نوشیدنی مفید برای سنگ کلیه و درمان سریع

مرداد ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نوشیدنی مفید برای سنگ کلیه

اگر تابه حال سنگ کلیه را تجربه کرده‌اید، حتما آن را به خاطر دارید. کلیه درد چیزی نیست که بخواهید حتی یکبار دیگر آن را به هر قیمتی که شده تجربه کنید. پس کاملا متوجه هستید که از چه میزان درد وحشتناکی صحبت می‌کنیم. سنگ کلیه توده‌ای جامد است که از کریستال‌های ریز ساخته شده و از رسوب برخی از مواد شیمیایی در ادرار تشکیل می‌شود. این کریستال‌ها می‌توانند رشد کنند و تبدیل به سنگ شوند و زمانی که به دستگاه ادرار راه پیدا کنند و مسیر آن را مسدود کنند، موجب درد می‌شود. نوشیدن مایعات نقش مهمی در سلامت کلیه‌ها دارد. در این مطلب از گهواره شما را با نوشیدنی‌هایی که می‌تواند برای این بیماری مفید باشد، آشنا می‌کنیم.

نوشیدنی‌های دشمن سنگ کلیه

توجه داشته باشید که هرآنچه که می‌خورید و می‌نوشید در بدن شما اثر می‌گذارد. همه ما با این شعار پیشگیری بهتر از درمان است، آشنا هستیم. بنابراین با پیشرفت علم تغذیه افراد ترغیب شده‌اند تا به این شعار عمل کنند و با داشتن یک رژیم غذایی صحیح و سالم از دادن هزینه زیاد با سلامتی جسمی خود، جلوگیری کنند. بنابراین در اینجا شما را با چند نوشیدنی که می‌تواند از بروز سنگ کلیه جلوگیری کند آشنا می‌کنیم. البته تضمینی برای عدم ابتلا به سنگ کلیه نیست، اما مایعات زیر تا حدودی می‌توانند ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. توصیه می‌شود قبل از شروع هر درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

  • آب

آب یکی از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین نوشیدنی‌هایی است که در همه جا پیدا می‌شود. نوشیدن آب نه تنها از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند، بلکه هزاران اثر مثبت دیگر بر روی شما خواهد داشت. نوشیدن آب باعث رقیق شدن ادرار و در نتیجه مانع از رسوب و تشکیل سنگ و بروز بیماریهایی مانند کبد چرب می‌شود. (در مورد طرز تهیه دمنوش برای کبد چرب بیشتر بخوانید.) همچنین نوشیدن آب فراوان به دفع سنگ‌ها کمک کرده و سنگ‌ها به راحتی و با کمترین درد دفع می‌شود. بنابراین نوشیدن 8 لیوان آب و در مواقعی که سنگ کلیه دارید، 12 لیوان آب در طول روز می‌تواند به شما در حل و جلوگیری از این مشکل کمک کند. ادرار تیره رنگ به معنای کم آبی بدن است. ادرار باید روشن و زرد رنگ باشد. بنابراین به رنگ ادرار خود توجه کنید تا متوجه کم آب بدن خود شوید. بهتر است در مورد نوع آب مصرفی (آب آشامیدنی یا آب معدنی) با پزشک خود مشورت کنید. بعلاوه آب به عنوان یک نوشیدنی بدون قند میتواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان بیماری کلیوی در بارداری باشد.

  • لیموناد

طبق تحقیقات انجام شده، نوشیدن لیموناد علاوه بر اینکه از تشکیل سنگ‌ها جلوگیری می‌کند، رشد سنگ‌های جدید جلوگیری می‌کند. پزشکان برای درمان سنگ کلیه معمولا پتاسیم سیترات را بصورت قرص یا مایع تجویز می‌کنند. آب لیمو حاوی مقدار زیادی سیترات طبیعی است و قدرت بیشتری در مهار کردن سنگ کلیه دارد. لیموناد کم شکر یا بدون شکر می‌تواند جایگزین خوبی برای پتاسیم سیترات باشد.

  • سرکه سیب

سرکه سیب حاوی استیک اسید بوده که به حل شدن سنگ کلیه کمک می‌کند. علاوه بر آن این مایع مزایای بسیار زیادی دیگری برای سلامتی بدن به همراه دارد. همچنین سرکه سیب به کاهش تشکیل سنگ کلیه کمک کرده و احتمال ابتلا به آن را کم می‌کند. از سرکه سیب می‌توانید در سالاد و یا مخلوط با آب استفاده کنید. بعلاوه سرکه سیب از خوراکی‌های کاهش چربی سوز شکم است که میتواند در کاهش وزن موثر باشد.

نوشیدنی های دشمن سنگ کلیه

* برای اطلاع از بهترین نوشیدنی پروتئینی و طرز تهیه آن کلیک نمایید. 

برای سنگ کلیه چی چیز خوب است؟

داشتن یک رژیم غذایی صحیح و درست می‌تواند بسیار در درمان و جلوگیری از سنگ کلیه به شما کمک کند. سنگ‌های کلیه می‌توانند به اندازه یک دانه شن و یا به بزرگی یک مروارید و یا حتی بزرگتر باشند. هرچه اندازه سنگ بزرگتر باشد، احتمال مسدود شدن مجرای ادرار و درد آن بیشتر خواهد بود. باید بدانید که 4 نوع سنگ کلیه وجود دارد که شما باتوجه به نوع سنگ کلیه‌ای که دارید، باید رژیم غذایی متفاوتی داشته باشید. انواع سنگ کلیه عبارتند از: سنگ کلسیمی، سنگ اسید اوریک، سنگ استروویت و سنگ سیستینی. دو نوع سنگ کلسیمی و اسید اوریک از شایع‌ترین سنگ‌های کلیه هستند.

اگر سنگ کلیه کلسیمی دارید به نکات زیر توجه کنید:

  • مایعات فراوان بنوشید.
  • نمک کمتری مصرف کنید.
  • در وعده‌های خود از کلسیم بیشتری استفاده کنید.
  • لیمو و پرتقال بیشتری بخورید.
  • مقدار پروتئین مصرفی خود را کاهش دهید.
  • رژیم غذایی کم چرب داشته باشید.
  • از چای و قهوه استفاده کنید.

اگر سنگ کلیه اسید اوریک دارید به نکات زیر توجه کنید:

  • از مصرف الکل، ماهی شور، مارچوبه، مخمر آبجو، گل کلم، کانسومه، شیره گوشت، شاه ماهی، حبوبات (لوبیا و نخود خشک)، قارچ ها، روغن ها، گوشت های اندام های حیوانات (جگر، قلوه و دنبلان)، ساردین و اسفناج خودداری کنید.
  • از غذاهای چرب و گوشتی اجتناب کنید.
  • لیمو و پرتقال زیادی بخورید.
  • مایعات زیادی بنوشید.
  • اگر در حال کاهش وزن هستید این کار را با سرعت کمتری انجام داده و یا به تعویق بیندازید.

برای سنگ کلیه چی خوبه

میوه‌های مفید و مضر برای سنگ کلیه

همانطور که در بالا گفتیم، برای آنکه بدانیم چه میوه‌هایی برای سنگ کلیه مفید یا مضر هستند، باید نوع سنگ کلیه را بشناسیم. برخی از میوه‌ها و سبزیجات به دلیل داشتن خاصیت قلیایی و ترکیبات تجزیه‌کننده قادرند از تشکیل سنگ‌های کلیه جلوگیری کنند. در اینجا شما را با میوه‌های مفیدی آشنا می‌کنیم که با گنجاندن آنها در رژیم غذایی خود می‌توانید به بهبود این بیماری کمک کنید.

  • لیمو

دارای مقدار زیادی سیترات بوده و به دفع سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل سنگ‌های کلسیمی کمک می‌کند

  • هندوانه

دارای آب فراوان و پتاسیم بوده و به تنظیم سطح اسید ادرار و حال شدن و تجزیه سنگ کمک می‌کند.

  • انار

باعث تقویت عملکرد کلیه‌ها و دفع سموم از سیستم ادراری می‌شود و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.

  • کرفس

مانع از تجمع سموم در کلیه می‌شود و آنها را قبل از خطرساز شدن و تشکیل دفه می‌کند.

در مقابل این موادغذایی مفید باید از مواد غذایی که شامل ترکیبات اگزالات هستند اجتناب کنیدو اگزالات و کلسیم در مایع ادرار در مجاورت یکدیگر به همدیگر می‌چسبند و تشکیل سنگ می‌دهند. میوه‌ها و سبزیجاتی که دارای این ترکیب هستند عبارتند از: اسفناج، ریواس، سیب زمینی با پوست پخته شده، بامیه، چغندر، سیب زمینی رخ شده، تمشک و بادام.

میوه های مفید و مضر برای سنگ کلیه

دفع سنگ کلیه با آبلیمو

اگر سنگ کلیه دارید، آبلیمو نجاتتان خواهد داد. بر اساس مطالعات انجام شده، آبلیمو یکی از موثرترین و در عین حال ساده‌ترین روش برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه و همینطور کند شدن روند رشد آن است. دفع سنگ کلیه با درد ناگهانی و شدید در پهلو آغاز می‌شود. این درد به اندازه‌ای شدید است که به درد زایمان تشبیه کرده‌اند. سنگ‌های کلیه زمانی تشکیل می‌شوند که ادرار در کلیه با نمک‌های تشکیل دهنده سنگ خوب اشباع شود و مواد حاوی جلوگیری کننده از این روند وجود نداشته باشد. این مواد حاوی سیترات هستند. به همین دلیل است که پزشکان برای معالجه و درمان این بیماری از پتاسیم سیترات استفاده می‌کنند. حال آبلیمو حاوی مقدار زیادی سیترات طبیعی بوده و می‌تواند در درمان و پیشگیری از این بیماری به شما کمک کند.

قوی‌ترین قرص و داروی گیاهی سنگ شکن

یکی از قوی‌ترین قرص‌ها برای درمان سنگ کلیه، کپسول رواتینک است. این کپسول حاوی اسیدهای چرب بوده و به خرد شدن، حل شدن و دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار کمک می‌کند. در صورتی که این دارو برای شما تجویز شد، از دادن آن به دیگران حتی کسانی که علائم مشابه با شما دارند، خودداری کنید. این دارو اسپاسم‌های عضلانی را برطرف کرده و درد کلیه و کولیک‌های ادرار را کاهش می‌دهد. 

قوی ترین داروی سنگ کلیه

اما اگر به دنبال راه‌های خانگی و داروهای گیاهی برای درمان و جلوگیری از سنگ کلیه هستید، ما به شما زنجبیل را معرفی می‌کنیم. زنجبیل علاوه بر فواید بسیاری که دارد، یکی از قوی‌ترین داروهای سنگ شکن است. استفاده از زنجبیل در غالب چای و دمنوش می‌تواند در دفع سنگ کلیه به شما کمک کند. زنجبیل کلیه‌ها را شستشو داده و فشار خون را تنظیم می‌کند و به دفع سموم اضافی و جلوگیری از تجمع باکتری‌های بسیار مفید است. در مورد خواص زنجبیل در این مقاله بیشتر بخوانید.

درمان فوری سنگ کلیه

سنگ کلیه بسته به نوع آن درمان متفاوتی دارد. اما بیشتر سنگ‌های کلیه نیاز به درمان تهاجمی نداشته و با روشهای ساده درمان می‌شود. با مصرف روزانه 8 تا 9 لیتر آب می‌توانید به دفع سنگ‌های کوچک و پاکسازی دستگاه ادرار بدن کمک کنید. همچنین می‌توانید با تجویز پزشک از برخی از داروهای سنگ شکن استفاده کنید. اما سنگ‌های بزرگ را به دلیل خطر خونریزی، عفونت و آسیب به کلیه نمی‌توان به این روش‌ها درمان کرد و معمولا از روش‌های تهاجمی و نیمه تهاجمی مانند امواج صوتی و یا جراحی استفاده می‌کنند.