وسایل غذادهی به کودکان شیرخوار

اسفند ۱۴۰۲ | زمان مطالعه : ۹ دقیقه
وسایل غذادهی به کودکان شیرخوار

معرفی غذای کمکی به نوزادان، یک زمان هیجان‌انگیز است اما آشفتگی‌ها و به‌هم‌ریختگی‌هایی را نیز به دنبال دارد. از چند ماهگی به نوزاد غذا بدهیم؟ به طور کلی، می‌توانید از حدود 4 تا 6 ماهگی غذاهای جامد را به کودک خود معرفی کنید و این سن، بهترین زمان برای شروع غذای کمکی است. شروع غذادهی به کودک برای والدینی که برای اولین بار این تجربه دارد می‌تواند یک آزمون و خطا و مسیری دلهره‌آور به نظر برسد اما آن‌ها می‌توانند با آگاهی از وسایل غذادهی به کودکان شیرخوار این دوره را آسان‌تر طی کنند. علاوه بر این لازم است با اصول غذا دادن به نوزاد نیز آشنا شوید.

وسایل غذادهی به کودکان شیرخوار

همان‌طور که مطرح شد زمان دادن غذای جامد به نوزاد بین 4 تا 6 ماهگی کودک است که به این منظور تهیه وسایل غذادهی به کودکان شیرخوار می‌تواند غذا دادن به فرزندتان را برای شما آسان‌تر کند. در ادامه با این وسایل آشنا می‌شوید.

*سرلاک چیست + معرفی انواع سرلاک و سن مجاز مصرف 

مخلوط‌کن غذا برای تهیه غذای کودک

یکی از وسایل غذادهی به کودکان شیرخوار، مخلوط‌کن غذا است. در 4 تا 6 ماهگی کودک، ممکن است او به دلیل اینکه هنوز به رشد کافی نرسیده است نتواند غذاهایی که خانواده می‌خورند را بخورد؛ بنابراین، باید با غذای پوره شروع کنید. برای تهیه پوره غذای کودک خود، کاری که باید انجام دهید این است که به راحتی محصولات تازه را بخارپز کرده و با مخلوط‌کن، آن را پوره کنید.

نحوه غذا دادن به نوزاد

بطری‌ها و ظرف‌های مخصوص ذخیره غذا در فریزر

پس از تهیه غذای کودک به صورت عمده، مهم است که این غذاها به درستی ذخیره شوند. به یاد داشته باشید که هر غذایی که ظرف 48 ساعت مصرف نشود باید در یخچال منجمد شود. بهتر است به جای استفاده از ظروف پلاستیکی، از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید. همچنین، ضروری است ظرف‌هایی را انتخاب کنید که در آن‌ها به خوبی بسته می‌شوند و امکان نشت آن‌ها وجود ندارد.

پیش‌بند سیلیکونی ضد آب

هنگامی که کودک شما هنوز از غذاهای مایع تغذیه می‌کند، احتمالاً پیش‌بندهای پارچه‌ای به خوبی به شما کمک می‌کنند. می‌توانید چند پیش‌بند پارچه‌ای بخرید و پس از استفاده آن‌ها را داخل لباسشویی بیندازید اما وقتی کودکتان مصرف غذای جامد را شروع می‌کند، غذا خوردن می‌تواند باعث به‌هم‌ریختگی بسیار زیادی بشود. در این مواقع، استفاده از پیش‌بند سیلیکونی ضد آب، توصیه می‌شود.

این پیش‌بندها ضد لک و قابل شستشو با ماشین ظرفشویی هستند و همچنین با آب و صابون تمیز می‌شوند. این پیش‌بندها آن‌قدر محکم و بزرگ هستند که می‌تواند لباس کودک را بپوشاند و بنابراین می‌تواند از خراب شدن و کثیف شدن لباس جلوگیری کند. همچنین، پیش‌بند سیلیکونی ضد آب، یک جیب در جلوی خود دارد که غذاهای کودک در آن می‌ریزد و باعث می‌شود تمیزکاری بعد از غذا خوردن کودک، آسان‌تر شود.

صندلی بلند

ما همیشه مشتاق معرفی مواد جامد به کودک خود بوده‌ایم زیرا این بدان معنی است که وقت آن رسیده است که کودک کوچک ما در کنار میز شام به بقیه اعضای خانواده بپیوندد. به همین منظور می‌توانید از یک صندلی غذاخوری بلند در میان وسایل غذادهی به کودکان شیرخوار استفاده کنید.

صندلی غذا بلند نوزاد

قاشق و چنگال

برای تغذیه موفق فرزند خود، اهمیت قاشق و چنگال را دست‌کم نگیرید. ممکن است مجبور شوید چند نوع مختلف قاشق تغذیه نوزاد را امتحان کنید تا نوع درست را پیدا کنید، به خصوص اگر کودک شما در زمان غذا خوردن، به‌هم‌ریختگی زیادی دارد.

کاسه و بشقاب

وقتی فرزندتان شروع به غذا خوردن می‌کند لازم است ظروفی را برای او در نظر بگیرید که شکستنی نباشند. ممکن است کودک بخواهد بشقاب خود را بر روی زمین بیندازد یا کاسه را مانند کلاه بر روی سر خود قرار دهد. به همین دلیل لازم است ظروف سیلیکونی را برای این کار در نظر بگیرید. ظروف سیلیکونی بادوام و باکیفیت هستند و می‌توانید آن‌ها را داخل ماشین ظرفشویی نیز بگذارید.

پستانک عصاره خوری کودک

پستانک عصاره خوری کودک، وسیله‌ای عالی برای مصرف میوه‌های تازه، انواع توت و تکه‌های سبزیجات توسط کودک است. استفاده از این پستانک برای نوزاد، به خصوص برای تسکین درد ناشی از دندان درآوردن کودک توصیه می‌شود. این یک روش عالی برای آشنایی کودک شما با تکه‌های میوه با خیال راحت و بدون نگرانی در مورد خطر خفگی با میوه است.

پستانک عصاره‌خوری کودک

پوره‌کن غذای کودک

پوره‌کن غذای کودک دارای یک پایه پلاستیکی است که باعث می‌شود در هنگام غذا خوردن کودک، نلغزد و همچنین شیارهایی داخل آن است که پوره شدن غذا را امکان‌پذیر می‌سازد. این وسیله برای غذاهای نرم مانند میوه‌ها، سبزیجات بخارپز، سیب‌زمینی، لوبیا و تخم مرغ بسیار کاربردی است.

در این مقاله با وسایل غذادهی به کودکان شیرخوار آشنا شدید که به شما و فرزندتان کمک می‌کنند زمان غذا خوردن به زمان مطلوب‌تری تبدیل شود و همچنین، به‌هم‌ریختگی‌های ناشی از غذا خوردن کودک نیز آسان‌تر تمیز شود. در این صورت، شما به عنوان والدین کودک، استرس و خستگی کمتری خواهید داشت و می‌توانید در هنگام غذا خوردن فرزندتان، آرامش بیشتری داشته باشید.

یادآوری می کنیم اگر قرار است غذا دادن به کودک با سرنگ را امتحان کنید، حتما از سرنگ های مخصول این کار استفاده کنید.

نحوه غذا دادن به نوزاد

قبل از اینکه به معرفی وسایل غذادهی به کودکان شیرخوار بپردازیم لازم است با اصول غذا دادن به نوزاد آشنا شوید که در ادامه به راهنمای تغذیه نوزاد اشاره شده است.

  • در اولین دفعاتی که سعی می‌کنید به فرزندتان غذای کمکی بدهید حتما برای او پیش‌بند ببندید تا هم از به‌هم‌ریختگی‌ها پیشگیری کنید و هم از لباس فرزندتان محافظت کنید.
  • کودکتان را در آغوش خود بنشانید و غذا دادن به او را به آرامی شروع کنید. برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که فرزندتان را بر روی صندلی غذا قرار دهید. به یاد داشته باشید این کار را زمانی انجام دهید که صندلی غذای کودک، قابل تنظیم باشد و خم نشود تا فرزندتان بتواند بر روی آن عمودی بنشیند. در این صورت، امنیت کودک نیز حفظ می‌شود.
  • از قاشق کوچک برای غذا دادن به فرزندتان استفاده کنید. اگر به نظر می‌رسد کودک، قاشق را دوست ندارد می‌توانید از انگشت خود استفاده کنید که در این صورت لازم است قبل از این کار، دست‌های خود را به خوبی بشویید.
  • به خاطر داشته باشید که در ابتدای معرفی غذای کمکی، فرزندتان موفق به بلعیدن زیاد غذا نمی‌شود؛ بنابراین، غذا را به بخش‌های خیلی کوچکی تقسیم کنید.
  • به یاد داشته باشید که چشایی یک حس است. در مقایسه با سایر حواس، حس چشایی نوزاد کمتر رشد کرده است. تجربه خوردن غذای کمکی، شبیه به دیدن چراغ‌های روشن یا شنیدن صداهای بلند برای اولین بار است. حتی اگر در هنگام چشاندن غذا به نوزاد، فرزندتان غذایی را که فراهم کرده‌اید دوست داشته باشد، تجربه اولیه او با طعم جدید می‌تواند کمی شوکه کننده باشد.