نحوه خوابیدن بعد از سزارین

شهریور ۱۳۹۹ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
نحوه خوابیدن بعد از سزارین

نحوه خوابیدن بعد از سزارین نکته مهمی است که بیشتر خانم‌ها زمانی متوجه اهمیت آن می‌شوند که سزارین کرده‌اند و روزهای اول بعد از زایمان سزارین را پشت سر می‌گذارند. هم زمان با این موضوع که بدانیم چه وقت بعد از سزارین از شکم بند استفاده کنیم، وضعیت صحیح خوابیدن بعد از سزارین نیز مهم است، زیرا در کنترل درد محل بخیه سزارین تاثیر دارد. در واقع بعد از تجربه سزارین تا مدت کمی نمی‌توانید به هر حالتی که مایل هستید، بخوابید و باید شرایط خوابیدن خود را با شرایط بدنی‌تان سازگار کنید. به این ترتیب درد و ناراحتی کمتری را تجربه خواهید کرد و احتمالا با عوارض کمتری از زایمان سزارین روبه‌رو خواهید شد. 

بهترین حالت خوابیدن بعد از سزارین 

نحوه خوابیدن بعد از سزارین باید به گونه‌ای باشد که فشار روی عضلات شکم در حداقل ممکن باشد تا به این ترتیب خطر باز شدن بخیه‌ها و عفونت تهدید کننده نباشد. از یک طرف بهترین حالت خوابیدن بعد از سزارین همان حالتی است که شما احساس راحتی دارید؛ از طرف دیگر تا قبل از کشیدن بخیه سزارین قطعا زمانی احساس راحتی خواهید داشت که فشاری روی بخیه‌های خود احساس نکنید و کمتر متوجه برش سزارین در بدن‌تان شوید. بسیاری از مادرها در مورد نحوه خوابیدن بعد از سزارین، خوابیدن به پشت را پیشنهاد می‌کنند. دقیقا بر خلاف دوران بارداری که خوابیدن به پشت توصیه نمی‌شود و مادر باردار باید به پهلوی چپ یا راست بخوابد، بعد از بارداری و در روزهای اول زایمان سزارین، خوابیدن به پهلو در اولویت اول نیست. 

آیا می‌دانید بهترین حالت خوابیدن بعد از سزارین چیست؟

بهترین حالت خوابیدن بعد از سزارین خوابیدن به پشت است؛ زیرا در این حالت فشاری روی بخیه‌های وارد نمی‌شود و بدن در امن‌ترین حالت ممکن قرار دارد. این شکل از خوابیدن برای روزهای اول بسیار مناسب است. می‌توان برای راحتی بیشتر از یک متکا زیر زانوها استفاده کرد. البته این وضعیت خوابیدن در مادرانی که فشار خون غیر طبیعی دارند، توصیه نمی‌شود. برخی از مادران در زمان خوابیدن به پشت از سختی بلند شدن از رختخواب و نشستن گلایه دارند. برای این منظور می‌توانید از کسی بخواهید که دستان شما را بگیرد و برای بلند شدن کمک‌تان کند یا اینکه از لبه‌های تخت یا دیوار برای بلند شدن از جا کمک بگیرید. 

سایر اولویت‌های خوابیدن بعد از سزارین

خوابیدن به پهلو

خوابیدن به پهلو

خوابیدن به پهلو بعد از سزارین دومین حالت خوابیدن است که توصیه می‌شود. باید طوری به پهلو بخوابید که بخیه‌های سزارین مثلا بخیه پرسی در سزارین فشار مضاعفی را متحمل نشوند و دردی متوجه این قسمت نشود و سفت شدن جای بخیه سزارین اتفاق نیفتد. ترجیحا خوابیدن به پهلوی چپ بهتر از پهلوی راست است، زیرا جریان خون مطلوبتر و عمل گوارش بهتر خواهد بود. این شکل از نحوه خوابیدن بعد از سزارین برای آن دسته از مادرانی که مشکل فشار خون دارند، توصیه می‌شود. می‌توانید از یک متکای کوچک برای مراقبت از پهلو و شکم خود استفاده کنید. 

خوابیدن به شکل شیب دار

خوابیدن به شکل شیب دار

منظور از خوابیدن به شکل شیب دار این است که قسمت فوقانی بدن بالاتر از قسمت پایینی بدن قرار بگیرد. برای این کار می‌توانید چندین متکا روی هم بگذارید به آنها تکیه دهید و دراز بکشید، به طوری که تقریبا شکم یا قفسه سینه به بالا در شیب نسبتا تندی در مقایسه با سایر قسمت‌های بدن قرار بگیرد. این نحوه خوابیدن بعد از سزارین منجر می‌شود که تنفس بهتر و راحت‌تر باشد و عمل هضم و گوارش نیز بهتر صورت بگیرد. می‌توان زیر زانوها و باسن نیز یک متکای کوچکتر قرار دهید تا شیب بدن کمتر شود. 

خوابیدن به صورت نشسته

برای برخی از مادران هیچ یک از حالت‌های یاد شده بعد از سزارین حالت راحت و مطلوبی نیست. این دسته از مادران می‌توانند خوابیدن به صورت نشسته را امتحان کنند. گرچه این شکل از خوابیدن، شکل راحتی به نظر نمی‌رسد، اما چون موقتی است و به مرور و البته به سرعت امکان تغییر وضعیت مادر به وضعیت بهتر و مطلوب‌تر فراهم می‌شود، قابل تحمل است. در این حالت می‌توانید روی یک مبل راحت بنشینید و از چند متکا برای لم دادن استفاده کنید. 

مراقبت‌های لازم بعد از سزارین

موضوع خواب یکی از موضوعاتی است که بعد از سزارین مورد توجه قرار می‌گیرد. به جز اینکه مادران باید بهترین نحوه خوابیدن بعد از سزارین را مطابق شرایط خاص خود انتخاب کنند، می‌توانند برخی از اقدامات را نیز پس از سزارین انجام دهند تا خواب بهتر و راحت‌تری را تجربه کنند و توان مراقبت از کودک خود را داشته باشند. فراموش نکنید که خوب خوابیدن مادر بعد از زایمان به شدت در جریان شیر مادر و توانایی و حوصله او برای مراقبت از نوزاد اهمیت دارد. 

  • با صلاحدید پزشک بارداری و تا زمان لازم از داروهای مسکن مانند شیاف دیکلوفناک استفاده کنید تا درد کمتری را احساس کنید و راحت‌تر بخوابید. به طور کلی مراقبت های پس از زایمان سزارین را جدی بگیرید. 
  • تنبل نباشید و خیلی زود راه رفتن و پیاده روی را بعد از زایمان شروع کنید. 
  • تمرینات و حرکات سبک ورزشی را انجام دهید تا به این ترتیب گردش خود را تقویت کنید، استرس خود را کم کنید و قدرت ماهیچه‌های‌تان را بازگردانید و تنظیم کنید.
  • از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید. ویتامین c و امگا 3 را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا هم بهتر بخوابید و هم عمل سزارین با سرعت بیشتری بهبود پیدا کند. 
  • آب خوردن را فراموش نکنید. به اندازه کافی آب بخورید و فیبر را در رژیم غذایی خود وارد کنید تا به یبوست مبتلا نشوید و خواب بهتری داشته باشید. 

مضرات خوابیدن روی شکم بعد از سزارین 

خوابیدن روی شکم بعد از سزارین بدترین نحوه خوابیدن بعد از سزارین است که ممکن است به صورت ناخودآگاه و در هنگام خواب پیش بیاید. باید بدانید که این شکل از خوابیدن باعث می‌شود که محل بخیه و برش سزارین دردناک شود و فشار مضاعفی را تحمل کند. خوابیدن روی شکم بعد از سزارین تنها زمانی ممکن است که زخم سزارین به طور کامل بهبود پیدا کرده باشد و وضعیت بدنی مادر به وضعیت عادی برگشته باشد. می‌توانید برای بهبودی سریع‌تر و جلوگیری از عفونت زخم سزارین روش درمان خانگی عفونت زخم سزارین را امتحان کنید. 

روحیه تان را حفظ کنید

به هر حال سزارین یک عمل جراحی تهاجمی است که بخشی از بدن به صورت عمیق برش داده می‌شود. طبیعتا برای اینکه بهبودی کامل یا نسبی حاصل شود، زمان لازم باید سپری شود. بنابراین توصیه می‌کنیم که خونسرد باشید، صبور باشید، آستانه تحمل خود را بالا ببرید و برای پیدا کردن یک وضعیت راحت برای خوابیدن، به شرایط خاص خود توجه کنید نحوه خوابیدن بعد از سزارین. بسته به شرایط بدنی هر کس می‌تواند متفاوت باشد، اما این تفاوت آنقدر زیاد نیست که خواب راحت و آسوده را مختل کند. به عنوان یک مادر باردار باید برای تجربه روزهای نسبتا سختی که در ماه‌های اولیه بعد از تولد نوزاد خود خواهید داشت، آماده باشید. این روزهای سخت لذت‌های دلنشینی دارند که بی تردید سختی‌ها را آسان خواهند کرد. 

مراقب بیماری انسداد خواب یا انسداد OSA باشید

گاهی با وجود اینکه مادر تمام قوانین وضعیت صحیح خوابیدن بعد از سزارین را رعایت می‌کند، نمی‌تواند خواب راحتی را تجربه کند. ممکن است این مشکل به دلیل بیماری انسداد خواب یا انسداد OSA باشد. در این بیماری با وجود اینکه نحوه خوابیدن بعد از سزارین صحیح است، خواب راحت برای مادر امکانپذیر نیست، زیرا مجاری هوا به دلیل افزایش سطح هورمون‌ها و افزایش حجم شکم نمی تواند به صورت یکنواخت عمل کند، در نتیجه خوابیدن راحت امکانپذیر نیست. این مشکل را باید پزشک تشخیص دهد و برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهد. 

کلام آخر

نحوه خوابیدن بعد از سزارین از هر مادر به مادر دیگری می‌تواند متفاوت یا مشابه باشد. به هر حال هر مادر باید به طور شخصی وضعیت‌های مختلف را آزمون و خطا کند تا بهترین حالت خوابیدن بعد از سزارین را برای خود پیدا کند. بدیهی است که این مشکل تا چند روز اول و نهایتا تا 10 روز اول بعد از سزارین رنگ می‌بازد و بهتر می‌شود. بنابراین فقط کافی است صبور باشید و با توجه به شرایط ویژه بدنی خود شکل صحیحی از خوابیدن را انتخاب کنید.