خواص گوشت بلدرچین برای زن باردار

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
خواص گوشت بلدرچین برای زن باردار

خواص گوشت بلدرچین برای زن باردار بسیار زیاد است و از آنجایی که بلدرچین انتخاب غذایی رایجی نیست، یافتن اطلاعات در مورد بی‌خطر بودن آن برای بیشتر افراد دشوار است. زنان باردار غالبا از لیست مواد غذایی مضر در دوران بارداری و غذاهای مناسب در بارداری برای تغذیه سالم استفاده ‌می‌کنند. در همگی آن‌ها، مصرف گوشت بلدرچین در دوران بارداری کاملاً بی‌خطر بوده و برخی از مواد مغذی با ارزش را در اختیار جنین در حال رشد شما قرار می‌دهد. در هنگام مصرف گوشت بلدرچین در بارداری نیز باید اقدامات احتیاطی لازم را رعایت کنید. برای آگاهی از تمام نکات با ما همراه باشید.

خواص مصرف گوشت بلدرچین در دوران بارداری

گوشت بلدرچین مزایای تغذیه بسیار خوبی را برای زنان باردار فراهم می‌کند. مانند گوشت‌های دیگر، پروتئین بالایی دارد، که برای توسعه مغز جنین حیاتی است. گوشت بلدرچین حاوی چربی اشباع نشده و کلسترول خوب (HDL) است.برخی خواص ویژه گوشت بلدرچین به‌شرح زیر می‌باشد:

  1. گوشت بلدرچین سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است و می‌توان آن را به عنوان یک ماده‌ی مغذی استفاده کرد، به خصوص اگر پوستش را قبل از خوردن جدا کرده و بدون چربی طبخ کنید. یک وعده‌ی پخته شده‌ی بدون پوست، حاوی 110 کالری، 19 گرم پروتئین و 5 گرم چربی از جمله 1 گرم چربی اشباع شده است. 
  2. خواص گوشت بلدرچین برای زن باردار به همین‌جا ختم نمی‌شود، به گفته متخصصین، مصرف گوشت‌ در بارداری از جمله گوشت بلدرچین، پروتئین بالایی دارد که برای رشد مناسب مغز جنین بسیار حیاتی است. گوشت بلدرچین حاوی چربی اشباع ناچیزی است و همچنین دارای کلسترول "خوب" است. به نظر می‌رسد مصرف گوشت بلدرچین در بارداری می‌تواند میزان زیادی پروتئین و آهن را در اختیار بدن قرار دهد. شما می‌توانید دو بار در هفته از این گوشت استفاده کنید.
  3. مصرف یک وعده بلدرچین 35 درصد از ارزش روزانه‌ی نیاسین، 25 درصد مصرف روزانه‌ی ویتامینB6 ، 15 درصد مصرف روزانه‌ی ریبوفلاوین و تیامین و 10 درصد مصرف روزانه‌ی ویتامین C را فراهم می‌کند. نیاسین، ویتامین B6، ریبوفلاوین و تیامین همگی برای تبدیل غذای شما به انرژی ضروری هستند. ویتامین C آنتی اکسیدانی است که برای ساخت کلاژن لازم است، و در ساخت استخوان، رباط‌ها، رگ‌های خونی و تاندون‌ها از آن استفاده می‌شود.
  4. بلدرچین منبع خوبی از مواد معدنی نیز هست و می‌تواند تا 25 درصد مصرف روزانه‌ی فسفر، 20 درصد مصرف روزانه‌ی آهن، 15 درصد مصرف روزانه‌ی روی و 6 درصد مصرف روزانه‌ی منیزیم را تامین ‌کند. فسفر در عملکرد کلیه، رشد سلول و تقویت استخوان‌های شما کمک می‌کند. آهن برای تشکیل هموگلوبین و انتقال اکسیژن به بدن ضروری است و روی برای تشکیل DNA و پروتئین، بهبود زخم و عملکرد سیستم ایمنی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
  5. گوشت بلدرچین، طعم قوی‌تری نسبت به گوشت خانگی دارد و از آنجایی که حاوی چربی کمتری است، اگر آن را به طور صحیح نپوشانید، به راحتی خشک می‌شود.
  6. ویتامین های گروه B عامل مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل انواع بیماری ها می‌باشد، بنابراین اگر می خواهید بدن سر حال و‌پر انرژی داشته باشید حتما هفتگی یک الی دو بار گوشت بلدرچین مصرف نمایید.
  7. با توجه به وجود مقدار قابل توجهی کلسترول خوب در گوشت بلدرچین، مصرف مداوم و صد البته اصولی آن باعث از بین رفتن کلسترول بد موجود در خون می شود و بدین ترتیب شما را از انواع بیماری های قلبی و عروقی می رهاند.
  8. نتایج مطالعات نشان می دهند، وجود عناصر معدنی در گوشت این پرنده از پر خوری های دوران بارداری جلوگیری می کند و حتی مانع افسردگی دوران بارداری نیز می شود.

خواص گوشت بلدرچین برای اسپرم

گوشت بلدرچین سرشار از ویتامین C ست این ویتامین می‌تواند با آثار مخرب استرس اکسیداتیو مقابله کند و همچنین کیفیت مایع منی را بهبود ببخشد. همچنین بلدرچین منبع غنی از آهن نیز هست که اهمیت آن در تولید گلبول‌های قرمز شناخته شده است. این گلبول‌ها مسئول خون‌رسانی به بافت‌ها و اندام‌ها هستند که می‌تواند نقش بسیار پررنگی در باروری داشته باشد. 

مضرات مصرف گوشت بلدرچین در بارداری

اگرچه خواص گوشت بلدرچین برای زن باردار بسیار است اما مانند هر ماده‌ی غذایی دیگری مصرف آن می‌‌تواند مضراتی نیز داشته باشد. ویلیام سیرز، متخصص کودکان در "کتاب بارداری" توضیح می‌دهد که مرغ‌هایی مانند بلدرچین برای مصرف زنان باردار بی‌خطر هستند. با این حال گوشت بلدرچین پخته نشده می‌تواند باعث مسمومیت غذایی، عفونت سیستمیک و آسیب به جنین در حال رشد شود. مطمئن شوید که بلدرچین در شرایط بهداشتی کاملاً پخته و آماده شده باشد. بلدرچینی که در مزارع صنعتی پرورش یافته یا در طبیعت کشته شده‌اند، می‌تواند خطرات بهداشتی را به همراه داشته باشند. آنتی بیوتیک‌ها و هورمون‌هایی که در تغذیه‌ی طیور استفاده می‌شوند، تراتوژن هستند، عوامل خطرناکی که در صورت مصرف در دوره‌های خاصی از رشد جنین می‌توانند باعث آسیب به او شوند. با این حال بلدرچین وحشی ایمنی کمتری هم دارد، زیرا نمی‌توان فهمید که این پرنده در معرض آلاینده‌های مختلف و سایر مواد شیمیایی خطرناک قرار گرفته است یا خیر، بنابراین زنان باردار باید با احتیاط عمل کنند و از مصرف بلدرچین وحشی خودداری کنند زیرا برخی آلاینده‌ها می‌توانند به عنوان تراتوژن عمل کنند. همچنین از جمله مشکلاتی که در نتیجه مصرف بی رویه گوشت بلدرچین میتوان به آن اشاره کرد عبارتند از:

  • افت فشار خون بدن
  • فشار بیش از حد به کلیه
  • به هم خوردن متابولیسم بدن
  • مسمومیت غذایی در اثر دریافت بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی

طریقه‌ی مصرف گوشت بلدرچین 

بعد از دست زدن به غذاهای خطرناکی همچون گوشت، باید دستان خود را بشویید، چشم خود را نمالید و وسایل آشپزخانه خود را کاملا بشویید. غذاهای خام، پخته شده و آماده برای خوردن را به خوبی در یخچال از هم جدا کنید. تنها دستورالعمل اصلی در مصرف گوشت بلدرچین این است که گوشت را قبل از خوردن آن به طور کامل پخته، و به صورت نیم‌پز و دودی شده مصرف نکنید.

طریقه‌ی مصرف گوشت بلدرچین

  • هنگام خرید گوشت بلدرچین، به تاریخ انقضای آن توجه کنید. گوشت تازه ی بلدرچین باید بدون بو، کاملاً تمیز و عاری از هر نوع بقایای پر باشد.
  • در بسته ای پلاستیکی یا فویل پیچیده و در سردترین قسمت یخچال نگه دارید و در اولین فرصت ممکن بعد از خرید، آن را طبخ کنید.
  • اگرتا دو روز پس از خرید قصد پختن بلدرچین را ندارید، بهتر است آن را منجمد کنید.
  • اگرتا دو روز پس از خرید قصد پختن بلدرچین را ندارید، بهتر است آن را منجمد کنید.

تخم بلدرچین

تخم بلدرچین برای زنان باردار ایمن است تا زمانی که تازه و کاملا پخته‌شده باشند. از تخمی که بوی بد و زرده قهوه‌ای رنگ دارد یا از تاریخ انقضا آن گذشته باشد، اجتناب کنید. با توجه به تذکرات داده شده درمورد این تخم‌های کوچک مغذی، از مصرف آنها بصورت خام یا کباب‌ شده که از پختن کامل آن اطمینان ندارید و ممکن است به‌ شکل عسلی باشد جداً خودداری کنید. همچنین در مورد فواید و عوارض تخم بلدرچین برای کودک در این مقاله میتوانید بیشتر بخوانید.

نیمروی بلدرچین در بارداری مجاز است؟

آنچه که در بالا در مورد خواص گوشت بلدرچین برای زن باردار گفته شد تنها بخشی از فواید بی‌شمار این پرنده برای دوران بارداری ست. تخم بلدرچین نیز یک ماده‌ی بسیار مغذی ست و از این رو به مصرف به اندازه نیمروی بلدرچین نیز مانند مصرف تخم مرغ در بارداری توصیه می‌شود. تخم بلدرچین تا زمانی که تازه و کاملاً پخته شده باشد، برای زنان باردار بی‌خطر است. از مصرف تخم‌هایی که بوی بدی دارند، رنگ زرد قهوه‌ای در زرده داشته یا از تاریخ انقضای آنها گذشته است خودداری کنید. نیمروی بلدرچین نیم‌بند و خام امکان بروز مسمومیت غذایی را افزایش می‌دهد از این رو اگر قصد مصرف آن را دارید باید حتماً مطمئن شوید که به طور کامل پخته شده است. 

منبع:

https://www.livestrong.com/article/552587-can-you-eat-quail-when-you-are-pregnant/

https://eat-pregnant.com/can-i-eat-quail-when-pregnant/

https://www.quora.com/What-are-the-health-benefits-of-eating-quail-meat