نحوه استفاده از قرص ال دی برای رشد مو و جلوگیری از ریزش آن

آبان ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نحوه ی استفاده از قرص ال دی برای رشد مو

هم زنان هم مردان دچار ریزش مو می‌شوند. دلایل مختلفی برای ریزش مو وجود دارد و اولین راه حل برای رفع این مشکل، پیدا کردن عامل مخرب و رفع آن است. با این حال همیشه این کار کافی نیست و شما باید موهای خود را تقویت کرده یا رشد موهای جدید را تحریک کنید. روش‌های مختلف و مواد مراقبتی زیادی برای این کار در بازار وجود دارد و حتی می‌توانید از انواع ماسک مو خانگی برای ریزش مو استفاده کنید. با این حال یکی از روش‌های تقویتی و افزایش رشد مو استفاده از قرص‌های ضدبارداری مانند قرص ال دی برای این کار است.از این قرص‌ها به طور ویژه برای درمان آلوپسی آندروژنیک استفاده می‌شوند. در ادامه بیشتر در مورد این بیماری و نحوه ی استفاده از قرص ال دی برای رشد مو استفاده می‌کنیم. همچنین میتوانید به مقاله مشابه بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو مراجعه کنید.

قرص ال دی چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم در مورد طریقه استفاده از قرص ال دی برای رشد مو توضیح دهیم باید ابتدا بگوییم قرص ال دی چیست. قرص ال دی یک قرص ضد بارداری هورمونی برای جلوگیری از بارداری، تنظیم پریود در زنان، درمان قاعدگی‌های شدید و دردناک است. این قرص حاوی ترکیبات استروژنی و پروژسترونی ست. با مصرف این قرص هورمونی، تخمک‌گذاری دچار اختلال می‌شود و در نتیجه بارداری رخ نمی‌دهد. از آنجایی که این قرص یک قرص هورمونی ست نباید به صورت خودسرانه مصرف شود زیرا می‌تواند چرخه‌ی قاعدگی را بهم بزند و اختلالاتی در آن ایجاد کند. اما تاثیر این قرص برای رشد مو به چه صورت است.

تاثیر استفاده از قرص ال دی برای رشد مو 

یک قرص هورمونی چطور می‌تواند به ریزش مو کمک کند؟ همانطور که در بالا توضیح دادیم، ریزش مو علل مختلفی دارد. یکی از آنها ریزش موی هورمونی ست. آندوژن‌ها گروهی از هورمون‌های مردانه هستند که مسئول بروز صفات نرینه هستند. این هورمون‌ها به میزان کم در زنان هم وجود دارند. هورمون تستوسترون یکی از مهم‌ترین هورمون‌های آندوژنی است که توسط آنزیم‌ها به دی هیدروتستوسترون تغییر می‌کند که مسئول ریزش موی هورمونی ست. وقتی میزان این هورمون از حد طبیعی رد می‌کند، فرد دچار آلوپسی آندروژنتیک نوعی بیماری ریزش مو می‌شود.

* نحوه مصرف قرص سیبل برای کیست تخمدان 

تاثیر استفاده از قرص ال دی برای رشد مو

مشخص شده است که قرص‌های ضد بارداری مانند ال دی می‌توانند سطح هورمون‌های آندوژنی را کاهش دهند. و از این طریق ریزش مو در سر سر و ابروها و حتی ریش را کاهش می‌دهد. این قرص معمولاً همراه با اسپیرونولاکتون استفاده می‌شود که آن هم به کاهش سطح هورمون‌های آندوژنی کمک می‌کند. اما چگونه از قرص ال دی برای رشد مو استفاده کنیم؟

*همچنین در مورد خواص روغن بادام تلخ برای ابرو در این مقاله بیشتر بخوانید.

آیا قرص ال دی برای رشد مو مفید است؟

در مورد طرز استفاده از قرص ضد بارداری برای ریزش مو اختلاف نظراتی وجود دارد. بعضی اثر قرص ال دی برای مو را واقعی نمی‌دانند. در حالی که بعضی دیگر اثر تخفیف دهندگی آن برای هورمون‌‌های آندوژنی را واقعی می‌دانند. به طور کلی این قرص‌ها می‌توانند یک تاثیر دو جانبه داشته باشند. 

در بعضی افراد رشد ریش، موی سر، سیبیل، مژه و ابروها بعد از مصرف این قرص بهبود پیدا می‌کند. در حالی که در بعضی دیگر بی‌نتیجه است. در حالی که آنها می‌توانند سطح هورمون‌های آندوژنی را کاهش دهند اما بر چرخه‌ی رشد مو نیز تاثیر معکوس دارند. قرص‌های ضد بارداری باعث می‌شوند که موها خیلی زود و برای مدت طولانی از مرحله رشد به مرحله استراحت حرکت کنند. این شکل از ریزش مو تلوژن افلوویوم نامیده می‌شود. در طی این فرآیند مقدار زیادی مو ممکن است ریزش کند. اگر طاسی در خانواده شما وجود دارد، قرص‌های ضد بارداری می‌توانند روند ریزش مو را تسریع کنند.

اما یک موضوع صحبت دارد پاسخ به این سوال که ایا قرص ال دی در رشد مو تاثیر دارد یا خیر به علت ریزش مو بستگی دارد. این قرص تنها رد صورتی می‌تواند جنبه‌ی درمانی در ریزش مو داشته باشد که ریزش مو از نوع ریزش موی هورمونی باشد. برای اطلاع از روش استفاده از قرص ال دی برای رشد مو که مناسب شرایط شما باشد باید حتماً زیر نظر پزشک قرار بگیرد.

آیا قرص ال دی برای رشد مو مفید است

طرز استفاده از قرص ال دی برای رشد مو 

ریختن قرص ال دی در شامپو یا مخلوط کردن و مالیدن آن به پوست سر کاری از پیش نمی‌برد. حتی رشد ریش با قرص ال دی هم به این طریق انجام نمی‌شود. زیرا جذب هورمونی از طریق پوست ممکن نیست. برای اثربخشی قرص باید به صورت خوراکی مصرف شود. اما استفاده از آن نباید بدون مشورت پزشک باشد زیرا می‌تواند با تغییرات هورمونی که در بدن ایجاد می‌کند شما را دچار مشکلات جدی کند. 

باید در مورد عوارض استفاده از قرص ال دی برای رشد مو مطلع باشید. برخی از عوارض جانبی احتمالی وجود دارد که قرص های ضد بارداری ممکن است در برخی از زنان ایجاد کنند، از جمله:

  • افزایش خطر لخته شدن خون، سکته مغزی و حمله قلبی
  • افزایش اندک در خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان سینه (در مورد علائم سرطان سینه در زنان بیشتر بخوانید)
  • حالت تهوع
  • آکنه
  • سردرد
  • افزایش رشد موهای زائد
  • افزایش وزن
  • افزایش احتمال بیماری‌های صفروای
  • سینه‌های دردناک

مصرف قرص‌های ضد بارداری ممکن است برای هر کسی ایمن نباشد. زنانی که بالای 35 سال سن دارند و سیگار می‌کشند، بیشتر در معرض لخته شدن خون و عوارض جانبی ‌جدی‌تر قرص‌های ضد بارداری هستند، بنابراین ممکن است کاندیدای خوبی برای این درمان ریزش مو به این روش نباشند.

انتخاب قرص ضد بارداری مناسب برای ریزش مو

اگر در حال تجربه ریزش مو هستید (یا اگر سابقه ژنتیکی نازک شدن مو در خانواده خود دارید)، معمولاً بهترین کار برای موهای شما این است که یک قرص ضد بارداری انتخاب کنید که حاوی سطوح بالاتر استروژن نسبت به پروژسترون باشد. این به این دلیل است که استروژن موها را برای مدت ‌طولانی‌تری در فاز رشد خود نگه می‌دارد، در حالی که پروژستین می‌تواند اثرات آندروژنی روی سیستم شما داشته باشد.

استفاده از قرص ال دی برای ریزش مو در مردان

نحوه استفاده از قرص ال دی برای رشد مو سر در مردان

در مورد روش مصرف قرص ال دی برای رشد مو در مردان هیچ دستورالعمل علمی وجود ندارد. این قرص حاوی درصد زیادی از هورمون‌های زنانه است و از این رو می‌تواند مشکلات زیادی برای مردان ایجاد کند. مصرف قرص ال دی برای مردان می‌تواند باعث افزایش صفات و ویژگی‌های زنانه مانند بزرگ شدن سینه، حساس شدن و زودرنجی، تجمع چربی و ... شود. بنابراین به هیچ عنوان نباید از آن به عنوان روش درمانی برای ریزش مو استفاده کرد.