تاثیر داروهای تاخیری بر روی اسپرم در زمان اقدام به بارداری

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
داروی تاخیری

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در روابط جنسی وجود دارد، مشکل زود انزالی یا Premature ejaculation است که تا حد زیادی عمل زناشویی را برای هر دو طرف ناخوشایند می‌کند. تقریبا حدود 39 درصد از آقایان در هر مقطعی از زندگی با این مشکل روبه‌رو می‌شوند. امروزه یکی از رایج‌ترین راهکار های درمان این مشکل استفاده از داروهای تاخیری است. اما باید توجه داشته باشید که این داروها در زمان اقدام به بارداری تاثیراتی روی اسپرم خواهند گذاشت.

قرص‌ها و اسپری‌های تاخیری

قرص‌های تاخیری یا delay pills ها در زمان ارضا شدن فرد تاخیر ایجاد کرده و باعث جلوگیری از زود انزالی می‌شوند و کمک بزرگی به طولانی‌تر شدن رابطه جنسی و بهبود رابطه می‌کنند. این قرص‌ها را می‌توان در داروخانه‌ها و سایت‌های فروش محصولات جنسی تهیه کرد. اسپری تاخیری یا delay spray با بی حس کردن آلت تناسلی مردان، کمک می‌کند تا رابطه‌ای طولانی‌تر داشته باشید. معمولا این اسپری‌ها از لیدوکائین و بنزوکائین تشکیل شده‌اند که باعث بی حسی موضعی در آلت تناسلی مردان می‌شود.

عوارض قرص‌های تاخیری

جلوگیری از نعوظ: یکی از عوارض جانبی محصولات تاخیری، بی حسی است که باعث جلوگیری از نعوظ می‌شود. در این صورت باید اجازه دهید تا اثر دارو از بین برود و دوباره رابطه برقرار کنید.

کاهش لذت جنسی: با استفاده از داروهای تاخیری شما مدت زمان بیشتری در حال رابطه جنسی هستید اما این به این معنی نیست که حس بهتر و بیشتری داشته باشید. برخی از داروهای تاخیری مانند اسپری و کرم می‌توانند باعث کاهش لذت شوند.

انتقال مواد بی حس کننده به همسرتان: کرم‌ها و اسپری‌هایی که برای درمان زود انزالی استفاده می‌کنید و روی آلت تناسلی خود قرار می‌دهید در حین رابطه به همسرتان نیز منتقل می‌شود. بنابراین باید طبق دستورالعمل پیش بروید تا این مشکل بوجود نیاید.

آیا قرص تاخیری مانع بارداری می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بارداری، اسپرم مرد است. در صورتی که اسپرم مرد کیقیت پایینی داشته باشد، نمی‌تواند از دیواره تخمک عبور کرده و باعث بارداری نمی‌شود. استفاده از داروهای تاخیری بر کیفیت و تعداد اسپرم نرمال تاثیر گذاشته و همین عمل می‌تواند بر باروری تاثیر بگذارد. کیفیت پایین در اسپرم روی جنسیت جنین نیز تاثیر میگذارد. به طور کلی گفته می شود برای پسردار شدن باید اسپرمهای قدرتمندتری داشته باشید. در نتیجه این قرصها میتواند شانس پسرزایی را نیز کاهش دهد. (در مورد انواع قرص افزایش اسپرم y در این مقاله بیشتر بخوانید).

استفاده از اسپری تاخیری در بارداری

اسپری‌های تاخیری حاوی مواد شیمیایی بسیاری زیادی است که از طریق رحم جذب بدن مادر شده، وارد جریان خون می‌شود و در نهایت به جنین می‌رسد و باعث بروز مشکلات جسمی برای جنین می‌شود و گاهی دیده شده است که همین موضوع باعث سقط جنین نیز شده است. باید بدانید که مصرف بیش از حد از اسپری تاخیری تاثیر منفی در بارداری همسرتان خواهد داشت زیرا مواد شیمیایی موجود در این نوع از اسپری‌ها در استفاده بلند مدت از آن باعث ضعیف شدن اسپرم مرد شده بطوریکه اسپرم توانایی حرکت به سمت تخمک را نخواهد داشت. بنابراین لقاح صورت نگرفته و در دراز مدت باعث ناباروری مرد می‌شود.

تاثیر قرص های تاخیری و انواع آن

بسیاری از داروها و قرص‌هایی که برای درمان زود انزالی مصرف می‌گردد، توسط پزشکان تجویز می‌شود. رایج‌ترین آنها از گروه مهار کننده‌های باز جذب سروتنین مانند سرترالین و یا مهارکننده‌های فسفودی‌استر نوع ۵ مانند سیلدنافیل (ویاگرا) و تادالافیل (سیالیس) هستند. مهارکننده‌های باز جذب سروتنین با ترشح مقدار زیادی سروتنین در مغز باعث کاهش میزان استرس می‌شوند. در نتیجه باعث افزایش زمان به ارگاسم رسیدن فرد می‌شود. مهار کننده‌های فسفودی‌استر نوع ۵ مانند سیلدنافیل باعث افزایش فشار خون در آلت تناسلی مردان می‌شود و همچنین ماندن در رابطه برای مدت زمان طولانی‌تر را آسان می‌کند.

تاثیر قرص سیلدنافیل بر اسپرم 

قرص سیلدنافیل اغلب با اسامی ویاگرا، ارکتو، اس دی اف و ویزارسین در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند. این قرص با تاثیر بر اسپرم‌ها در جهت درمان اختلال نعوظ موثر است. همچنین باید بدانید مصرف کوتاه مدت از این قرص باعث افزایش حرکات پیشرونده اسپرم در مردها می‌شود.

تاثیر قرص وگادول بر جنین

باید بدانید که مصرف این قرص توسط آقایان هیچ اثر بدی بر روی جنین نخواهد داشت. اما برای اطمینان بیشتر می‌توان با غربالگری و سونوگرافی از سلامت جنین مطمئن شد.

تاثیر قرص ویزارسین بر بارداری

قرص ویزارسین با افزایش جریان خون به مشکل نعوظ کمک می‌کند و با تحریک جنسی در مردان، به عملکرد جنسی آنها بهبود می‌بخشد. اما باید دقت داشته باشید که این قرص حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود و حتما برای اقدام به بارداری با پزشک مشورت شود.