شکم بند بارداری چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم

شهریور ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شکم بند بارداری

با بزرگ شدن جنین در دوران بارداری، شکم مادر نیز بزرگ می‌شود و در نتیجه حالت بدنش تغییر پیدا می‌کند. به علاوه ترشح هورمون‌های بارداری نیز رباط‌های نگه دارنده‌ی استخوان لگن را شل می‌کنند. در نتیجه فشار زیادی به ناحیه‌ی گودی کمر مادر وارد می‌شود که تحمل آن می‌تواند برای بعضی دشوار باشد. لباس‌های حمایتی زیادی در دوران بارداری وجود دارد که هر کدام روی بخش خاصی از بدن مادر تمرکز دارند. یکی از این لباس‌های حمایتی که به طور تخصصی برای درمان و کاهش علائم کمردرد در بارداری طراحی شده است، شکم بند بارداری است. شکم بند باردای نوع گن بارداری و وسیله‌ای طبی برای حمایت از ناحیه‌ی کمر و شکم است که در مدل‌های مختلف طراحی شده است و در ادامه قصد داریم در مورد کاربرد این وسیله، انواع، مزایا و معایب آن بیشتر توضیح دهیم.

 

مزایای استفاده از شکم بند بارداری

استفاده از شکم بند برای زن باردار می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. که از جمله مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:ورزش کردن با شکم بند بارداری

کاهش درد کمر

درد پشت کمر می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد به ویژه زمانی که خودتان نیز اضافه وزن داشته باشید و بخوهید کارهای روزانه‌تان را انجام دهید. یکی از فواید بستن شکم بند بارداری، کاهش دردهای کمر است. در واقع اصلی‌ترین علت استفاده از شکم بند بارداری همین است. در حدود 70 درصد از زنانی که از انواع شکم بند بارداری استفاده می‌کنند گزارش داده‌اند که بعد از استفاده از آن درد کمتری در این ناحیه داشته و انجام امور خانه داری در دوران بارداری برایشان راحتتر بوده است.

آسان‌تر کردن ورزش بارداری

استفاده از گن یا شکم بند بارداری با بالا نگه داشتن شکم و کاهش فشار روی ستون فقرات، می‌تواند امکان انجام تمرینات ورزشی مناسب برای بارداری را آسانتر کند. درنتیجه استفاده از شکم بند در دوران بارداری می‌تواند به صورت غیر مستقیم به کنترل فشار خون بالا در بارداری ، دیابت بارداری و افسردگی در بارداری کمک کند. 

کاهش درد مفاصل 

هورمون‌های بارداری رباط‌ها را شل می‌کنند و درنتیجه درد زیادی در ناحیه‌ی مفاصل احساس خواهید کرد. استفاده از شکم بند طبی بارداری می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. این دردها به طور ویژه در سه ماهه‌ی دوم بارداری بیشتر می‌شود. بنابراین بسیاری از زنان در این دوران به دنبال استفاده از شکم بند و کمربند بارداری هستند. در واقع شکم بند، وزن جنین را در پشت و شکم توزیع می‌کند و در نتیجه فشار روی نقطه‌ی خاصی وارد نمی‌شود.

شکم بند بارداری برای پایین بودن جنین

با وجود آن که تاثیر استفاده از شکم بند بارداری برای پایین بودن جنین هنوز اثبات نشده است، اما بسیاری از زنانی که این مشکل را دارند می‌توانند زیر نظر پزشک و با تجویز او از این وسیله استفاده کنند. بعضی حتی به تاثیر استفاده از شکم بند بارداری برای جلوگیری از زایمان زودرس اشاره می‌کنند اما این موضوع اثبات نشده است.

شکم بند بارداری موقع خواب

هنگام غلت خوردن یا داخل و خارج شدن از رختخواب، برای کاهش کشیدگی و درد مفصل، یک شکم بند حاملگی برای پشتیبانی از لگن می‌تواند بسیار مناسب باشد و آن را در موقعیت مناسب قرار دهد. استفاده از شکم بند در زمان خوابیدن در بارداری می‌تواند به کاهش درد باسن نیز کمک کند. 

شکم بند بارداری موقع خواب

زمان استفاده از شکم بند در بارداری

استفاده از شکم بند بارداری هم در این دوران و هم بعد از آن مناسب است. بسیاری از خانم ها از سه ماهه‌ی دوم شروع به بستن آن می‌کنند با این حال، می‌توان از شکم بند بارداری بعد از زایمان نیز استفاده کرد. بارداری بدن شما را تغییر می‌دهد و بهبودی آن ممکن است زمان‌بر باشد. بعضی از خانمها برای کمک به عضلات خود پس از زایمان از کمربند و شکم بند بارداری استفاده می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که شکم بند می‌تواند به درد و بهبودی بعد از سزارین کمک کند.

شکم بند بارداری ضد امواج چیست؟

این شکم بند نوعی از شکم بندهای بارداری است که نه تنها مزایای بالا را دارد بلکه می‌تواند مانع از رسیدن اشعه‌های خطرناک و امواج الکترومغناطیسی به نوزاد شود. این شکم بند از الیافی ساخته شده است که مانع از عبور امواج و رسیدن آنها به جنین می‌شوند.

عوارض شکم بند بارداری

با این حال همانند هر وسیله‌ی طبی دیگری، اگر شکم بند بارداری نیز به شیوه‌ی نادرست بسته شود یا به صورت خودسرانه توسط مادر استفاده شود می‌تواند مشکلاتی برای او و جنین داشته باشد. بعضی از این شکم بندها فشار زیادی به ناحیه‌ی شکم وارد می‌کنند که می‌تواند مشکلاتی مانند یبوست بارداری و مشکلات گوارشی را تشدید کند. بعلاوه اگر به شیوه‌ی نادرست بسته شود نه تنها کمردرد را بهتر نمی‌کند، بلکه شرایط را برای مادر بدتر نیز می‌کند.

طریقه بستن شکم بند بارداری

در درجه‌ی اول باید بدانید که پوشیدن شکم بند بارداری باید با توصیه‌ی پزشک انجام شود و نباید به صورت خودسرانه آن را استفاده کنید زیرا ممکن است جنین شما شرایط خاصی داشته باشد که به او آسیب برساند. درنتیجه حتماً با توصیه‌ی پزشک متخصص باشد. در مورد نحوه‌ی بستن شکم بند بارداری نیز مدل آن تاثیر زیادی دارد. مدل‌های شکم بند بارداری هر کدام شیوه‌ی استفاده‌ی خاصی دارند و بیشتر آنها حاوی یک شیوه‌ی استفاده هستند که روی بسته بندیشان نقاشی شده است. توصیه می‌شود که حتماً یک بار آن را پیش پزشک خود ببندید تا از نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح آن مطلع شوید. با این حال، ممکن است بهترین شکل بستن آن در محکم‌ترین قسمت لباس یا زیر دست انداز شکم و بالای استخوان شرمگاه و خط لگن باشد. فرق کمربند و شکم بند بارداری در همین شیوه‌ی استفاده است. بعلاوه شکم بند چند بند بیشتر نسبت به کمربند دارد که روی شکم قرار می‌گیرند.

طریقه بستن شکم بند بارداری

شکم بند بارداری چه مارکی خوبه‌

بهترین شکم بند بارداری، مارکی است که پزشکتان به شما توصیه کند. حتماً باید نظر او را در انتخاب شکم بند جویا شوید و مدلی که خریداری می‌کنید به توصیه‌ی او باشد. برندهای زیادی برای شکم بند بارداری در بازار وجود دارند که شما می‌توانید آن را با قیمت‌های مختلف از بازار خریداری کنید.

شکم بند بارداری دوقلو

در بارداری‌ دوقلو، شکم مادر حتی بزرگتر از بارداری‌های تک قلویی است و از این رو به نظر می‌رسد که در این شرایط حتی استفاده از شکم بند بارداری می‌تواند مفیدتر هم باشد. و فشارهای ناشی از وزن جنین را تا حدی تعدیل نموده و تاثیر بسزایی بر بهبود شرایط فیزیکی مادر به منظور انجام فعالیت‌های روزمره داشته باشد.

دوخت شکم بند بارداری

ممکن است خرید شکم بند بارداری برای بعضی از مادران هزینه بردار باشد اما لزوماً نیازی نیست آن را به صورت آماده بخرید.

دوخت شکم بند بارداری

روش‌های زیادی برای دوخت آنها در خانه وجود دارد و حتی می‌توانید از پارچه‌های نواری بزرگ نیز برای این کار استفاده کنید. برای این کار به پارچه‌های کشسان و استرچ و البته مقاوم نیاز دارید که گرم هم نباشند. می‌توانید پارچه را به صورت نواری درآورده و دو سر آن را بهم بدوزید. با این کار می‌توانید یک شکم بند در خانه بسازید.