علائم آمادگی برای خوابیدن نوزاد چیست؟

مرداد ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علائم آمادگی برای خوابیدن نوزاد

شناخت علائم آمادگی برای خوابیدن نوزاد می تواند بسیار مهم و حتی کمک کننده باشد، چرا که با دیدن این نشانه‌ها در نوزاد می‌توانید متوجه شوید که برای خواب آماده است و کم کم با انجام کارهای لازم، برای خواب آماده اش کنید.

خواب خوب و باکیفیت برای رشد نوزاد شما بسیار مهم است و بهترین راه برای کمک به خواب بهتر نوزادتان این است که نشانه‌های آماده شدن نوزاد برای خواب را بشناسید. این نشانه‌ها راهنمایی هستند که به شما نشان می دهند چه زمانی، زمان خواب نوزاد فرا رسیده است.

علائم آمادگی برای خوابیدن نوزاد به مواردی مانند مالیدن چشم‌ها یا خمیازه و گریه ختم نمی‌شود و اغلب نشانه‌های پیچیده تری دارد. چیزی که کار شما را سخت تر می‌کند این است که علائم آمادگی برای خوابیدن نوزاد ممکن است از این ماه تا ماه بعدی متغیر باشد و شما را گمراه کند، اما نگران نباشید با شناخت این موارد قادر خواهید بود تا حدودی زمان خواب دلبندتان را تشخیص دهید.

علائم آمادگی برای خوابیدن نوزاد کدامند؟

در قسمت زیر لیستی از نشانه های رایج نوزاد در هنگام نیاز به خواب و علائم آمادگی برای خوابیدن نوزاد را معرفی می‌کنیم، آگاهی از این علائم یکی از راه‌های تنظیم خواب نوزاد است:

  1. بهانه گیری و گاهی گریه
  2. نق نق کردن
  3. خمیازه
  4. کاهش فعالیت
  5. سر و صدای کمتر
  6. حرکات کندتر
  7. مکیدن با شدت کمتر
  8. قرمزی دور چشم
  9. مالیدن چشم ها
  10. تعامل کمتر با محیط (کمتر لبخند می‌زند و کمتر میل به بازی دارد)

نشانه های آماده شدن نوزاد برای خواب

کارهای ضروری در زمان خواب نوزاد

همانطور که می‌دانید هر نوزاد با نوزاد دیگر متفاوت است، و ممکن است برخی از علائم گفته شده در قسمت بالا برای برخی از نوزادان صدق نکند، در این شرایط کاری که شما باید انجام دهید این است که نشانه های آمادگی برای خواب را در وجود نوزادتان شناسایی کنید.

1. توجه جدی به نوزاد داشته باشید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که بیشتر روی نوزادتان دقیق شوید. الگوی رفتاری نوزاد شما در زمان بیداری چیست؟ بیشتر نوزادان دوست دارند بازی کنند و عاشق تعامل با اطرافیان در زمان بیداری هستند. بعد از کمی بازی و زمانی که کم کم آماده یک چرت هستند شروع می‌کنند با نشانه‌های مختلف این نیاز را نشان دهند. برخی از نوزادان بدخلق می‌شوند و دیگر میلی به ادامه بازی ندارند یا برخی دیگر شروع به خمیازه کشیدن می‌کنند. دقت کنید و ببینید نوزادتان در این مواقع چه علائمی از خودش نشان می‌دهد.

2. به میانگین زمان خواب نوزاد توجه کنید

همانطور که در مطلب میانگین زمان خواب نوزاد هم گفتیم، الگوی خواب نوزاد هفته به هفته و ماه به ماه تغییر می‌کند، با در نظر گرفتن سن نوزادتان، میانگین خواب مناسب برای او را پیدا کرده و ببینید الگوی طبیعی خواب او در این سن چگونه است. این کار به شناخت زمان و مقدار خواب موردنیاز نوزاد شما و بعد شناختن علائم آمادگی برای خوابیدن نوزاد کمک خواهد کرد.

3. یادداشت برداری کنید

در روزهایی که گاها ممکن است بچه‌داری سخت و مشکل به نظر برسد و هر روز با دغدغه جدیدی روبرو هستید، قطعا نباید به حافظه‌تان اعتماد کنید. یکی از عادات خوب در این مورد یادداشت کردن است، مدت زمان چرت ها و علائمی که در هنگام نیاز به خواب نشان می‌دهد را یادداشت کنید. بعد از چند روز که به این نکات نوشته شده سر بزنید، می‌توانید با علائمی که هر روز نشان می‌دهد، رفتارهایش در این هنگام را بشناسید و دلیل بی‌قراری‌ یا رفتاری خاص را بدانید.

،میانگین زمان خواب نوزاد

4. از روش‌های علمی ثابت شده استفاده کنید

قطعا هیچ مادری از ابتدا نحوه رفتار با نوزاد را نمی‌دانید و به تدریج با راهنمایی اطرافیان به این شناخت می‌رسد. یکی از بهترین کارهایی که می توانید در این زمینه انجام دهید، مطالعه مطالب و تحقیقات انجام شده در این زمینه است. به عنوان مثال زمانی که مطالب بیشتری در مورد علائم آمادگی برای خوابیدن نوزاد بخوانید، قطعا بهتر خواهید توانست با یک نوزاد بهانه‌گیر که به شدت هم خوابش می‌آید، رفتار کنید. به مرور خواهید دید که خیلی خوب با واکنش‌هایی که نوزادتان نشان می‌دهد آشنا هستید و روال خواب او دست‌تان می‌آید.

5. خواب نوزاد را تنظیم کنید

تنظیم خواب نوزاد یکی از مواردی است که اهمیت زیادی دارد. شاید تعجب کنید و بپرسید: "مگر ممکن است بتوانیم خواب نوزاد را تنظیم کنیم؟" پاسخ مثبت است. تا حدودی می‌توان خواب نوزاد را تنظیم کرد. آماده کردن محیط نوزاد برای خواب یکی از موارد تاثیر گذار در زودتر و بهتر خوابیدن اوست. سعی کنید نوزادتان را هرشب سر ساعت خاصی بخوابانید، پس از مدتی می‌بینید که خوابیدن در این ساعت جزئی از عادات او شده است. در هنگام خواباندن او، رعایت نکات مهم در حفظ ایمنی خواب نوزاد را نیز رعایت کنید.

کلام آخر

قطعا در راه شناخت علائم آمادگی برای خوابیدن نوزاد با چالش هایی روبرو خواهید بود و گاهی آنطور که فکر می‌کنید پیش نمی‌رود و نوزاد با وجود داشتن علائم مایل به خوابیدن نیست. همیشه گریه و بی قراری و مالیدن چشم‌ها را جزء نشانه‌های خواب او تلقی نکنید، اگر هرچه تلاش می‌کنید او تمایلی برای خوابیدن ندارد شاید واقعا مشکل دیگری دارد که تا این حد نق نق می‌کند و بداخلاق شده است. صبور باشید و صبوری را تمرین کنید، به یاد داشته باشید که هرچه اطلاعاتتان در مورد نوزاد و دنیای نوزادی بالاتر باشد بهتر قادر خواهید بود که از پس آن برآیید.