علائم بارداری قبل از پریود چیست؟+اولین نشانه های بارداری قبل از پریود

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
علائم بارداری قبل از پریود

وقتی در حال اقدام برای بارداری هستید، نسبت به همه‌ی نشانه‌ها حساس می‌شوید و به دنبال ردی از نتیجه بخشی تلاش‌های خود هستید. سوال اصلی مادران در این دوران این است: از کجا بفهمم باردارم؟ شما می‌خواهید هر چه زودتر از بارداری احتمالی خود مطلع شوید از این رو باید به دنبال علائم بارداری قبل از پریود باشید. در این مقاله علائم بارداری و در واقع اولین نشانه های بارداری قبل از پریود را به طور کامل توضیح می‌دهیم تا بتوانید با آمادگی بیشتری این دوران را طی کنید.

ریزترین علائم بارداری قبل از پریود

قبل از پریودی از کجا بفهمیم بارداریم ؟ درست است که رخ ندادن عادت ماهیانه می‌تواند یک نشانه‌ی قدرتمند برای بارداری باشد اما قبل از آن هم علائمی وجود دارد که به کمک آن می‌توانید از احتمال بارداری خود مطلع شوید. اولین سوالی که پیش می‌آید این است: علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر میشود و چیست؟ اما قبل از پاسخ به این سوال باید بگوییم هیچکدام از علائم زیر علایم صددرصدی بارداری قبل از پریود نیستند و ممکن است شما باردار باشید اما این نشانه های را تجربه نکنید. 

خونریزی لانه گزینی

اولین علائم بارداری قبل از پریود و شش تا دوازده روز پس از انجام مراحل لقاح تخمک رخ می‌دهد و در واقع جزو علائم بارداری یک هفته قبل از پریود شدن و علائم لقاح موفق قبل از پریود است. لانه گزینی تخمک بارور شده در دیواره‌ی رحم، منجر به بروز انقباضات، درد و گرفتگی‌هایی در این بخش می‌شود. این گرفتگی‌ها شبیه گرفتگی‌های قاعدگی هستند، بنابراین برخی از زنان آنها را با علائم قاعدگی اشتباه می‌گیرند. در بعضی از زنان حتی خونریزی لانه گزینی خفیف یا لکه بینی نیز رخ می‌دهد اما این خونریزی با خونریزی قاعدگی تفاوت دارد و بسیار کمتر است. این علامت اولین علامت از علائم باردای قبل از پریود شدن است.

*در این مقاله بخوانید چند روز بعد از لانه گزینی تست بارداری مثبت میشود.

خونریزی لانه گزینی

درد در سینه

یکی دیگر از علائم زود هنگام بارداری قبل از پریود که ممکن است در دوران بارداری بیشتر متوجه‌ی آن شوید، درد در‌ سینه‌ها است. سینه‌های شما ممکن است در این دوران در اثر لمس حساس شوند یا پهن‌تر و سنگین‌تر از حالت طبیعی شوند. این موضوع به دلیل افزایش سطح پروژسترون در بدن است و ممکن است در طول بارداری شما ادامه پیدا کند یا بعد از چند هفته‌ی اول فروکش کند.

تیره شدن آرئولها

یکی دیگر از علائم زودرس بارداری قبل از پریود، تیره شدن آرئول‌ها (ناحیه اطراف نوک سینه‌ها) است. این اتفاق می‌تواند یک تا دو هفته پس از لقاح رخ دهد و اغلب جزو علائم اولیه بارداری قبل از پریود است.

خستگی

احساس خستگی شدید در بارداری در ماه‌ اول بارداری شایع است که به دلیل تغییرات هورمونی رخ می‌دهد و از علائم زودهنگام بارداری قبل از پریود است. به علاوه سطح قند خون و فشار خون شما در این زمان پایین‌تر است. در بسیاری از زنان این اتفاق بسیار زود رخ می‌دهد و می‌تواند جزو علائم بارداری قبل از رسیدن زمان پریود باشد.

مخاط دهانه رحم

ممکن است در همان اوایل متوجه تغییر یا افزایش ترشحات واژینال در بارداری شوید. در سه ماهه اول ممکن است مخاط چسبناک، سفید یا زرد کم رنگ ترشح شود که به دلیل افزایش هورمون‌ها و جریان خون به واژن است. این مورد از نشانه‌های بارداری قبل از پریود ممکن است و در طول بارداری با نرم شدن دهانه‌ی رحم ادامه پیدا کند. برای آنکه مطمئن شوید ترشحات، همان ترشحات بارداری است می‌توانید عکس ترشحات بارداری قبل از پریود را در اینترنت جستجو کنید و با آن مقایسه کنید.

تکرر ادرار

احتمالاً شنیده‌اید که در طول بارداری میزان ادرار و تعداد دفعات آن افزایش پیدا می‌کند. تکرر ادرار در بارداری به این دلیل است که میزان پمپ خون در شما افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه کلیه‌ها مایعات بیشتر از حالت معمول پردازش می‌کنند و مایع بیشتری در مثانه‌ی شما وجود دارد. تکرر ادرار ممکن است از علائم بارداری قبل از تاخیر پریود باشد و می‌تواند دو هفته پس از لقاح شروع شود. 

تکرر ادرار

دمای پایه بدن

دمای پایه بدن (BBT) دمای بدن شما در حالت استراحت کامل است. معمولاً وقتی صبح، تازه از خواب بیدار می‌شوید باید آن را اندازه گیری کنید. افزایش دمای پایه بدن از 18 روز پس از تخمک گذاری ممکن است یکی از علائم بارداری قبل از وقت پریود باشد. تنها کافی است به صورت منظم این دما را اندازه گیری کنید تا متوجه تغییرات آن شوید.

علائم بارداری بعد از پریود نشدن و جنسیت جنین

بسیاری از افراد به دنبال علائم بارداری پسر در هفته 7 قبل از پریود یا برعکس علائم بارداری دختر هستند. در این میان گفته‌ها و شایعات زیادی نیز وجود دارد که علائم خاصی را برای بارداری پسر یا دختر قائل می‌شوند. اما حقیقت این است که ایینها جزو خرافات بارداری هستند. هیچ علائم حتمی قبل از پریود به عنوان علائم بارداری پسر یا دختر وجود ندارد و به ندرت می‌توان جنسیت جنین را از وضعیت بارداری یا روشهای تشخیص بارداری در روزهای اول به روش سنتی تشخیص داد و مواردی که درست از کار درآمدند نیز شانسی بوده‌اند. 

آیا علائم بارداری قبل از عقب افتادن پریود در همه‌ی زنان رخ می‌دهد؟

خیر. بدن افراد با یکدیگر متفاوت است و واکنش‌های آن نسبت به تغییرات هورمون‌های بارداری و رشد جنین می‌تواند با یکدیگر تفاوت داشته باشد. شدت بعضی از علائم در افراد به نحوی است که برای آنها قابل تشخیص نیست و حتی شاید برای آنها رخ ندهد. بنابراین اگر باردار باشید لزوماً همه‌ی علائم بارداری قبل از عقب افتادن پریود را نخواهید داشت. 

علائم بارداری در هفته اول

علائم بارداری در هفته اول

علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح برای هر زن و در هر بارداری متفاوت است با این حال برای جمع بندی و به گفته‌ی متخصصین، شایع‌ترین علائم بارداری قبل از عقب افتادن پریود به شرح زیر هستند:

  • حالت تهوع بارداری با یا بدون استفراغ
  • تغییرات سینه شامل حساسیت، تورم یا احساس سوزن سوزن شدن، یا رگ‌های آبی قابل توجه 
  • تکرر ادرار
  • سردرد
  • افزایش دمای پایه بدن
  • نفخ در شکم یا گاز
  • گرفتگی خفیف لگن یا ناراحتی بدون خونریزی
  • خستگی 
  • تحریک پذیری یا نوسانات خلقی
  • ویار بارداری یا بیزاری از غذا
  • افزایش حس بویایی
  • طعم فلزی در دهان

همه‌ی این علائم مختص بارداری یا علائم حاملگی قبل از پریود نیستند. همچنین لازم به ذکر است که اوایل بارداری همیشه علائم قابل توجهی ایجاد ‌نمی‌کند.

علائم بارداری قبل از پریودی در طب سنتی

طب سنتی به صورت بسیار ویژه‌ای به علائم بارداری قبل از تاریخ قاعدگی پرداخته است و آن را  در هفت دسته بررسی می‌کند. از نظر این طب زن حتی در زمان نزدیکی نیز می‌تواند از بعضی علائم متوجه شود که باردار شده است (یا خواهد شد). بعضی از علائم بارداری چند روز قبل از پریودی در طب سنتی با طب مدرن همخوانی دارند اما برخی نشانه‌های دیگر که در این طب به صورت ویژه به آن پرداخته شده است به شرح زیر است:

  • تیرگی چهره و تیره شدن سفیدی چشم
  • افتادگی پلک‌ها 
  • برجستگی و پررنگ شدن عروق به ویژه در سینه‌ها
  • لکه شدن پوست صورت
  • تغییر رنگ ادرار (هاله آبی پیدا می‌کند)

علائم بارداری بعد از تاخیر پریود چقدر قابل اعتماد هستند

علائم بارداری بعد از تاخیر پریود چقدر قابل اعتماد هستند؟ 

علائم بارداری پسر و دختر برای همه متفاوت است. همچنین می‌توان آنها را با PMS اشتباه گرفت. به همین دلیل نمی‌توان تشخیص داد که آیا اینها علائم صد درصدی بارداری قبل از پریود هستند یا خیر. اگر مشکوک هستید که باردار هستید و پریود شما تاخیر داشته است، بهترین کار این است که در ابتدا یک تست بارداری خانگی انجام دهید و برای اطمینان بیشتر، آزمایش خون بدهید. بعضی از مواقع زنان به قدری انتظار بارداری دارند که ممکن است در مورد تشخیص علائم بارداری قبل از پریود بعدی دچار اشتباه شوند یا دچار حس تلقین شوند بنابراین تنها راه اطمینان انجام آزمایش خون است.