پد سینه‌ی یک‌بار مصرف یا پد قابل شستشو

مرداد ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
پد سینه‌ی یک‌بار مصرف یا پد قابل شستشو

پد سینه‌ی یک‌بار مصرف یا پد قابل شستشو یکی از لوازم شیردهی ست که بیشتر مادران در این دوران  به آن نیاز پیدا می‌کنند. اما این پدها چیستند و چه کاربردی دارند؟

هنگام شیر دادن، به خصوص در آغاز، ممکن است از سینه‌ی شما شیر نشت کند. این اتفاق ممکن است هر زمانی رخ دهد، بین فواصل شیردهی یا پمپ، وقتی به کودک خواب خود نگاه می‌کنید و یا حتی وقتی صدای گریه نوزاد دیگری را می‌شنوید! وجود دایره‌های خیس روی لباس‌ شما اصلاً ظاهر مناسبی ندارد، اما مهم‌تر از آن، ماندن رطوبت روی پوست شما می‌تواند باعث تحریک یا حتی عفونت شود. پدهای سینه برای گرفتن نشت شیر در داخل لباس شما قرار می‌گیرند و باید چند بار در روز عوض شوند.

 

انواع پد سینه در شیردهی

پدهای سینه به دو روش عرضه می‌شوند پد سینه‌ی یک‌بار مصرف یا پد قابل شستشو و هر دو مزایای خود را دارند. از پدهای سینه‌ی قابل شستشو می‌توان چندین بار استفاده کرد و این گزینه از نظر سازگاری با محیط زیست بسیار مناسب‌تر است. پدهای سینه‌ی یکبار مصرف نیز مزایای خود را دارند.

انتخاب بین این دو یک انتخاب شخصی ست، بنابراین بهتر است ببینید کدام یک برای شما بهتر است. در ابتدا، ممکن است خریدن یک جعبه پد سینه‌ی یکبار مصرف منطقی باشد و فقط یک یا دو جفت پد سینه‌ی قابل شستشو داشته باشید. سپس وقتی که مطمئن شدید به آنها نیاز روزانه دارید، بهتر است به انواع قابل شستشو تغییر رویه دهید زیرا پدهای یکبار مصرف، حجم زباله‌ها را افزایش می‌دهند که این به نفع محیط زیست نیست.

نکات مهم در هنگام خرید پد سینه

مهم نیست کدام را انتخاب کنید پد سینه‌ی یک‌بار مصرف یا پد قابل شستشو، چند فاکتور وجود دارد که باید هنگام خرید پدهای سینه در خاطر داشته باشید.

  1. اندازه‌ی سینه: با وجود اینکه پد سینه فقط کافی ست نوک سینه را بپوشاند، زنان دارای پستان بزرگتر ممکن است پوشش بیشتری از پد را ترجیح دهند.
  2. رنگ: سایه‌ها و الگوهای زیبا ممکن است به صورت آنلاین جالب به نظر برسند، اما واقعیت این است که پدهای سیاه یا رنگ بدن در لباس‌زیر زیباتر به نظر می‌رسند، به خصوص اگر هنگام شیردهی از لباس‌زیرهای نازک‌تر استفاده می‌کنید.
  3. لباسشویی: اگر پد قابل شستشو است، آیا می‌توانید آن را با ماشین بشویید؟ بسیاری از آنها را می‌توان در خشک‌کن ریخت، اما اگر اینطور نیستند، حداقل به دنبال جنس سبکی باشید که به سرعت خشک شود.
  4. چسب: بعضی از پدهای یکبار مصرف دارای نوارهای چسبنده‌ای هستند که به آنها کمک می‌کند تا داخل لباس‌زیر بمانند. این گزینه‌ی بسیار خوبی ست زیرا بعضی از اوقات شما خیلی خسته هستید و حوصله‌ی جاسازی آن را ندارید. اما این ممکن است برای همه خصوصاً خانم‌هایی که پوست بسیار حساس دارند، خوب نباشد.

نکات مهم در هنگام خرید پد سینه یکبار مصرف

مشکلات استفاده از پد سینه‌ی یک‌بار مصرف یا پد قابل شستشو

پدهای سینه‌ی قابل شستشو، از مواد ضخیم‌تری ساخته شده‌اند که باعث می‌شوند لباس زیرتان برجسته‌تر به نظر برسند. همچنین موقع نشت، شیر بین پد و سینه خشک می‌شود که باعث چسبیدن بیشتر پد به سینه شده و کندن آن را سخت‌تر و دردناک می‌کند. اگر به طور مرتب پدها را تعویض کنید، این مشکل کمتر پیش می‌آید. پدهای یکبار مصرف، مانند پوشک‌‌ها حاوی مواد جاذب هستند که مستقیماً با سینه‌ی شما در ارتباط خواهند بود و گردش هوای خوبی ندارند. اما پدهای قابل شستشو از مواد طبیعی‌تری ساخته شده‌اند که امکان گردش هوای بیشتر را میسر می‌کند. استفاده از پد می‌تواند باعث به دام افتادن رطوبت شود که خطر عفونت را افزایش می‌دهد.  

پد سینه‌ی دست‌ساز

پدهای سینه را می‌توان به راحتی تهیه کرد. می‌توانید پوشک‌های یکبار مصرف یا دستمال‌های بهداشتی را برش بزنید تا درون سینه بندتان قرار بگیرد، یا از یک دستمال یا پارچه‌ی پنبه‌ای دیگری استفاده کنید، آن را تا کنید کنید و روی سینه‌های خود قرار دهید یا اگر می‌دانید چطور می‌توانید بدوزید، می‌توانید چند لایه از آن را بهم کوک بزنید. پد جاذب را به شکل دایره‌ای یا هر شکل دیگری که برای شما راحت باشد می‌توان تهیه کرد. هنگام ساخت پدهای سینه، از استفاده از مواد مصنوعی خودداری کنید. بهتر است از پارچه 100٪ نخی استفاده کنید که در صورت خیس شدن در مقابل نشت، روی پوست نرم می‌شود.

عوامل موثر در تعویض پد سینه

  1. جذب: پدهای سینه‌‌ی پارچه‌ای که از بامبو یا کنف ساخته می‌شوند بسیار جذب هستند. برخی از پدهای پارچه‌ای حتی با شستشوی مکرر جاذب‌تر می‌شوند. بنابراین هرچه بیشتر آنها را بشویید، میزان جذبشان افزایش می‌یابد. پدهای یکبار مصرف نیز از انواع مختلفی از جمله بامبو، پنبه و پلی‌استر ساخته شده است. تعداد دفعاتی که شما نیاز به تغییر پد دارید، بستگی به میزان جذب پد شما -بدون نشت- دارد. وقتی احساس می‌کنید بیش از حد پر هستند، سریعاً آنها را تعویض کنید.
  2. سطح نشت: میزان نشت سینه‌ی شما عامل دیگری در تعویض پد است. چند هفته‌ی اول پس از زایمان، نشت شیر معمولاً بسیار زیاد است بنابراین شما دچار نشت سنگینی می‌شوید. در این مرحله ، ممکن است به محض شروع احساسِ خیس شدن، نیاز به تغییر پدها داشته باشید. بیشتر پدهای سینه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که رطوبت را از سینه‌های شما دور کنند تا بتوانید تا حد امکان خشک بمانید. بنابراین، اگر احساس خیس شدن کردید، این علامت آن است که پدها پر هستند و اگر فوراً برداشته نشوند ، ممکن است شروع به نشت در لباس کنند. با تثبیت روند تولید شیر، ممکن است دیگر چندان دچار نشت شیر نشوید. از این رو، ممکن است لازم باشد تنها یک یا دو بار در روز آنها را تعویض کنید.

دلایل تعویض پد سینه‌ی یک‌بار مصرف

  1. از عفونت جلوگیری کنید: هنگامی که پدهای سینه مرطوب می‌شود، محیط مناسبی برای رشد قارچ ایجاد می‌کنند. قارچ در شرایط مرطوب رشد می‌کند و ممکن است باعث عفونت شود. بنابراین، باید بلافاصله پدها را عوض کنید. اگر از پدهای قابل شستشو استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آنها به خوبی شسته و خشک شده باشند تا همه‌ی مخمرها از بین بروند.
  2. از سوزش پستان جلوگیری کنید: هر وقت پد خیس شد، آنها را عوض کنید زیرا می‌توانند نوک پستان را تحریک کرده و باعث ایجاد درد شود. اگر پد را به موقع عوض نکنید و نوک سینه‌تان حساس شود شیردهی نیز برایتان سخت می‌شود.

چند بار در روز باید پد سینه را عوض کرد؟

نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سوال داد و بسته به میزان نشت سینه و قابلیت جذب پد این جواب متغیر است. یکی از مشکلات شیردهی به نوزاد پس از زایمان، نشت شیر است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که می‌تواند برای مادران بسیار آزاردهنده باشد. به طور کلی هرگاه پدها خیس شدند، فوراً آنها را عوض کنید. انجام این کار خطر ابتلا به نوک سینه‌های تحریک شده و دردناک که ممکن است منجر به عفونت نوک پستان شود را به حداقل می‌رساند. اگر نشت شیر در شما زیاد باشد، ممکن است لازم باشد هرچه سریعتر پدها را عوض کنید  یعنی حداکثر 6 بار در روز. در اینجاست که متوجه می‌شوید پدهای قابل شستشو، چقدر مقرون به صرفه‌تر هستند.

چند بار در روز باید پد سینه را عوض کرد؟

آیا باید تمام وقت پد سینه استفاده کنیم؟

این موضوع بستگی به میزان نشت شما دارد. اگر نشت بسیار سنگین باشد، شما باید تمام وقت پد بپوشید. با این حال، برخی از مادران شیرده تصمیم می‌گیرند که در منزل، دستمال‌های تا شده را در داخل لباس خود قرار داده و در شرایط عمومی از پدهای سینه استفاده کنید. 

آیا پوشیدن پد سینه در شب ضرر دارد؟

اشکالی ندارد که پد سینه را در رختخواب بپوشید، مخصوصاً وقتی که نشت شیر در شما زیاد باشد. نشت شیر در شب زیاد می‌شود زیرا کودک شما در مقایسه با روز کمتر شیر می‌خورد. بنابراین پوشیدن پدهای سینه مانع از خیس شدن لباس شما می‌شود. اینکه برای مصرف شب پد سینه‌ی یک‌بار مصرف یا پد قابل شستشو را انتخاب کنید تفاوتی ندارد اما باید جذب بالایی داشته باشد تا در طول شب مجبور به تعویض نشوید.