کلم بروکلی در شیردهی | آری یا نه؛ مسئله این است

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کلم بروکلی در شیردهی

در دوران شیردهی مادران تلاش دارن به توصیه‌ی اطرافیان با خوردن مواد غذایی مختلف، میزان شیر خود را افزایش دهند. گروهی از مواد غذایی که شیر مادر را زیاد می‌کند، سبزیجات مختلف هستند. اما آیا همه‌ی سبزیجات می‌توانند برای تولید شیر مادر مفید باشند؟ در ادامه می‌خواهیم در مورد تاثیر خوردن کلم بروکلی در شیردهی بیشتر توضیح دهیم تا ببینید آیا این سبزی مفید در این دوران نیز می‌تواند برای شما مفید باشد یا خیر.

مصرف کلم بروکلی در دوران شیردهی

احتمالاً بیشتر شما می‌دانید که کلم یکی از سبزیجات نفاخ است. سایر اعضای خانواده‌ی کلم نیز همین ویژگی را دارند از گل کلم و کلم بروکسل گرفته تا کلم بروکلی. خوردن غذاهای نفاخ در دوران شیردهی می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. مصرف این غذاها توسط مادران شیرده نه تنها می‌تواند منجر به ایجاد نفخ و دل درد در خودشان شود بلکه توسط شیر به نوزاد نیز منتقل شده و منجر به نفخ نوزاد نیز می‌شود. از آنجایی که سیستم گوارش آنها ضعیف‌تر است و هنوز در حال رشد و تکامل است؛ واکنش‌های شدیدتری به این موضوع نشان می‌دهند. بنابراین خوردن کل بروکلی در شیردهی توصیه نمی‌شود. با وجود آنکه این این کلم می‌تواند خواص زیادی داشته باشد اما خوردن آن به شکل خام مشکل نفخ دارد و بنابراین آن را جزو غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی قرار می‌دهند.

رفع مشکل خوردن کلم بروکلی

اگر نمی‌دانستید و در دوران شیردهی کلم بروکلی خوردید و کودکتان دچار نفخ شد، نگران نباشید زیرا می‌توانید به چند روش آن را رفع کنید. سعی کنید شکم نوزاد را ماساژ دهید این کار به آزاد شدن گازها از روده‌ی او کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از شربت گریپ میچل نیز استفاده کنید که سبب آزادسازی گازهای محبوس می‌شود. در مراحل بعدی اگر این کارها جواب نداد می‌توانید نوزاد را به حمام آب گرم ببرید. گرم شدن بدن نیز می‌تواند گازهای نفخ زا را از بدن خارج کند.

رفع مشکل خوردن کلم بروکلی در شیردهی

آیا باید کلم بروکلی را به طور کامل کنار گذاشت؟

کلم بروکلی ویتامین‌ها و خواص زیادی دارد و خوردن آن می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد و خوشبختانه یک راه حل ساده دارد که به کمک آن می‌توانید این سبزی مفید را در رژیم غذایی خود بگنجانید و آن بخارپز کردن این کلم است. نیازی نیست آن را بیش از حد بپزید. قرار گرفتن این کلم در معرض بخار به مدت چند دقیقه می‌تواند باعث آزاد شدن گازهای نفاخ از آن شود. 

خواص کلم بروکلی در دوران شیردهی

کلم بروکلی یکی از سبزیجات بسیار مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. خوردن مداوم این کلم می‌تواند بدن انسان را در برابر طیف وسیعی از بیماری‌ها مقاوم کند و از این رو خوردن انواع پخته‌ی آن در دوران بارداری نیز توصیه می‌شود. تحقیقات نشان داده است که مصرف این کلم دفع مواد زائد از بدن را افزایش می‌دهد. بعلاوه به حرکات روده کمک کرده و می‌تواند برای افرادی که به یبوست دچار هستند نیز بسیار مفید باشد.

خواص کلم بروکلی در دوران شیردهی

در دوران شیردهی چی بخوریم

تغذیه در دوران شیردهی اهمیت بسیار زیادی دارد و از این رو حتماً باید زیر نظر متخصص انجام شود. بسیاری از غذاها مانند لبنیات هستند که می‌توانند تولید شیر در مادر را افزایش دهد. گروه سبزیجات نیز می‌توانند بسیار مفید باشند با این حال باید از خوردن انواع نفاخ یا آنهایی که بوهای قوی دارند و می‌توانند روی شیر تاثیر بگذارند خودداری کرد. تغذیه در این دوران ظرافت‌هایی دارد که تنها یک متخصص می‌تواند از آن آگاه باشد درنتیجه شما برای داشتن تغذیه‌ی سالم در این دوران حتماً به آنها نیاز خواهید داشت.

سخن پایانی

خوردن کلم بروکلی در بارداری اگر به درستی پخته شود، نه تنها مشکلی برای شما نخواهد داشت، بلکه می‌تواند بسیار مفید باشد. بنابراین توصیه می‌شود با بخارپز کردن این سبزی مفید خود را از خواص زیادی آن بهره‌مند کنید.