ویتامین B6 در بارداری و تاثیر آن بر سلامت مادر و جنین

بهمن ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
ویتامین B6 در بارداری

ویتامین B6 در بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. این‌ ویتامین یکی از ویتامین‌های گروه B است که محلول در آب است و توسط بدن ذخیره نمی‌شود و مازاد آن از طریق ادرار دفع می‌شود؛ بنابراین افراد باید به‌صورت روزانه ویتامین B6 را مصرف کنند. به طور کلی ما ویتامین B را به عنوان بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو میشناسیم اما در بارداری اهمیت چند برابر در دیگر زمینه ها دارد. این ویتامین در بیش از 100 فرآیند اساسی بدن شرکت می‌کند؛ از‌تولید سلول‌های خون گرفته تا عملکرد مغز. همچنین در متابولیسم اسیدهای آمینه، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها نیز نقش دارد. این موضوع، در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد و‌می‌تواندبسیاری از علائم ناخوشایند این دوران را قابل رفع یا تسکین دهد بنابراین، دوز مصرفی ویتامین ب6 در بارداری باید افزایش یابد. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره اهمیت مصرف ویتامین ب ۶ در بارداری و دوز مصرف ویتامین b6 در بارداری کسب خواهید کرد.  

فواید ویتامین ب۶ در بارداری چیست؟

ویتامین ب ۶ در بارداری به دلایل مختلفی، برای مادر و جنین حیاتی است؛ زیرا این ویتامین نقش حیاتی در بدن دارد و در بیش از 100 واکنش آنزیمی شرکت می‌کند. مهم‌ترین نقش‌های ویتامین B6 عبارت‌اند از:

بهبود عملکرد مغز

ویتامین B۶، که به نام پیریدوکسین نیز شناخته می شود برای رشد مغز و سیستم عصبی جنین بسیار مهم است. وجود این‌ویتامین برای انتقال پیام عصبی بین نورون‌های مغز، لازم است. همچنین این‌ویتامین در‌تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی سروتونین و نوراپی نفرین و تشکیل میلین در بافت‌های عصبی نیزنقش دارد بنابراین کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به آسیب دائمی اعصاب شود.

کاهش حالت تهوع بارداری 

یکی دیگر از مزایای مصرف ویتامین ب ۶ در بارداری این است که به کاهش حالت تهوع بارداری و استفراغ دوران بارداری یا همان بیماری صبحگاهی کمک می‌کند. برخی مطالعات نشان می دهد خانم هایی که بیماری صبحگاهی شدید دارند دارای سطح پایینی از ویتامین ب6 در خون خود می باشند. به همین دلیل مادرهایی که در بارداری به شدت بیمار هستند، در اثر مصرف مکمل ب6 بهبود می یابند. البته این بدان معنا نیست که شما خودسرانه دوز مصرف این ویتامین را افزایش دهید؛ در تمام طول بارداری می‌بایست در مورد تمامی داروهای مصرفی خود حتی مکمل‌ها و داروهای گیاهی، با پزشکتان مشورت کنید.

کاهش تاثیر آلودگی هوا بر بدن

یکی دیگر از تأثیرات مهم مصرف ویتامین B۶ در بارداری این است که تأثیر آلودگی بر اپی ژنوم را کاهش می‌دهد. تخمین زده می‌شود که 92 درصد از جمعیت جهان در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که میزان آلودگی بالاتر از حد مجاز است؛ این شرایط می‌تواند هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک باشد. 

سایر مزایای ویتامین ب 6 در بارداری

مصرف ویتامین B6 به دلایل بسیاری از اهمیت برخوردار است. این ویتامین به عملکرد طبیعی آنزیم‌های گوارشی و متابولیسم پروتئین و گلوکز کمک می‌کند، پوست را سالم نگه می‌دارند و در تولید محصولات خونی مانند هموگلوبین و گلبول‌های قرمز نقش دارد.  ویتامین B6 همچنین در سالم نگه داشتن غدد لنفاوی، تیموس و طحال نقش دارد. سطح قند خون را نیز، تقویت می‌کند.

علاوه بر موارد ذکرشده، مصرف ویتامین B۶ در بارداری در جلوگیری از برخی بیماری‌های نوزادان ازجمله اگزما و وزن کم هنگام تولد، نقش دارد. همچنین سیستم ایمنی کودک را تقویت می‌کند. بدن شما همچنین با استفاده از B6 می‌تواند از اسید آمینه تریپتوفان، نیاسین (ویتامین B3) تولید می‌کند. بسیاری از علائم و عوارض بارداری با سطح مناسب این ویتامین‌ها، بهبود می‌یابند.

*دلایل و روشهای درمان ریزش مو در بارداری

ویتامین ب 6 در بارداری

دوز مصرفی ویتامین ب6 در بارداری چقدر باید باشد؟

مقدار مصرف ب6 در بارداری حدود 1.9 میلی‌گرم در روز خواهد بود. معمولا خانم‌های باردار می توانند با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع نیاز روزانه بدنشان را به ویتامین B6 برطرف کنند.این ویتامین در مولتی ویتامین های مختلف و در غذاعای غنی از این ویتامین به وفور یافت می شود بنابراین در اغلب موارد نیاز به مکمل این ویتامین ضروری نیست ولی زنانی که با حالت تهوع و استفراغ شدید مواجه هستند، پزشک دوز مصرفی قرص ب۶ در بارداری را کمی افزایش دهد؛ زیرا همان‌طور که گفتیم بر اساس برخی مطالعات، این ویتامین به بهبود علائم بیماری صبحگاهی کمک می‌کند البته دریافت کمی بیشتر از نیاز ویتامینB6 مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و ‌عارضه ای در پی نخواهد داشت، اما در صورتی که خانم باردار بیش از حد مصرف کند باعث ایجاد مشکلات عصبی، کرختی و بی‌حالی و... می شود. بنابراین قبل از مصرف ویتامین B6 به صورت جداگانه، بهتر آن است که در مورد مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت داشته باشید.

 

منابع غذایی حاوی ویتامین ب 6 کدام اند؟

ویتامین ب۶  در بسیاری از غذاها وجود دارد، با خوردن غذا وارد بدن می شود و از قسمتهای ابتدایی روده جذب خون می شود از جمله مواد غذایی سرشار از ویتامین B6 می توان به: نخود، جگر گاو، غلات غنی‌شده، موز، سیب‌زمینی، مرغ، ماهی سالمون، سویا، شیر، برنج قهوه‌ای، اسفناج، هویج، آووکادو، فندق و آب سبزیجات اشاره کرد. اگرچه دریافت حداقل یک واحد از مواد غذایی حاوی ویتامین B6 در روز می تواند نیاز مادر باردار را به این ویتامین رفع کند، اما چون زنان باردار در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند، معمولاً قرص ب۶ در بارداری تجویز خواهد شد. 

کمبود ویتامین b6 در بارداری چه خطری دارد؟

کمبود ویتامین ب۶ در بارداری غیر معمول نیست، اما کمبودهای شدید آن نادر است. 

  1. نوروپاتی محیطی با سوزن سوزن شدن ، بی حسی و درد در دست و پا
  2. کم خونی
  3. تشنج
  4. افسردگی
  5. گیجی
  6.  ضعف سیستم ایمنی 

چه عللی باعث کمبود ویتامین B6در بدن می شوند؟ 

دلایل مختلفی برای ایجاد کمبود ویتامین B6 در بارداری وجود دارد که در اینجا به مهمترین دلاین آن میپردازیم:
- نداشتن رژیم غذایی مناسب و دریافت کم و یا ناکافی ویتامین B6از طریق رژیم غذایی.
- مصرف بیش از حد الکل
- استفاده زیاد از مواد غذایی پرشکر
- استفاده بیش از حد از غذاهای فرآوری شده.
- البته در مواردی بعضی از بیماری‌ها نیز می‌تواند باعث ایجاد کمبود ویتامین B6 در بدن شود.

نوزادانی که با کمبود این ویتامین مواجه باشند، تشنج حتی پس از درمان با داروهای ضد تشنج، ممکن است ادامه داشته باشد. سایر نقایص مانند نوروپاتی محیطی نیز می‌تواند دائمی شود.