بهترین روش وزن‌گیری جنین (در ماه هشتم بارداری چه بخوریم تا جنین وزن بگیرد؟)

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
 بهترین روش وزن‌گیری جنین (در ماه هشتم بارداری چه بخوریم تا جنین وزن بگیرد؟)

انتخاب بهترین روش وزن‌گیری جنین در بارداری سالم سبب می‌شود شما نوزادی با وزن نرمال دنیا آورید. وزن‌گیری و موقعیت قرارگیری آن مثل بریج بودن جنین در دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر وزن جنین کمتر از حد طبیعی باشد سبب بروز مشکل برای سلامت او و زایمان خواهد شد. از این رو دانستن اینکه برای افزایش وزن جنین چه باید کرد اهمیت ویژه‌ای دارد. وزن گرفتن جنین باید از طریق روش‌هایی علمی و سالم انجام پذیرد. زیرا برای ما رشد و نمو مناسب جنین امهم است و معیار سنجش سلامت او لزوما وزن بالا نیست. مادران باردار به اشتباه تصور می‌کنند که هرچه جنین چاق‌تر باشد سالم‌تر است. اما مهم افزایش وزن سالم است. در واقع کیفیت وزن‌گیری نسبت به کمیت آن اهمیت بیشتری دارد.از طرفی برخی از مادران تصور می‌کنند که هرچه اندازه شکم آن‌ها در بارداری بزرگتر باشد، جنین وزن مناسب‌تری داشته و سالم‌تر است. اما باید بدانید که اندازه شکم در بارداری به ژنتیک، نحوه قرارگیری و کشسانی ماهیچه‌های شکمی مرتبط است و ارتباطی با اندازه جنین ندارد. در ادامه توضیح میدهیم برای وزن گیری جنین در ماه هشتم چی بخوریم یا راه های افزایش وزن جنین چیست؟

چگونه وزن جنین اندازه‌گیری می‌شود؟!

اکثر خانم‌های باردار، اولین سونوگرافی بارداری خود را، در سه ماهه اول حاملگی انجام می‌دهند. سونوگرافیست با اندازه‌گیری بخش‌های متفاوتی از بدن جنین به تخمین وزن جنین می‌پردازد. از این طریق از وضعیت وزن جنین در هفته‌های مختلف بارداری مطلع خواهد شد. در ادامه برخی از پارامترهای بررسی شده که در برگه سونوگرافی با آن‌ها مواجه می‌شوید را توضیح خواهیم داد.

  1. FL یا اندازه طول استخوان ران جنین
  2. HCیا اندازه دور سر جنین
  3. AC یا اندازه دور شکم جنین
  4. OFDیا اندازه فاصله استخوان جلوی سر جنین با استخوان بخش پشتی سر او
  5. BPDیا اندازه فاصله استخوان‌های طرفین سر جنین از هم
  6. HLیا اندازه طول استخوان بازوی جنین

رادیولوژیست به‌وسیله اندازه‌های ذکر شده، وزن جنین و سن بارداری را تخمین می‌زند. هم‌چنین تاریخ احتمالی زایمان شما را نیز مشخص خواهد کرد. ممکن است این اندازه‌گیری‌ها دقیق نباشند، اما تا حد زیادی به سنجش سلامت جنین کمک می‌کنند.

جدول وزن گیری جنین

نحوه رشد و وزن‌گیری جنین‌ها با یکدیگر کاملا متفاوت است. جنین لزوما نباید چاق باشد. برای ما سطح رشد و نحوه افزایش وزن جنین مهم است که لازم است روند صعودی داشته باشد. در زیر جدولی آورده‌ایم که در آن، وزن جنین در هفته‌های بارداری نشان داده شده است. البته این بدان معنا نیست که لزوما اعداد ذکر شده در جدول وزن ایده‌آل برای جنین است. جدول زیر فقط برای آگاه ‌سازی شما از روند کلی برای افزایش وزن جنین آمده است. مثلاً وزن جنین در ماه هشتم باردار باید در حدود 1700 باشد. همچنین این جدول کمک میکند که ببینید اگر اختلاف وزنی در هفته 36 کم است برای وزن گیری جنین در هفته 36 چه باید بخوریم. وزن گیری جنین در ماه نهم تا زایمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا بیشترین زمان وزن گیری جنین در سه ماهه آخر است. در ادامه بیشتر توضیح میدهیم برای تپل شدن جنین در ماه اخر چه بخوریم.

هفته‌های بارداری وزن جنین بر اساس میلی‌گرم
8 1
10 4
12 14
16 100
20 300
22 430
24 600
26 760
30 1319
31 1502
32 1702
33 1918
34 2146
35 2383
36 2622
37 2859
38 3083
39 3288

بهترین روش وزن‌گیری جنین در ماه آخر

در ماه آخر یا در ماه هشتم بارداری چه بخوریم تا جنین وزن بگیرد؟ وزن گیری جنین در ماه هشتم و نهم اهمیت زیادی دارد. اما این بدان معنا نیست که تغذیه در ماه هفتم بارداری برای وزن گیری جنین یا قبل آن را باید نادیده گرفت. شما به عنوان یک مادر، قطعا نگران وزن‌گیری جنین خود خواهید بود. به همین علت به دنبال بهترین روش وزن‌گیری جنین هستید. بسیاری از مادران تصور می‌کنند که جنین فقط در سه ماهه سوم بارداری وزن‌گیری دارد و در این سه ماهه از نظر تغذیه باید تحت نظر باشند. باید بدانید که جنین از همان هفته‌های ابتدایی بارداری روند رشد خود را آغاز کرده و افزایش وزن دارد. اما در سه ماهه سوم به دلیل تکمیل رشد اندام‌های داخلی، اندازه جنین روند افزایشی را آغاز می‌کند. به همین دلیل تصور می‌شود که وزن‌گیری جنین در ماه آخر بارداری اتفاق می‌افتد، اما این‌گونه نیست. در نتیجه باید از همان روزهای ابتدایی بارداری به رعایت نکات جهت داشتن بارداری سالم و به دنبال آن تولد نوزاد سالم بپردازید. اگر در این دوران مشکلات شدید دارید با پزشک خود مشورت کنید که برای رشد جنین در ماه اخر چی بخوریم.

در ادامه در مورد بهترین روش وزن‌گیری جنین و غذاهای مفید برای وزن گیری جنین در ماه آخر که به سلامت جنین طی بارداری کمک زیادی می‌نماید بیشتر توضیح میدهیم. برای وزن گیری جنین چی بخوریم:

1. داشتن رژیم سالم و متعادل

  • رژیم نقش اساسی را در بارداری ایفا می‌کند. اگر خواهان داشتن جنینی سالم با وزن مناسب هستید لازم است رژیم غذایی کامل و سالمی داشته باشید. رژیم شما باید شامل تمامی گروه‌های مختلف غذایی باشد. از جمله میوه و سبزیجات تازه، انواع پروتئین‌های گیاهی و حیوانی، غلات کامل و لبنیات. از طرفی استفاده مناسب از منابع پروتئینی تأثیر بسیار مناسبی در افزایش وزن جنین دارد. تغذیه مناسب برای وزن‌گیری جنین یک رژیم متعادل و سالم است.
  • بسیاری از مادران به اشتباه تصور می‌کنند که خوردن هرگونه ماده غذایی حتی با ارزش غذایی کم می‌تواند به افزایش وزن جنین کمک کند. همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم، لازم است که وزن جنین از طریق غذاهای مفید برای رشد جنین افزایش یابد تا از سلامت او اطمینان حاصل کنیم. پس لازم است مصرف مواد غذایی کم ارزش که بعضاً بسیار چرب و مضر بوده را کنار گذاشته و رژیم غذایی سالم و کامل را پیش گرفت.
  • چی بخوریم جنین وزن بگیره؟ خوردن دلستر در بارداری یکی از مواردی است که بین مادران به بهترین راه وزن‌گیری جنین شناخته شده است. اما باید بدانید که نوشیدن هرگونه نوشیدنی گازدار، حاوی قند و فرآوری شده مانند دلستر یا همان آب‌جو بدون الکل در بارداری ممنوع است. ضمنا به دلیل سطوح کم پروتئین و فیبر در این ماده غذایی، کمکی به افزایش وزن جنین نمی‌کند.
  • یکی دیگر از روش‌هایی پرطرفدار وزن‌گیری جنین، خوردن بستنی در دوران بارداری است که به طور ویژه برای وزن گیری جنین در دو هفته آخر یا وزن گیری جنین در ماه آخر استفاده میشود. بستنی، از خانواده لبنیات بوده و مقادیری کلسیم و پروتئین دارد. اما از طرفی قند بسیار بالایی داشته و می‌تواند شما را در معرض بروز دیابت بارداری قرار دهد. ضمن اینکه سطح پروتئین موجود در بستنی نسبت به دیگر محصولات لبنی، کم بوده و ارزش غذایی پایینی دارد. بنابراین خوردن بستنی در ماه آخر بارداری کمکی به افزایش وزن جنین نمی‌نماید.

ضمنا باید در نظر داشته باشید که تغذیه برای وزن‌گیری جنین در ماه آخر بارداری کمک چندانی به شما نخواهد کرد. زیرا عمده رشد جنین در سه ماهه اول و دوم اتفاق می‌افتد و در سه ماهه سوم فقط شاهد افزایش سایز جنین خواهیم بود. پس در نظر داشته باشید مناسب است که بهترین روش‌ها برای وزن‌گیری جنین را از ابتدای بارداری رعایت کنید.

2. استفاده از آجیل و میوه‌های خشک

یک رژیم غذایی کامل و متعادل شامل دانه‌های آجیل و میوه‌های خشک نیز هست که معجزه وزن گیری جنین هستند. لازم است که روزانه از انواع بادام، برگه‌های زردآلو و آلو، انجیر خشک، گردو و دیگر دانه‌های مغذی و میوه‌های خشک استفاده نمایید. البته در نظر داشته باشید با اینکه انواع آجیل و دانه‌ها از غذاهای تقویتی برای وزن‌گیری جنین محسوب می‌شوند، اما در مصرف این مواد در روز نباید زیاده‌روی کرد. زیرا احتمال بروز حساسیت‌های غذایی افزایش می‌یابد.

3. استفاده از ویتامین‌های مخصوص بارداری

استفاده از مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌های تجویزشده طی بارداری ضروری است. جنین برای رشد و نمو خود به این ویتامین‌ها نیازمند است. انواع مکمل‌هایی که در حاملگی تجویز می‌شوند تأثیر به سزایی در افزایش وزن جنین دارند. بنابراین آن‌ها را مرتب و به موقع مصرف نمایید. بهترین مکمل برای وزن گیری جنین کدام است؟

استفاده از لیدی میل در دوران بارداری یکی از راه‌های درمان کم‌خونی جنین است. البته باید بدانید وزن کم جنین فقط توسط درمانگر شما قابل تشخیص است و در صورت لزوم برای شما این مکمل غذایی را تجویز خواهد کرد. بنابراین از مصرف خودسرانه آن جدا خودداری نمایید.

4. مصرف مایعات به میزان کافی

مصرف میزان کافی مایعات در بارداری به جلوگیری از هرگونه کم‌آبی بدن کمک می‌نماید. کم‌آبی در بارداری می‌تواند سبب بروز عوارض جدی پزشکی برای شما و جنین شود. استفاده از آب، انواع آب‌میوه‌ها، آب سبزیجات، شیر و هرگونه مایعات بدون کافئین به تأمین آب مورد نیاز بدن کمک می‌کند.

5. استراحت کافی و مناسب

داشتن استراحت مناسب در طی روز برای خانم باردار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر به خودتان فشار بیش از حد برای انجام کارها بیاورید و استراحت مناسب نداشته باشید، تأثیر سوء بر رشد و نمو جنین خواهد داشت. در نتیجه تمام تلاش خود را به کار گیرید که روزانه حداقل ۸ ساعت را به خواب مفید اختصاص دهید تا از سلامت جنین تا حدود زیادی آسوده خاطر باشید.

6. ورزش کردن

سطح فعالیت روزانه خود را بالا نگه دارید. ورزش کردن در طی روز به وزن‌گیری بهتر جنین کمک خواهد کرد. شنا، پیاده‌روی و یوگا از ورزش‌های توصیه شده طی بارداری است. علاوه بر افزایش وزن‌گیری جنین، ورزش سلامت عمومی شما را نیز تأمین خواهد کرد.

7. آرامش و انرژی مثبت

در زمان بارداری، فقط سلامت جسم شما نیست که نیاز به مراقبت و توجه دارد، مادر باردار از نظر روحی و روانی نیز نیاز به حمایت و مراقبت دارد. هرگونه استرس و اضطراب با هر دلیلی می‌تواند بر سلامتی جنین تأثیر مخرب بگذارد. طغیان‌های روانی مانند پرخوری عصبی، بی‌اشتهایی عصبی، یا انتخاب مواد غذایی نامناسب تأثیر نامناسب و مستقیم بر روند وزن‌گیری جنین دارد. بنابراین لازم است در صورت بروز هر یک از این اختلالات، سریعا با درمانگر خود تماس گرفته و برای کنترل و درمان اقدام نمایید.

8. مشورت با پزشک

تنها کسی که به درستی و با دقت می‌تواند شرایط سلامت جنین شما را بسنجد و شما را نیز از این امر آگاه سازد، درمانگرتان است. پزشک با بررسی شرایط و شواهد می‌تواند مناسب بودن یا نبودن وزن جنین را برای سن بارداری تشخیص دهد. در صورت لزوم نیز ممکن است برای جبران کمبود وزن جنین انواع مکمل‌ها و رژیم غذایی ویژه برای شما تجویز نماید. بهترین کار عمل کردن به دستورات پزشک است.

تمامی موارد ذکرشده در بالا می‌توانند به افزایش وزن جنین در بارداری کمک شایانی نمایند. اما مهم است که در وهله اول پیش از انجام هر دستوری با پزشک خود مشورت کنید.

چه غذاهایی برای وزن گیری جنین مفید است

در این بخش سعی داریم مجموعه کاملی از مواد غذایی مفید و سالم را در راستای بهترین روش وزن‌گیری جنین به شما معرفی نماییم. در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

سیب زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین از آن دسته مواد غذایی است که سرشار از ویتامین‌ها و املاح می‌باشد. مانند آهن، مس، ویتامین سی، ویتامین ب۶، فیبر، پتاسیم و بتاکاروتن. بتاکاروتن نوعی آنتی اکسیدان است که به طور طبیعی در بدن ما به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ویتامین برای رشد و سلامت استخوان‌ها، پوست و چشم‌های جنین ضروری است. از طرفی این ماده غذایی سرشار از آهن است. سطوح مناسب آهن در بدن به سلامت جنین و بارداری کمک خواهد کرد. شما می‌توانید سیب‌زمینی را به صورت آب‌پز، کبابی یا گریل میل نمایید.

حبوبات

حبوبات منبع غنی از آهن و پروتئین می‌باشد. هم‌چنین با قرار دارن حبوبات در رژیم غذایی روزانه خود، منابع غنی از اسیدفولیک، فیبر و کلسیم دریافت خواهید کرد. اگر گیاه‌خوار باشید حبوبات جایگزین مناسبی برای انواع گوشت‌ها هستند. زیرا به همان میزان املاح و ویتامین‌های لازم را به بدن شما می‌رسانند. مصرف حبوبات به دلیل داشتن میزان روی مناسب، می‌تواند خطر طولانی شدن زایمان، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد را کاهش دهد.

آب پرتقال

بهتر است روز خود را با نوشیدن یک لیوان آب پرتقال تازه شروع کنید. در این صورت منبع مناسبی از ویتامین سی، پتاسیم و اسیدفولیک دریافت نموده‌اید. اسیدفولیک از ویتامین‌های ضروری در طی بارداری است. با مصرف مناسب مواد غذایی که املاح و ویتامین‌های ضروری را شامل می‌شوند، می‌توانید به طور جدی از مشکلات هنگام تولد نوزاد جلوگیری نمایید. آب پرتقال به حفظ متابولیسم مناسب بدن، سیستم ایمنی و فعالیت ماهیچه‌ها کمک می‌‌کند.

ماست

کلسیم، پروتئین، ویتامین ب، زینک و دیگر املاح و ویتامین‌های ضروری برای رشد و سلامت استخوان‌ها، همه با هم درون ماست وجود دارند. به عنوان یک مادر باردار لازم است روزانه حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنید. شما می‌توانید با مصرف روزانه ماست، این لبنیات خوشمزه، کلسیم مناسب را دریافت نمایید. کلسیم، علاوه بر اینکه به سلامت استخوان‌ها و دندان‌های شما و جنین کمک می‌نماید، به طور جدی از زایمان زودرس و کمبود وزن نوزاد هنگام تولد جلوگیری می‌نماید.

سبزیجات با برگ‌های سبز

سبزیجاتی که برگ‌های سبزرنگ دارند، مانند اسفناج، کاهو، بروکلی و مارچوبه سرشار از مواد مغذی ضروری و آنتی اکسیدان هستند. مصرف این سبزیجات در روند سلامتی بارداری و جنین نقش مهمی دارند. شما می‌توانید مقادیر مناسبی کلسیم، اسیدفولیک، پتاسیم، ویتامین A و فیبر را از طریق استفاده روزانه از سبزیجات با برگ‌های سبز تأمین نمایید. این سبزیجات را می‌توانید به‌صورت خام یا بخارپزشده مصرف نمایید.

ماهی سالمون

ماهی سالمون از منابع بسیار خوب امگا سه و پروتئین است. امگا سه از مواد ضروری برای رشد مناسب مغز و چشم‌های جنین می‌باشد. ضمنا در نظر داشته باشید که مصرف ماهی سالمون به دلیل مقادیر بسیار کم جیوه، در بارداری مجاز می‌باشد و می‌توانید با آسودگی خاطر از خوردن آن لذت ببرید.

تخم‌مرغ

انواع تخم‌مرغ منبع غنی از پروتئین، ویتامین A و ویتامین D می‌باشند که برای رشد و نمو جنین بسیار ضروری است. سطح پروتئین موجود در تخم‌مرغ با هیچ ماده غذایی دیگری قابل مقایسه نیست. در نتیجه مصرف آن طی بارداری برای شما و جنین بسیار مفید است. هم‌چنین تخم‌مرغ‌ منبع خوبی برای دریافت اسیدفولیک و آهن است و از این طریق سبب افزایش کشسانی پرده‌های جنینی (پرده‌هایی که کیسه آب جنین را تشکیل داده‌اند)، کاهش خطر مشکلات زمان زایمان و کمبود وزن نوزاد هنگام تولد خواهد شد.

شیر

مصرف روزانه، حداقل ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌لیتر شیر، توسط خانم باردار، به افزایش وزن جنین کمک خواهد کرد. شیر منبع غنی از کلسیم و پروتئین است، دو ماده‌ای که برای رشد و نمو مناسب جنین ضروری می‌باشند. شما می‌توانید شیر را به صورت ساده میل نمایید یا اینکه آن‌ را با موادی چون خرما، موز و کاکائو مخلوط نموده و استفاده کنید.

گوشت مرغ

مرغ یکی از منابع غذایی عالی برای افزایش وزن جنین است. گوشت مرغ مقادیر زیادی پروتئین دارد که به رشد سلول‌های ماهیچه‌ای بسیار کمک می‌کند. از طرفی پروتئین برای تقسیم سلولی و رشد و نمو نیز ضروری است. ضمنا گوشت مرغ علاوه بر مقادیر بالای پروتئین، منبع بسیار خوبی برای آهن است که از کم‌خونی در مادر و جنین جلوگیری خواهد کرد.

نکات مهم برای افزایش وزن جنین 

برخی از رژیم‌های غذایی به افزایش وزن جنین درون رحم کمک می‌کنند از پزشک خود بپرسید در ماه آخر بارداری چی بخوریم که بچه وزن بگیره. به هر حال مهم است که این رژیم‌ها در جهت سلامتی شما و جنین باشند و طی بارداری مضر نباشند. از طرفی نیز زیاده‌روی در مصرف هر نوع ماده غذایی، هرچند مفید، عوارض جدی ایجاد خواهد کرد. بنابراین تعادل در رژیم غذایی بسیار مهم است. در ادامه به بررسی روش‌هایی خواهیم پرداخت که با به کار گرفتن آن‌ها بدون آسیب به خود یا جنین می‌توانید به افزایش وزن جنین کمک کنید.

پرهیز از مصرف الکل و دخانیات

لازم است که به طور جدی از مصرف الکل و دخانیات طی بارداری بپرهیزید. هر دو این مواد مضر، می‌توانند سبب بروز نقص در جنین و مشکلات جدی پزشکی طی بارداری شوند.

کاهش مصرف کافئین

مصرف مقادیر زیاد قهوه، چای یا نوشابه‌های انرژی‌زا که حاوی مقادیر زیادی کافئین هستند، می‌توانند سبب آسیب جدی به جنین شوند.

پرهیز از مصرف غذاهای چرب، شیرین و سرخ‌شده

مصرف مداوم غذاهای چرب، شیرین و سوخاری‌شده می‌تواند سبب چاقی گردد. چاقی نیز ریسک ابتلا به کلسترول خون بالا، فشار خون بالا و دیابت بارداری را افزایش می‌دهد. بهتر است که مواد غذایی چرب و شیرین را از رژیم غذایی خود طی بارداری حذف نمایید. به عنوان جایگزین صرفف مواد غذایی سالم که برای شما و جنین مفید باشد (که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم) توصیه می‌شود.

تغذیه مناسب برای وزن‌گیری جنین کلید اصلی رشد و نمو مناسب جنین است. در این مقاله سعی کردیم که روش‌هایی تغذیه‌ای مناسب جهت افزایش وزن جنین را برای شما ارائه دهیم. اما پیش از هرگونه تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی با پزشک خود مشورت نمایید. داشتن سبک زندگی و رژیم غذایی سالم در بارداری نه تنها بهترین روش وزن‌گیری جنین بوده بلکه به سلامت جسمی و روانی مادر نیز کمک می‌کند و در نهایت سبب می‌شود نوزادی سالم با وزن مناسب به دنیا بیاورید.