بهترین شیر خشک برای وزن‌گیری نوزاد

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
بهترین شیر خشک برای وزن‌گیری نوزاد

برای بررسی ویژگی بهترین شیر خشک برای وزن‌گیری نوزاد باید به این نکته توجه داشت که شیر مادر بهترین انتخاب غذایی برای نوزادان است؛ اما برخی از والدین به دلایل مختلف(که برخی کاملاً موجه هستند)تصمیم به تغذیه نوزاد با شیر خشک می‌گیرند. شواهد نشان می‌دهد که شیر خشک برای چاق شدن نوزاد مؤثر است، چراکه نوزادان شیرخشکی با سرعت بیشتری نسبت به نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند، وزن‌گیری می‌کنند. شواهد دیگری نیز وجود دارد که می‌گوید اگرچه شیر خشک یکی از راه‌های وزن‌گیری سریع نوزاد است، اما نوع شیر خشکی که به کودکان داده می‌شود نیز بر روی سرعت وزن‌گیری آن‌ها تأثیرگذار است. اگر می‌خواهید بهترین نوع شیر خشک برای وزن‌گیری نوزاد را بشناسید با این مقاله همراه ما باشید.

چرا باید نگران وزن‌گیری نوزاد خود باشیم؟

سوال مادران برای دانستن بهترین شیر خشک برای وزن‌گیری نوزاد به این دلیل است که موضوع وزن‌گیری نوزاد بسیار اهمیت دارد؛ زیرا اگر کودکتان به اندازه کافی وزن‌گیری نکند، می‌تواند به این معنا باشد که نیازهای غذایی او به‌خوبی تأمین نمی‌شود. رشد و تکامل این کودکان به‌ویژه تکامل سیستم عصبی آن‌ها با مشکل مواجه خواهد شد و این کودکان معمولاً IQ پایین‌تری نسبت به همسالان خود دارند. در این شرایط پزشک یک شیر خشک خوب برای وزن‌گیری نوزاد را به شما توصیه خواهد کرد. بعد از تجویز شیر خشک برای نوزاد توسط پزشک، عادت دادن نوزاد به شیر خشک موضوع مهمی است که به صبر و حوصله و اندکی خلاقیت نیاز دارد. 

پرسیدن همیشگی این سوال که برای وزن گیری نوزاد چه باید کرد؛ جایز نیست. در واقع لازم نیست همیشه به دنبال راه‌های وزن‌گیری سریع نوزاد باشید، افزایش وزن نوزاد همیشه هم یک اتفاق خوب نیست؛ چراکه اگر کودکتان بیشتر از حد مجاز وزن‌گیری کند، خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها در سنین کودکی و حتی بزرگسالی افزایش پیدا می‌کند. شواهد نشان می‌دهد نوزادانی که با سرعتی بالاتر از حد نرمال در 4 ماه اول زندگی تا یک‌سالگی، وزن‌گیری می‌کنند، 5 برابر بیشتر احتمال دارد که در سنین بیست‌سالگی و بعد از آن در معرض اضافه ‌وزن و چاقی و بیماری‌های وابسته به آن قرار گیرند. این وضعیت می‌تواند این کودکان را در خطر ناهنجاری‌های کبدی، قند خون بالا، دیابت و کلسترول بالا در بزرگسالی قرار دهد.

* طرز تهیه شیر خشک در منزل | آموزش مرحله به مرحله

حتما از پزشک راهنمای خرید شیر خشک را بگیرید و خودسرانه برای خرید شیر خشک اقدام نکنید. بنابراین شما باید در طول دوران رشد کودکتان با پزشک متخصص اطفال همکاری نزدیکی داشته باشید تا وزن کودک شما را زیر نظر بگیرد. در صورتی ‌که وزن‌گیری کودک کمتر یا بیشتر از حد مجاز بود، او توصیه‌ها و راه‌کارهای لازم را ارائه می‌کند و در صورت نیاز، بهترین نوع شیر خشک برای وزن‌گیری نوزاد را به شما معرفی می‌کند. همانطور که مصرف شیر در بارداری ممکن است با مشکلاتی روبه رو باشد، چنانجهه انتخاب شیر خشک برای کودک درست و مناسب نباشد، کودک را دچار مشکلات گوارشی خواهد کرد و اوضاع به جای بهتر شدن بدتر خواهد شد. 

بهترین شیر خشک چاق کننده نوزاد

* علت وزن نگرفتن نوزاد شیر خشکی چیست و چه باید کرد

شیر خشک برای چاق شدن نوزاد بهتر از شیر مادر عمل می‌کند

معمولاً کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند با سرعت بیشتری وزن‌گیری می‌کند؛ درحالی‌که کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند معمولاً وزن‌‌گیری نرمالی را تجربه می‌کنند. متخصصین دو علت اصلی برای این موضوع عنوان کرده‌اند:

  1. مادرانی که از شیر خشک برای تغذیه کودکشان استفاده می‌کنند، کمتر از مادرانی که کودک را با شیر خودشان تغذیه می‌کنند، به علائم سیری نوزاد توجه دارند. همین موضوع باعث می‌شود که گاهی کودکشان پرخوری کند.
  2. علت دیگر این است که نوزادان خوردن شیر مادر را زمانی که سیر شده‌اند، متوقف می‌کنند. به عبارتی آن‌ها می‌توانند میزان شیر مورد نیاز نوزاد را خودشان کنترل کنند؛ اما در مورد خوردن شیر خشک با شیشه شیر این موضوع صدق نمی‌کند.

نتیجه مطالعه دیگری نشان داد که شیر خشک خوب برای وزن‌گیری باید یکسری ویژگی‌هایی داشته باشد و همیشه هم شیر خشک چاق کننده نوزاد نیست. در هنگام استفاده بی‌رویه از شیر خشک، باید عوارض و مشکلاتی مانند رابطه شیر خشک و یبوست نوزاد، همچنین اضافه وزن نوزاد را هم در نظر گرفت.

یادآوری می کنیم همانطور که در مصرف تخم مرغ در بارداری یا دمنوش مناسب بارداری حد تعادل را رعایت می کنید، در مصرف شیر خشک برای کودک خود نیز متعادل باشید. تصور نکنید که اگر بیشتر به کودک خود شیر خشک بدهید او زودتر و سریع تر وزن می گیرد و چاق می شود. 

شیر خشک برای وزن‌گیری نوزاد

بهترین شیر خشک چاق کننده نوزاد کدام است؟

بر اساس یک مطالعه مشخص شد کودکانی که از شیر خشک‌های مبتنی بر شیر گاو استفاده می‌کنند بعد از گذشت 7 ماه، حدود یک کیلوگرم بیشتر از کودکانی که از شیر خشک‌های مبتنی بر پروتئین‌های هیدرولیز شده استفاده می‌کنند، وزن‌گیری می‌کنند. شیر خشک‌های حاوی پروتئین‌های هیدرولیز شده درواقع حاوی پروتئین‌های از پیش هضم شده هستند و به‌طورمعمول به نوزادانی داده می‌شوند که قادر به تحمل پروتئین‌های سالم در شیر خشک‌های دیگر نیستند.

محققان از نتیجه این مطالعه شگفت‌زده شدند، چراکه هر دو نوع شیر خشک، کالری یکسانی دارند و فقط ساختار ترکیبات آن‌ها تا حدودی متفاوت است. به نظر می‌رسد افزایش تدریجی و آهسته وزن با شیر خشک‌های مبتنی بر پروتئین‌های هیدرولیز شده شباهت به نوع وزن‌گیری در کودکانی دارد که از شیر مادر تغذیه می‌شوند.

دلیل اینکه شیر خشک مبتنی بر شیر گاو یک شیر خشک خوب برای وزن‌گیری تلقی می‌شود، هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست؛ اما متخصصان یکی از دلایل زیر را علت آن می‌دانند:

  1. شیر خشک‌های مبتنی بر شیر گاو دیرتر احساس سیری ایجاد می‌کنند
    ممکن است حضور یا عدم حضور یک ترکیب خاص در شیر خشک‌های مبتنی بر شیر گاو باعث می‌شود که کودکان میل بیشتری به خوردن غذا داشته باشند و مقدار بیشتری غذا مصرف کنند. یا اینکه این کودکان دیرتر فرمان سیری را دریافت می‌کنند.
  2. شیر خشک‌های مبتنی بر پروتئین‌های هیدرولیز شده سریع‌تر احساس سیری ایجاد می‌کنند
    برخی دیگر معتقدند علت اینکه شیر خشک‌های گاوی یک شیر خشک خوب برای وزن‌گیری نوزاد هستند این است که شیر خشک‌های حاوی پروتئین هیدرولیز شده، سریع‌تر کودکان را سیر می‌کنند. پروتئین‌های از پیش هضم شده به‌عنوان مکمل لاغری در بزرگسالان نیز استفاده می‌شوند، زیرا همانند پایان یک وعده غذایی عمل می‌کنند و باعث می‌شوند که آن‌ها کمتر غذا بخورند و کالری کمتری دریافت کنند.

شیر خشک مناسب برای وزن‌گیری نوزاد رفلاکسی 

برخی از نوزادان نسبت به پروتئین کازئین موجود در شیر گاو آلرژی دارند. بعلاوه، شیر خشک‌های مبتنی بر شیر گاو نمی‌توانند بهترین شیر خشک برای وزن‌گیری نوزاد رفلاکسی یا کولیکی باشند، چراکه اکثر این نوزادان نیز نمی‌توانند شیر گاو را تحمل کنند. اگر کودک به شیر گاو حساسیت داشته باشد، پزشک کودکان ممکن است شیر خشک ساخته‌شده از شیر سویا را پیشنهاد کند. بهترین شیر خشک برای نوزادان رفلاکسی یا کولیکی هم معمولاً شیر خشک‌های مبتنی بر پروتئین‌های هیدرولیز شده هستند.

شیر خشک برای چاق شدن نوزاد

سایر راه‌های وزن‌گیری سریع نوزاد

بیش از اینکه به فکر راه‌های وزن گیری سریع نوزاد خود باشید، باید به فکر رشد و تکامل مناسب او باشید. باید به این فکر کنید که نوزادتان همه مواد مغذی موردنیاز بدنش را دریافت کند. متخصصان معتقدند اگرچه بررسی وزن نوزاد یک ابزار مناسب برای بررسی رشد و تکامل آن‌هاست، اما کافی نیست. گاهی اوقات ترازوها هم اشتباه می‌کنند. مثلاً عددی که ترازوی بیمارستان نشان می‌دهد، ممکن است با عددی که ترازوی مطب دکتر نشان می‌دهد متفاوت باشد. بعلاوه برخی از کودکان ممکن است در مرحله‌ای از رشد، نسبت به همسالانشان وزن‌گیری کمتری داشته باشند، اما در مرحله‌ای دیگر دچار یک جهش شوند؛ بنابراین بهتر است بهترین شیر خشک برای وزن‌گیری نوزاد را انتخاب کنید و تمرکز خود را به‌جای وزن‌گیری سریع، بر روی تغذیه سالم کودک قرار دهید.

نکات زیر نیز می‌توانند به شما کمک کنند:

به‌طورکلی بهتر است از شیر خشک‌هایی استفاده کنید که ترکیبات‌شان به شیر مادر نزدیک‌تر باشد هم بهترین شیر خشک برای وزن‌گیری نوزاد و هم سالم‌ترین برای رشد نوزاد محسوب می‌شوند. بعضی از مواد مغذی موجود در شیر مادر به شیر خشک‌های جدید اضافه شده که برای رشد و نمو سالم کودک بسیار مهم هستند، مانند:

  • آهن
  • DHA
  • پروبیوتیک‌ها
  • آنتی اکسیدان‌ها

آهن برای خون‌سازی لازم است و استفاده از مکمل‌های آن، به‌ویژه در نوزادان نارس اهمیت زیادی دارد. DHA برای رشد سالم مغز، چشم و سیستم عصبی ضروری است و پروبیوتیک‌ها برای سلامت سیستم گوارش کودکان و ایمنی بدن آن‌ها مهم است. آنتی اکسیدان‌ها ترکیبات گیاهی هستند که به کاهش التهاب کمک می‌کنند.

تغذیه نوزاد را به‌طور متناوب و منظم انجام دهید. حداقل هر 2 ساعت در طول روز و حداقل یک‌بار در شب به او شیر بدهید (شیر مادر یا شیر خشک). تغذیه مکرر، میزان شیر مصرفی نوزاد را افزایش می‌دهد و باعث وزن‌گیری نوزاد می‌شود.

منبع:

https://www.verywellfamily.com/choosing-a-baby-formula-2633747