رابطه عاطفی قبل از ازدواج چه مزایا و آسیب هایی دارد؟

آبان ۱۴۰۱ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
رابطه عاطفی قبل از ازدواج

امروزه برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که آیا داشتن رابطه عاطفی قبل از ازدواج صحیح است یا خیر؟ داشتن رابطه عاطفی پیش از ازدواج در صورتی که بدون اطلاع خانواده و خارج از چهارچوب باشد، ممکن است نتیجه و پیامدهای مخربی برای هر دو طرف داشته باشد و یک سبک زندگی ناسالم محسوب میشود. در این مطلب از گهواره بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

رابطه قبل ازدواج چگونه است؟

تقریبا یک دهه گذشته بود که ازدواج‌ها بصورت سنتی صورت می‌گرفت و دختر و پسر بدون شناخت از یکدیگر باهم تشکیل خانواده می‌دادند. اما امروزه شاهد داشتن روابط عاطفی و عاشقانه افراد قبل از ازدواج هستیم که به اعتقاد برخی خوب و به اعتقاد برخی دیگر بد است. اما باید بدانید اگر از مسائل مختلف رابطه قبل از ازدواج آگاهی نداشته باشید، می‌تواند به شما آسیب وارد کند. 

روانشناسی رابطه قبل ازدواج

باید بدانید که ارتباط بین جنس مخالف، از ارتباطات میان فردی بوده و در صورت ادامه پیدا کردن این روابط متقابل در طول زمان و حاکم شدن برخی از هنجارهای خاص بر رفتار و گفتار طرفین، عنوان رابطه تعریف می‌شود. از نظر روانشناسی روابط سالم قبل از ازدواج به 4 سطح تقسیم می‌شود:

  • سطح اول) معرفی: در مرحله اول شما هیچ شناختی از یکدیگر ندارید. ممکن است هردو به سوی هم جذب شوید و یا تنها یک نفر جذب دیگری شود. در اینجور مواقع طرفین سعی می‌کنند تا باهم ارتباط بر قرار کنند و پس از مدتی رابطه مجازی خود را به حقیقی تبدیل می‌کنند. در این شرایط ممکن است برخی از افراد در ذهن خودشان تمام راه را به سرعت به سمت ازدواج طی کنند. اما دقت داشته باشید که رابطه نباید به سرعت پیش برود، بلکه باید تمام مراحل به خوبی و با شناخت کامل طی شود.
  • سطح دوم) رشد: در این مرحله از رابطه شما دیگر باهم صمیمی شده‌اید و می‌توان گفت که یک زوج هستید. از قرار گذاشتن و دیدن یکدیگر ذوق می‌کنید و سعی می‌کنید بهترین ورژن از خودتان باشید. معمولا پسرها سعی می‌کنند تا مانند یک جنتلمن رفتار کنند و دختران تمام تلاش خود را می‌کنند تا دل پسر را ببرند. بنابراین این مرحله از رابطه بسیار حساس است و طرفین دچار هیجان‌های کاذب می‌شوند و تشخیص شخصیت واقعی افراد بسیار سخت است. بنابراین در این مرحله نباید تصمیم عجولانه‌ای گرفته شود.

در این مرحله از آشنایی به دلیل هیجانات کاذب ممکن است رابطه جنسی اتفاق بیفتد. اما مشکلات رابطه جنسی چیست؟ از دیدگاه روانشناسی رابطه جنسی قبل از ازدواج می‌تواند پیامدهای هیجانات زود گذر باشد که برای دختران بخصوص در جامعه ایران بسیار مهم است. در این مرحله ممکن است بسیاری از دختران مورد سواستفاده جنسی و آسیب روحی و روانی شوند.

  • سطح سوم) بلوغ: در این مرحله از رابطه شما یکدیگر را بطور کامل می‌شناسید و رابطه خود را گسترش داده و یکدیگر را به دوستان خود معرفی کرده‌اید. در این مرحله از رابطه نقاب‌ها کنار رفته و افراد خود واقعی خود را نشان می‌دهند. رابطه از تب و تاب اولیه افتاده و رابطه عاطفی قبل از ازدواج شما کمرنگ شده است. ممکن است بعضی اوقات بسیار از یکدیگر سرد شوید و احساس کنید که برای ازدواج مناسب یکدیگر نیستید. همچنن ممکن است آنقدر به یکدیگر احساس نزدیکی کنید که رابطه عاطفی شما به خاستگاری و ازدواج ختم شود.
  • سطح چهارم) روند نزولی: باید بدانید که مهم‌ترین آسیب‌های قبل از ازدواج در این مرحله اتفاق می‌افتد. در هر رابطه سختی و مکلات زیادی وجود دارد اما در این سطح مشکلات بیشتر شده و میزان سازگاری افراد باهم کم می‌شود. اگر نتوانید مشکلات این سطح از رابطه را کنترل و مدیریت کنید، ممکن است یک رابطه خوب به دلایل بسیار پیش پا افتاده از برهم بخورد.

داشتن رابطه قبل از ازدواج

نشانه های رابطه قبل از ازدواج

در جامعه امروزی روابط متنوعی میان دختران و پسران بخصوص در شهرهای بزرگ شکل می‌گیرد . نگرانی ناشی از آسیب‌ها و پیامدهای این روابط در خانواده‌ها گسترش پیدا کرده است. از نشانه‌های افزایش روابط میان دختر و پسر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

غریزه جنسی: این غریزه از اصلی‌ترین دلایل برای بر قراری ارتباط میان دختران و پسران است. گرایش به رابطه به دلایل هورمونی، بیولوژیکی و روانشناختی بستگی دارد.

عادت کردن: برخی از دختران و پسران ممکن است با داشتن یک رابطه عاطفی به این کار عادت کرده و دوباره روابط متعدد دیگری را تشکیل دهند.

ترغیب رسانه‌ها: رسانه‌های مجازی با تبلیغات، پورنوگرافی و عادی جلوه دادن این روابط، نقش بسیار مهمی در شکل گیری این مدل روابط دارند. 

تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی

ارتباط با جنس مخالف می‌تواند بصورت کوتاه مدت و دراز مدت باشد و سطوح مختلفی را در بر بگیرد. اما باید بدانید اگر این روابط کنترل شده پیش نرود تاثیر مخربی بر طرفین و زندگی زناشویی آنها بعد از این رابطه وجود دارد. از جمله این پیامدها عبارتند از:

  • وابستگی بدون شناخت درست و کامل
  • ترس از دست دادن طرف مقابل
  • استرس و اضطراب از فهمیدن خانواده از رابطه پنهانی
  • نادیده گرفتن ضعف‌های طرف مقابل
  • شکست عشقی و آسیب روحی
  • از بین رفتن عزت نفس و اعتماد بنفس
  • ترس از رابطه
  • آسیب‌ها و ضررهای اقتصادی
  • ایجاد بدبینی در زندگی مشترک
  • تنوع طلبی
  • داشتن رابطه جنسی کنترل نشده
  • کاهش ازدواج
  • فراوانی ازدواج‌های ناپایدار

تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی

آموزش و مدیریت آسیب‌های رابطه قبل از ازدواج

برای جلوگیری از آسیب‌ها و مدیریت رابطه قبل از ازدواج و داشتن یک سبک زندگی سالم لازم است که یک رابطه سالم داشته باشید. تعریف رابطه سالم برای هر فرد باتوجه به معیارهایی که دارد، متفاوت است. اما بطور کلی یک رابطه عاطفی سالم رابطه‌ای است که هر دو فرد در آن بصورت مستقل و آگاهانه نسبت به هم کشش عاطفی و احساسی داشته باشند. به زبان ساده هر دو فرد با هویت مستقل خود انتخاب کنند که در کنار یکدیگر باشند و مقابل هم قرار نگیرند و در مسیر رسیدن به اهدافشان تلاش کنند. روابطی که با چنین منطقی پیش برود می‌تواند به یک ازدواج موفق ختم شود.

این آگاهی را شما می‌توانید از طریق آموزش و یا مشاوره‌های ازدواج بدست آورید. کلاس‌های ازدواج توسط وزارت بهداشت برگزار شده و اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند.

آمار دوستی قبل ازدواج

باید بدانید بررسی انجام شده در سازمان جوانان نشان می‌دهد که تقریبا 55 درصد از جوانان قبل از ازدواج با جنس مخالف رابطه دارند. که طبق تحقیقات انجام شده، تنها 10درصد از روابط قبل از ازدواج در میان دختران و پسران به ازدواج ختم می‌شود و 90 درصد از آنها ادامه دار نیستند. 

زنان نقش مهمی در بهتر شدن روابط دارند. در اصل مردان دو بار تربیت می‌شوند، یکبار توسط والدین که بتوانند فرزند سالمی باشند و بار دیگر توسط شریک زندگیشان تا بتوانند همسر خوبی باشند. هر زن می‌تواند با استفاده از سیاست‌های زنانه و متناسب با شخص مقابلش یک رابطه را به شکل صحیح پیش ببرد. تنها باید ابتدا خود را شناخته و سپس از طرف مقابل را به درک خوبی برسد.