هفته پانزدهم بارداری | اندازه شکم برای جنین ۱۵ هفته و علائم و توصیه‌ها

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
هفته پانزدهم بارداری

در هفته پانزدهم بارداری کم‌کم علائم اولیه بارداری رو به کاهش می‌رود و شما عوارض جسمی و روحی بارداری را کمتر تجربه خواهید کرد. اکنون که این علائم فروکش کرده‌اند، شما وقت و انرژی بیشتری دارید تا از آن برای رسیدگی به مسائل مهم‌تر استفاده کنید. البته شما در این هفته با علائم هفته پانزدهم بارداری مواجه خواهید شد که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم. از حالا به بعد تغییراتی در نحوه راه رفتن شما ایجاد می‌گردد که بعدها به یکی از نشانه‌های بارز ماه سوم بارداری تبدیل خواهد بود. با این مقاله همراه ما باشید تا بدانید در هفته پانزدهم بارداری چه اتفاقی می افتد.

در هفته پانزدهم بارداری جنین چگونه است؟

از تمام وزنی که در طول هفته‌های گذشته اضافه کرده‌اید (که حدود ۲ تا ۴ کیلوگرم می‌باشد) تنها ۷۰ تا ۷۵ گرمش به کودکتان می‌رسد. طول بدن کودکتان در هفته پانزدهم بارداری حدود ۱۰ تا ۱۲.5 سانتی‌متر و وزنش حدود ۷۰ تا ۸۵ گرم می‌باشد.

کودک‌تان در هفته پانزدهم بارداری وارد مرحله جدیدی از زندگی‌اش می‌شود. کودک در هفته پانزدهم بارداری در رحم مادر ، دوره‌هایی از فعالیت بالا و استراحت و مجدداً فعالیت را تجربه خواهد کرد که شما در این زمان متوجه این فعالیت‌ها نمی‌شوید. ولی پس از چند هفته شما هم تحت تأثیر حرکات کودکتان در رحم قرار خواهید گرفت.

  • بزرگ‌ترین نقطه عطف هفته پانزدهم بارداری تشکیل سه استخوان در گوش داخلی جنین می‌باشد. حواستان به زبانتان و آنچه می‌گویید باشد! زیرا از هفته آینده هرچه شما می‌گویید خواهد شنید.
  • به غیر از استخوان‌های داخلی گوشی یک سری تغییرات استخوانی دیگر نیز در او ایجاد می‌گردد. ستون فقرات و عضلات پشت کودک به اندازه‌ای قوی می‌شود که اجازه می‌دهد سر و گردن کودکتان کاملاً صاف قرار بگیرد. فراموش نکنید که در این دوره مکمل‌های کلسیم خود را برای حمایت از رشد استخوانی کودک حتماً مصرف کنید.
  • مژه‌های زیبا بر روی پلک‌های کودک رشد می‌کنند و ابروان او شکل می‌گیرند.
  • کودکتان در هفته پانزدهم بارداری شبیه یک مدل با سایز صفر می‌باشد! زیرا هنوز لایه‌های چربی در زیر پوست او شکل نگرفته‌اند. حتی می‌توانید رگ‌های او را از طریق پوست شفافش مشاهده کنید.
  • پاهای کودک در این هفته بلندتر از بازوهای او می‌شود. رشد بدن کودک در هفته پانزدهم بارداری از رشد سر پیشی می‌گیرد.

در هفته پانزدهم بارداری چه اتفاقی می افتد؟

در هفته پانزدهم بارداری تغییرات قابل ملاحظه‌ای در بدن شما رخ نخواهد داد. در این هفته همه چیز به سرعت پیش می‌رود به طوری که به سختی متوجه تغییرات خواهید شد. ممکن است چند کیلو وزن اضافه کنید و لذا شکم شما در هفته پانزدهم بارداری کمی بزرگتر خواهد شد. برخی از علائم هفته پانزدهم بارداری ممکن است شما را شگفت‌زده کنند. برخی از علائم و نشانه‌های مداوم این هفته عبارتند از:

  • ممکن است دردهای شکمی شما ادامه داشته باشد؛ زیرا رباط‌هایی که رحم را نگهداری می‌کنند دچار کشش بیشتری می‌شوند.
  • توانایی شما برای مبارزه با عفونت‌ها در دوران بارداری کاهش می‌یابد؛ بنابراین ممکن است در هفته پانزدهم بارداری علائمی چون سرفه و سرماخوردگی را بیشتر بروز دهید.
  • رینیت حاملگی باعث گرفتگی بینی می‌شود که شبیه سرماخوردگی به نظر می‌رسد. علت این بیماری افزایش جریان خون به غشای مخاطی شما می‌باشد.
  • افزایش حجم خون و افزایش رگ‌های خونی در بینی باعث خون دماغ شدن در برخی از مادران باردار می‌شود.
  •  تمرینات آرام‌سازی مانند مراقبه و تنفس عمیق به شما در طول بارداری، هنگام زایمان و پس از آن کمک خواهند کرد. همچنین می تواند تاثیراتی در پیشگیری از افسردگی دوران بارداری داشته باشد.

علائم هفته پانزدهم بارداری

از دهان شما به بدن کودکتان

وعده‌های غذایی بار دیگری برای شما دلپذیر شده‌اند. سعی کنید غذاهای متنوعی را وارد رژیم غذایی خود کنید. دانستن این که کودکتان از طریق مایع آمنیوتیک غذایی که شما می‌خورید را خواهد چشید شاید عمل کرد شما را در غذا خوردن تحت تأثیر قرار دهد.

با خوردن غذاهایی با طعم‌های مختلف به شکل‌گیری هرچه بهتر جوانه‌های چشایی در کودکتان کمک خواهید کرد. هرچقدر تنوع غذاهایی که شما مصرف می‌کنید بیشتر باشد کودکتان در آینده قابلیت پذیرش طعم‌های متنوع‌تری را خواهد داشت.

البته باید یکسری نکات احتیاطی را هم مد نظر داشته باشید. مراقب آنچه که در طول هفته پانزدهم بارداری می‌خورید باشید مصرف تنباکو، کافئین، یکسری داروها و الکل می‌تواند اثراتی منفی روی رشد کودک شما داشته باشد. مصرف چای و قهوه در دوران بارداری نیز دارای محدودیت هایی است که باید رعایت شود.

توصیه می‌کنیم مقاله "پرهیز غذایی دوران بارداری | ممنوعیت غذایی در بارداری کدامند؟" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

درد در مچ دست‌ها

پزشکان دقیقاً نمی‌دانند که چه چیزی باعث درد مچ دستان زنان باردار می‌شود. ظاهراً هورمون‌ها مسبب آن هستند؛ اما ممکن است علت درد مچ دست‌ها در هفته پانزدهم بارداری این باشد که در این زمان تجمع مایعات در بدن شما افزایش می‌یابد. این تجمع ممکن است باعث فشردگی اعصاب در ناحیه مچ دست شود.

البته همه زنان این درد را تجربه نمی‌کنند اما از کسانی که دچار این عارضه می‌شوند تعداد کمی نیاز به درمان جراحی خواهند داشت. مراقب باشید تا فعالیتی انجام ندهید که باعث افزایش فشار وارده در ناحیه مچ دستانتان شود.

تغییر وضعیت خواب

وضعیت خواب شما در دوران بارداری تا حدودی تغییر خواهد کرد که می توانید از راهکارهای داشتن خواب بهتر در دوران بارداری پیروی کنید. آیا دوست دارید درباره شکل صحیح خوابیدن در هفته پانزدهم بارداری بدانید؟ برای کسانی که عادت دارند روی شکمشان بخوابند خبرهای بدی دارم زیرا باید این عادت خود را به کلی کنار بگذارند. از طرفی اگر شما عادت دارید به پشت بخوابید باید بدانید در این حالت رحم در حال رشد شما باعث فشردگی رگ‌ها خواهد شد و در نتیجه جریان خون در رگ‌ها مسدود می‌شود. نتیجه این امر تهوع ، از حال رفتن و در موارد خطرناک‌تر کاهش جریان خون به رحمتان خواهد بود. نرسیدن خون به رحم نیز رشد کودک شما را به مخاطره می‌اندازد.

حتی اگر شما خواب سنگینی دارید باید بدانید روند آن تغییر خواهد کرد. به دلیل تلاش و تقلایی که برای پیدا کردن موقعیت مناسب خوابتان می‌کنید خواب از سرتان خواهد پرید. ممکن است مجبور شوید برای ایجاد یک حالت مناسب چند بالش را روی هم قرار دهید.

خوابیدن به پهلو باعث می‌شود که خون کافی به پانکراس برسد و پس از آن بدون هیچ مانعی به قلب بازگردد. بهترین راه حل در هفته پانزدهم بارداری خوابیدن به پهلوی چپ می‌باشد. چون به نظر می‌رسد این موقعیت برای کودکتان نیز مناسب باشد. خوابیدن به پهلوی چپ می‌تواند جریان خون و مواد غذایی به جفت را بهبود بخشد. نتیجه این امر تغذیه بهتر کودکتان خواهد بود. این حالت خوابیدن همچنین به کلیه‌ها کمک می‌کند تا مواد زائد را بهتر دفع کنند. در نتیجه از ادم و تورم بدن مادر در آینده جلوگیری می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله "انواع اختلالات خواب در بارداری" را در وب سایت گهواره بخوانید.

آزمایشات هفته پانزدهم بارداری

آزمایشات و غربالگری‌ها در سه ماهه دوم بارداری

اگر بارداری پرخطری ندارید پزشک معمولا در این هفته سونوگرافی تجویز نمی کند. اما ممکن است برای اولین بار در طول سه ماهه دوم بارداری تان پزشک جهت بررسی اختلالات جنینی درخواست آزمایشاتی را بدهد. یکی از آزمایشات مهم غربالگری در سه ماهه دوم بارداری ، آزمایش غربالگری چند ماهگی یا MMS می‌باشد. در این آزمایش وجود برخی از اختلالات ژنتیکی مانند اسپینا بیفیدا ( Spina bifida ) مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته انجام این آزمایش اختیاری می‌باشد و در صورت رضایت خود شما انجام می‌شود. پس از مشخص شدن جواب این آزمایشات در صورت وجود ناهنجاری ، شما باید تصمیمات مهمی بگیرید که برایتان سخت خواهد بود. از این رو انتخاب به عهده خود شما گذاشته شده است.

پزشک تان در هفته ۱۵ تا ۲۹ بارداری این آزمایش را برایتان انجام خواهد داد. این تست مشخص خواهد کرد که اختلالات کروموزومی یا مشکلاتی در لوله عصبی کودک تان وجود دارد یا نه. در این آزمایش یکسری ناهنجاری‌های رایج مانند سندروم دان مورد بررسی قرار می‌گیرد و تمام بیماریهای ژنتیکی را شامل نمی‌شود. در صورتی که در این آزمایش برخی اختلالات جدید نشان داده شود پزشکی سونوگرافی جامعی بر روی جنین انجام می‌دهد و در صورت نیاز آمینوسنتز را درخواست می‌کند.

اگر آزمایش MMS قبل از هفته پانزدهم بارداری انجام شده باشد ممکن است ناهنجاری‌هایی را نشان دهد که واقعاً وجود ندارند و شما را مضطرب کند. در این موارد پزشکتان از شما می‌خواهد که قبل از انجام آمنیوسنتز کمی بیشتر صبر کنید. شاید لازم باشد صحت نتایج آزمایشات را مجدداً بررسی کنید یا اینکه تاریخ بارداری خود را دوباره چک کنید. پزشکتان احتمالاً یک سونوگرافی برای اندازه‌گیری دقیق سن حاملگی انجام خواهد داد.

در هفته پانزدهم بارداری پزشکتان درخواست آزمایش بررسی سلول‌های خونی شما را نیز خواهد داد تا ببیند نیاز به مصرف مکمل آهن دارید یا خیر. همچنین RH خون شما نیز تعیین می‌شود و پزشک بررسی می‌کند که نیازی به دریافت داروی روگام دارید یا خیر.

توصیه می‌کنیم مقاله "آزمایش‌های دوران بارداری | آزمایش‌های ضروری و روتین بارداری" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.

در هفته پانزدهم بارداری چه باید کرد؟

در هفته پانزدهم بارداری کار خاصی نیاز نیست برای مراقبت از خود انجام دهید. همین که عادت‌های سالم بارداری را که طی دو هفته گذشته انجام می‌دادید و باید و نبایدهای دوران بارداری را رعایت کنید، کافی است. شما همچنین می‌توانید نکات زیر را رعایت کنید:

  • آب‌رسانی به بدنتان را با نوشیدن مقدار زیادی مایعات افزایش دهید. اگر از آب لوله‌کشی استفاده کنید در آن فلوراید وجود دارد که می‌تواند در شکل‌گیری مینای محافظ دندان‌های کودکتان کمک کننده باشد.
  • از یک رژیم غذایی غنی از پروتئین و کلسیم پیروی کنید؛ زیرا این مواد غذایی برای رشد کودکتان در طول هفته چهاردهم بارداری ضروری است.
  • آهن یکی از مواد غذایی مورد نیاز برای تشکیل بافت پیوندی در کودکتان می‌باشد. اکثر مکمل‌هایی که در این دوره مصرف می‌کنید دارای آهن هستند؛ اما می‌توانید با مصرف غذاهای غنی از آهن مانند خرما، اسفناج و عدس میزان آن را افزایش دهید.
  • آب قره قاط غنی از ویتامین  cمی‌باشد که سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند. همچنین در جذب بیشتر آهن به بدن شما کمک می‌کند.
  • مراقب سلامتی‌تان باشید و دست‌های خود را بشویید. سیستم ایمنی بدن شما در دوران بارداری ضعیف می‌شود. بنابراین ممکن است به سرعت دچار عفونت جدید شوید؛ بنابراین اقدامات لازم برای پیشگیری از عفونت را انجام دهید.
  • برای حفظ سلامت دندان در دوران بارداری به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا نکات لازم را به شما بیاموزد.
  • قبل و بعد از رابطه جنسی ناحیه تناسلی خود را به خوبی بشوید. نحوه صحیح رابطه جنسی در دوران بارداری را نیز بیاموزید.
  • می‌توانید برای تغییر روحیه خود به حمام آب گرم بروید. یک مادر شاد می‌تواند یک کودک شاد را نیز پرورش دهد به خودتان برسید یک مدل موی جدید برای خودتان درست کنید پدیکور انجام دهید و هر کار دیگری که حالتان را عوض می‌کند؛ اما مراقب باشید از موادی استفاده نکنید که به کودکتان آسیب می‌زند.
  • عطر درمانی هم می‌تواند روحیه شما را تغییر دهد. به سراغ شمع‌های معطر و روغن‌های درمانی بروید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.
  • از دیدن فیلم‌های ترسناک و خشن تا زمانی که کودکتان به دنیا بیاید، خودداری کنید.

توصیه می‌کنیم مقاله "معاینات پزشکی بارداری و نحوه انجام آن" را نیز در وب سایت گهواره بخوانید.