درد کشاله ران در بارداری؛ چرا و به چه علت؟

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
درد کشاله ران در بارداری

درد کشاله ران در بارداری یکی از علائم بارداری است که تقریبا تمام خانم‌های باردار آن را تجربه می‌کنند. این درد با پیشرفت بارداری و تغییر سایز رحم و بزرگ شدن جنین و ترشح هورمون ریلکسین ظاهر و شروع می‌شود. اگرچه این عارضه تقریبا همه‌گیر و فراگیر است، اما در برخی موارد ممکن است مادر حتی تا سه ماهه سوم بارداری نیز این درد را تجربه و احساس نکند. 

بنابراین می‌توان اینطور گفت که البته که درد کشاله ران یک امر طبیعی در بارداری است، با این وجود همه مادران این درد را تجربه نمی‌کنند و همیشه هم بی‌خطر نیست.

آیا درد کشاله ران در بارداری طبیعی است؟

در حالت کلی می‌توان اینطور گفت که اساسا فرایند بارداری و خودِ بارداری علت اصلی این مدل دردها در یک خانم باردار است. در نتیجه باید بدانید که تقریبا این مدل دردها غیر طبیعی، غیر معمول و خطرناک نیستند و جزئی از دوران بارداری هستند که در هر صورت باید تحمل شوند. البته همواره توصیه می‌شود که با توجه به ماه بارداری نسبت به دردهایی که شدید هستند، دقت و توجه بیشتری شود و حتما پزشک معالج در جریان قرار بگیرد. 

درد کشاله ران در بارداری چه زمانی آغاز می‌شود؟

زمان آغاز درد کشاله ران در بارداری برای همه خانم‌های باردار مشابه و یکسان نیست؛ ولی معمولا درد کشاله ران در اوایل بارداری، خصوصا درد کشاله ران در ماه اول بارداری، ظاهر نمی‌شود.

 به طور کلی مواردی نظیر درد کشاله ران در بارداری در اوایل بارداری، درد کشاله ران سمت راست در بارداری، درد کشاله ران سمت چپ در بارداری، درد واژن و کشاله ران در بارداری و حتی درد کشاله ران و ناحیه تناسلی در بارداری موضوعاتی هستند که تقریبا خانم‌های باردار در دوران بارداری با آن روبه رو می‌شوند و معمولا به دنبال چرایی و علت آن هستند.

در سه ماهه اول بارداری، بافت‌هایی که باعث درد کشاله ران می‌شوند، وجود ندارند. همچنین سایز جنین به قدری کوچک است که فشاری ایجاد نمی‌کند. بنابراین در سه ماهه اول درد کشاله ران ایجاد نمی‌شود.

می‌توان اینطور گفت که درد کشاله ران در ماه ششم بارداری از درد کشاله ران در ماه هفتم بارداری کمتر است و درد کشاله ران در ماه نهم بارداری از درد کشاله ران در ماه هشتم بارداری بیشتر است. در واقع هر چه به اواخر بارداری نزدیک‌تر می‌شوید، این درد بیشتر احساس می‌شود. با این وجود حتما باید به درد کشاله ران در اواخر بارداری، خصوصا درد کشاله ران در ماه آخر بارداری توجه بیشتری شود. 

معمولا در ابتدای سه ماهه دوم بارداری این دردها شروع می‌شوند؛ درد کشاله ران در سه ماهه دوم بارداری به دلیل درد رباط گرد رحم است. این درد در شکم به شدت احساس می‌شود و با تغییر وضعیت یا حرکت سریع افزایش می یابد. همچنین در سه ماهه دوم بارداری، بدن هورمون ریلکسین ترشح می‌کند که باعث تسکین درد اطراف مفاصل لگن می‌شود. این هورمون بدن را برای زایمان آماده می‌کند؛ گاها درد کشاله ران در اواخر دوران بارداری بر طرف می‌شود، اما معمولا درد کشاله ران در هفته 36 بارداری وجود دارد. 

درد کشاله ران در بارداری چگونه است؟

این درد، یک درد شدید و شبیه فرو رفتن یک شی تیز در یک یا دو طرف پایین شکم و نزدیک کشاله ران است. حرکات ناگهانی دردی شدید و منقطع یا اسپاسم عضلانی ایجاد می‌کنند. درد کشاله ران می‌تواند دردی خفیف شبیه به دردهای عضلانی باشد که گاهی در اثر کار زیاد به وجود می‌آیند.

علت درد کشاله ران در بارداری چیست؟

لگن دو استخوان دارد که شکل منحنی و گهواره مانند دارند. استخوان‌های لگن در قسمت شرمگاهی به یکدیگر می‌رسند و یک مفصل ایجاد می‌کنند. این مفصل در دوران بارداری ممکن است متورم و دردناک شده و باعث ایجاد اختلال عملکرد استخوان شرمگاهی یا همان SPD شود. این اختلال در دوران بارداری رخ می‌دهد، زیرا بدن به دلیل افزایش هورمون‌های ریلاکسین به منظور نگه داشتن جنین در لگن و آمادگی برای تولد شل می‌شوند. 

*در این مقاله بخوانید چه غذاهایی باعث ورم در بارداری می شود

درد کشاله ران در بارداری نشانه چیست؟

  • بزرگ شدن رحم
  • بزرگ شدن جنین
  • ترشح هورمون ریلکسین 
  • اگر این درد زیاد و غیر طبیعی باشد، حتما باید بررسی‌های دقیق انجام شود و در هر صورت پزشک باید در جریان قرار بگیرد.

درد کشاله ران در بارداری خطرناک است؟

احساس درد کشاله ران در بارداری یا درد لگن و ران در بارداری ممکن است ناشی از کشش ساده عضلات باشد، اما از سوی دیگر می‌تواند نشانه مشکل جدی‌تر باشد. درد کشاله ران در بارداری را اختلال عملکرد استخوان شرمگاهی یا SPD می‌نامند که باعث درد شدید کشاله ران در بارداری می‌شود. معمولا در ابتدای سه ماهه دوم و وقتی که لیگامان‌هایی که اطراف استخوان شرمگاهی را نگه می‌دارند، شل می‌شوند، این دردها شروع می‌شوند. این اتفاق منجر به درد و التهاب می‌شود.

تکنینک‌هایی برای تسکین درد کشاله ران در بارداری

استفاده از بالش مخصوص بارداری

درد کشاله ران در هنگام خواب به خاطر حمایت نشدن ناحیه لگن است. با استفاده از بالش مخصوص بارداری این درد تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. این بالش متناسب با بدن از شکم، پاها و پشت محافظت می کند و در نتیجه درد کم می‌شود.

به پهلو خوابیدن

به پهلو خوابیدن در مراحل آخر بارداری و خم کردن زانوها و پاها در هنگام خواب در کاهش درد کشاله ران در بارداری موثر است. چنانچه به پهلو خوابیدن باعث افزایش درد کشاله ران می‌شود، قرار دادن یک ملحفه یا بالشت در پشت می‌تواند با کاهش فشار وارده بر کشاله ران، درد را نیز کم کند.

استفاده از گرما درمانی

حمام آب گرم یا کیسه آب داغ و حتی ماساژ با روغن گرم برای کاهش درد کشاله ران موثر است. حتما برای استفاده از این تکنیک با پزشک خود مشورت کنید. 

استراحت کردن

ایستادن روی پا منجر به افزایش درد کشاله ران می‌شود. پس نشستن و دراز کشیدن را فراموش نکنید. در هنگام نشستن و دراز کشیدن پاها را بالاتر از بدن قرار دهید. حتما از تکنیک بالش استفاده کنید.

ماساژ پیش از زایمان

ماساژ درست و حرفه‌ای در تمام طول بارداری، نه تنها در آرام شدن عضلات و کاهش استرس موثر است، بلکه در کاهش درد کشاله ران نیز تاثیر دارد. 

یوگا و پیلاتس

یوگا و پیلاتس نیز به دلیل آرامشی که در عضلات ایجاد می کنند باعث کاهش درد کشاله ران و درد پشت در طول بارداری می‌شوند. شرکت در کلاس‌های یوگا و پیلاتس و انجام حرکات کششی باعث می‌شود که  در دوران بارداری عوارض کمتری را تجربه کنید.

تمرینات آبی

به دلیل اینکه حرکت در آب به مفاصل فشار وارد نمی‌کند، لذا پیاده‌روی در استخر می‌تواند در کاهش درد کشاله ران و کشیدگی کشاله ران تاثیر زیادی داشته باشد. البته حتما برای استفاده از این تکنیک با پزشک مشورت کنید. 

ایلیاک بریس

استفاده از ایلیاک بریس یا کمربند بارداری در هنگام انجام فعالیت‌های فیزیکی یا در هنگام ایستادن، با محافظت از پشت می‌تواند از درد لگن در بارداری کم کند.

ارتباط درد کشاله ران در بارداری و جنسیت جنین

هیچ یافته علمی مبنی بر ارتباط درد کشاله ران در بارداری با جنسیت جنین وجود ندارد. جنین چه دختر باشد و چه پسر، در هر صورت درد لگن در اثر ترشح هورمون ریلکسین ایجاد می‌شود و هر قدر عضلات بدن مادر ضعیف‌تر باشد، بیشتر احساس می‌شود و به مراقبت بیشتری نیاز دارد. 

منظور از مراقبت انجام ورزش‌های بارداری، اصلاح طرز ایستادن و نشستن، توجه به رژیم غذایی سالم و موارد اینچنینی است.

آیا درد کشاله ران در بارداری دوقلو بیشتر است؟

معمولا به دلیل فشار بیشتری که جنین‌های دو یا چند قلو به رحم و سایر اعضای داخلی بدن مادر وارد می‌کنند، مادرانی که دو قلو و چند قلو باردار هستند، درد کشاله ران بیشتری را تجربه می‌کنند. با این وجود این موضوع عمومیت ندارد و ممکن است درد کشاله ران در یک مادر با بارداری دوقلو مشابه یک مادر باردار با یک جنین در رحم باشد. 

کلام آخر

درد کشاله ران در بارداری تنها زمانی خطرناک است که بیش از حد و غیر قابل تحمل باشد؛ البته سن بارداری در درجه خطر این عارضه تاثیر بسیار زیادی دارد. در هر صورت توصیه می‌کنیم که شدت و حدت این درد را با پزشک خود در میان بگذارید تا او بر اساس شرایط اختصاصی شما بیشتر، بهتر و دقیق‌تر بتواند راهنمایی کند.