سرلاک چیست؟ انواع سرلاک و فواید آن برای نوزادان

دی ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
سرلاک چیست؟ انواع سرلاک و فواید آن برای نوزادان

تغذیه نوزاد یکی از‌مهم‌ترین موارد مربوط به‌رشد و‌سلامت او‌است. یکی از‌غدا‌های کمکی برای تغذیه نوزاد سرلاک است. سرلاک چیست؟ سرلاک برند غلات فوری است که توسط شرکت نستله (Nestle) تولید می‌شود. انواع مختلفی از سرلاک برای نوزادان در گروه‌های سنی مختلف تولید شده است. این محصول هنگامی‌که شیر مادر به‌تنهایی کافی نیست و در نوزادان بالای شش ماه، به عنوان یک غذای کمکی به همراه غذاهای مکمل تغذیه نوزاد مانند فرنی و سویق که بسیار مغذی هستند، مصرف می‌شود. شما می توانید با شروع غذای کمکی کودک، سرلاک را هم در وعده های غذایی او بگنجانید. اگر می‌خواهید با انواع سرلاک برای نوزادان، فواید سرلاک و بهترین و مقوی‌ترین سرلاک برای نوزاد خود آشنا شوید، این مقاله را از دست ندهید. همچنین شما باید با طرز تهیه فرنی نوزاد و و طرز تهیه سویق کودک هم آشنا باشید و همچنین بدانید که از چه سنی باید به کودک شیرخوار مکمل ویتامین داد

انواع سرلاک برای نوزادان

همانطور که خوردن رازیانه در دوران بارداری، خوردن کیوی در بارداری و خوردن عسل در بارداری برای جنین فواید زیادی دارد؛ سرلاک دادن به کودک هم بسیار پر سود و فایده است. البته به شرطی قانون سن را در دادن سرلاک مناسب رعایت کنید. در زیر توضیح می‌دهیم بهترین سرلاک برای کودک ۱۴ ماهه، 6 ماهه، 9 ماهه و ... چیست.

سرلاک برنج

از شش ماهگی به بعد می‌تواند برای نوزاد استفاده شود. برنج تقریبا حساسیت ایجاد نمی‌کند و بسیار آسان هضم می‌شود و‌برای وزن‌گیری هم مناسب می‌باشد. پزشکان توصیه می‌کنند که سرلاک برنج به مدت چند هفته تا یک ماه بعنوان تنها غذای جامدی باشد که به نوزاد داده میشود تا سیستم گوارشی نوزاد کم کم برای هضم دیگر مواد غذایی آمادگی یابد.

سرلاک جو

بهترین سرلاک برای کودک هفت ماهه به بالا سرلاک جو است. از هفت ماهگی به بعد می توان سرلاک جو را برای نوزاد استفاده کرد. البته ممکن است برخی نوزادان به جو حسلسیت داشته باشند بنابراین، بهتر است در ابتدا با مقادیر کم شروع کرد و چنانچه علائم حساسیت در‌کودک مشاهده نشد‌ به‌تدریج مصرف آن را افزایش داد.

سرلاک گندم

نوزاد از یک سالگی به‌بعد می‌تواند سرلاک گندم را مصرف کند. این سرلاک از محبوب‌ترین طعم‌ها برای نوزادان است. طبق نظر پزشکان، بهتراست سرلاک گندم را به عنوان اولین غذای جامد به کودکان ندهند، بلکه بهتر است کودک ابتدا با میوه‌ها، سبزیجات و دیگر انواع سرلاک‌ تغذیه شود و بعد از آن سرلاک گندم به کودک داده شود. اگر در‌مورد حساسیت کودک به گلوتین موجود در گندم نگرانی‌هایی دارید، بهتر است به پزشک کودکتان مراجعه کنید و دراین باره گفتگو کنید.

سرلاک مخلوط غلات و میوه

بعد از این که نوزاد از انواع طعم های سرلاک به طور جداگانه تغذیه کرد‌و خبری از آلرژی و حساسیت خاصی نبود، می‌توان از‌سرلاک‌ مخلوط غلات که بسیار مقوی است استفاده کرد. با مخلوط کردن چند غله مختلف، کودک از خواص و مزایای همه غلات بهره مند شده و تنوع مزه و طعم بیشتری برایش ایجاد می‌شود. هم چنین می‌توان از ترکیب سرلاک با شیر، میوه خشک شده نیز برای طعم و خواص بیشتر استفاده کرد.

طرز تهیه و روش مصرف انواع سرلاک

آب را 5 دقیقه بجوشانید و‌بگذارید خنک شود. 150 میلی‌لیترآب ولرم را با‌50 گرم (9قاشق) سرلاک مخلوط کنید. مخلوط را‌آن‌قدر هم fزنید تا‌ صاف و‌ یک‌دست شود بعد از کمی خنک شدن به‌ نوزاد بدهید.

نکات مهم تغذیه با انواع سرلاک کودک

  • مراقب محصولاتی که دارای عسل هستند باشید. تا یک سالگی نباید عسل را جز تغذیه کودک قرارداد.
  • با تجویز و اجازه پزشک شروع به تغذیه نوزاد با غذای جامد و سرلاک کنید. برخی پزشکان ۴ ماهگی و پزشکان دیگر دیگر پایان 6 ماهگی را بهترین زمان آغاز غذای جامد و سرلاک می‌دانند.
  • به یاد داشته باشید ابتدا با سرلاک‌های تک غله‌ای و ساده تغذیه را شروع کنید. بعد به سراغ سرلاک‌های تک غله‌ای و حاوی تکه میوه بروید.
  • بعد از خوردن یک غذای جدید توسط کودک، سه روز صبر کنید و واکنش‌های بدن کودک را زیر نظر بگیرید. بعد از اطمینان غذای جدید دیگری به او بدهید.
  • مراقب نشانه‌های حساسیت و آلرژی باشید. مانند : التهابات پوستی، جوش‌های ریز، اسهال و استفراغ ، مشکلات گوارشی و تنفسی از نشانه‌های آلرژی به غذاست. با مشاهده این علایم به دکتر کودکتان مراجعه کنید و در صورت خطرناک بودن وضعیت نوزاد، سریعا اورژانس را خبر کنید.

سرلاک را از چه زمانی می‌توانیم به کودک بدهیم؟

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که در شش ماه اول زندگی به دلیل مزایای تغذیه با شیرمادر حتماً شیردهی را انجام دهید. به توصیه آکادمی اطفال آمریکا (AAP) بهتر است دادن غذاهای جامد را از سن 4 تا 6 ماهگی و به‌تدریج آغاز کنید.

*در مورد جدول برنامه غذایی نوزاد 5 ماهه در این مقاله بیشتر بخوانید.

رفلکس لثه که از خفگی در نوزادان جلوگیری می‌کند تا حدود پنج‌ماهگی نوزاد به‌خوبی شکل می‌گیرد؛ اما اگر این رفلکس زودتر ایجاد شد، تحت هدایت پزشک متخصص اطفال، مواد جامد را می‌توان قبل از سن شش‌ماهگی نیز شروع کرد، به شرط آنکه شرایط زیر در کودک وجود داشته باشد:

  1. کودک بتواند بدون تکیه‌گاه، گردن را صاف نگه دارد و از کنترل مناسب گردن برخوردار باشد.
  2. کودک بتواند با کمترین پشتیبانی و یا کمکی بنشیند.
  3. کودک به‌طور داوطلبانه دهان را باز کند و به سمت جلو برود تا غذا بخورد.

اگر کودک شما این علائم آمادگی را نشان می‌دهد، با متخصص اطفال نیز مشورت کنید و غذاهای مکمل مانند سرلاک را زودتر از شش ماه، البته نه تا قبل از چهارماهگی شروع کنید. البته حتی بعد از معرفی غذاهای جامد، باید حداقل تا یک سال و حتی بیشتر به شیردهی نوزاد خود ادامه دهید و سرلاک تنها نقش مکمل غذایی را دارد. 

چرا نباید خیلی زود سرلاک را شروع کنید؟

برخی از والدین به دلیل فواید سرلاک برای وزن گیری نوزاد تمایل دارند که هرچه زودتر استفاده از آن را آغاز کنند؛ اما بهتر است قبل از چهارماهگی به دلایل زیر از شروع هرگونه مواد غذایی جامد ازجمله انواع سرلاک نوزاد خودداری کنید:

  • خطر خفگی وجود دارد، زیرا رفلکس گگ یا همان رفلکس لثه هنوز توسعه نیافته است.
  • شروع زودتر از موعد غذای تکمیلی دفعات شیردهی را کاهش می‌دهد. این ممکن است به کاهش ذخایر آهن در نوزادان منجر شود؛ زیرا آهن بیولوژیکی فراوان و با جذب بالایی که در شیر مادر وجود دارد با آهن افزودنی مکمل که جذب کمتری دارد، جایگزین می‌شود.
  • ازآنجاکه سیستم گوارشی کودک هنوز درحال‌توسعه است، ممکن است دچار مشکلاتی شود.
  • ممکن است باعث اختلال در میکروبیوم روده کودک شود و در آینده مشکلاتی برای سلامتی او ایجاد کند.
  • ممکن است منجر به پرخوری شود که می‌تواند منجر به افزایش وزن بیش‌ازحد شود. مصرف زیاد سرلاک برای چاقی نوزاد توصیه نمی‌شود.
  • خطر ابتلا به آلرژی وجود دارد، زیرا سیستم ایمنی بدن هنوز توسعه نیافته است.

نحوه شروع سرلاک برای نوزاد 

شروع تغذیه کودک با غذاهای تکمیلی یک تجربه متفاوت برای والدین می‌باشد. بعد از انتخاب بهترین انواع سرلاک برای نوزاد شش ماهه خود با به‌کارگیری نکات و ترفندهای زیر، تغذیه او را با سرلاک آغاز کنید:

  • هرگز در زمانی که کودک شما خسته یا بی‌قرار است، تغذیه را شروع نکنید.
  • آرام و ریلکس باشید. کودک شما هنگام تغذیه باید احساس راحتی داشته باشد.
  • محیط تغذیه را گرم، دوستانه و انعطاف‌پذیر کنید زیرا تنظیم سریع قوانین تغذیه‌ای فایده‌ای ندارد.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک در موقعیتی به حالت نشسته با حمایت کم و یا بدون حمایت قرار گرفته باشد.
  • هنگام شروع تغذیه نباید اجازه دهید کودک شما خیلی گرسنه باشد.
  • صبور باشید. ممکن است کودک شما در ابتدا فقط یک قاشق غذاخوری مصرف کند، اما مقدار آن با زمان و تمرین افزایش می‌یابد.
  • برای کثیف کاری‌های کودک آماده باشید! همه بچه‌ها تا زمانی که هنر غذا خوردن را یاد بگیرند این کار را انجام می‌دهند.
  • در هنگام تغذیه کودک خود کاملاً هشیار باشید تا از بروز حوادثی مانند خفگی جلوگیری کنید.
  • هر بار یک غذای جدید را به او معرفی کنید. قبل از شروع هرگونه غذای جدید، یک فاصله 3-5 روزه بین آن قرار دهید.
  • نوزاد را با یک قاشق کوچک تغذیه کنید. برای این منظور لازم است یک قاشق به اندازه نوزاد بخرید.
  • قاشق را نزدیک لب کودک قرار دهید.
  • اگر کودک شما اولین بار امتناع می‌کند، روز دیگر دوباره امتحان کنید.
  • قبل از‌یک‌سالگی، تا انجا که ممکن است، شکر، نمک و ادویه به‎غذای کودک اضافه نکنید.

فواید سرلاک برای نوزادان چیست؟

خواص سرلاک چیست؟ سرلاک یک غذای کودک فوری یا آماده برای مصرف است که برای تأمین نیازهای رو به رشد یک کودک ساخته شده است. والدین به دلایل زیر از انواع سرلاک نوزاد استفاده می‌کنند:

  • در دسترس بودن
  • آماده‌سازی فوری
  • مناسب بودن برای مسافرت‌ها
  • عاری بودن از مواد نگه‌دارنده، رنگ‌های افزودنی و طعم‌دهنده‌ها
  • علاوه بر دیگر فواید سرلاک یک مورد مهم‌تر این است که بافت نیمه جامد سرلاک، درست مانند فرنی، بلع آن را برای کودک آسان می‌کند. همچنین، مواد اولیه آن مانند برنج در دستگاه گوارش کودک که هنوز نابالغ است به‌خوبی هضم می‌شود.
  • فرمولاسیون سرلاک طوری طراحی شده است که نیازهای تغذیه‌ای نوزاد را برآورده کند. این ماده دارای 18 ماده مغذی اساسی و پروبیوتیک است که علاوه بر تأمین نیازهای رشدی کودک، به تقویت سیستم ایمنی بدن او نیز کمک می‌کنند. در فرمولاسیون سرلاک پروتئین، امگا 3 (EPA & DHA) و امگا 6، ویتامین‌های A و E، اسیدفولیک، ویتامین‌های B6 و B12 وجود دارد.

به دلیل این مزایا و فواید سرلاک برای نوزاد این محصول سال‌هاست که جایگاه خود را در سبد غذایی کودکان حفظ کرده است؛ اما سرلاک هم مانند هر چیز دیگری می‌توانند جوانب مثبت و منفی را با هم داشته باشد.

آیا سرلاک چاق کننده است؟

کدام سرلاک نوزاد را چاق می‌کند و بهترین سرلاک چاق کننده نوزاد کدام است؟ پاسخ این پرسش این است که بیشتر سرلاک های آماده ترکیب و فرمول کم و بیش یکسانی دارند اما در صورتیکه می‌خواهید سرلاک در وزن گیری نوزاد تأثیر بیشتری داشته باشد، می‌توانید خودتان سرلاک خانگی مقوی‌تری آماده کرده و آن را مواد پرکالری ترکیب کنید. برای این‌کار می‌توانید میوه‌های پر کالری مانند موز یا میوه‌خشک را به سرلاک بیفزایید یا از سرلاک برنج استفاده کنید. به این ترتیب کالری سرلاک بیشتر شده و می‌تواند در وزن گیری نوزاد لاغر تأثیر داشته باشد. علاوه بر این استفاده از مغزدانه های روغنی هم می‌تواند در افزایش وزن نوزاد تأثیر بیشتری داشته باشد.

معایب سرلاک برای نوزاد چیست؟

سرلاک ازنظر غذایی غنی و مغذی است، اما هنوز هم با چند اشکال همراه است. برخی از انواع سرلاک نوزاد دارای کنسانتره آب‌میوه است یک گزینه سالم در غذای شیرخوار نباشد. کنسانتره آب‌میوه، با به حداقل رساندن مقدار آب موجود در میوه و تغلیظ آن ساخته می‌شود. این روند ممکن است به از بین رفتن ویتامین‌ها و مواد معدنی محلول در آب منجر شود. ازاین‌رو، اضافه کردن میوه‌های تازه گزینه بهتری است.

انواع سرلاک برای نوزاد هشت ماهه و سرلاک برای نوزاد ۹ ماهه و بالاتر حاوی شربت گلوکز و مالتودکسترین است که نوعی قند است. این افزودنی ارزش غذایی مناسبی ندارد زیرا کودک قند کافی را از سایر مواد موجود در سرلاک نیز دریافت می‌کند. گنجاندن شربت گلوکز و مالتودکسترین می‌تواند منجر به افزایش مصرف قند شود. تأثیر سرلاک برای چاقی نوزاد و پوسیدگی دندان معمولاً به همین علت است که البته به نفع نوزاد نیست.