اولین پریود بعد از سزارین چگونه است؟

آذر ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
اولین پریود بعد از سزارین

شاید برای بسیاری از بانوان سوال باید که اولین پریود بعد از سزارین یا زایمان طبیعی چه زمانی رخ می‌دهد؟! همان‌گونه که می‌دانیم، خانم‌ها در دوران بارداری، حدودا ۹ ماه پریود نمی‌شوند. اما چرخه قاعدگی، پس از زایمان مجددا به حالت پیش از بارداری بازمی‌گردد. چه زایمان طبیعی کرده باشید چه به روش سزارین نوزاد خود را به دنیا آورده باشید، در هر دو صورت تأثیر بدی بر چرخه قاعدگی شما نخواهد داشت. البته اولین پریود بعد از سزارین یا پس از زایمان طبیعی برای هر فردی نسبت به افراد دیگر متفاوت می‌باشد. ممکن است تمامی ویژگی‌های خونریزی بعداز سزارین در بدن شما با فرد دیگر کاملا تفاوت داشته باشد. در ادامه به بررسی تمامی جوانب و عوامل مؤثر بر اولین پریود بعد از سزارین می‌پردازیم.

اولین پریود بعد از سزارین چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

اولین پریود بعد از سزارین به الگوی شیردهی و نحوه بازگشت تعادل هورمونی در بدن شما مرتبط است. زیرا سطوح استروژن و پروژسترون در بدن پس از بارداری دست‌خوش تغییرات می‌شوند. 

اگر شما به صورت انحصاری، نوزاد خود را توسط شیر مادر تغذیه می‌نمایید، احتمالا تا زمانی که شیردهی انحصاری (حوالی ۴ ماهگی نوزاد) وجود دارد پریود نمی‌شوید. در غیر این صورت حدود ۵ تا ۶ هفته پس از زایمان، اولین پریود بعد از سزارین را تجربه خواهید کرد. باید در نظر داشته باشید که ممکن است با وجود شیردهی نیز پریود شوید و این امر کاملا طبیعی است. 

آیا سزارین سبب تأخیر در اولین پریود پس از زایمان خواهد شد؟

زایمان سزارین نمی‌تواند سبب تأخیر در اولین پریود بعد از سزارین گردد. اولین پریود بعد از سزارین تحت تأثیر عواملی چون، شیردهی، هورمون‌ها و شرایط سلامت عمومی بدن پیش و پس از بارداری است. در واقع عمل جراحی سزارین، تأثیری بر نامنظمی پریود بعد از زایمان ندارد. حتی اگر به روش طبیعی نیز زایمان کنید، چرخه قاعدگی شما دچار تغییر نمی‌گردد. عوامل ذکرشده هستند که بر چرخه قاعدگی بعد از زایمان مؤثر می‌باشند. 

عوامل موثر بر اولین پریود بعد از سزارین

تغییرات هورمونی پس از زایمان اثر مستقیم بر رخ دادن عوارض کوتاه مدت سزارین، عوارض بلندمدت سزارین و اولین پریود بعد از سزارین دارد. تغییرات هورمونی وابسته به عوامل زیر می‌باشند. 

  • بیماری‌های خاص پیش از بارداری
  • تغییر در وضعیت هورمون‌ها
  • پریود نامنظم پیش از بارداری
  • استرس
  • افزایش و کاهش ناگهانی وزن
  • خستگی و ضعف
  • بیماری‌های تیروئید
  • فعالیت بدنی نامنظم

نحوه زایمان بر زمان اولین پریود پس از سزارین مؤثر نیست. اما ممکن است سبب تغییر الگوی خونریزی ماهیانه شما گردد. یعنی ممکن است سبب تغییر در حجم و میزان خونریزی قاعدگی شود.

عوامل موثر بر اولین پریود بعد از سزارین

آیا الگوی سیکل قاعدگی بعد از سزارین تغییر می‌کند؟

اولین پریود بعد از سزارین یا زایمان طبیعی ممکن است مشابه پریود پیش از بارداری نباشد. بدن شما پس از بارداری دچار تغییرات هورمونی زیادی خواهد شد. زیرا سطح هورمون‌ها طی بارداری تغییر می‌کنند.بنابراین پس از زایمان لازم است که هورمون‌ها به سطوح طبیعی خود بازگردند. در واقع علت پریود نشدن بعد از زایمان همین تغییرات هورمونی می‌باشد. در نتیجه ممکن است تغییراتی در وضعیت اولین پریود بعد از سزارین ایجاد شود. این تغییرات عبارتند از:

  • افزایش حجم خونریزی؛ ممکن است خونریزی در اولین پریود بعد از سزارین افزایش یابد. یکی از دلایل افزایش حجم خونریزی وجود برش جراحی بر روی دیواره رحم می‌باشد. در واقع خونریزی بعد از زایمان سزارین به صورت شدید یک امر طبیعی است. اما لازم است مراقبت‌های ویژه صورت گیرد تا دچار کم‌خونی نشوید.
  • خونریزی با رنگ روشن؛ اولین پریود بعد از سزارین به دلیل پاکسازی اولیه رحم، شامل خون تازه و روشن است. بوی بد واژن هم ممکن است وجود داشته باشد که برای درمان بوی بد واژن بعد از سزارین، روش‌هایی وجود دارد.
  • افزایش روزهای قاعدگی؛ اولین پریود بعد از سزارین معمولا به مدت ۷ روز طول می‌کشد. اما ممکن است تا روز ۵ و ۶ خونریزی حجیم و با رنگ قرمز روشن داشته باشید. باقی روزها خونریزی کم‌رنگ یا لکه‌بینی وجود داشته باشد. حتی ممکن است طول روزهای پریود به ۱۰ روز نیز برسد. این اتفاق کاملا طبیعی است. 
  • نامنظم شدن پریود؛ عواملی مانند افزایش یا کاهش وزن، استرس و مشکلات تیروئید می‌تواند سبب نامنظم شدن سیکل قاعدگی شود.
  • دفع لخته‌های خونی؛ ممکن است در خون قاعدگی لخته‌های خون تیره یا روشن مشاهده شود. به ویژه اگر حجم خونریزی اولین پریود بعد از سزارین زیاد باشد. 

اگر مشکلات تیروئید یا آدنومیوزیس رحم (افزایش ضخامت لایه داخلی رحم) وجود داشته باشد، خونریزی اولین پریود بعد از سزارین حجیم خواهد بود. اگر مشکلاتی مانند اندومتریوز (بافت اندومتر داخلی رحم در خارج از رحم رشد نماید)، سندرم آشرمن (رشد بافت جای رحم درون رحم) و سندرم شیهان (نقص در غده هیپوفیز)وجود داشته باشد، سبب کاهش حجم خونریزی اولین پریود بعد از سزارین می‌شود. در هر صورت پس از زایمان مدتی زمان می‌برد تا سیکل قاعدگی منظم شود. ممکن است تا ماه‌ها پس از زایمان پریود شما نامنظم باشد.

تاخیر اولین پریود بعد از سزارین در دوران شیردهی

قاعدگی در دوران شیردهی دچار تأخیر خواهد شد. زیرا هورمون پرولاکتین که سبب ترشح شیر از پستان‌ها می‌گردد، ترشح هورمون‌های جنسی را سرکوب می‌نماید. بنابراین تا زمانی که شیردهی انحصاری دارید احتمالا تخمک‌گذاری نخواهید کرد. در نتیجه پریود نیز به تأخیر می‌افتد. البته این اصل در تمامی افراد ثابت نیست. در واقع شیردهی علت پریود نشدن بعد از زایمان نیست. اما می‌تواند سبب قطع قاعدگی برای مدت کوتاهی شود. 

آیا اولین پریود بعد از سزارین بر شیردهی تاثیر می‌گذارد؟

با پریود شدن ممکن است تغییراتی را در شیر خود مشاهده کنید. حتی ممکن است نوزاد از خوردن شیر شما در این دوران خودداری کند. تغییرات هورمونی سبب بروز شرایط زیر برای شیر مادر خواهند شد:

  • کاهش حجم شیر
  • تغییر کیفیت شیر
  • تغییر طعم شیر

تغییرات بالا در شیر مادر حاصل می‌شوند. اما توانایی شما در شیردهی تغییر نخواهد کرد.

آیا اولین پریود بعد از سزارین بر شیردهی تاثیر می‌گذارد؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر با گذشت چند ماه هم‌چنان سیکل قاعدگی شما نامنظم بود یا هرگونه تغییرات غیرطبیعی در نحوه پریود شدن شما وجود داشت، لازم است توسط پزشک بررسی شوید. معمولا در شرایط زیر به مراجعه به پزشک نیاز پیدا خواهید کرد:

  • استفاده بیش از یک پد بهداشتی (که کاملا به خون آغشته شده است) در کمتر از یک ساعت
  • خونریزی شدید همراه با درد زیاد
  • تب ناگهانی و سردرد شدید
  • دفع لخته‌های خونی بزرگ و غیرطبیعی
  • دفع خون با بوی نامطبوع
  • درد در هنگام تخلیه ادرار
  • اشکال در تنفس

اولین پریود بعد از سزارین و جراحی بستن لوله‌های رحمی

عمل جراحی بستن لوله‌های رحمی یک روش جلوگیری از بارداری است. طی این جراحی لوله‌های فالوپ رحمی بسته می‌شوند و بدین صورت از لقاح تخمک و اسپرم جلوگیری به عمل می‌آید. عمل جراحی بستن لوله‌های رحمی پس از سزارین بر سیکل قاعدگی شما تأثیرگذار نیست. ممکن است اولین پریود بعد از سزارین همراه با جراحی بستن لوله‌های رحمی، حجیم و شدید باشد، اما جایی برای نگرانی وجود ندارد. تنها لازم است تحت نظر پزشک مکمل آهن و اسیدفولیک استفاده نمایید تا دچار آنمی نشوید. اگر تصمیم به بستن لوله‌های رحمی همزمان با سزارین گرفته‌اید، کاملا انتخاب درستی کرده‌اید. زیرا از بیهوشی مجدد و برش جراحی مکرر جلوگیری خواهد شد. 

اولین پریود بعد از سزارین ممکن است سنگین و شدید باشد یا اینکه کاملا راحت و کم‌حجم اتفاق بیفتد. در برخی افراد اولین پریود بعد از سزارین تنها مدت کوتاهی پس از زایمان رخ می‌دهد. در برخی دیگر ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا اولین پریود بعد از سزارین اتفاق بیفتد. چرخه قاعدگی شما ممکن است تا مدت‌ها پس از اولین پریود بعد از سزارین نامنظم باشد. این امر کاملا طبیعی است. اما با مشاهده هرگونه شرایط غیرطبیعی، لطفا با پزشک خود تماس بگیرید.