درد مفاصل و زانو درد بعد از زایمان و علت آن

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درد مفاصل بعد از زایمان

بارداری سبب می‌شود تا شما اطلاعات زیادی را در ارتباط با بدن خود دریافت کنید. به شما اجازه می‌دهد تا مدت زمانی را با تغییرات ویژه بارداری زندگی کنید. در هر صورت برخی تغییرات وجود دارند که پس از زایمان برای شما اتفاق می‌افتند. بسیاری از مادران دچار درد لگن بعد از زایمان (به ویژه پس از جراحی) و زانودرد در دوران شیردهی می‌شوند. اما درد مفاصل بعد از زایمان در تمامی نقاط بدن مانند دست‌ها، آرنج‌ها و حتی مچ پاها نیز می‌تواند ایجاد شود. درد مفاصل بعد از زایمان یکی دیگر از مشکلات شایع بعد از تولد نوزاد است. در ادامه به بررسی دلایل و شیوه درمان درد مفاصل بعد از زایمان می‌پردازیم.

علت درد مفاصل بعد از زایمان

دلایل متعددی وجود دارند که سبب بروز درد مفاصل بعد از زایمان می‌شوند. این دلایل عبارتند از: 

  • اولین و شایع‌ترین علت درد مفاصل بعد از زایمان، افزایش وزن مادر طی بارداری می‌باشد. وزن جنین به طور مرتب طی بارداری رو به افزایش است. در نتیجه بدن شما نیز در تلاش است تا بهترین و مناسب‌ترین شرایط را جهت افزایش وزن جنین فراهم آورد. درد مفاصل بعد از زایمان نتیجه کلنجار رفتن بدن با مشکلات زایمان می‌باشد. 
  • مادران مبتلا به درد مزمن مفاصل یا آرتریت روماتوئید ( روماتیسم) نسبت به دیگر بیشتر دچار درد مفاصل بعد از زایمان می‌شوند. در واقع روماتیسم بعد از زایمان تشدید می‌شود. در واقع این بیماری یک نوع بیماری خودایمنی است. که طی بارداری به دلیل شرایط ویژه هورمونی سرکوب می‌شود. اما با قدرت بیشتر ممکن است بعد از زایمان بازگردد. 
  • اگر در گذشته دچار آسیب مفاصل، استخوان‌ها و تاندون‌ها شده باشید، دچار درد شدید مفاصل بعد از زایمان، به ویژه در نواحی آسیب‌دیده خواهید شد.
  • سیستم ایمنی بدن طی زایمان برای حفظ سلامت مادر و جنین سرکوب می‌گردد. بسیاری از بیماری‌های مفاصل از دسته بیماری‌های خودایمنی می‌باشند. مانند آرتریت روماتوئید. این بیماری در بارداری سرکوب می‌شود. اما پس از زایمان سیستم ایمنی مجددا به حالت سابق باز می‌گردد و سبب می‌شود درد مفاصل بعد از زایمان بروز نماید. 
  • هورمون‌های ویژه‌ای طی بارداری و زایمان ترشح می‌شوند که برای سلامت مادر و جنین ضروری هستند. هورمون‌ها سبب ریلکس شدن و شل شدن مفاصل می‌گردد. این امر سبب می‌شود مادر بتواند وزن جنین را طی بارداری بهتر تحمل کند و از طرفی زایمان راحت‌تری داشته باشد. پس از زایمان، مفاصل شما با گذشت زمان به وضعیت پیش از بارداری باز می‌گردد. اما این روند کمی زمان‌بر است. در نتیجه ما شاهد درد مفاصل بعد از زایمان خواهیم بود.
  • اگر مادر به طور مرتب طی بارداری ورزش نکند یا به دلیل آسیب و مشکلات از ورزش طی بارداری منع شود، طبیعتاً احتمال بروز درد مفاصل بعد از زایمان نیز افزایش می‌یابد. 
  • عوامل زیادی مانند سن، سیگار کشیدن، ژنتیک فرد، عفونت‌ها و کمبود ویتامین‌ها و املاح می‌توانند سبب افزایش احتمال بروز درد مفاصل بعد از زایمان گردند.
  • مادرانی که شیردهی دارند باید مکمل‌های غذایی را مانند کلسیم و آهن طی دوران شیردهی به طور مرتب استفاده نمایند. زیرا شیردهی بخش عظیمی از ویتامین‌ها و املاح بدن را به نوزاد منتقل می‌نماید و عملا چیزی برای جذب شدن در بدن مادر باقی نمی‌ماند. در نتیجه در صورت عدم استفاده از مکمل‌های ما به طور شایع شاهد استخوان درد در دوران شیردهی و ضعف پا در دوران شیردهی خواهیم بود. 

علت درد مفاصل بعد از زایمان

روند بهبودی درد مفاصل بعد از زایمان

درست مانند روند بهبودی هر بیماری یا مشکلی، روند بهبودی درد مفاصل بعد از زایمان نیز به سطح سلامتی فرد بستگی دارد. به طور معمول درد مفاصل بعد از زایمان چند هفته به طول می‌انجامد. اما در موارد شدیدتر و با سابقه قبلی بیماری یا آسیب‌دیدگی مفاصل، ممکن است درد مفاصل بعد از زایمان برای ماه‌ها در بدن فرد باقی بماند. 

اگر مادر هر یک از موارد زیر را دارا باشد، احتمال افزایش سرعت روند بهبودی درد مفاصل بعد از زایمان برای ایشان بیشتر خواهد شد.

  • یک بارداری سالم و بدون مشکل
  • یک زایمان راحت
  • رژیم غذایی مناسب طی بارداری و پس از آن
  • مصرف مکمل‌های غذایی لازم طی بارداری و پس از زایمان
  • انجام ورزش‌های مناسب بارداری و پس از زایمان

ضمنا اگر مراقبت‌های لازم پس از زایمان انجام شود و شرایط سلامتی و مشکلات پیش از زایمان به خوبی در نظر گرفته شود، روند بهبودی درد مفاصل بعد از زایمان سریع‌تر نیز خواهد شد. لازم است برای مراقبت از نوزاد نیز موارد احتیاط رعایت شود تا درد مفاصل بعد از زایمان کاهش یابد. طی شیردهی لطفا دقت کنید که در پوزیشن درست قرار بگیرید. سعی کنید نوزاد را به مدت طولانی در آغوش خود نگاه ندارید.

* حتما بخوانید: علت سردی پاها از زانو به پایین چیست+درمان آن 

روند بهبودی درد مفاصل بعد از زایمان

درمان خانگی درد مفاصل و زانو بعد از زایمان

باید بدانید که روش درمانی مخصوص درد مفاصل بعد از زایمان وجود ندارد. در نتیجه با رعایت برخی نکات کلی و توصیه‌های درمان خانگی می‌توان به کاهش درد مفاصل بعد از زایمان کمک کرد. این نکات و توصیه‌ها عبارتند از:

  1. به طور مرتب ورزش کنید. منظور ورزش سنگین و حرفه‌ای نیست. تنها لازم است که فعالیت بدنی داشته باشید. اولین قدم برای کنترل درد مفاصل بعد از زایمان، ورزش سبک است. البته ورزشی که به مفاصل شما فشار وارد نکند مانند شنا کردن و پیاده‌روی. باید در نظر داشته باشید که پیش از انجام هر ورزشی، لطفا از میزان مهارت کافی خود اطمینان حاصل فرمایید. زیرا اگر حرکات ورزشی را به اشتباه انجام دهید، قطعا آسیب خواهید دید. ضمن اینکه پیش از شروع ورزش لطفا با پزشک خود مشورت نمایید.
  2. می‌توانید از یک تکنیک قدیمی یا کاربردی استفاده نمایید. تکنیک سرد و گرم کردن. استفاده از کیسه آب گرم یا وان آب گرم بسیار کاربردی است. از طرفی با استفاده از پک‌های یخ می‌توانید تا حدود زیادی درد مفاصل بعد از زایمان را آرامش ببخشید. لطفا کیسه آب گرم یا پک‌های یخ را به طور مستقیم بر روی پوست برهنه خود نگذارید. آن‌ها را در یک حوله نرم و کوچک بپیچید و پس از تعدیل دمای کیسه بر روی پوست خود قرار دهید. 
  3. ماساژ دادن یک روش عالی و مطمئن برای کاهش درد مفاصل بعد از زایمان می‌باشد. می‌توانید خودتان مفاصل را ماساژ دهید یا از یک فرد باتجربه و حرفه‌ای در زمینه ماساژ کمک بگیرید. می‌توانید حین ماساژ از روغن‌ها یا پماد‌های مخصوص کاهش درد مفاصل نیز استفاده نمایید. فقط دقت داشته باشید که اگر شیردهی دارید، پماد‌ها یا روغن‌هایی که استفاده می‌نمایید برای شرایط شیردهی مضر نباشند.
  4. طب سوزنی نیز یک روش قدیمی و کاربردی برای درمان درد مفاصل بعد از زایمان می‌باشد. اما حتما باید توسط متخصص طب سوزنی انجام شود.

درد مفاصل بعد از زایمان مانند دیگر مشکلات بارداری، از عوارض طبیعی حاملگی و زایمان می‌باشد. بدن شما طی نه ماه دچار تغییرات فراوان می‌شود. از طرفی فشارهای فیزیکی و روانی بارداری نیز سبب تغییرات زیادی در بدن می‌شود. سپس با زایمان کردن نیز به جای فراهم شدن زمانی برای استراحت بدن، دردها و مشکلات پس از بارداری آغاز می‌شوند و آرامش شما را سلب می‌کنند. در هر صورت می‌توان برای هر یک از این عوارض مانند درد مفاصل بعد از زایمان، به پزشک مراجعه کرد. با مراجعه به پزشک و انجام درمان‌های کمکی درد مفاصل بعد از زایمان می‌توان تا حدودی این مشکل و دیگر مشکلات را حل نمود.