ویار بارداری چیست و از کی شروع میشود؟علت و درمان ویار حاملگی

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ویار بارداری

ویار، کلمه‌ای که ناخودآگاه بارداری را به یاد همگان می‌آورد. ویار بارداری حالتی متفاوت ازتمایل شدید تا تنفر و بیزاری نسبت به مصرف یک ماده غذایی یا یک مزه خاص تعریف شده است. اینکه ویار در بارداری چیست از چه زمانی شروع می‌شود باید بگوییم ویار بارداری عارضه شایع این دوران محسوب می‌شود ولی لزوما همه مادران آن را تجربه نمی‌کنند. ویار ممکن است به صورت خفیف یا شدید در هر بارداری وجود داشته باشد. مادران باردار می‌توانند با کسب اطلاعات کافی در زمینه عوارض جسمی دیگر حاملگی مانند ورم پا در بارداری ، دردهای شکمی و یا  تنگی نفس راه‌های برخورد با این مشکلات را یاد بگیرند و بتوانند بارداری خود را به خوبی مدیریت کنند. 

علت ویار بارداری چیست

چرا ویار بارداری اتفاق می افتد؟ باتوجه به شیوع بالای ویار در بارداری هنوز علت قطعی برای این عارضه مشخص نشده است. پژوهشگران معتقدند ویار بارداری با تغییرات هورمونی دوران حاملگی، کمبودهای تغدیه‌ای و تغییرات جسمی مادر ارتباط دارد.

علت ویارهای خاص در دوران بارداری

مادر باردار ممکن است در بارداری تمایل به مصرف غذاهای خاصی داشته باشد که خارج از عادات غذایی دوران قبل از بارداری او باشد. در بارداری با توجه به تغییرات مختلف که در بدن مادر ایجاد می‌شود نیاز روزانه مادر به مواد مغذی بیشتر می‌شود. همین تغییرات می‌تواند منجر به ویارهای خاص در بارداری شود. گاهی مادران نسبت به مواد نامتعارف مثل خاک ویا یخ ویار پیدا می‌کنند که اصطلاحا پیکا نامیده می‌شود که ممکن است خطراتی را برای جنین و مادر بدنبال داشته باشد و در صورت بروز این نوع ویار نیاز است با پزشک مشورت کنید. 

ویار بارداری از چه زمانی شروع می‌شود

زمان شروع ویار بارداری در افراد مختلف، متفاوت است این عارضه اوایل سه ماهه اول بارداری معمولا بین هفته هفتم و هشتم آغاز می‌شود. اکثر اوقات به صورت تهوع بارداری از خوراکی‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.  

ویار بارداری تا هفته چندم ادامه دارد

ویار بارداری به طور معمول هفته 16 بارداری ودرنهایت هفته 20 بارداری پایان می‌یابد. در مواردی ممکن است ویار در تمام دوران بارداری وجود داشته باشد.  

زمان شروع ویار بارداری

تشخیص جنسیت با ویار درست است؟

یکی از دغدغه‌های شیرین دوران بارداری فهمیدن هرچه سریع‌تر جنسیت جنین است. شاید اطرافیان شما از روی ویارهای خاص شما به شوری، شیرینی یا ترشی درمورد دختریا پسر بودن فرزندتان نظر بدهند. جنین براساس  جنسیتی که دارد ممکن است حالات مختلفی از ویار را در مادر بروز دهد. درخصوص تعیین جنسیت جنین از روی ویار مادر هنوز پژوهش‌های کاملی وجود ندارد.  

ویار بارداری پسر چگونه است

معمولا مادران دارای جنین پسر ویار و حالت تهوع صبحگاهی ندارند و یا خیلی کم‌تر دچار این حالت می‌شوند. همچنین دیده شده این مادران تمایل بیشتری نسبت به مزه‌های شور و ترش و خوردن مواد پروتئینی دارند اما هنوز تحقیقات علمی کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. 

تفاوت ویار بارداری دختر با پسر

مادرانی که جنین دختر دارند نسبت به مادران دارای جنین پسر ویار شدیدتری را تجربه کرده و بیش تر دچار حالت تهوع صبحگاهی می‌شوند. پژوهشگران علت این تفاوت را بالاتربودن سطح هورمون‌های‌ بارداری دختر ذکرکرده‌اند. که یکی از علائم بارداری دختر نیز محسوب میشود.

 انواع ویار در مادران باردار 

ویار بارداری در افراد مختلف  ممکن است به شکل های متفاوتی دیده شود.

  • تهوع صبحگاهی: حالت تهوع از علائم بسیار شایع حاملگی بوده که اوایل بارداری شروع می‌شود. این عارضه معمولا صبح ها بلافاصله بعد از بیدار شدن اتفاق می‌افتد و گاهی تا پایان روز ادامه دارد. حالت تهوع صبگاهی می‌تواند همراه با استفراغ  باشد. این عارضه شایع بارداری تا آن جا که منجربه  کم آبی و کاهش وزن مادر نشود نگران کننده نیست.  
  • ویار وهوس خوردن : یکی ازخاطرات ماندگار دوران بارداری ویار ترشی، شوری، شیرینی و درواقع  تمایل به خوردن هر نوع غذا و مزه خاص، بیشتراز هر زمان دیگری از زندگی یک زن است. 
  • ویار و بیزاری از خوردن: نوعی از ویار که درآن مادر نسبت به بعضی طعم و مزه‌ها و حتی بوها بیزار است و دچار حالت تهوع می‌شود. نمونه‌هایی از این نوع ویار بیزاری از انواع گوشت، سبزیجات و لبنیات است. 

هوس خوردن مواد غیرخوراکی در ویار

گاهی مادران باردار به خوردن بعضی مواد که خوراکی نیستند مثل خاک ، یخ ، گچ و ...  تمایل  پیدا می‌کنند. این حالت پیکا یا هرزه خواری در بارداری نامیده می‌شود. در صورت داشتن علائم پیکا حتما از نظر کم خونی بررسی شوید. بیشترین شیوع آن در زنانی دیده می‌شود که تاریخچه هرزه خواری در کودکی داشته‌اند. پیکا ممکن است مشکلاتی از جمله اختلالات گوارشی، کم خونی وحتی مسمومیت را ایجاد کند. درصورت بروز آن مادر باردار و اطرافیانش حتما باید زیر نظر پزشک یا مشاور تغدیه قرار گیرند. زیرا پس از بررسی و کشف علت هرزه خواری، روش برخورد با این عارضه را بدانند. 

تنفر از غذا و بو در حاملگی

مادران گاهی از احساس تنفر از غذاها و بوهای مختلف در حاملگی شکایت دارند. بیزاری از مرغ و یا به انواع گوشت، سبزیجات، لبنیات و یا بیزاری از یک عطر خاص مثال‌هایی از این عارضه می‌باشند. این بیزاری و تنفر نسبت به مواد غذایی مفید مثل سبزیجات وعدم مصرف آن‌ها باعث می‌شود که آهن، انواع ویتامین و مواد معدنی که برای سلامت جنین و مادر ضروری است به میزان کافی به بدن مادر نرسد. 

ویار در بارداری

نکاتی برای درمان ویار در بارداری

برای درمان و کنترل ویار بارداری رعایت نکات زیر توسط متخصصان توصیه شده است 

  • کم کردن حجم وعده‌های غذایی و افزایش تعداد آن
  • پرهیز از مصرف زیاد موادغذایی چرب، سرخ شده و پر ادویه
  • از مصرف آب و سایر نوشیدنی‌ها همراه غذا خودداری کنید. بهترین زمان مصرف مایعات در فاصله بین مواد غذایی است. 
  • برای پیشگیری از تهوع صبحگاهی، قبل از بلند شدن از رختخواب از بیسکوئیت یا نان خشک استفاده کنید.
  • به مدت طولانی گرسنه نمانید
  • با آرامش غذا بخورید
  • مصرف لیمو ترش تازه همراه غذا
  • اجتناب از مصرف غذای خیلی گرم
  • زنجبیل خاصیت ضد تهوع دارد می‌توانید پس از مشورت با پزشک از این ماده برای رفع حالت تهوع استفاده کنید.
  • درمواردی که بیزاری از انواع گوشت ها دارید آجیل و حبوبات را جایگزین کنید تا دچار کمبود پروتئین نشوید.
  • اگر بیزاری از سبزیجات دارید سعی کنید آن ها را به صورت ریزشده در سوپ یا انواع سالاد با لیمو ترش مصرف کنید.
  • اگر تمایل شدید به خوردن شیرینی و یا انواع مزه‌ها دارید سعی کنید با پرت کردن حواس خود و سرگرم شدن به کارهای دیگر مثل مطالعه، پیاده روی جلوی این عادت مضر را بگیرید.
  • حمایت عاطفی و روانی اطرافیان مخصوصا همسر
  • و در نهایت تجویز داروی ضدتهوع ازجمله قرص متوکلوپرامید ، ویتامین B6 و سرم برای جایگزینی مایعات از دست رفته توسط پزشک

پیشگیری از ویار در بارداری

ویار بارداری جز آن دسته از عوارض شایع بارداری هست که زنان بدنبال راهکاری هستند تادر دوران بارداری به آن دچار نشوند. باید گفت زمان شروع ویار بارداری و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است. هنوز راه علمی که بتوان بوسیله آن پیشگیری از ویار در بارداری را انجام داد، وجود ندارد. اما داشتن عادت غذایی صحیح قبل از اقدام به بارداری، مصرف کافی ویتامین‌ها و املاح معدنی و رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای در دوران بارداری کمک می‌کند تا بتوان بهتر این عارضه بارداری را مدیریت کرد.