کتاب خواندن برای کودک از بارداری

شهریور ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
کتاب خواندن برای کودک از بارداری

کتاب خواندن برای کودک از بارداری شاید در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد، اما کار شگفت‌انگیزی است که تاثیرات مثبت بسیار زیادی در مغز و روان جنین و نهایتا آینده و زندگی او می‌گذارد. از شما می‌پرسیم چه دوست و همنشین بهتری از کتاب خوب برای فرزند خود می‌توانید پیدا کنید؟

آیا کتاب خواندن برای جنین تاثیر دارد؟

پاسخ این سوال قطعا مثبت است؛ کتاب خواندن برای کودک از بارداری برای رشد مغز او و گسترده شدن دامنه لغات او بسیار موثر و مفید است. در واقع یکی از مهمترین کارهایی که مادر باردار در زمان بارداری خود می‌تواند انجام دهد، کتاب خواندن برای جنین در شکمش است. 

کتاب خواندن در بارداری از چه ماهی موثر است؟

کتاب خواندن برای کودک از بارداری از چه ماهی موثر است؟

با توجه به اینکه جنین از حدود پنج ماهگی به بعد قادر به شنیدن صدای اطراف است و به مرور زمان می‌تواند صدای مادر خود را از سایر صداها تشخیص دهد، بنابراین از ماه پنجم بارداری خود، کتاب‌های شعر کودکانه را برای نوزادتان بخوانید تا هم او با صدای شما بیشتر آشنا شود و هم یادگیری زبان مادری خود را از دوران جنین آغاز کند. 

یادآوری می‌کنیم به عنوان یک مادر باردار در عین حالی که برای جنین خود کتاب‌های شعر و داستان می‌خوانید، توصیه می کنیم به دنبال بهترین کتاب بارداری یا کتاب بارداری سالم و یا کتاب تغذیه دوران بارداری هم باشید. اینگونه کتاب‌ها به شما کمک می کنند تا بارداری بهتر و سالم‌تری را تجربه کنید. 

نکات و تاثیرات جزئی‌تر کتاب خواندن برای کودک از بارداری

خواندن کتاب برای جنین در پیشرفت مغز و زبان در سال‌های اولیه زندگی بسیار مفید است. به عبارت دیگر وارد کردن کتاب در برنامه زندگی کودک به معنی شروع تربیتی منحصر به فرد و ایده‌آل است. یک مادر آگاه برای تشویق فرزند خود به کتابخوانی در آینده، باید از دوران بارداری زمینه‌چینی‌های لازم را داشته باشد و بعد از تولد نوزاد، مطابق با سن او از کتاب‌های مفید و خوب استفاده کند. 

تشویق کودک به کتاب‌خوانی تنها با زبان و دستور امکانپذیر نیست. برای اینکه فرهنگ کتاب‌خوانی در وجود نی نی شیرخوار شما نهادینه شود، باید خودتان فرهنگ مطالعه را داشته باشید و به فرزندتان هم یاد بدهید. در واقع نباید برای کتاب خواندن کودکان از ابراز امر و نهی و زور و اجبار استفاده کنید. 

یک مادر باردار می‌تواند برای علاقه‌مند کردن فرزند خود به کتاب‌خوانی از کتاب‌های قصه و داستان‌های شعرگونه کودکانه شروع کند. به این ترتیب گوش کودک و مغز او با اینگونه الفاظ آشنا می‌شود و تمایل بیشتری برای کتاب خواندن نشان می‌دهد و زودتر عکس‌العمل نشان خواهد داد. 

فراموش نکنید که فواید کتابخوانی برای نوزادان و کودکان نوپا زمانی به بار می‌نشیند و خود را نشان می‌دهد که در این مسیر صبوری داشته باشید و هرگز ناامید نشوید. 

خواندن کتاب داستان برای جنین داخل شکم چگونه باید باشد؟

خواندن کتاب داستان برای جنین داخل شکم کار ساده، مسرت بخش و بسیار مفیدی است. جنین و نوزاد، موجودات کوچک،اما خارق‌العاده و باهوشی هستند؛ اگر برای آنها کتاب بخوانید و کارهای فرهنگی مفید دیگری انجام دهید، در واقع روی هوش سرشار و بالقوه آنها سرمایه گذاری کرده‌اید. ‌انتخاب کتاب مناسب، خواندن کتاب برای جنین را راحت می کند. کتاب را با صدای بلند، لحن کودکانه و آرامش زیاد برای جنین خود بخوانید. 

چه کتابی برای جنین بخوانیم؟

چه کتابی برای جنین بخوانیم؟

اگر می پرسید که چه کتابی برای جنین بخوانیم، می‌توانید برای شروع از کتاب‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، کمک بگیرید. 

معرفی چند کتاب برای شروع کتاب‌‌خوانی 

کتاب‌های زیبای منوچهر احترامی از جمله معروف‌ترین آنها "حسنی نگو یه دسته گل " یکی از بهترین گزینه‌ها و انتخاب‌ها برای شروع کتاب‌خوانی مادران باردار است. این کتاب‌ها با شعرهای آهنگین و زیبا، بسیاری از عادات اجتماعی و خوب زندگی کردن را به کودکان یاد می‌دهند. از دیگر کتاب‌های منوچهر احترامی می‌توان به دزده و مرغ فلفلی، ده تا جوجه رفتن تو کوچه، دویدم و دویدم، حسنی و گرگ ناقلا، حسنی و سه بزغاله، خروس نگو یه ساعت، حسنی باباش یه باغ داره و حسنی ما یه بره داشته اشاره کرد. 

همچنین کتاب‌های شعر شکوه قاسم‌نیا نیز با آهنگ‌های دلنشین کودکانه می‌توانند انتخاب خوبی برای شروع عادت کتاب خوانی در کودک شما باشند. از جمله این کتاب‌ها می‌توان به نخودی من بلدم زنگ بزنم، نخودی من بلدم ساز بزنم، نخودی من بلدم سلام کنم، مامان می‌خوام ورزش کنم، مامان مامان جیش دارم مامان می‌خوام بخوابم و ...

به علاوه کتاب‌های نظیر لالا جو جو لالایی، لالایی کن پسونک، لالا لالایی مسواک، جغجغه‌جون لالایی، مامان نخند لالا کن، تنها شده نی نی ما مامان جون نی نی بیا، مجموعه کتاب‌های آقا گوسفنده، خانم گاوه، آقا اسبه، آقا بزی، خانم مرغه، آقا گاوه، خانم اردکه هم می‌توانند انتخاب خوبی برای شروع کتاب‌خوانی از دوران بارداری برای فرزند شما باشد. 

البته تنوع کتاب‌های مخصوص نوزادان و کودکان زیر یک سال و شش ماه بسیار زیاد است. با اندکی جست و جو در سایت‌های معتبر کتاب به راحتی می‌توانید مجموعه‌ای از بهترین کتاب‌ها را برای فرزند خود تهیه کنید. به یاد داشته باشید که برای شروع بیشتر از هر چیزی به کلمات و شعرهای آهنگین نیاز دارید، زیرا ریتم شعرگونه و دلنشین توجه بیشتری از  کودکان را به خود جلب می‌کند. 

توصیه می‌کنیم در میان کتاب‌هایی که می‌خرید، حتما تعدادی را با جلد سخت و غیر قابل پاره شدن و تعدادی را هم در قالب کتاب‌های پارچه‌ای و پلاستیکی تهیه کنید. 

همچنین شما می‌توانید متناسب با سن کودک خود از ماهنامه زیبای "گروه نشریات نبات" که مخصوص کودکان زیر سه سال است، استفاده کنید. این مجله قابل شست و شو است و به آسانی پاره نمی‌شود، زیرا کاغذ متفاوتی در مقایسه با سایر کتاب‌های مرسوم دارد. 

شروع نکردن کتاب‌خوانی از دوران بارداری

درست است که خواندن قصه برای جنین داخل شکم تاثیر بسیار زیادی در رشد مغز و یادگیری لغات دارد، اما اگر فارغ شده‌اید بدون اینکه برای جنین خود کتابی خوانده باشید، هنوز فرصت جبران دارید. 

به احتمال بسیار زیاد عده زیادی از خانم‌ها هستند که دوران بارداری خود را سپری کرده‌اند و هرگز در این دوران برای جنین خود کتابی نخوانده‌اند. سوال مهم این است که بعد از زایمان و تولد نوزاد برای شروع کتاب‌‌خوانی دیر است؟

باید بگوییم که خیر، هرگز برای شروع یک عادت خوب و مفید در فرزند شما دیر نیست. همین حالا با توجه به سن و سال فرزندتان کتاب‌های مناسبی تهیه کنید و کم کم کتاب‌خوانی را وارد برنامه زندگی او کنید. بهترین سن برای شروع کتاب‌خوانی در کودکان، سنین پیش از مدرسه است. کودک باید قبل از اینکه کتاب را در قالب ابزارآلات مدرسه بشناسد، با آن آشنا و دوست باشد.  به این ترتیب موفقیت تحصیلی بیشتری خواهد داشت و رابطه بسیار بهتری با کتاب و کتاب‌خوانی پیدا خواهد کرد. 

بنابراین اگر دوران جنینی فرزند خود را از دست داده‌اید و زمانی که باردار بوده‌‌اید برای جنین خود کتابی نخوانده‌‌اید، جایی برای نگرانی نیست. گرچه شروع این کار مهم از دوران جنینی کودک بهتر و البته موثرتر است، اما این جمله هرگز به این معنی نیست که بعد از این دوران نمی‌‌توان برای این عادت خوب فرهنگ‌سازی کرد. پس همین حالا و همین امروز متناسب با سن کودک خود کتاب‌هایی را تهیه کنید و برای او وقت بگذارید و کتاب بخوانید. در عین حال خودتان نیز حتما در جلو چشمان کودک کتاب بخوانید تا او به این عادت مهم میل و رغبت نشان دهد. درست همانطور که در مقابل کودک از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنید، یک دهم آن را کتاب بخوانید تا کودک نظاره‌گر شما باشد. 

 کلام آخر

کتاب خواندن برای کودک از بارداری یکی از مهمترین و مفیدترین کارهایی است که یک مادر باردار می‌تواند در برنامه کاری خود قرار دهد. توجه داشته باشید که این کار منجر به ایجاد رابطه قوی‌تر مادر و فرزندی می‌شود؛ زیرا کودک به کلام شما، لحن صدای شما،آوای شما و به طور کلی به خودِ شما با این روش انس و الفت بیشتری پیدا می‌کند و بهتر و بیشتر شما را می‌شناسد. 

به یاد داشته باشید که مغز جنین و نوزاد و کودک به طور شگفت‌انگیزی در حال یاد‌گیری است. فرصت طلایی آموزش به کودکان از دوران جنینی، بلافاصله پس از تولد و نهایتا از 6 ماهگی تا 6 سالگی است. این فرصت طلایی را از دست ندهید و برای آن درست برنامه ریزی کنید.