مزایای شیردهی به نوزاد برای مادران

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
مزایای شیردهی به نوزاد برای مادران

مزایای شیردهی به نوزاد برای مادران آنقدر زیاد است که هیچ کسی با هیچ ادله‌ای نمی‌تواند آن را انکار کند. شیردهی به نوزاد پس از زایمان بسیار مهم است. تغذیه با شیر مادر حق هر نوزادی است؛ زیرا خواص درمانی شیر مادر، نوزاد را از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها در کودکی و حتی بزرگسالی ایمن می‌کند و سیستم ایمنی بدن او را به شدت تقویت می‌کند. باید بدانید که تنها اهمیت شیر مادر برای نوزاد نیست، بلکه خودِ مادر نیز از فرایند شیردهی نفع بسیاری می‌برد. حتی فواید شیر مادر در قرآن نیز آمده است و از دیدگاه دینی و معنوی نیز تاکید شده است.  

خواص درمانی شیر مادر

شیر مادر تغذیه ایده آلی برای نوزادان است. مزایای شیردهی به نوزاد برای مادران و نوزادان توامان است. ترکیب شیر مادر، ترکیبی کامل از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها است، از همین جهت خواص درمانی شیر مادر بسیار زیاد است. شیر مادر هر آنچه را که کودک برای رشد نیاز دارد، در خود دارد. شیر مادر حاوی آنتی بادی است که به کودک در مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند. تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به آسم یا آلرژی کودک را کاهش می‌دهد. بد نیست بدانید کودکانی که به طور انحصاری در 6 ماه اول از شیر مادر تغذیه می‌شوند، کمتر با مشکلاتی نظیر عفونت گوش‌، بیماری‌های تنفسی و همچنین اسهال روبه‌رو می‌شوند.

نزدیکی جسمی ، لمس پوست به پوست و تماس چشمی از مزایای دیگری شیردهی است که هم ضریب هوشی کودک را بالا می‌برد و هم حس امنیت را در او ایجاد می‌کند.  

* ایا از خواص و تاثیر قرص پریناتال برای چاقی در شیردهی مطلعید؟

همچنین تغذیه با شیر مادر نیز در پیشگیری از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد نقش دارد. حتی خطر ابتلا به دیابت‌، چاقی و برخی سرطان‌ها را نیز کاهش می‌دهد. 

مزایای شیردهی به نوزاد برای مادران چیست؟

مزایای شیردهی به نوزاد برای مادران چیست؟

شیردهی به دوقلو یا چندقلوها  و تغذیه با شیر مادر نه تنها برای نوزاد مفید است، بلکه برای مادر نیز سرشار از سود و منفعت است. هر مادری به مرور بهترین نحوه آروغ گرفتن از نوزاد در خواب و بیداری را یاد می گیرد. اهمیت شیر مادر برای نوزاد تنها یک طرف ماجرای شیردهی است؛ طرف دیگر این ماجرا مزایای شیردهی به نوزاد برای مادران است. 

  1. کاهش وزن سریع‌تر مادر
    تغذیه با شیر مادر باعث می‌شود که مادر کالری‌های اضافی را بسوزاند و به همین ترتیب وزن بیشتری کم کند و سریع‌تر به وزن پیش از بارداری بازگردد. 
  2. بازگشت سریع‌تر رحم به حالت قبل از بارداری
    وقتی مادری نوزاد خود را با شیر خودش و از پستان خودش تغذیه می‌کند، هورمون اکسی توسین در بدن او آزاد می‌شود. این هورمون منجر می‌شود رحم سریع‌تر به حالت و اندازه قبل از بارداری بازگردد.
  3. کاهش خونریزی بعد از وضع حمل
    از دیگر مزایای شیردهی به نوزاد برای مادران کاهش خونریزی رحم بعد از وضع حمل است. 
  4. کاهش ابتلا به بیماری‌های خاص
    شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان و ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. به عبارت بهتر هر سال شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان را تا 4.3 درصد کاهش می‌دهد. 
  5. صرفه‌جویی اقتصادی
    از دیگر مزایای شیردهی به نوزاد برای مادران صرفه جویی در هزینه‌ها است. در روش تغذیه با شیر مادر نیازی به خرید شیرخشک و ملزومات شیردهی با شیرخشک نیست و این اجازه را به مادر می‌دهد تا در هر شرایطی و بدون هیچ محدودیتی به کودک خود شیر بدهد. 
  6. افسردگی کمتر مادر
    تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به افسردگی بعد از زایمان را کاهش می‌دهد. افسردگی پس از زایمان یک اختلال است که برای هر مادر تازه وضع حمل کرده‌ای ممکن است اتفاق بیفتد؛ گرچه این اختلال به فاکتورهای زیادی وابسته است، اما شیردهی مادر از پستان، در کاهش ابتلا به افسردگی موثر است. به طور کلی شیردهی باعث ایجاد تغییرات هورمونی می‌شود که باعث ترغیب مراقبت و پیوند مادرانه می شود.

با توجه به اینکه هورمون اکسی توسین اثرات طولانی مدت ضد اضطرابی دارد، بر مناطق خاصی از مغز تاثیر می‌گذارد و نهایتا منجر به تقویت و آرامش مادر می‌شود.

اهمیت تغذیه با شیر مادر از لحاظ ترکیبات 

پیش‌تر خواص درمانی شیر مادر را برای شما شرح دادیم. اکنون بد نیست کمی جزئی‌تر در مورد ترکیبات بسیار موثر شیر مادر برای رشد نوزاد، صحبت کنیم؛ شیر مادر املاح و ویتامین‌های زیادی دارد که در ادامه شرح خواهیم داد. 

  • پروتئین وی: یک پروتئین خالص، طبیعی و با کیفیت مخصوص شیر انسان است که منجر به هضم سریع و آسان شیر و محافظت در برابر عفونت‌ها می‌شود. 
  • پروتئین کازئین: یکی از منابع اصلی تامین کلسیم است که همانند پروتئین وی منجر به هضم سریع و آسان شیر و محافظت در برابر عفونت‌ها می‌شود.
  • پروتئین لاکتوفرین: پروتئینی که مانع رشد باکتری‌ها در دستگاه گوارش می‌شود.
  • پروتئین کلستروم: همان آغوز است که اولین تغذیه نوزاد است و اهمیت بسیار زیادی در سلامت دوره نوزادی، کودکی و حتی بزرگسالی او دارد. کلستروم سرشار از آنتی بادی است که سیستم ایمنی بدن نوزاد را به شدت تقویت می‌کند. به عبارت دیگر پروتئین کلستروم نوزاد را در مقابل بیماری‌های باکتریایی و ویروسی و آلرژی حفظ می‌کند. 
  • آنزیم لیزوزیم: این آنزیم رشد باکتری‌های سالم روده را افزایش می‌دهد و خاصیت ضد التهابی دارد. این آنزیم نوزاد را در برابر ای کولای و سالمونلا (یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی) محافظت می‌کند. 
  • چربی‌ها: چربی‌ها ترکیب دیگری در شیر مادر هستند که سلامت نوزاد را تضمین می‌کنند. وجود چربی در شیر مادر برای رشد مغز، جذب ویتامین‌های محلول در چربی و تامین منابع اولیه کالری مفید و موثر است. 
  • ویتامین های محلول در چربی: از جمله ویتامین A، D، E و K
  • ویتامین های محلول در آب: از جمله ویتامین C، ریبوفلاوین، نیاسین و اسید پانتوتنیک
  • آهن: گرچه میزان آهن شیر مادر کم است، اما همین مقدار برای نوزاد کافی است. زیرا در عین حال قطره آهن نیز به نوزاد داده می‌شود. با این حال آهن شیر مادر جذب بهتری دارد. 
  • فلوراید: یک ماده معدنی ضروری در شیر مادر است که منجر به تقویت مینای دندان می‌شود و از پوسیدگی دندان‌ جلوگیری می‌کند. 
  • کربوهیدرات‌ها: از جمله کربوهیدراتی که در شیر مادر وجود دارد، لاکتوز است. این ماده موثر، بسیاری از باکتری‌های ناسالم موجود در معده را که از جذب کلسیم، فسفر و منیزیم جلوگیری می‌کنند، کاهش می‌دهد. با بیماری‌ها مبارزه می‌کند و به رشد باکتری‌های سالم موجود در معده کمک می‌کند.

فواید شیر مادر در قرآن نیز آمده است...

فواید شیر مادر در قرآن

تا اینجا در مورد مزایای شیردهی به نوزاد برای مادران، خواص درمانی شیر مادر و ترکیبات موثر موجود در آن و اهمیت شیر مادر برای نوزاد صحبت کردیم و تمام این مباحث را به تفصیل شرح دادیم. تغذیه با شیر مادر نه تنها از نگاه علمی تایید شده است، بلکه از منظر دینی نیز تاکید ویژه‌ای به آن شده است. یادآوری می کنیم که اینکه از کجا بفهمیم مقدار شیر مادر برای تغذیه نوزاد کافی است یا خیر؟ به شناخت نشانه های کفایت شیر بستگی دارد. 

در آیات قرآنی نیز به اهمیت شیردهی مادران اشاره شده است:

  • آیه 233 سوره بقره (مهمترین آیه در خصوص شیرمادر)
  • آیه 15 سوره احقاف
  • آیه 14 سوره لقمان
  • آیه 23 سوره نساء 
  • آیه 6 سوره طلاق
  • آیه 2 سوره حج
  • آیه 7 سوره قصص
  • آیه 12 سوره قصص

برای تغذیه با شیر مادر در قرآن اینگونه تاکید شده است که به شیردهی به نوزاد تا دو سال تمام ارجحیت دارد. با این حال مادران حق دارند با در نظر گرفتن، مصلحت و سلامت نوزاد، مدت شیردهی را به 21 ماه یا کمتر از میزان نیز کاهش دهند. تامین مالی و معیشتی مادر در دوران شیردهی بر عهده پدر است و والدین (پدر و مادر) حق ندارند به علت اختلاف، به جسم و روح نوزاد ضربه بزنند. يعنى، هيچ يك از اين دو حق ندارند سرنوشت كودك را وجه المصالحه اختلافات خويش قرار دهند و بر جسم و روح نوزاد ضربه وارد كنند.

کلام آخر

اگر باردار هستید و به زودی فرشته کوچکی را در آغوش می‌گیرید، باید بدانید که حداقل حق نوزاد این است که شش ماه اول زندگی با شیر مادر تغذیه شود. مگر اینکه مادر به دلایل قابل قبول و توجیه پذیر (مثلا بیماری) امکان شیردهی نداشته باشد. در این مدت نه تنها باید آروغ گیری نوزاد را هم یاد بگیرید، بلکه لازم است در مورد علت سخت آروغ زدن نوزاد نیز اطلاعاتی به دست آورید. بنابراین هرگز از این کار ممانعت نکنید؛ زیرا مزایای شیردهی به نوزاد برای مادران و نوزادان به صورت توامان است. لذا اجازه بدهید هر دوی شما از این مزایا بهره‌مند شوید.