معایب به تاخیر انداختن بارداری

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
معایب به تاخیر انداختن بارداری

با توجه به افزایش سن ازدواج در دنیای امروز، دیدن زنی که در 35 سالگی یا سنین بالاتر باردار شده است نامعمول نیست. در موارد بسیاری می‌بینیم که زنان و همچنین مردان، بچه‌دار شدن در اولویت آن‌ها نیست. با این حال، زمان‌بندی اولین بارداری بسیار مهم است و به تاخیر انداختن آن می‌تواند پیامدهایی منفی داشته باشد. در ادامه با معایب به تاخیر انداختن بارداری بیشتر آشنا می‌شوید.

با افزایش سن، باروری کاهش می‌یابد

یکی از معایب به تاخیر انداختن بارداری، کاهش باروری است. با افزایش سن تعداد تخمک‌های شما تخمدان کاهش می‌یابد. این بدان معناست که هرچه بارداری خود را به تاخیر بیندازید، بیشتر به ناباروری نزدیک می‌شوید. این یک واقعیت شناخته شده است که زنان بعد از 30 سالگی به دلیل تخمک‌گذاری کمتر با مشکلاتی در لقاح روبرو می‌شوند. در این سن، احتمال لقاح تخمک حتی بعد از رابطه جنسی محافظت نشده کمتر است؛ البته دانستن پوزیشن صحیح نزدیکی و نحوه آمیزش برای باردار شدن می‌تواند تا حدودی به شما کمک کند. علاوه بر این، در این سن همچنین زنان می‌توانند مشکلاتی مانند آندومتریوز یا انسداد لوله‌های رحمی را تجربه کنند که این ها می توانند منجر به مشکلاتی در بارداری شوند. 

افزایش خطر نقایص هنگام تولد

با ظهور درمان‌های متعدد باروری در عصر جدید، به نظر نمی‌رسد سن مانعی در بارداری باشد اما با وجود این درمان‌ها، خطر نقایص هنگام تولد کاهش نمی‌یابد. در دهه 30 احتمال به دنیا آوردن کودکی با سندرم داون، 1 در 1000 است. در حالی که در سن 40 سالگی، این عدد به حدود 1 در 100 و در سن 45 سالگی به بالا به 1 در 30 می‌رسد. حتی اگر در سنین بالاتر باردار شوید سونوگرافی NT ممکن است شاخصی از ابتلای کودک شما به نقایص مادرزادی باشد. بیشتر اوقات، سن مادر یک عامل خطر برای بیماری‌هایی مانند سندرم داون یا سایر نقایص ژنتیکی است. با افزایش سن، احتمال سقط جنین و مرده زایی نیز افزایش می‌یابد.

ممکن است منجر به عوارض حین زایمان شود: زنانی که سن بالاتری دارند برای انجام زایمان با مشکل مواجه می‌شوند. ممکن است زایمان آن‌ها طولانی باشد یا ممکن است مجبور به القا زایمان شوند. همچنین، در بعضی موارد، ممکن است یک ساعت سزارین آن‌ها طول بکشد. با افزایش سن، رحم نیز در حال پیر شدن است و ممکن است رحم این زنان در مقایسه با رحم فرد 20 ساله، عملکرد کافی و مناسبی نداشته باشد.

به تاخیر انداختن بارداری

کاهش سلامت مادر

با افزایش سن ممکن است به بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون دچار شوید. همه این بیماری‌ها می توانند بارداری را دشوار کنند. همچنین، در صورت داشتن نوزادی که از نقص ژنتیکی رنج می‌برد، 25 درصد احتمال دارد که فرزند دوم شما نیز دچار همین مشکل شود. بنابراین، اگر می‌خواهید برای بار دوم باردار شوید و در حال حاضر کودکی با نقص مادرزادی دارید، در صورتی که بارداری خود را به تاخیر نیندازید به احتمال زیاد می‌توانید برخی اقدامات احتیاطی مانند مراجعه به مشاوره ژنتیک، آزمایش پیش از بارداری و غیره را انجام دهید تا از سلامت فرزند دومتان اطمینان حاصل کنید. همچنین ممکن است با دانستن روزهای افزایش شانس باروری بتوانید تا حدودی این مساله را مدیریت کنید.

کاهش شبکه حمایتی

زنانی که در سنین بالا بچه‌دار می‌شوند در برخی موارد جزء نسل ساندویچ هستند که مسئولیت مراقبت از والدین مسن خود را نیز علاوه بر نگهداری از فرزندان به عهده دارند. علاوه بر این، آن‌ها کمتر از حمایت همسالان خود برخوردار می‌شوند زیرا بیشتر همسالانشان بچه‌های بزرگ‌تری دارند و همچنین علایق متفاوتی دارند.

ریسک سرطان پستان

با به تاخیر انداختن اولین بارداری و یا باردار نشدن، ریسک سرطان سینه نسبت به زنانی که اولین بارداری خود را زودتر تجربه کرده‌اند بالاتر می‌رود.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که معایب به تاخیر انداختن بارداری چیست. در نهایت، لازم به ذکر است که امروزه بسیاری از زنان در سن 30 سالگی به بالا تصمیم به بارداری می‌گیرند و می‌خواهند بارداری سالمی را تجربه کنند. لازم است بدانید زنان در هر سنی می توانند حاملگی سالم داشته باشند به شرطی که چکاپ پیش از بارداری را انجام دهند و همچنین سبک زندگی سالمی داشته باشند.