قطره دایمتیکون برای نوزاد، مقدار مصرف قطره دایمتیکون و عوارض

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
قطره دایمتیکون برای نوزاد

آیا کودکتان ساعت‌ها در حال گریه کردن است و هرچه تلاش می‌کنید موفق به آرام کردن او نمی‌شوید؟ ممکن است یکی از دلایل آن جمع شدن گاز در دستگاه گوارش کودکتان باشد که باعث بروز رفلکس‌های ناراحت‌کننده در او شده است. شما می‌توانید از قطره دایمتیکون برای رفلاکس نوزاد و گاز معده او و درمان نفخ شکم نوزاد استفاده کنید. تاثیر دایمتیکون بر رفلاکس نوزاد بسته به میزان مناسب دوز قطره دایمتیکون برای نوزاد نیز مانند دیگر داروها همچون قطره مولتی ویتامین نوزاد، قطره سدیم کلراید برای نوزاد، شربت کتوتیفن در کودکان و بسیاری از داروهای دیگر اهمیت دارد. همچنین عوارض و منع مصرف آن نیز بسیار مهم است.

تاثیر قطره دایمتیکون برای رفلاکس نوزاد 

قطره دایمتیکون برای چیست؟ گاهی اوقات، نوزادان ممکن است در هنگام تغذیه مقداری هوای اضافی را ببلعند که منجر به ایجاد گاز معده در آنان می‌شود و ناراحتی‌هایی برای آن‌ها ایجاد می‌کند. به جز اینکه باید روش های درمان دل درد نوزاد زیر یک ماه را بدانید، بهتر است برای پیشگیری از این موضوع، هنگام تغذیه کودک را در حالت عمودی نگه دارید و مرتباً آروغ او را بگیرید. البته اگر نوزاد شما سخت یا دیر آروغ می زند، حتما علت سخت آروغ زدن نوزاد را کشف کنید.

حرکت دادن پای نوزاد به حالت دوچرخه می‌تواند به کاهش گاز معده کمک کند. حمام گرم یا مالیدن معده کودک نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. معمولاً گاز معده به ‌آرامی و با گذشت زمان تخلیه می‌شود، اما گاهی اوقات شما به یک داروی ضد نفخ نظیر قطره دایمتیکون برای رفلاکس نوزاد و رفع رفلاکس پنهان نوزاد نیاز خواهید داشت.

آیا قطره دایمتیکون برای رفلاکس معده خوب است؟ شربت دایمتیکون در سال 1952 توسط FDA (سازمان غذا و داروی ایالت متحده آمریکا) تائید شد. این قطره یک داروی بدون نسخه ضد گاز (ضد نفخ) است؛ تقریبا مثل قطره آهن کودکان که باید از 6 ماهگی تا دو سالگی استفاده شود. این قطره رفلاکس معده نوزادان باعث تغییر فشار سطحی حباب‌های گاز در معده و روده می‌شود. در نتیجه حباب‌های کوچک به دام افتاده در بدن نوزاد را کنار هم می‌آورد تا حباب‌های بزرگ‌تری ایجاد شوند. حباب‌های بزرگ‌تر راحت‌تر از مسیر گوارشی عبور می‌کنند و از بدن دفع می‌شوند. قطره دایمتیکون برای بزرگسالان نیز استفاده می‌شود و همین تاثیر را دارد.

دقت کنید که قطره دایمتیکون برای اسهال نوزادان استفاده نمی‌شود و ممکن است در برخی از نوزادان ایجاد مدفوع آبکی کند.

*انواع رفلکس مورو در نوزادان و عوارض ماندن آن

قطره دایمتیکون برای رفلاکس نوزاد

عوارض قطره دایمتیکون برای نوزاد چیست؟

اکنون که میدانید قطره دایمتین برای چیست لازم است در مورد عوارض آن نیز بدانید. بنا بر تائید آکادمی اطفال امریکا قطره و شربت دایمتیکون کودکان زیر یک ماه ایمن و عوارض جانبی آن نادر است. به همین دلیل حتی استفاده از قطره دایمتیکون برای نوزاد زیر یک ماه نیز خطری ندارد؛ اما اگر کودک داروهای هورمونی تیروئید مصرف می‌کند، نباید به او قطره ضد نفخ نوزاد دایمتیکون بدهید، زیرا با هم تداخل دارویی دارند. برخی از کودکان به دلیل کم‌کاری مادرزادی تیروئید نیاز به دریافت داروهای هورمونی تیروئید دارند.

*درمان رفلاکس با شربت فاموتیدین برای نوزاد 

بر خلاف اینکه استفاده از شربت زینک سولفات  برای اشتهای نوزاد حتما باید زیر نظر پزشک باشد، قطره دایمتیمکس ایمن محسوب می‌شود و حتی بدون نسخه می‌توانید آن را از داروخانه تهیه کنید؛ این قطره گاهی ممکن است باعث بروزعلائم زیر شود:

  • اسهال
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سردرد

در صورت بروز این علائم، مصرف قطره دایمتیکون برای رفلاکس نوزاد را قطع کنید و از پزشک در مورد سایر روش‌های درمانی سؤال کنید.

برخی از والدین نیز درباره عوارض قطره دایمتیکون برای نوزاد پسر و اینکه چرا قطره دایمتیکون برای نوزاد پسر مناسب نیست سؤال می‌کنند؛ درصورتی‌که این موضوع صحت ندارد و از نظر علمی صحیح نیست. این قطره اثر ضد گاز دارد که در این مورد تفاوتی بین نوزادان پسر و دختر نیست.

*بهترین زمان دادن قطره آهن و مولتی ویتامین نوزاد چه زمانی است

دوز قطره دایمتیکون در اطفال چقدر باید باشد؟

مقدار مصرف قطره دایمتیکون برای کودکان چقدر است؟ اگر از قطره دایمتیکون برای نوزاد استفاده می‌کنید، قبل از استفاده از این دارو، تمام دستورالعمل‌های موجود در بسته محصول را بخوانید و طبق آن عمل کنید. اگر پزشک این دارو را برای نوزادتان تجویز کرده، آن را طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید. اگر بدون نسخه پزشک قطره دایمتیکون را خریداری کرده‌اید، نباید بیش از 12 روز آن را به نوزادتان بدهید. در مورد اینکه قطره دایمتیکون برای نوزاد چند قطره باشد حتماً با پزشک مشورت کنید.

دوز قطره دایمتین برای نوزاد به سن و وزن کودکتان بستگی دارد. معمولاً حدود 20 میلی‌گرم یا 2 قطره به ازای هر کیلو وزن نوزاد و برای 4 بار در روز مصرف می‌شود. ممکن است در نوزادانی که دچار کولیک هستند در هر وعده حدود 40-125 میلی‌گرم از دارو را تحت نظر پزشک مصرف کنند.

*درمان کولیک نوزاد چگونه انجام میشود

نحوه استفاده از قطره دایمتیکون برای نوزاد چگونه است؟

قطره دایمتیکون برای نوزاد بعد از غذا و در زمان خواب داده می‌شود. برای تسهیل در استفاده نوزادان، قطره‌ها را می‌توان با آب، شیر مادر، شیر خشک یا مایعات دیگر مخلوط کرد و به نوزاد خوراند. قطره دایمتیکون را به‌خوبی با این مایعات مخلوط و بلافاصله از آن استفاده کنید.

ظرف قطره ضد رفلاکس نوزاد را قبل از هر بار مصرف به‌خوبی تکان دهید. با استفاده از قطره‌چکان ویژه داخل جعبه، دوز قطره دایمتیکون در اطفال را با دقت اندازه‌گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید، زیرا ممکن است دوز صحیح را برندارید. از همین قطره‌چکان برای ریختن قطره دایمتیکون در دهان نوزاد نیز استفاده کنید. برای جلوگیری از خفگی نوزاد و یا بیرون ریختن دارو توسط نوزاد، قطره‌چکان را به سمت داخل گونه قرار دهید و آرام‌آرام دارو را وارد دهان نوزاد کنید. پس از هر بار استفاده، قطره‌چکان را به‌خوبی بشویید.