از چه سنی می‌توان به کودک زعفران داد؟

فروردین ۱۴۰۳ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
از چه سنی می‌توان به کودک زعفران داد

یکی از گران‌ترین ادویه‌ها، زعفران است که به عنوان یک ماده غذایی سلطنتی شناخته می‌شود. این ماده غذایی در غذاهای هندی و کشورهای خاورمیانه از جمله ایران، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. زعفران دارای خواص پزشکی بسیار زیادی است که می‌توان از آن برای درمان افسردگی، آسم و دردهای دوره قاعدگی استفاده کرد. در این میان، یکی از سوالات رایج والدین این است که از چه سنی می‌توان به کودک زعفران داد که در ادامه مقاله به این موضوع پرداخته شده است.

از چه سنی می‌توان به کودک زعفران داد؟

با توجه به خواص بسیار زیاد زعفران برای کودکان، سوال بسیاری از والدین این است که از چه سنی می‌توان به کودک زعفران داد؟ زعفران را می‌توانید از شش ماهگی کودک یعنی زمانی که به او غذای کمکی معرفی می‌کنید در رژیم غذایی فرزندتان استفاده کنید. می‌توانید به جای استفاده از دم‌نوش زعفران، زعفران را با شیر مادر یا شیر خشک او ترکیب کنید اما به یاد داشته باشید که همیشه قبل از معرفی هرگونه ماده غذایی جدید به فرزندتان، با پزشک مشورت کنید.

* از چه سنی به کودک چای بدهیم | بهترین چای برای کودک کدام است

از سوی دیگر، برای احتیاط بیشتر مانند هر ماده غذایی دیگری وقتی برای اولین بار زعفران به فرزندتان می‌دهید مقدار کمی از آن را استفاده کنید تا مراقب وجود نشانه‌های حساسیت به زعفران در کودکان باشید. اگر این نشانه‌ها وجود نداشت می‌توانید به دادن زعفران به فرزندتان ادامه دهید. برای رنگ دار شدن و بهتر شدن طعم غذای کودک مقداری زعفران می توان به آن اضافه کرد و این کار بر زیبایی غذا افزوده و میل کودکان را به خوردن بیشتر می کند. همچنین برای مثال اگر تصمیم به استفاده از شله زرد برای نوزاد خود گرفته‌اید این غذا حاوی زعفران بسیار زیادی است و نباید در دادن زعفران به فرزندتان زیاده‌روی کنید. بنابراین اینکه از چه سنی میتوان به کودک زعفران داد دقیقا مثل این است که بگوییم از چه سنی میتوان به کودک خرما داد؟ یا از چه سنی میتوان به کودک انجیر داد و یا از چه سنی میتوان به کودک تن ماهی داد

خواص زعفران برای کودکان

اکنون که می‌دانید از چه سنی می‌توان به کودک زعفران داد لازم است بدانید زعفران فواید بسیار زیادی برای کودکان دارد که برخی از این فواید عبارت‌اند از:

  • زعفران به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند. بی‌خوابی کودکان و نوزادان بسیار زیادی در سراسر جهان می‌تواند با خوردن زعفران بهبود پیدا کند. زیرا این ماده غذایی کمی آرامش‌بخش بوده و می‌تواند به کودکانی که دچار اختلال خواب هستند کمک کند. نکته این است که از این ماده غذایی در شیر کودک استفاده شود.
  • به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. کودکانی که علائم اضطراب و افسردگی دارند می‌توانند با خوردن زعفران بهبود پیدا کنند. این خاصیت نیز به دلیل ویژگی آرامش‌بخش زعفران است که در بالا مطرح شد. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که از زعفران خالص و نه مصنوعی استفاده کنید.
  • به بهبود مشکلات گوارشی کمک می‌کند.مشکلات کولیک می‌تواند با خوردن زعفران بهبود پیدا کند. همچنین زعفران برای کودکانی که معده حساسی دارند مفید است و با توجه به اینکه به جریان خون کمک می‌کند برای کبد، کلیه و مثانه یک ماده غذایی مفید محسوب می‌شود.

توجه: همانقدر که در خوردن طالبی در بارداری یا خوردن موسیر در بارداری و یا خوردن نبات در بارداری باید حد تعادل را رعایت کنید برای استفاده از زعفران در رژیم غذایی کودک هم متعادل باشید. 

خواص زعفران برای کودکان

  • به بهبود آسم کمک می‌کند. کودکانی که از آسم یا مشکلات تنفسی رنج می‌برند می‌توانند از زعفران برای بهبود علائم خود کمک بگیرند. زعفران التهاب راه‌های تنفسی کودک را بهبود می‌بخشد و در نتیجه به تنفس او کمک می‌کند. همچنین اگر کودک دچار حمله آسم شد، استفاده از زعفران می‌تواند گزینه خوبی باشد.
  • به کاهش ترش کردن معده و گاز معده کودک کمک می‌کند. از آنجایی که زعفران فواید بسیار زیادی برای سیستم گوارشی کودکان دارد می‌تواند برای مشکلات معده کودکان نیز مفید باشد و برای این مشکلات، یک درمان خانگی محسوب می‌شود.
  • به کاهش تب کودک کمک می‌کند.  کروسین موجود در زعفران به کاهش تب کودک کمک می‌کند.
  • برای رشد و یادگیری کودک مفید است. کروسین موجود در زعفران علاوه بر اینکه برای کاهش تب کودک مفید است می‌تواند به تقویت حافظه او نیز کمک کند.

زعفران و درمان اختلال بیش فعالی

یکی از اختلالات شایع عصبی در کودکان و نوجوان بیش فعالی است. زعفران به دلیل داشتن خاصیت ضد افسردگی و آرامش بخش بودن و همچنین تقویت حافظه می تواند مانند داروهای کودک بیش فعال مثل ریتالین تاثیر گذار باشد. بر طبق آزمایشهای انجام شده بر روی بچه های ۶ تا ۱۷ ساله که دچار اختلال بیش فعالی بودند، زعفران برای کنترل علائم و عوارض این مشکل مفید است. همچنین این ماده غذایی یکی از داروهای گیاهی است که طب سنتی آن را برای این بیماران توصیه می کند. این ادویه مفید در بچه های بیش فعال به کاهش تهوع، معده درد و افزایش اشتها و درمان بی خوابی و سردرد کمک می کند.

در این مقاله به این موضوع پرداخته شد که از چه سنی می‌توان به کودک زعفران داد. همان‌طور که مطرح شد زعفران خواص و فواید بسیار زیادی برای کودکان دارد و اگر فرزندتان به مشکلات خواب، اضطراب و افسردگی دچار است در عین حال که لازم است از متخصص کمک بگیرید می‌توانید از زعفران نیز برای بهبود خلق کودکتان استفاده کنید. اگر نگران ضرر زعفران هستید لازم است بدانید تا زمانی که مقدار و سن مناسب دادن زعفران به فرزندتان را رعایت می‌کنید این ماده غذایی نمی‌تواند مشکلی برای کودک ایجاد کند.