طرز تهیه دمنوش عناب برای سرماخوردگی

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
طرز تهیه دمنوش عناب برای سرماخوردگی

عناب میوه‌ای شیرین و لطیف است که خواص درمانی و دارویی زیادی دارد. این گیاه عمدتاً در فصل بهار در هند یافت می‌شود و به طور گسترده در کشورهای گرمسیری مانند آفریقا، هند، چین و استرالیا کشت می‌شود. این میوه شگفت انگیز دارای مشخصات مغذی قابل توجهی است که فواید سلامتی زیادی را ارائه می‌دهد. از زمان‌های بسیار قدیم، عناب به عنوان میوه‌ای که غم و اندوه را از بین می‌برد، مشهور بوده است. عناب از نظر ظاهری شبیه خرما است و به نام‌های عناب هندی، خرمای قرمز، آلوی هندی، سیب چینی، دانک، خرمای چینی، خرمای کره‌ای، خرمای هندی در سرتاسر جهان نیز شناخته می‌شود. در کنار خواص فوق‌العاده‌ای که دارد یکی از خواصی که گاهاً کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، تاثیر آن برای درمان سرماخوردگی ست. در ادامه بیشتر در مورد خواص این میوه و طرز تهیه دمنوش عناب برای سرماخوردگی توضیح می‌دهیم. 

خواص عناب برای درمان سرماخوردگی

مصرف عناب از بسیار جنبه‌ها برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. این گیاه شامل میوه، دانه و برگ‌ها به دلیل ویژگی‌های شفابخش باورنکردنی آن ارزشمند است. میوه عناب حاوی میزان زیادی ویتامین C و B است که برای درمان تشنگی مفرط، تب و احساس سوزش استفاده می‌شود که در زمان سرماخوردگی بسیار رخ می‌دهد. فعالیت ضد تب برگ‌های عناب به صورت موضعی اعمال شده که به کاهش تب ناشی از سرما خوردگی کمک می‌کند.  یکی دیگر از خواص چای عناب یا دمنوش عناب و دلیل دیگری که باید طرز تهیه دمنوش عناب برای سرماخوردگی را یاد بگیرید این است که این دمنوش مانند دمنوش بابونه یا سنبل‌الطیب به بهبود خواب کمک می‌کند. در طول سرماخوردگی ممکن است نتوانید خواب خوبی داشته باشید و این دمنوش به همین منظور می‌تواند مفید باشد. هم میوه و هم دانه‌های عناب دارای فلاونوئیدهایی مانند ساپونین‌ها و پلی ساکاریدها هستند که خواص آرام بخش و خواب‌آور دارند. 

اگر طرز تهیه دمنوش عناب برای سرماخوردگی را بدانید و آن را به صورت روتین مصرف کنید، به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی کمتر به این بیماری دچار می‌شوید. میوه عناب با داشتن ذخایر گسترده ای از ترکیبات فنولی که فعالیت آنتی اکسیدانی را تحریک می‌کند، به طور موثری برای خلاص شدن از شر رادیکال های آزاد مضر، مبارزه با استرس اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها عمل می‌کند.  عناب خشک ریز نیروگاه آنتی اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین‌های A و C است. این مواد مغذی با سموم مضر مبارزه می‌کنند، از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کنند و با تنظیم تولید سایتوکین‌های التهابی، خطر التهاب مزمن را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، عناب دارای خواص ضد حساسیت و ضد آنافیلاکتیک قوی است که از حساسیت مفرط جلوگیری می‌کند و سرمای فصلی و تب را از بین می‌برد. هم عصاره عناب و هم روغن دانه عناب خواص ضد التهابی قوی دارند. استفاده موضعی از عصاره عناب ممکن است به کاهش دردهای عضلانی و مفاصل کمک کند. میوه عناب بهترین گزینه برای افرادی است که از آرتروز رنج می‌برند، زیرا به خوبی برای تسکین و کاهش تورم مفاصل عمل می‌کند.

خواص عناب برای درمان سرماخوردگی

حقایق تغذیه‌ای

عناب یک میوه کم کالری مملو از فیبر رژیمی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که آن را به گزینه‌ای عالی به عنوان یک میان وعده سالم تبدیل می‌کند. عناب سرشار از ویتامین C، یک آنتی اکسیدان قوی، پاسخ ایمنی را تحریک کرده و عفونت‌ها را از خود دور می‌کند. در حالی که حاوی مقادیر مناسبی پتاسیم است که نقش مهمی در تنظیم عملکرد عضلات و حفظ تعادل الکترولیت دارد. علاوه بر این، میوه بر دارای 18 اسید آمینه از 24 اسید آمینه ضروری است که باعث رشد و نمو می‌شود. جدای از این، عناب از چندین آنتی اکسیدان از جمله فلاونوئیدها، پلی ساکاریدها و اسیدهای تری ترپنیک هستند که سموم مضر را از بین می‌برد و از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، سرطان و بیماری های قلبی محافظت می‌کند.

طرز مصرف عناب برای سرماخوردگی

حالا نوبت به آموزش طرز تهیه دمنوش عناب برای سرماخوردگی می‌رسد. روش‌های مختلفی برای تهیه این دمنوش وجود دارد. اما یکی از پرخاصیت‌ترین آنها ترکیب گیاهان زیر است:

  • آویشن‌ (در مورد خواص آویشن در دمنوش آویشن برای کبد چرب در مقاله طرز تهیه دمنوش برای کبد چرب بیشتر بخوانید)
  • پونه کوهی
  • گل پنیرک
  • گل ختمی‌
  • قدومه 
  • بارهنگ
  • عناب‌

همه‌ی این گیاهان را با به نسبت مساوی با هم مخلوط کرده و می‌جوشانید. این ترکیب می‌تواند برای درمان سرماخورگی معجزه کند. یکی از نکات مهم در مورد طرز تهیه دمنوش عناب برای سرماخوردگی این است که همه‌ی انها باید به آب در حال جوش اضافه شوند. و اجازه دهید روی حرارت غیر مستقیم دم بکشد. حتی می‌توانید از لیوان فرنچ پرس برای دم کردنش استفاده کنید. در نهایت آن را از صافی رد کرده و عصاره‌ی آن را بنوشید. شما می‌توانید این دمنوش را تا 7 روز در یخچال نگه دارید. این دمنوش برای سرفه کرونا نیز می‌تواند مفید باشد.

*در این مقاله با قویترین شربت گیاهی ضد سرفه کودکان بیشتر آشنا شوید.

طرز تهیه دمنوش عناب برای سرماخوردگی

دمنوش عناب و آویشن

یک روش دیگر برای طرز تهیه دمنوش عناب برای سرماخوردگی، دمنوش عناب و آویشن است. برای تهیه‌ی این دمنوش باید به صورت زیر عمل کنید و به این مواد لازم دارید:

  • بیست عدد عناب
  • سی گرم ریشه زنجبیل تازه
  • ده گرم چوب دارچین
  • یک و نیم لیتر آب

آب را در کتری بجوشانید و بعد از آن عناب‌ها، زنجبیل و دارچین را به آن اضافه کنید. آب نباید به 100 درجه برسد و همان 80 درجه کافیی ست. اجازه دهید این مواد در حرارت غیرمستقیم بجوشد. جوشاندن در حدود 10 دقیقه طول می‌کشد. بعد از آن از روی حرارت برداشته و اجازه دهید 15 دقیقه دم بکشد. عناب به طور پیش فرض شیرین است و نیازی به اضافه کردن شیرین کننده‌ها ندارید. 

دمنوش عناب و زرشک

دمنوش زرشک و عناب یکی دیگر از روش‌ها برای طرز تهیه دمنوش عناب بریا سرماخوردگی ست. این ترکیب خواص آرامش بخشی نیز دارد و برای تقویت سیستم ایمنی شما در دوران سرماخوردگی عالیست. برای تهیه این دمنوش به مواد زیر نیاز دارید:

  • عناب 12 عدد
  • زرشک 2 قاشق غذا خوری
  • آب 

برای این دمنوش اول عناب‌ها را از وسط نصف کنید. سپس به مدت دقیقه در آب سرد بریزید تا پوستشان نرم و طعمشان آزاد شود. حالا عناب‌های خیس‌ خورده را با زرشک ترکیب کرده و در یک لیوان فرنچ پرس بریزید و در نهایت آب جوش را اضافه کنید. اجازه دهید این دمنوش به مدت ده تا دوازده دقیقه دم بکشد. برای سرو کافی است آن را از صافی عبور داده و مصرف کنید.

دمنوش عناب و زرشک

اثرات جانبی مصرف عناب

طرز تهیه دمنوش عناب برای سرماخوردگی آسان است اما باید عوارض مصرف بیش از حد آن را نیز در نظر داشته باشید. اگرچه مصرف عناب برای بسیاری از افراد بی‌خطر است با این حال باید احتیاط‌هایی نیز انجام شود. با این حال، اگر از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنید، باید از مصرف این میوه خودداری کنید، زیرا ممکن است با آن داروها تداخل داشته باشد. در برخی تحقیقات بیان شده است که مصرف مقادیر زیاد عناب ممکن است در موارد نادر باعث خواب آلودگی، اسهال، کاهش اشتها، یبوست، نفخ و بی حالی شود. همچنین باید از مصرف دمنوش عناب در دوران بارداری و شیردهی بپرهیزید. اگرچه عوارض جانبی احتمالی میوه عناب در بارداری مشخص نشده است. با این حال، از آنجایی که حاوی فیبر بالا و سلولز است، هضم آن را سخت می‌کند. همچنین اگر به یکی از بیماری‌های زیر مبتلا هستید، نباید عناب مصرف کنید:

  • انگل‌های روده‌ای
  • بلغم زیاد
  • نفخ
  • بیماری دندان