رنگ کردن مو در بارداری عوارض و زمان مناسب رنگ کردن مو در حاملگی

آذر ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
رنگ کردن مو در بارداری

بارداری می‌تواند مانند یک تجربه خارج از بدن به نظر برسد. با رشد جنین، برای بدن شما تغییرات بسیار زیادی اتفاق می‌افتد. وزنتان افزایش می‌یابد و ممکن است به میل شدیدی به برخی غذاها پیدا کنید. همچنین، ممکن است دچار سوزش سر دل، ورم مچ پا و خستگی شوید. وقتی این تغییرات اتفاق می‌افتند ممکن است همیشه در مورد خودتان احساس خوبی نداشته باشید. شما کنترلی بر روی همه این تغییرات فیزیکی ندارید اما یکی از مواردی که می‌توانید کنترل کنید رنگ موهایتان است.

رنگ موی جدید و متفاوت می‌تواند روحیه شما را بهبود ببخشد اما ممکن است نگران عوارض رنگ کردن مو در بارداری و بارداری باشید. بسیاری از رنگ‌های مو حاوی مواد شیمیایی هستند و ممکن است به همین دلیل نگران باشید که رنگ مو به کودکتان آسیب برساند. ما نگرانی شما را درک می‌کنیم. خوشبختانه در حال حاضر اطلاعات خوب و کاملی در این مورد وجود دارد که رنگ کردن مو در بارداری بی‌خطر است یا نه. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شوید.

رنگ مو در بارداری از چه ماهی امکان‌پذیر است؟

قبل از پرداختن به موضوع رنگ کردن مو در بارداری در دوران بارداری لازم است به این موضوع بپردازیم که به‌عنوان یک مادر باردار شما همه تلاشتان را می‌کنید تا بارداری سالم و ایمنی داشته باشید زیرا هر کاری که انجام می‌دهید و هرچه می‌خورید می‌تواند بر فرزندتان تاثیر بگذارد. برای مثال، قرار گرفتن در معرض سطوح بالای سرب در دوران بارداری می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند زایمان زودرس، وزن کم نوزاد در هنگام تولد و سقط‌جنین شود. بنابراین، اگر در دوران بارداری مقدار زیادی ماهی بخورید که سطح جیوه آن‌ها بالا باشد سیستم عصبی فرزندتان ممکن است آسیب ببیند.

حتی اگر از قبل در مورد اهمیت محدود کردن تماس با این نوع سموم در دوران بارداری آگاه باشید، ممکن است از خود بپرسید که آیا این توصیه در مورد رنگ کردن مو سر رنگ کردن مو در بارداری نیز صدق می‌کند یا خیر. خبر خوب این است که رنگ‌های مو به شکل خطرناک سمی نیستند. بنابراین، استفاده از آن‌ها در دوران بارداری بی‌خطر است. این امر زمانی درست است که شما از رنگ موی دائمی یا نیمه دائمی در سه‌ماهه دوم بارداری استفاده کنید. وقتی موهایتان را رنگ می‌کنید مقدار کمی از ماده شیمیایی آن وارد بدن شما می‌شود و ازآنجایی‌که مقدار آن بسیار کم است بعید است که بر فرزندتان تاثیر بگذارد.

رنگ مو در بارداری از چه ماهی امکان‌پذیر است؟

زمان مناسب رنگ مو در بارداری

اگر سوال شما این است که در بارداری چه زمانی میتونم موهام رو رنگ کنم؟ در ارتباط با زمان مناسب رنگ کردن مو در بارداری لازم است بدانید موها در دوران بارداری می‌توانند سریع‌تر رشد کنند. بنابراین، در این دوران ممکن است نیاز باشد که رنگ کردن ریشه مو رنگ کردن مو در بارداری را بارها انجام دهید. برای به حداقل رساندن آسیب رنگ مو به جنین در حال رشد، متخصصان توصیه می‌کنند که در 12 هفته اول بارداری، رنگ کردن مو در بارداری انجام نشود.

بنابراین، برای رنگ کردن موهای خود لازم است تا رسیدن سه‌ماهه دوم بارداری صبر کنید. پس از سه‌ماهه اول، بهترین زمان رنگ کردن مو در بارداری است. رشد و نمو سریع نوزاد در سه‌ماهه اول بارداری اتفاق می‌افتد. به همین دلیل، بسیار مهم است که در این دوران یک محیط امن و بی‌خطر برای کودک خود فراهم کنید.

* بهترین راه از بین بردن قرمزی مو بعد از رنگ چیست؟ 

عوارض رنگ كردن مو در دوران بارداري

رنگ کردن مو در بارداری ضرر دارد؟ در ارتباط با عوارض رنگ کردن مو در بارداری، شایع‌ترین تاثیر رنگ کردن مو در بارداری، افزایش تحریک پوست است. پوست ازجمله پوست سر افراد در دوران بارداری در اغلب موارد حساس‌تر است. بنابراین، در بارداری، رنگی را برای موهایتان انتخاب کنید که قبل از بارداری، به‌طورمعمول پوست سر شما را اذیت نمی‌کرده است. حتی اگر در هنگام رنگ کردن موهای خود هرگز سوزش را تجربه نکرده‌اید، افزایش تحریک‌پذیری و حساسیت پوست در دوران بارداری ممکن است موجب شود که مسئله‌ای مانند واکنش آلرژیک ازجمله خارش یا تورم در پوست سر را تجربه کنید.

از سوی دیگر، بوی مواد شیمیایی رنگ کردن مو در بارداری برای زن باردار نیز می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد. اگر در مکانی موهای خود را رنگ کنید که تهویه مناسبی نداشته باشد ممکن است دچار سرگیجه شوید. در ارتباط با خطراتی که رنگ مو می‌تواند برای بارداری داشته باشد هنوز اطلاعات کافی در دست نیست. ما هنوز نمی‌دانیم که آیا رنگ مو می‌تواند خطراتی جدی برای بارداری ازلحاظ سمی بودن داشته باشد یا نه. اگرچه برخی از رنگ‌های مو کیفیت عالی ندارند اما هنوز نمی‌دانیم که مشکلی ایجاد می‌کنند یا خیر.

عوارض رنگ کردن مو در بارداری

بهترین مارک رنگ مو در بارداری

اگرچه رنگ موی دائمی می‌تواند برای شما بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد اما این نوع رنگ مو تنها گزینه نیست. برای اینکه رنگ کردن مو در بارداری ایمن‌تر باشد بهتر است یک رنگ موی نیمه دائمی و بدون آمونیاک یا سفیدکننده را انتخاب کنید. اگرچه دوام رنگ موی نیمه دائمی کمتر از رنگ موی دائمی است اما استفاده از آن می‌تواند تماس شما با مواد شیمیایی و سموم را کاهش دهد.

بنابراین، در هنگام رنگ کردن مو در بارداری در زمان بارداری، استفاده از رنگ موی نیمه دائمی می‌تواند آرامش را برای شما به همراه بیاورد. سایر گزینه‌های ایمن، رنگ موهای ناشی از سبزیجات طبیعی و استفاده از حناست. بنابراین، رنگ کردن مو با حنا و قهوه رنگ کردن مو در بارداری می‌تواند یک گزینه مناسب باشد.

رنگ مو گیاهی در بارداری

اگر یک رنگ مو، رنگ موی گیاهی است به این معنا نیست که لزوما نسبت به بقیه رنگ‌های مو ایمن‌تر است. بدیهی است که برخی مواد طبیعی وجود دارند که نمی‌توان از آن‌ها در دوران بارداری استفاده کرد یا آن‌ها را در دوران بارداری وارد جریان خون کرد.

بنابراین، تصور نکنید که هر چیزی که طبیعی یا گیاهی است لزوما ایمن و بی‌خطر است. هیچ‌یک از این مواد موردمطالعه قرار نگرفته‌اند. به همین دلیل همان نکات احتیاطی که در مورد رنگ موی شیمیایی لازم است رعایت کنید برای رنگ موی گیاهی نیز ضروری است. بااین‌حال، شما می‌توانید رنگ کردن مو با قهوه رنگ کردن مو در بارداری را در نظر بگیرید.

رنگ مو گیاهی در بارداری

رنگ مو در ماه اول بارداری

بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند زنان بارداری که می‌خواهند موهای خود را رنگ کنند این کار را بعد از سه‌ماهه اول حاملگی انجام دهند. این امر بدین دلیل است که در سه‌ماهه اول بارداری، اعضای بدن جنین در حال شکل‌گیری هستند. بنابراین رنگ مو در ماه اول بارداری توصیه نمی‌شود. اگر می‌خواهید فوق‌العاده احتیاط کنید از مواجهه با هر نوع دارویی در سه‌ماهه اول خودداری کنید. بااین‌حال، در این مورد هنوز متخصصان توافق نظر ندارند.

رنگ كردن مو در هفته اول بارداری

متخصصان بر این باورند که ازآنجایی‌که سه‌ماهه اول بارداری، سه‌ماهه حساسی برای رشد جنین است و در این زمان، اندام او در حال شکل گرفتن است مهم است که برای رنگ کردن مو در بارداری به مدت 12 هفته صبر کنید. در این صورت می‌توانید تا حدود زیادی اطمینان خاطر داشته باشید که مواد شیمایی موجود در رنگ مو به جنین آسیبی نمی‌رساند و می‌توانید فرزند سالمی را به دنیا بیاورید.

به همین دلیل رنگ کردن مو در بارداری در هفته اول بارداری و نهم بارداري گزینه امن و بی‌خطری نیست و لازم است برای این کار سه ماه صبر کنید. از سوی دیگر، این موضوع با رنگ کردن مو در بارداری در زمان اقدام به بارداری تفاوت دارد زیرا هنوز جنین شروع به شکل‌گیری نکرده است.

رنگ کردن مو در هفته اول بارداری

رنگ كردن مو در ماه آخر بارداري

همانطور که مطرح شد دوره غیرمجاز برای رنگ کردن مو در بارداری، سه‌ماهه اول است. بنابراین، رنگ کردن مو در بارداری در اواخر بارداری و رنگ کردن مو در بارداری در سه‌ماهه سوم بارداری، ایمن و بی‌خطر است. بااین‌حال، مهم است که برای رنگ کردن مو در بارداری در ماه آخر بارداری چند نکته را رعایت کنید. این نکات در ادامه مطرح شده‌اند.

  • اطمینان حاصل کنید که مکانی که در آن موهایتان را رنگ می‌کنید تهویه مناسبی دارد.
  • در ارتباط با رنگ و مش کردن مو رنگ کردن مو در بارداری بهتر است به‌جای رنگ، بلوند کردن یا دکلره همه موهای خود، آن‌ها را مش، هایلایت یا بالیاژ کنید. در این صورت، با رنگ کردن ساقه مو رنگ کردن مو در بارداری احتمال ورود مواد شیمیایی به بدنتان کاهش پیدا می‌کند.
  • بیش از آنچه در راهنمای محصول نشان داده شده است، مواد شیمیایی را روی موهای خود نگذارید.
  • بعد از رنگ مو، پوست سر خود را کاملا با آب بشویید.
  • هنگام استفاده از رنگ مو، دستکش بپوشید.
  • دستورالعمل‌های روی محصول را با دقت انجام دهید.
  • قبل از اتمام فرایند، یک تست پوستی برای واکنش آلرژیک انجام دهید.
  • در ارتباط با رنگ کردن مو و ابرو رنگ کردن مو در بارداری، هرگز ابروها و مژه‌ها را رنگ نکنید. این کار می‌تواند باعث تورم یا افزایش خطر عفونت در ناحیه چشم شود.
  • در هنگام رنگ کردن موها ماسک بزنید.

درنهایت، اگر باردار هستید و احساس می‌کنید که رنگ کردن مو می‌تواند روحیه شما را بهبود ببخشد حتما این کار را انجام دهید. رنگ کردن مو در بارداری اگر پس از سه‌ماهه دوم باشد احتمالا به فرزندتان آسیبی نمی‌رساند اما بهتر است احتیاط کنید و بلافاصله رنگ مو را روی کل سر خود قرار ندهید. ابتدا رنگ را روی چند تار موی خود آزمایش کنید تا مطمئن شوید رنگ موردنظر شما به دست آمده است. همچنین لازم است بدانید تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند بر نحوه واکنش موهای شما به رنگ تاثیر بگذارد.