گریپ میکسچر خارجی برای نوزاد | نحوه مصرف و عوارض آن

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
گریپ میکسچر خارجی برای نوزاد

گریپ میکسچر خارجی برای نوزاد یکی از داروهای پرکاربرد در نوزادان است که به صورت شربت در بازار موجود است. فراوانی استفاده از این دارو همانند شربت چرک خشک کن کودکان یا داروهای ضد سرفه مانند شربت برم هگزین برای کودکان است. گریپ میکسچر برای برطرف کردن علائم نفخ شکم نوزاد و درد‌های کولیکی شکم استفاده می‌شود. به همین دلیل سعی بر آن داریم که توضیحاتی دربارۀ این دارو به والدین بدهیم. عنصر سازنده این دارو بی کربنات سدیم است که باعث خنثی شدن اسید اضافی معده می‌شود. مواد دیگر موجود در آن شامل عصاره گیاهانی مانند شوید، رازیانه، بابونه، دارچین، میخک، زنجبیل، زیره سیاه، نعنا و قند است. این مواد افزودنی موجب کاهش ریفلاکس، درد شکم و نفخ کودکان می‌شوند.

نحوه مصرف گریپ میکسچر خارجی برای نوزادان

برای استفاده از گریپ میکسچر خارجی برای نوزاد ابتدا سر قطره‌چکان را فشار دهید تا هوای آن خارج شود. سپس آن را در بطری فرو ببرید تا دارو به داخل قطره‌چکان بیاید. اضافۀ دارو را خارج کنید تا به دوز مورد نیاز برسید. سپس قطره‌ها را به آرامی در دهان کودک بچکانید. دوز این دارو حتما باید توسط پزشک تعیین شود.

درست مانند زمانی که شربت سرفه کودکان مثل شربت بلتیل تجویز می شود، استفاده از گریپ میکسچر هم باید با نظر پزشک باشد. گریپ میکسچر خارجی برای نوزاد زیر یک ماه ممنوعیت دارد. همچنین کودکان یک تا شش ماهه باید با دستور پزشک از آن استفاده کنند. دوز معمول این دارو به صورت زیر است:

  • کودکان یک تا شش ماه، سه بار در روز و هر بار به مقدار پنج میلی‌لیتر یا یک قاشق چای‌خوری
  • کودکان هفت تا 12 ماه هر بار 10 میلی‌لیتر یا دو قاشق چای‌خوری 
  • حداکثر مقدار مجاز در شبانه روز شش نوبت است.
  • می‌توان این شربت را با کمی آب مخلوط کرد و به نوزاد داد.
  •  بهترین زمان مصرف شربت گریپ میکسچر همراه با غذا یا پیش از خواب است.
  • اگر کودک از خوردن گریپ میکسچر امتناع می‌کند، می‌توانید هنگام شیر دادن به کودک مقداری از شیر را با شربت مخلوط کنید و به او بدهید. 

*چگونه باد شکم نوزاد را بگیرم + معرفی روشهای موثر

عوارض جانبی گریپ میکسچر خارجی برای نوزاد

گریپ میکسچر خارجی برای نوزاد معمولا عارضۀ جانبی خاصی ندارد. اما گاهی اوقات در ارتباط با مصرف دارو نوزاد، این ترکیب به صورت خانگی درست می‌شود یا از سایت‌های نامعتبر خریداری می‌شود که می‌تواند باعث عوارض شود. 

  • عصارۀ نعنا نیز در برخی کودکان باعث آلرژی می‌شود. علائم آلرژی شامل مشکلات تنفسی، خارش گلو، دانه‌های پوستی و خارش پوست است.
  • همچنین ممکن است قند موجود در گریپ میکسچر خارجی در نوزادانی که قادر به تحمل و هضم برخی قندها نیستند، مشکل ساز شود. به همین دلیل در صورت وجود هر گونه حساسیت آن را به پزشک کودکتان اطلاع دهید.
  • برخی از انواع گریپ میکسچر ممکن است حاوی الکل باشند. این الکل موجب حالت آرام‌بخشی به کودک می‌شود، اما ممکن است برای کودک خطرساز باشد. به همین دلیل از شربت‌هایی استفاده کنید که فاقد الکل هستند.
  • بی‌کربنات موجود در گریپ میکسچر اسیدیته معده را کاهش می‌دهد، زیرا خاصیت قلیایی دارد. این موضوع ممکن است باعث مشکلات خفیف گوارشی بشود. درست مانند زمانی که برای درمان ویار بارداری اقدام می کنید و از ترکیبات مناسب استفاده می کنید، برای درمان دل درد کودک خود نیز باید همین کار را انجام دهید. 
    عوارض گریپ میکسچر برای نوزاد

*مزایای قطره دایمتیکون برای نوزاد رفلاکسی+ دوز مجاز

محصولات مشابه گریپ میکسچر خارجی برای نوزاد

شربت‌های دیگری با همین ویژگی درمانی در بازار وجود دارند که در این‌جا به بعضی از آن‌ها اشاره می کنیم. معمولا در ماه های اول تولد نوزاد دل درد و نفخ عارضه شایعی است که فقط می توان با روش های پیشگیری کننده از شدت آن کم کرد. بنابراین همانند زمانی که برای پیشگیری از ترک شکم در بارداری خود اقدام می کردید و از ترکیبات متنوع استفاده می کردید، برای دل درد نوزاد خود نیز در وهله اول با رعایت رژیم غذایی خوب از این عارضه پیشگیری کنید. 

  • گریپ واتر: این دارو معمولا تحت لیسانس انگلیس ساخته می‌شود. حاوی زیرۀ سیاه، شوید و نعنا است.
  • کاراوی میکسچر: این شربت تولید ایران است. دارو حاوی زیرۀ سیاه، نعنا، رازیانه و بی‌کربنات است. این شربت فاقد الکل است.
  • نرس هارویز: شربت گریپ میکسچر خارجی که در کشور انگلستان تولید می‌شود. این دارو حاوی سدیم بی-کربنات، اسانس شوید، زیرۀ سیاه و قند سوکروز است. این فراورده نیز فاقد الکل است.
  • کامی وی: این محصول ایرانی حاوی اسانس زیرۀ سیاه و سبز و ترنجبین است و از ابتدای تولد قابل مصرف است.
  • قطرۀ کولیک ایز: این دارو محصول کشور آلمان است و به فرم قطره موجود است. حاوی سایمتیکون برای کاهش نفخ و کولیک نوزاد است. مواد دیگر موجود در آن عصارۀ شوید و رازیانه هستند. این دارو از بدو تولد قابل استفاده است. این دارو به علت نداشتن بی‌کربنات عوارض ناشی از آن را هم ندارد.
  • شربت گل گریپ: این محصول یک شربت ایرانی است که حاوی بی‌کربنات سدیم و اسانس دانۀ شوید است.
  • شربت هربال میکسچر: این شربت نیز نمونۀ داخلی است و حاوی زیرۀ سیاه و سبز، ترنجبین و اسانس شوید است.
  • داروی گریپ میکسچر خارجی برای نوزاد با نمونۀ داخلی تفاوت اثر چندانی ندارد. مبنای انتخاب نوع داخلی یا خارجی نظر پزشک و سازگاری کودک با دارو و پاسخ‌دهی خوب کودک به دارو است. 

بر خلاف طرز استفاده از قطره سدیم کلرید برای نوزاد که نیازی به تجویز پزشک ندارد و استفاده از آن برای نوزادان حتی از بدو تولد مجاز است، درباره دوز مصرفی و تعداد روز مجاز برای مصرف گریپ میکسچر خارجی برای نوزاد نیز تنها پزشک می‌تواند نظر دهد. پس قبل از استفاده حتما پزشک کودکتان را در جریان قرار دهید.

فراموش نکنید که حساسیت های نگهداری و مراقبت از نوزاد بعد از تولد شکل جدیدی به خود می گیرد. برای مثال همانطور که برای درمان گرفتگی و آبریزش بینی در بارداری از ترکیبات ایمن استفاده می کنید، حتما باید برای نوزاد متولد شده خود نیز از ترکیبات مطمئن استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیگر داروها مانند شیاف استامینوفن 125 در این مقاله بیشتر بخوانید.