در هفته دهم بارداری چه می گذرد؟ | علائم و توصیه‌ها

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداری جنین بیشتر از قبل به یک انسان کامل شباهت دارد و ویژگی‌هایی را کسب می‌کند که در زمان تولد همراه او خواهد بود. بهترین اتفاق این هفته این است که جنین از مرحله رویانی به مرحله جنینی وارد می‌شود که یک نقطه عطف تکاملی محسوب می‌شود. به‌طورکلی در سه ماهه اول بارداری، جنین مراحل پیچیده‌ای را طی می‌کند که هفته دهم بارداری نیز از آن مستثنا نیست. در این هفته تارهای صوتی جنین شکل می‌گیرد؛ اگر جنین داخل کیسه آب نبود شاید خیلی زودتر قادر به شنیدن صدای او بودید! با ادامه مقاله همراه ما باشید تا با علائم هفته دهم بارداری آشنا شوید. 

در هفته دهم بارداری جنین چه شکلی است؟

در هفته دهم بارداری اندازه جنین تقریباً به اندازه یک گریپ‌فروت است. او حدود 3 سانتی‌متر طول و حدود 4 گرم هم وزن دارد. نوزاد شما هنوز آن‌قدر کوچک است که فضای کافی برای حرکت و شنا در مایع آمنیوتیک محافظتی و گرم داخل رحم را دارد. اگر می‌توانستید او را ببینید می‌فهمیدید که اکنون سرش با بدنش تناسب بیشتری دارد. قوزک پا و مچ‌های او تشکیل شده‌اند و انگشت‌هایش کاملاً قابل مشاهده‌اند. 

سونوگرافی هفته دهم بارداری احتمالاً نشان خواهد داد که کیسه‌ی زرد رنگ جدا شده است؛ همچنین بند نافی که از جفت به نوزاد متصل است کاملاً قابل مشاهده خواهد بود. روده‌های نوزادتان هنوز قسمتی از بند ناف هستند، ولی در حال حرکت به طرف شکم او هستند و به‌زودی توسط پوست پوشیده خواهند شد. 

دیگر قسمت‌های او نیز مانند اعضای بدنش عملکرد خود را شروع می‌کنند. غده تیروئید او اکنون مشغول به کار است. پانکراسش آنزیم‌های گوارش را می‌سازد و کیسه صفرا هم صفرا ترشح می‌کند. این عملکردها برای غذا خوردن و هضم کردن بعد از تولد، ضروری و مهم هستند. بافت ریه نوزادتان در حال تشکیل شدن است و استخوان‌های او حتی در انگشتانش هم شکل گرفته‌اند. سلول‌هایی که در استخوان‌های توخالی او هستند، به‌زودی گلبول‌های خون را که تابه‌حال ساختشان به عهده‌ی کبد و طحال بود خواهند ساخت. 

صورت کودک شما در این هفته بیشتر شبیه به انسان شده و حتی ممکن است اولین جوانه‌های دندان‌های شیری او شکل گرفته باشند و به‌زودی قادر خواهد بود که دهانش را باز کند و زبانش را حرکت دهد. البته زبان نوزادتان هنوز آن‌قدر بلند نیست که بتواند زبان‌درازی کند!

توصیه می‌کنیم مقاله "آزمایش‌های ضروری و روتین بارداری" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

در هفته دهم بارداری جنین چه شکلی است

هفته دهم بارداری چه علائمی دارد؟

در هفته دهم شکم شما کم‌کم شروع به نمایان شدن می‌کند؛ زیرا کودک شما در این زمان سریع‌تر رشد می‌کند. البته ممکن است دیگران متوجه برجستگی شکم شما  نشوند اما لباس‌های شما به‌خصوص در ناحیه کمر، تنگ خواهند شد. در هفته دهم بارداری تغییرات مادر معمولاً شامل موارد زیر است:

درخشش بارداری

معمولاً در این هفته ظاهر شما درخشان‌تر از همیشه خواهد بود. افزایش هورمون‌ها در بدن شما باعث افزایش ترشح چربی بر روی پوست صورتتان می‌شود و این باعث می‌شود که پوست شما سالم، براق و درخشان‌تر دیده شود.

افزایش وزن

شما ممکن است تا هفته دهم بارداری حدود دو و نیم کیلوگرم وزن اضافه کنید برخی از زنان به دلیل بیماری صبحگاهی نمی‌توانند این مقدار وزن را به دست آورند که جای نگرانی ندارد و به‌زودی آن را جبران خواهند کرد.

بزرگ شدن پستانها

سایز سینه‌های شما به دلیل اینکه پستان‌ها برای فرآیند شیردهی آماده می‌شوند، بزرگ‌تر خواهد شد. همچنین هاله رنگی نوک پستان‌ها تیره‌تر و وسیع‌تر می‌شود. برخی از زنان نیز ممکن است با درد و حساسیت پستان‌ها مواجه شوند.

برجسته و قابل مشاهده شدن رگها

برجسته شدن و قابل رؤیت شدن رگ‌ها قسمت غیر جذاب، ناراحت‌کننده و غیر قابل انکار از دوران حاملگی است. این خط‌های آبی یا قرمز در حقیقت رگ‌های خونی هستند که بزرگ شده‌اند. آنها در تمام نقاط بدن شما یافت می‌شوند و در روی سینه‌ها، شکم، صورت و پاها شایع‌تر هستند. بعضی وقت‌ها تجمع زیاد این رگ‌ها شکلی شبیه به تار عنکبوت ایجاد می‌کند که به اینها رگه‌های عنکبوتی می‌گویند که اگر در پا ایجاد شوند، به آنها واریس بارداری نیز گفته می‌شود.

گاهی این رگهای برجسته باعث ایجاد حس درد و سوزش می‌شوند، ولی معمولاً بدون درد هستند. رگهای متورم در همه زنان ایجاد نمی‌شوند و معمولاً ژنتیک در بروز آن نقش دارد. گاهی می‌توان با پوشیدن جوراب‌های چسبان، از ایجاد آنها جلوگیری کرد. همچنین ورزش، تناسب اندام و حفظ وزن، پوشیدن کفش با پاشنه‌ی تخت و خوردن غذاهای فیبردار، می‌توانند در جلوگیری از ایجاد آنها تأثیر داشته باشند. همچنین دوری از نور خورشید می‌تواند از ایجاد این رگه‌ها در روی صورت جلوگیری کند. 

رگه‌های عنکبوتی می‌توانند با لیزر و یا پدیده‌ای به نام sclerotherapy (تصلب بافت‌ها) که تزریق محلول مایعی به رگ‌ها می‌باشد درمان شوند. بعد از چند هفته یا چند ماه، رگ‌ها به شکل بافت زخم در می‌آیند و جذب بدن می‌شوند. بعد از چند هفته درمان پنجاه تا نود درصد بهبودی در اکثر افراد دیده شده است. بهتر است بعد از تولد نوزادتان شروع به درمان کنید و یا اگر قصد دارید بچه‌های دیگری هم داشته باشید، فعلاً برای درمان دست نگه دارید. 

درد زیر شکم

گرفتگی و درد زیر شکم در هفته دهم بارداری به دلیل بزرگ شدن رحم و کشیده شدن رباط‌های حمایت‌کننده آن، طبیعی است. در مادرانی که دوقلو یا چندقلو باردارند، این درد حتی شدیدتر خواهد بود. درصورتی‌که درد غیر قابل تحمل بود حتماً با پزشک زنان مشورت کنید.

توصیه می‌کنیم که مقاله دردهای شکم و زیر شکم در بارداری را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

علائم هفته دهم بارداری

آکنه

جوش‌ها، پوست چرب و لک‌های پوستی چیزهایی هستند که فکر می‌کردید در نوجوانی سپری کرده و پشت سر گذاشته‌اید، ولی دوباره روز از نو و روزی از نو! حاملگی روی هر قسمت از بدن شما تأثیر می‌گذارد، حتی مو و پوستتان. این تغییرات ناشی از هورمون‌های حاملگی هستند. البته در خانم‌های مختلف این وضعیت متفاوت است. 

در بارداری هورمون‌های آندروژن فعال باعث می‌شوند که ممکن است روی پوست شما آکنه ایجاد کند. اگر شما سابقه آکنه داشته باشید احتمال اینکه در دوران بارداری دچار این ضایعات پوستی بشوید، بیشتر از دیگران است. اگر مشکلات پوستی ناراحتتان می‌کند، از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید و حتماً با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا بعضی از داروها، باعث ایجاد ناهنجاری‌های مادرزادی می‌شوند. 

تغییر بینایی

افزایش جریان خون و تجمع مایعات در بدن در طول هفته دهم بارداری ممکن است باعث تاری دید یا خشکی چشم شما بشود.

التهاب لثه

تغییرات هورمونی در بارداری باعث حساس‌تر شدن لثه‌های شما می‌شود. این باعث می‌شود که لثه‌های شما متورم شده و بیشتر خونریزی کنند. اگر این وضعیت را به‌موقع درمان نکنید با پیشرفت بارداری، دردسرساز خواهد شد. 

خستگی

بسیار طبیعی است اگر در طول بارداری و ازجمله هفته دهم بارداری احساس خستگی کنید؛ زیرا بدن شما به‌صورت مداوم برای تأمین نیازهای کودک در حال تلاش است. همچنین تغییرات مرتبط با بارداری باعث اختلال در خوابیدن شما نیز خواهد شد که آن‌هم در ایجاد این خستگی‌ها بی تأثیر نیست.

افزایش ترشحات واژن

شما ممکن است در این هفته با افزایش ترشحات واژن مواجه شوید. افزایش سطح استروژن و همچنین افزایش جریان خون در واژن، معمولاً باعث ایجاد ترشحات بدون بو و شفاف از واژن می‌شود. این فرآیند از ورود باکتری‌ها به داخل رحم جلوگیری می‌کند بااین‌وجود اگر این ترشحات حاوی خون باشد و یا بوی خاصی داشته باشد و یا شما را آزار دهد، حتماً باید با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

تکرر ادرار

همان‌طور که رحم رشد می‌کند فشار بیشتری را بر روی مثانه وارد می‌کند. همچنین کلیه‌های شما به دلیل افزایش حجم خون، باید بیشتر کار کنند؛ بنابراین شما نیاز به مراجعه مکرر به سرویس بهداشتی خواهید داشت. بااین‌وجود سعی کنید همچنان به مقدار کافی آب مصرف کنید و مثانه خود را به‌موقع تخلیه کنید.

کمردرد

رحم در حال رشد، مرکز ثقل بدن شما را تغییر می‌دهد و باعث افزایش فشار بر روی ناحیه تحتانی کمر شما می‌شود. همچنین مفاصل لگن در راستای آماده شدن برای فرایند زایمان، شل می‌شوند که این نیز، درد کمر را تشدید خواهد کرد.

سردرد

تغییرات هورمونی بارداری همچنین می‌تواند به سردرد منجر شود. سعی کنید به مقدار کافی مایعات بنوشید و از غذاهای مغذی استفاده نمایید. همچنین به مقدار کافی استراحت کنید. سردرد یکی از علائم مهمی است که باید درباره آن حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

نوسانات روحی

تغییرات هورمونی بارداری و نگرانی‌های شخصی شما درباره فرآیند بارداری، زایمان و والدین شدن، می‌تواند تأثیر زیادی در روحیه شما داشته باشد. برخی از زنان نوعی ترس و دلهره را تجربه می‌کنند که گاهی می‌تواند منجر به دیدن کابوس در بارداری شود. برخی از زنان ممکن است نوعی افسردگی بارداری را تجربه می‌کنند که باعث بی‌حالی آنها می‌شود و میل به انجام کارها را از آنان می‌گیرد. این زنان معمولاً دوست ندارند فعالیتی را دنبال کنند و دائماً در رختخواب هستند. علاوه بر اینها نوسانات خلقی نیز به سراغ برخی از زنان می‌آید؛ به این صورت که گاهی شاد و پرانرژی هستند و گاهی غمگین و بی‌انگیزه.

کیست جسم زرد

مثل خیلی از اصلاحات پزشکی دیگر، کیست جسم زرد خیلی ترسناک‌تر ازآنچه که هست به نظر می‌رسد. هر ماه انبوهی از سلول‌ها که «کورپوس لیتیوم» نام دارند در تخمدان تشکیل شده و سپس متلاشی می‌شوند. اگر این سلول‌ها نتوانند متلاشی شوند، به کیست تبدیل می‌شوند. گاهی اوقات کورپوس لیتیوم باعث ایجاد درد و ناراحتی در یک طرف شکم و یا خونریزی می‌شود. در اکثر مواقع خانم‌ها از وجود کیست خبر ندارند، مگر اینکه از طریق سونوگرافی مطلع شوند. در اکثر موارد در سه ماهه‌ی دوم حاملگی این کیست‌ها رفع می‌شوند.

سونوگرافی در هفته دهم بارداری

سونوگرافی در هفته دهم بارداری چه چیزی را نشان می دهد؟

این احتمال وجود دارد که شما اولین سونوگرافی دوران بارداری خود را در هفته دهم بارداری انجام دهید تا رشد کودک خود را مورد ارزیابی قرار دهید. سونوگرافی در هفته دهم بارداری سر کودک را نشان می‌دهد. همچنین این امکان وجود دارد که عملکرد قلب مورد ارزیابی قرار گیرد و والدین بتوانند صدای قلب کودک را بشنوند. سونوگرافی ممکن است مکیدن انگشت شست توسط کودک را نیز به شما نشان دهد، البته اگر خوش‌شانس باشید! همچنین عملکرد ارگان‌های داخلی کودک را از طریق پوست شفاف او نشان خواهد داد.

توصیه می‌کنیم که مقاله "سونوگرافی ناهنجاری جنین" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

هفته دهم بارداری چی بخوریم؟

ماهی یک غذای چهار ستاره است. یک منبع بسیار عالی پروتئین است و چربی اشباع‌شده‌ی آن بسیار کم است. همچنین دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا سه است که به ساختن و حفظ یک مغز و سیستم عصبی سالم در کودک کمک می‌کند. به‌جز تعداد محدودی از ماهی‌ها، بقیه کالری کمی دارند. همچنین ماهی قلب شما را سالم نگه می‌دارد. حالا قسمت بد قضیه این است که بر اساس تحقیقات سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تقریباً تمام ماهی‌ها و نرم تنها مقدار کمی جیوه دارند. برای اکثر بزرگ‌سالان میزان جیوه‌ی موجود در ماهی‌ها هیچ خطری ندارد. بااین‌حال برای خانم‌های حامله جیوه موجود در ماهی خطرناک است، چون می‌تواند به رشد سیستم عصبی نوزاد صدمه بزند. برای همین، بهتر است خانم‌های حامله، مادران شیرده و بچه‌های کوچک از خوردن ماهی‌هایی که جیوه‌ی بیشتری دارند خودداری کنند.

از خوردن کوسه‌ماهی، شمشیر ماهی و گور ماهی بزرگ خودداری کنید، چون میزان جیوه آنها بسیار زیاد است. این‌ها ماهی‌های بزرگی هستند که عمری طولانی دارند. بنابراین خطر زیادی دارند، چون وقت بیشتری برای انباشته شدن جیوه در بدنشان وجود داشته است. همچنین در هفته فقط دو وعده‌ی غذایی از ماهی‌هایی استفاده کنید که جیوه‌ی کمتری دارند. مثل: میگو، تن ماهی، ماهی کولی، صدف خوراکی، ماهی روغن، خرچنگ، ماهی حلوا (سفره‌ماهی، کوشک ماهی)، هادوک، ماهی حشینه، گوشت خرچنگ، ماهی کفال، ماهی خاردار، ماهی ساردین، ماهی مرکب، ماهی شور و...

بیماری لیستریوزیس (Listeriosis)

قبل از خوردن کنسرو گوشت در دوران حاملگی حتماً آن را گرم کنید. چرا؟ برای اینکه از ابتلا به بیماری لیستریوزیس که در اثر باکتری لیستریا مونوسیتوژنز ایجاد می‌شود جلوگیری کنید. وقتی باکتری لیستریا از طریق گوشت، سبزیجات یا پنیر آلوده به غذای شما راه پیدا می‌کند، می‌تواند شما را بسیار بیمار کند. بر اساس تحقیقات ارائه‌شده توسط مرکز کنترل بیماری‌ها (CDC) سالیانه دو هزار و پانصد نفر از این طریق بیمار می‌شوند و از هر پنج نفر، در یک نفر منجر به مرگ می‌شود. به خاطر تغییرات در سیستم ایمنی بدن خانم‌های حامله، آنها بیست برابر بیشتر از افراد عادی در معرض ابتلا به این بیماری هستند. 

لیستریوزیس می‌تواند برای خانم‌های حامله و نوزادشان خطرناک باشد، چون حتی اگر علائم بیماری در مادر دیده نشود نیز می‌تواند از طریق جفت به جنین برسد. لیستریوزیس در دوران حاملگی می‌تواند منجر به زایمان زودرس، سقط جنین، مرگ جنین و بیماری‌های شدید یا مرگ نوزاد در اثر عفونت شود. 

مراقب علایمی مثل آنفولانزا باشید: تب بالا و ناگهانی، سرماخوردگی، درد عضلات و گاهی اسهال یا حالت تهوع. شدت این علائم ممکن است متفاوت باشد. اگر عفونت به دستگاه عصبی منتشر شود، علایمی مثل سردرد، خشکی گردن، سرگیجه، عدم حفظ تعادل و یا تشنج هم دیده می‌شود. اگر فکر می‌کنید مبتلا به لیستریوزیس شده‌اید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. آزمایش خون می‌تواند بیماری را نشان دهد. اگر مبتلا شده باشید، پزشک برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. 

بهترین راه جلوگیری از ابتلا به این بیماری دوری از مواد غذایی است که احتمال آلوده شدن به باکتری لیستریا را دارند، مانند:

  • سوسیس، هات داگ، گوشت‌های کنسروی و گوشت‌های آماده میل نکنید؛ مگر اینکه آنها را بجوشانید.
  • از خوردن پنیرهای نرم مثل پنیر فتا، پنیر بری (نوعی پنیر فرانسوی) و پنیرهای سبک مکزیکی خودداری کنید. پنیرهای سفت یا نیمه سفت مثل پنیرهای پاستوریزه، موزارلا، پنیر خامه‌ای، پنیر روستایی (محلی) می‌توانند سالم‌تر و مطمئن‌تر باشند. 
  • از فریز کردن کنسروها خودداری کنید. کنسروهای گوشت و... برای یک بار مصرف مناسب هستند.
  • ماهی‌های کنسرو شده مثل سالمون و تن می‌توانند بدون هیچ مشکلی استفاده شوند. 
  • شیر یا آب میوه غیر پاستوریزه و غذاهایی که مواد تشکیل دهنده غیرپاستوریزه دارند، نخورید.
  • قبل از خوردن میوه و سبزیجات، آن‌ها را به دقت بشویید؛ چون ليستريا حتی می‌تواند در دمای فریز، یعنی دمای چهار درجه سانتیگراد یا کمتر، رشد کند. 
  • تمام مواد غذایی فاسد شدنی که از قبل پخته شده‌اند یا آماده پخت هستند از فریزر خود دور بریزید.

عفونت در بارداری

آیا ممکن است در هفته دهم بارداری دچار عفونت شویم؟

بله در هفته دهم بارداری شما مستعد ابتلا به انواع عفونت‌های بارداری هستید ازجمله عفونت مجاری ادراری. افزایش سطح پروژسترون در طول بارداری باعث می‌شود جریان ادرار آهسته‌تر شود؛ این شرایط محیط را برای رشد باکتری‌ها مهیا می‌کند. یک عفونت ادراری همچنین می‌تواند زمانی که باکتری‌های روده از ناحیه مقعد، خود را به مجاری ادراری برسانند ایجاد شود. در این شرایط عفونت مثانه ایجاد می‌شود که تحت عنوان سیستیت نیز شناخته می‌شود. علائم آن شامل درد و سوزش هنگام ادرار کردن، تکرر ادرار، درد زیر شکم و ناراحتی لگن می‌شود. اگر سیستیت به‌موقع درمان نشود، به عفونت کلیه منجر خواهد شد.

همچنین ممکن است دچار واژینوز باکتریایی شوید. در این عفونت که مجرای تناسلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یک ترشح رقیق شیری یا سفید رنگ همراه با بوی بد، از واژن خارج می‌شود. عفونت‌های واژن همچنین واژن را از تعادل خارج می‌کنند شرایط را برای رشد سریع مخمرها در این ناحیه مهیا می‌کند.

در هفته دهم بارداری چه باید کرد؟

سه ماهه اول بارداری دشوارترین مرحله بارداری است. شما می‌توانید برای رفع ناراحتی‌های هفته دهم بارداری نکات زیر را دنبال کنید:

  • از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید. در عوض، پیراهن‌های آزاد و شلوار کمرکش بپوشید. همچنین بهتر است که از سینه‌بندهای بارداری استفاده کنید. 
  • در این مدت از تمیز کردن بستر حیوانات خانگی به‌خصوص گربه خودداری کنید تا جلوی انتقال هرگونه عفونت انگلی از طریق حیوانات خانگی را بگیرید. 
  • بدون تجویز پزشک هیچ دارویی مصرف نکنید.
  • برای جلوگیری از بیماری‌های دهان و دندان، به بهداشت دهان و دندان خود بیش از هر زمان دیگری اهمیت بدهید. هر روز دو بار مسواک بزنید و برای معاینه منظم دندانپزشکی بروید.
  • به گروه‌هایی بپیوندید که می‌توانید تجربیات خود را با دیگر زنان باردار به اشتراک بگذارید مثل وب سایت گهواره که چنین بستری را برای شما فراهم کرده است. صحبت کردن با کسانی که در وضعیت مشابه با شما قرار دارند یا این شرایط را پشت سر گذاشته‌اند به مقابله با فشارها و استرس‌هایی که در دوران بارداری تجربه می‌کنید، کمک خواهد کرد. 
  • رؤیاها، امیدها و ترس‌های خود را با همسرتان به اشتراک بگذارید. به او کمک کنید تا آنچه را که بر شما می‌گذرد، بفهمد و درک کند. در مورد  دنیای والدین شدن با هم صحبت کنید. این باعث می‌شود احساس آرامش کنید.
  • برای مقابله با خستگی استراحت کافی داشته باشید و به خواب خود اهمیت بدهید. اگر بتوانید شب‌ها 8 ساعت بخوابید، بدنتان فرصت کافی برای ترمیم و بازسازی را خواهد داشت.
  • با خواندن کتاب و انجام فعالیت‌هایی که می‌تواند تأثیر مثبتی در رشد کودک شما داشته باشد، خود را مشغول نگه دارید.
  • احتمالاً شما در هفته دهم بارداری هم بیماری صبحگاهی خواهید داشت. این بدان معنی است که بیزاری شما از غذا همچنان ادامه خواهد داشت. بااین‌حال، این نباید شما را از دریافت مغذی باز دارد.

آداب لباس پوشیدن در هفته دهم بارداری

مواظب باشید! شما وارد دوره‌ای از حاملگی شده‌اید که لباس‌های قبلی برایتان تنگ شده‌اند اما هنوز به مرحله‌ی پوشیدن لباس‌های حاملگی وارد نشده‌اید. در طول چند هفته‌ی آینده خواهید دید که سردرگم جلوی کمدتان ایستاده‌اید و نمی‌دانید چه بپوشید. اگر در خانه با یک تی‌شرت راحت و لباس‌خواب باشید مشکلی نیست، ولی برای محیط کار و بیرون باید لباس دیگری پیدا کنید. 

نگران نباشید چون این دوره بحرانی زیاد طول نخواهد کشید. قبل از آنکه به خودتان بیایید وارد مرحله‌ی پوشیدن لباس‌های حاملگی خواهید شد. ولی تا آن موقع از راه حل‌های قدیمی و زیرکانه استفاده کنید:

  • شلوار و دامن یک ساز بزرگ‌تر برای خودتان بخرید. اگر سایزتان ۳۸ است، سایز ۴۰ بخرید. کمد همسرتان را بررسی کنید. ممکن است بلوزهایی داشته باشد که برای سایز جدیدتان مناسب باشد. 
  • در خانه از تاپ‌های گشاد و راحت استفاده کنید. 
  • با استفاده از روسری یا گردنبند رنگی می‌توانید توجه دیگران را از شکم خود منحرف کنید؛ البته اگر اینطور می‌خواهید.
  • سعی کنید چند لایه لباس بپوشید. اکثر خانم‌ها در دوران حاملگی بیشتر از قبل احساس گرما می‌کنند. اگر لباس‌هایتان چندلایه باشد برای خنک شدن می‌توانید لباس‌هایتان را به‌صورت لایه‌لایه دربیاورید. 
  • اگر می‌خواهید دامن یا پیراهن بپوشید، می‌توانید از پیراهن‌های حاملگی استفاده کنید که قسمت بالایی آنها کشی است و در دوران حاملگی برایتان مناسب است.
  • از کمربند استفاده نکنید. زیرا به شکم شما فشار می‌آورد و به نوزاد صدمه می‌رساند. 
  • از ژاکت یا کت‌های گشاد روی لباس‌هایتان استفاده کنید. 
  • از کفش‌های پاشنه تخت استفاده کنید. اکنون وقت پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند نیست. در این دوره حاملگی اگر از دو مدل کفش خوشتان آمد، باید فقط یکی از آنها را انتخاب کنید؛ چون قرار است سایز پاهایتان بزرگ‌تر شود.

خطرات احتمالی هفته دهم بارداری چیست؟

درصورتی‌که هر یک از علائم زیر را در هفته دهم بارداری تجربه کردید، به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید:

  • ترشحات غیر طبیعی یا بوی ناخوشایند واژن 
  • خونریزی یا گرفتگی شکم
  • لرز
  • تب
  • درد شدید شکم
  • درد هنگام ادرار
  • حالت تهوع شدید همراه با استفراغ

در صورت بروز هرگونه عفونت نیز باید با پزشک مشورت کنید. حتی داروهای بدون نسخه را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید.