مصرف زردچوبه در بارداری و نکات مربوط به آن

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
زردچوبه در بارداری

نکات ریز و ظریفی در تغذیه‌ی دوران بارداری وجود دارد. توجه به آنچه که می‌خورید در این دوران به قدری اهمیت دارد که ریزترین و حتی کوچکترین مواد غذایی مانند ادویه‌ها نیز اهمیت پیدا می‌کنند. یکی از ادویه‌های چالش برانگیز در این دوران، زردچوبه در بارداری است. زردچوبه در آشپزی ایرانی ادویه‌ی بسیار پرکاربردی است و در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که آیا این ادویه جزو غذاهای مضر در بارداری است یا خیر.

خواص استفاده از زردچوبه در بارداری

در صورت استفاده در حد اعتدال، زردچوبه یک ادویه مناسب برای بارداری است که می‌توانید حتی در این دوران نیز از خواص آن بهره‌مند شوید. با مصرف این ادویه‌ی پرخاصیت می‌توانید سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کرده تا بتواند در مبارزه با عفونت‌ها قوی‌تر عمل کند تا کمتر لازم باشد در این دوران نگران ابتلا به امراض مختلف باشید. یکی دیگر از خواص زردچوبه در بارداری تقویت استخوان‌ها است که در دوران بارداری به آن نیاز مفرطی پیدا می‌کنید. زیرا با داشتن استخوان‌های محکم‌تر می‌توانید راحت‌تر وزن اضافی ناشی از بارداری را تحمل کنید. 

زردچوبه باعث افزایش هضم چربی‌ها می‌شود زیرا جریان صفراوی را بهبود می‌بخشد. در دوران بارداری این ویژگی‌ هم می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و شما می‌توانید از هر وسیله‌ای برای کنترل وزنتان استفاده کنید. زردچوبه برای بهبود فلور میکروبی روده نیز مفید است. این باکتری‌ها، مفید هستند و به بهبود گوارش مواد غذایی کمک می‌کنند. مصرف زردچوبه در دوران بارداری به کنترل سطح خون نیز کمک می‌کند درنتیجه مصرف آن می‌تواند برای زنانی که دیابت بارداری دارند نیز مفید باشد. 

عملکرد کبد در متابولیسم بدن نقش اساسی دارد و خوردن زردچوبه می‌تواند موثر باشد. از دیگر فواید زردچوبه در بارداری این است که مانع از رشد سلول‌های ناهنجار در رحم می‌شود. خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی نیز دیگر خاصیت زردچوبه در بارداری هستند.

خواص استفاده از زردچوبه در بارداری

مقدار مجاز مصرف زردچوبه در بارداری 

تعیین مقدار مجاز زردچوبه در بارداری کار دشواری است. مسلماً شما نمی‌توانید همه‌ی ادویه‌هایی که در غذاهای خود استفاده می‌کنید را اندازه گیری کنید اما در حدود یک قاشق چایخوری سر خالی یا 5 گرم در روز می‌تواند بی‌خطر باشد. 

مضرات زردچوبه در بارداری 

با وجود آنکه مصرف زردچوبه فواید زیادی دارد اما همانطور که در بالا دیدید، این فواید برای زمانی است که در حد مجاز مصرف شود. در غیر این صورت عوارضی پیش می‌آید که باید خودتان را برای آنها آماده کنید. 

یکی از مهمترین نگرانی‌ها و عوارض زردچوبه در بارداری، خطر سقط جنین است. زردچوبه می‌تواند منجر به تحریک انقباضات رحمی شود که خطر سقط جنین را به همراه دارد و در مواردی دیگر منجر به ظهور علائم زایمان زودرس شود. یکی دیگر از نگرانی‌هایی که هنوز اثبات علمی نشده‌ اما در مورد آن شک و تردید وجود دارد تاثیراتی است که مصرف زردچوبه می‌تواند روی جنین داشته باشد و منظور تغییرات فیزیکی است. تاثیر زردچوبه در بارداری در مورد خونریزی را نیز نباید نادیده بگیرید. زیرا با افزایش مصرف این ادویه خون رقیق شده و احتمال خونریزی افزایش پیدا می‌کند. استفاده از زردچوبه در بارداری و زردی نوزاد از نظر علم پزشکی ارتباطی به هم ندارند. با این حال بهتر است مادرانی که نوزاد آنها زردی دارد از خوردن گرمیجات خودداری کنند.

استفاده از ماسک زردچوبه در بارداری

استفاده از ماسک زردچوبه در بارداری خطری برای مادر و نوزاد ندارد. با این حال استفاده از ماسک زردچوبه در اوایل باردای و در سه ماهه‌ی اول -به طور ویژه در زنانی که حالت تهوع شدید بارداری دارند- توصیه نمی‌شود زیرا عطر این مواد می‌تواند وضعیت مادر را بدتر کند و حالت تهوع این دوران را شدت ببخشد. 

استفاده از ماسک زردچوبه در بارداری

استفاده از صابون زردچوبه در بارداری

یکی از مشکلات استفاده از صابون زردچوبه در بارداری خشکی پوست است. بسیاری از زنان با مشکلات پوستی در دوران بارداری دست و پنجه نرم می‌کنند و استفاده از این صابون می‌تواند شرایط آنها را بدتر کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود در این دوران از مصرف صابون برای پوست و مو خودداری کنید به ویژه زنانی که پوست حساستری دارند.

شیر و زردچوبه در بارداری 

مصرف شیر و زردچوبه در بارداری هم می‌تواند خواص این ادویه‌ی مفید را برای شما به ارمغان بیاورد. موضوع این است که نباید در استفاده از آن افراط کرد. به طور کلی به مادرانی که در زمان بارداری با مشکلاتی نظیر لکه بینی مواجه شده یا به سختی باردار شده‌‌اند توصیه می‌شود از مصرف این ادویه خودداری کنند زیرا می‌تواند خطر سقط جنین یا مشکلاتی از این دست به همراه داشته باشد. در غیر این صورت شما می‌توانید زردچوبه را در انواعی از اسموتی‌ها استفاده کنید و از آن لذت ببرید تنها مراقب باشید که آن را در میزان مجاز مصرف کنید. در مورد خواص شیر و زردچوبه برای گلودرد نوزاد در این مقاله بیشتر بخوانید.

شیر و زردچوبه در باردرای

مصرف شیر و زردچوبه می‌تواند دردهای مفصلی شما را کاهش بدهد، مشکل یبوستتان را درمان کند، گرفتگی گلویتان را التیام ببخشد و باعث تصفیه‌ی خون شود. در نتیجه مصرف آن در حد اعتدال می‌تواند در این دوران بسیار مفید باشد.

سخن پایانی

استفاده از زردچوبه در بارداری می‌تواند شما را از خواص این ادویه‌ی پرخاصیت بهره مند کند. تنها کافی است آن را در حد اعتدال مصرف کنید و توصیه می‌شود زنانی که در ریسک سقط جنین دارند برای اطمینان مصرف آن را محدود کنند.