلوگیری از ادرار سوختگی نوزاد چه کار کنیم؟" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

نسبت به تعویض پوشک نوزاد حساس باشید

تعویض به‌موقع پوشک باعث پیشگیری از ادرار سوختگی نوزاد می‌شود. اگر ادرار سوختگی نوزاد رخ داده باشد می‌بایست نسبت به تغییر پوشک بیش از قبل هوشیار باشید. در مورد این نوزادان بهتر است پوشک را مرتباً و سر ساعت عوض کنید حتی اگر تنها به اندازه یک لکه ادرار کرده باشد. نوعی از پوشک‌ها هستند که جذب رطوبت بالایی دارند، استفاده از آن‌ها به خشک شدن بهتر پوست کودک کمک می‌کند.

درصورتی‌که نوزادتان را کهنه می‌کنید کهنه‌ها را دو تا سه بار بشویید تا تمام مواد شوینده‌ای که برای شستشو استفاده کرده‌اید از روی آن پاک شود. ممکن است پوست برخی از نوزادان نسبت به مواد شوینده یا رایحه آن‌ها حساس باشد.

کرم سوختگی پای نوزاد

از کرم‌های ضد ادرار سوختگی نوزاد استفاده کنید

بهترین پماد سوختگی نوزاد کرم‌های محافظ حاوی روی (زینک) است که برای تسکین پوست و جلوگیری از تماس آن با مدفوع، ادرار و سایر مواد تحریک‌کننده استفاده می‌شود. این کرم‌ها درواقع یک لایه محافظتی بر روی پوست ایجاد می‌کنند که همانند یک سد عمل می‌کند.

نمونه‌هایی از این محصولات عبارتند از:

  • کرم‌های سه‌گانه (پیشگیری+تسکین+درمان سوختگی پای نوزاد)
  • A + D (حاوی ویتامین‌های آ و دی)
  • بالمکس (حاوی اکسید روی)
  • دسیتین (حاوی زینک اکساید و روغن کبد ماهی)

ممکن است موارد گفته شده را با نام سایر برندها نیز در داروخانه‌ها بیابید.

شما می‌توانید یک لایه نازک از یکی از این کرم‌ها را در قسمت تحتانی بدن نوزاد بمالید تا مانع از برخورد پوست کودک با ادرار و مدفوع شوید.

استفاده از وازلین نیز انتخاب خوبی برای درمان سوختگی شدید پای نوزاد است؛ زیرا ارزان‌قیمت است و به‌طورمعمول حاوی رنگ و عطر کمتری می‌باشد. بااین‌حال، به دلیل اینکه ممکن است به کهنه بچه بچسبد، تمیز کردن آن‌ها دشوار است. همچنین اثر محافظتی وازلین به اندازه سایر کرم‌ها نیست.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "درمان سوختگی پای نوزادان در اثر اسهال" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

نسبت به غذاهای جدید هشیار باشید

استفاده از غذاهای جدید معمولاً مفید است، اما برخی غذاهای اسیدی مانند مرکبات و گوجه‌فرنگی ممکن است باعث شود که ادرار و مدفوع برخی از نوزادان اسیدی و تحریک‌کننده شود. همین عامل باعث سوختگی مقعدی نوزاد و سوختگی شدید پای کودک ناشی از اسهال اسیدی می‌شود.

والدین و مراقبین کودک باید حواسشان باشد که این غذاها را در مقادیر کمی مصرف کنند و نوزاد را تحت نظر داشته باشند تا ببینند که آیا در همان زمان دچار ادرار سوختگی می‌شود یا نه. اگر این اتفاق بیفتد، آن‌ها باید غذاهای اسیدی را از رژیم غذایی نوزادان حذف کنند تا زمانی که التهابات بهبود یابد. بهترین راه درمان سوختگي پاي بچه از اسهال این است که خود اسهال را کنترل کنید.

ادرار سوختگی نوزادان

از تحریک ناحیه ادرار سوختگی خودداری کنید

تمیز و خشک کردن ناحیه پوشک هنگام ادرار سوختگی نوزاد بسیار مهم است، اما افراد باید به خاطر داشته باشند که می‌بایست این کار را با ملایمت و بدون هرگونه فشار و سایشی انجام دهند. با پوست نوزاد همیشه ملایم باشید به‌خصوص در این شرایط که ممکن است باعث تحریک بیشتر التهاب و حساسیت پوست می‌شود.

*علت ادرار زیاد نوزاد چیست + روشهای درمان

حمام با جو دوسر را امتحان کنید

یکی از راه‌های درمان سوختگی کودکان در طب سنتی حمام کردن آن‌ها با جو دو سر است. تحقیقات نیز نشان می‌دهد که جو دوسر ممکن است التهاب و سوزش را کاهش دهد، درنتیجه اگزما و التهابات پوستی بهبود می‌یابد. جو دوسر همچنین ممکن است درد و خارش ناشی از ادرار سوختگی نوزاد و سوختگی مقعدی نوزاد را کاهش دهد. بعد از حمام با ملایمت پوست نوزاد را خشک کنید.

لازم به ذکر است که کرم‌ها و پمادهای موجود می‌توانند در بهبود این وضعیت مؤثر و مطمئن‌تر از اغلب راهکارهای خانگی رایج باشند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله "روش‌های مراقبت از پوست نوزاد" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.